درمان گیاهی و خانگی دندان درد
13 داروی گیاهی برای دندان درد + روش خانگی
22 فروردین 1401
تشخیص نمک صورتی اصل
ساده ترین روش تشخیص نمک صورتی اصل + [تشخیص نمک هیمالیا اصل]
28 فروردین 1401

داروی گیاهی برای عفونت لثه و دندان چیست؟

آخرین بروز رسانی 20 آذر 1402 توسط Fateme amooshahi

عفونت‌ها و بیماری‌های لثه یکی از انواع بیماری‌هایی است که باعث ایجاد آسیب‌های جدی به دهان می‌شود. این نوع بیماری، در اکثر موارد ریشه در بهداشت ضعیف دهان و دندان دارد. افرادی که به تمیزی و بهداشت دهان خود اعتنایی ندارند و در مدت زمان‌های طولانی، خطر ناشی از مواردی که باعث ایجاد عفونت لثه‌ای می‌شوند را رعایت نمی‌کنند، معمولا به این بیماری مبتلا هستند. در این مقاله قصد داریم درمان گیاهی عفونت لثه صحبت کنیم و بهترین داروهای گیاهی برای درمان بیماری لثه و دندان را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی به درمان خانگی عفونت لثه بپردازید.

عفونت لثه و علت بروز آن

عفونت لثه معمولا در اثر  وجود مواد غذایی در بین دندان‌ها به وجود می‌آید که در بسیاری موارد، اگر موارد بهداشتی مثل کشیدن نخ دندان، مسواک زدن و تمیز کردن بی دندان‌ها از مواد غذایی، رعایت نشود، باکتری‌های موجود در بین دندان‌ها، که بر اثر مواد غذایی به وجود می‌اید، به حفره‌های موجود در دهان راه پیدا کرده و در صورتی که از آنجا زدوده نشوند باعث ایجاد عفونت در لثه فرد می‌شوند.

موارد دیگری که باعث ایجاد عفونت لثه می‌شوند ، بارداری، نقص سیستم ایمنی در بدن، نامرتب بودن دندان‌ها و نیز وجود بیماری مثل دیابت در بدن فرد است.

داروی گیاهی برای درمان درد لثه

معمولا برای افراد این سوال پیش می‌آید که برای عفونت لثه چی بخورم؟ یکی از بهترین روش‌ها برای خلاص شدن از بیماری عفونت لثه، درمان آن به صورت خانگی و توسط گیاهان در منزل است. در اینجا به چند نمونه از بهترین داروهای گیاهی برای درمان بیماری لثه و دندان می‌پردازیم:

زردچوبه برای عفونت لثه

زردچوبه یکی از گیاهانی است که از دیرباز برای سفید کردن دندان‌ها از آن استفاده شده است. این گیاه علاوه بر خاصیت سفیدکنندگی، خواص و فواید زیادی دارد که بهترین  راهکاری برای تقویت دندان‌ها و تسکین درد محسوب می‌شود. این گیاه از ایجاد التهاب در دندان‌ها جلوگیری کرده وباکتری‌هایی باعث ایجاد حفره در لثه‌ها می‌شوند را به سرعت از بین می‌برد به این ترتیب از ایجاد بیماری‌های عفونی در لثه جلوگیری می‌کند.

همچنین، زردچوبه می‌تواند تشخیص دهد که در دهان فرد پلاک وجود دارد و این پلاک‌ها در کجا قرار گرفته‌اند به همین خاطر، معمولا پزشکان با استفاده از رنگ این گیاه، پلاک‌های موجود در دهان و دندان را زرد می‌کنند تا برای زدودن بتوانند به خوبی آنها را مشاهده کنند.

خرید زردچوبه

استفاده از بابونه برای درمان بیماری‌های لثه

متخصصین همیشه عقیده دارند که کمترین خاصیت گیاه بابونه برای دهان و دندان این است که می‌تواند به اندازه یک محلول دهانشویه شیمیایی برای درمان عفونت لثه تاثیر مثبت داشته باشد. این گیاه سرشار از خواص ضد عفونت و التهاب است که می‌تواند به سرعت بر روی باکتری‌های عفونت‌زا در دهان اثر بگذارد و آنها را از بین ببرد.

خرید بابونه

گیاه شیرین بیان

از دیرباز در طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن از ریشه گیاه شیرین بیان استفاده می‌کردند. این گیاه خاصیت‌های بسیار زیادی دارد از جمله اینکه باعث تقویت ریشه و مینای دندان‌ها می‌شود و از ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

استفاده از ریشه این گیاه در بازه زمانی مناسب،هیچ‌گونه مضراتی برای بدن ندارد بنابراین برای کنترل التهاب و عفونت لثه و همچنین کمک به ایجاد پلاک مثبت در دندان و لثه می‌توانید از ریشه این گیاه به صورت دمنوش استفاده کنید. لازم به ذکر است که به استفاده بی‌رویه از این دمنوش و یا استفاده در بازه زمانی طولانی‌مدت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل کاهش آب در سطح بدن، سردرد و …  شود.

خرید شیرین بیان

نعنا

نعنا به دلیل خواص زیادی که برای تقویت لثه و جلوگیری از ایجاد بیماری‌های عفونی در دهان دارد، امروزه در تولید خمیردندان  و آدامس استفاده زیادی دارد. برای استفاده از این گیاه در جهت تقویت دهان و دندان و پیشگیری از ایجاد پلاک و همچنین درمان خانگی عفونت لثه می‌توانید به میزان دو قاشق چای‌خوری از برگ خوش این گیاه و یا یک مشت از برگ تازه آن را در 250 گرم آب جوش دم کنید و مانند چایی آن را بنوشید و یا دهان خود را با آن بشویید.

خرید نعنا خشک

مریم گلی

در اروپا استفاده از مریم گلی برای مالش دندان‌ها بسیار زیاد است چرا که این گیاه ترکیبات فوق‌العاده مناسبی دارد و می‌تواند باعث ضدعفونی و معطر کردن دهان و دندان شود و همچنین از ایجاد خونریزی در لثه‌ها جلوگیری می‌کند.

برگ گزنه برای درمان بیماری عفونت لثه

برگ گیاه گزنه سرشار از منیزیم است که خاصیت ضد باکتری دارد به همین خاطر در تهیه انواع دهان شویه‌ها و همچنین برای درمان التهاب لثه در طب سنتی از آن استفاده می‌شود. این گیاه، پلاک‌های ایجاد شده بر روی دندان را کاهش می‌دهد و باعث تقویت مینای لثه می‌شود.

خرید برگ گزنه

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
3.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها