دمنوش تقویت قوای جسمی مردان
9 + دمنوش تقویت قوای جسمی مردان – داروی گیاهی تقویت قوای جسمی مردان و زنان
21 فروردین 1401
گیاهان دارویی و عفونت لثه
داروی گیاهی برای عفونت لثه و دندان چیست؟
27 فروردین 1401

13 داروی گیاهی برای دندان درد + روش خانگی

آخرین بروز رسانی 27 آذر 1402 توسط Fateme amooshahi

درمان دندان درد برای کسانی که از درد دندان ناشی از عفونت ریشه، شکستگی، پوسیدگی، التهاب لثه یا هر علت دیگری رنج می‌برند اهمیت زیادی دارد. از بین روش‌های مختلف برای رفع دندان درد، بهترین راهکار مراجعه به دندانپزشک و رفع اصولی و صحیح آن است. اما گاهی اوقات لازم است که با برخی روش‌های مطمئن، ابتدا درد دندان تسکین پیدا کرده و قابل تحمل شود. در این مطلب از گیاهینه به معرفی 13 داروی گیاهی برای دندان درد خواهیم پرداخت.

دارو گیاهی برای دندان درد و درمان گیاهی دندان درد

برخی داروهای گیاهی به دلیل ترکیباتی که در ساختار خود دارند می‌توانند تا حد زیادی درد دندان را تسکین کنند تا بتوانید با فرصت کافی به دندانپزشک مراجعه نمایید. در ادامه به معرفی این داروهای گیاهی پرداخته‌ایم:

گیاه میخک یا عصاره آن

یکی از داروهای گیاهان برای درمان دندان درد، میخک است. این گیاه بخاطر داشتن اوژنول، درد دندان را تسکین می‌دهد. تنها کافیست یک یا دو قطره از این گیاه را روی پنبه ریخته و روی محل درد دندان بگذارید. اگر هم دندان درد شدید دارید، از تکه‌های میخک در دهانتان بگذارید و بجوید تا روغن آن روی محل دندان درد بریزد.

خرید گیاه میخک

کاربرد میخک در تهیه انواع ادویه و داروها

کاربرد میخک 

ترکیب فلفل قرمز و زنجبیل

زنجبیل به کمتر کردن تورم و التهاب کمک می‌کند. کپساسین موجود در فلفل قرمز جلوی ارسال پیام درد به مغز را می‌گیرد. بنابراین فلفل قرمز و زنجبیل با کمی آب ترکیب کنید تا حالت خمیری بگیرد. سپس ترکیب خمیری شکل را به پنبه آغشته کرده و آن را روی دندانتان بگذارید. با تکرار این کار در روز بدون اتصال به لثه و زبان، درد دندان فروکش خواهد کرد.

خرید فلفل قرمز

خرید زنجبیل 

چای نعناع/چای سیاه

چای نعناع یک داروی گیاهی دندان درد است که نه تنها طعم خوبی دارد بلکه بی حس کننده هم هست. تنها کافیست جوشانده نعناع را پس از اینکه خنک شد در دهانتان غرغره کرده یا قورت دهید. چای سیاه هم بخاطر اینکه مملو از تانن بوده و این ماده قدرت ضد التهابی دارد، می‌تواند در کاهش درد دندان مؤثر باشد. این ماده در چای کیسه‌ای زیاد است.

خرید نعنا خشک

درمان خانگی عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه دندان در مراحل حاد آسیب دیدگی است. با کمک ترکیبات گیاهی قبلی و همچنین مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم می‌توانید درد را تا موقع ترمیم دندان تسکین ببخشید:

سیر

سیر بهترین درمان خانگی عفونت ریشه دندان است. خاصیت سیر بیشتر از ویژگی آنتی باکتریال و قدرت کشندگی آن نشأت می‌گیرد. برای استفاده از سیر به جهت رفع دندان درد می‌توانید چند حبه سیر را له کرده و سپس به شکل ترکیبی با نمک روی دندان بگذارید. حالت دوم این است که سیر را جویده و چند بار در روز تکرار کنید. البته روغن سیر هم تأثیر مشابهی می‌گذارد.

خرید سیر

تفاوت سیر و موسیر

مهم‌ترین خواص سیر چیست?

عصاره وانیل

ماده گیاهی وانیل به دلیل داشتن الکل و عطر خاصی که دارد، هم بی حس کننده قدرتمندی است و هم اینکه آرامش بخش است. به همین دلیل می‌توانید کمی عصاره وانیل را با انگشتتان به اطراف ناحیه‌ای که درد می‌کند بمالید. البته می‌توانید چند قطره از این عصاره را به پنبه مالیده و روی دندانتان بگذارید.

مِر

محلول مِر را از داروخانه و یا فروشگاه‌های داروهای گیاهی تهیه کرده و سپس محلول آن را در دهان غرغره کنید. این کار باکتری‌های مضر دهان و دندان را می‌کشد بنابراین برای درمان دندان درد استفاده می‌کنند. تنها کافیست 1 قاشق چایخوری از پودر مِر را در آب (2 فنجان) ترکیب نموده و به مدت 30 دقیقه بجوشانید. محلول نهایی را از صافی عبور داده و یک قاشق غذاخوری از محلول نهایی را با نصف فنجان آب ترکیب نموده و روزی 5 تا 6 مرتبه دهان خود را به این شیوه شستشو دهید.

ترکیب روغن پونه کوهی و آویشن

برای درمان دندان درد می‌توانید ترکیبی از روغن پونه کوهی و آویشن را به پنبه یا گوش پاک کن آغشته نموده و روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. هر چند ساعت یکبار این کار را تکرار شود.

خرید آویشن

رفع و درمان دندان درد با داروی گیاهی

روغن نارگیل

1 قاشق غذا خوری از روغن نارگیل را تا 20 دقیقه در دهان بچرخانید. روغن نارگیل به دلیل ترکیبات شیمیایی خاص خود می‌توانید باکتری‌ها و پلاک جرمی را از بین ببرد و درد را تا حد قابل قبولی کاهش دهد. روغن نارگیل را قورت ندهید. همچنین به دلیل احتمال گرفتگی لوله در سینک هم نریزید.

پیاز

پیاز را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و هر بار یک تکه از آن را روی دندان آسیب دیده بگذارید. برای محافظت از پیازها آنها را داخل ظرف در بسته بگذارید.

خرید پیاز خشک

ترکیب دارچین و عسل

ترکیب دارچین و عسل یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع دندان درد و عفونت ریشه است. 1 قاشق چایخوری دارچین و 5 قاشق چایخوری عسل را مخلوط کرده و روی دندانتان بگذارید. 

نگاهی بر بازار جهانی دارچین و رشد آن

نگاهی بر بازار جهانی دارچین و رشد آن

برگ گواوا

5 برگ گواوا را با یک قاشق چایخوری نمک و آبجوش ترکیب کنید. بعد از سرد شدن، پنبه را به آن آغشته کرده و روی دندان بگذارید. این کار را می‌توانید تا چندین بار در روز تکرار کنید.

پودر یا روغن جوز هندی

پودر یا روغن جوز هندی به دلیل خاصیت ضد التهابی برای درمان دندان درد استفاده می‌شود. کافیست پودر را با آب ترکیب کنید تا خمیری شکل شود. سپس خمیر حاصل شده یا روغن جوز هندی را به گوش پاک کن بمالید و روی ناحیه درد بگذارید.

خرید جوز هندی

زردچوبه

زردچوبه سرشار از کورکومین است که خواص آنتی باکتریال، ضد عفونت و تسکین دهندگی دارد. کافیست ترکیب خمیری شکل زردچوبه را به پنبه بمالید و روی دندان بگذارید.

خرید زردچوبه

خواص زردچوبه

بومادران

ریشه‌های گیاه بومادران خواص بی حس کنندگی و تسکین درد دارد. ترکیب این گیاه با آب و سپس استفاده از جوشانده آن قرن‌هاست که در پزشکی برای تولید مواد تسکین دهنده درد استفاده می‌گردد.

خرید بومادران

ترکیب بابونه، عصاره نارگیل و آبلیمو

یک فنجان آب گرم ترکیبی از بابونه، عصاره نارگیل و آبلیمو تهیه کرده و بعد از مسواک زدن در دهان غرغره کنید. با اینکار باکتری‌های دهان و دندان از بین می‌روند. از طرفی جلوی عفونت و متورم شدن لثه را هم می‌گیرد.

ممنون که تا اخر مطلب با مجموعه گیاهینه همراه بودید، همین طور که در ابتدای مقاله گفته شده هنگام درد دندان حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و موارد ذکر شده به هیچ عنوان جایگزین دندانپزشکی نخواهد بود.

 

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
$.₩
$.₩
8 ماه قبل

سلام مطالب مفیدی بودن

Fateme amooshahi
مدیر
Fateme amooshahi
8 ماه قبل
پاسخ به  $.₩

سلام دوست عزیز ممنون از نظرتون.