بهترین صابون گیاهی برای پوست
بهترین صابون گیاهی و ارگانیک برای پوست چرب و صورت چیست؟
30 اردیبهشت 1401
طریقه مصرف هل - خواص هل برای زنان و مردان
طریقه مصرف هل چگونه است؟ + خواص هل برای زنان و مردان
13 خرداد 1401

پنیرک برای چی خوبه؟ + خواص گل پنیرک چیست؟

آخرین بروز رسانی 4 دی 1402 توسط Fateme amooshahi


خرید گل پنیرک با کیفیت

برای خرید گل پنیرک باکیفیت از وبسایت گیاهینه روی تصویر کلیک کنید!

خواص گل پنیرک از ابتدا مورد توجه بوده و بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. این گیاه که به ۲ صورت خودرو و پرورشی در دسترس است، برای درمان بیماری‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باتوجه به این موضوع که این گیاه خواص درمانی زیادی دارد، برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که پنیرک چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که پنیرک گیاهی است که ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر ساقه دارد. این گیاه گل‌های صورتی و آبی داشته و در طب سنتی گیاهی معتدل کننده شناخته می‌شود.

پنیرک با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود. از جمله:

  • ملوخیا
  • دیره
  • خبازی
  • ختمی کوچک
  • ختمی مشک

این گیاه ارزش غذایی خوبی دارد، اما تنها برگ و گل گیاه پنیرک است که برای کاربردهای درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پنیرک برای چی خوبه؟

خواص گل پنیرک

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، خواص درمانی گیاه پنیرک بسیار زیاد و قابل توجه هستند. نکته جالبی که درمورد بکارگیری خواص گیاه پنیرک و انواع گیاهان طبیعی وجود دارد این است که مصرف این گیاهان عوارض بلند مدت ندارد و آسیب‌های جبران نشدنی به کبد وارد نمی‌کند.

هر چند باید در نظر داشت که مصرف این گیاهان مانند گیاه پنیرک، باید کنترل شده و متعادل باشد. در ادامه خواص گیاه پنیرک را بیشتر مورد بررسی قرار داده‌ایم.

1. رفع سنگ کلیه

از جمله خواص گل پنیرک می‌توان به خاصیت آن برای رغع سنگ کلیه اشاره کرد. عرق این گیاه به دلیل ادرار آور بودن تاثیر بسزایی در بهبود دردهای مثانه و دفع سنگ کلیه دارد. همچنین شما می‌توانید از روغن این گیاه برای ماساژ استفاده کنید.

یکی دیگر از راه‌های بهره بردن از خواص گل پنیرک استفاده از دمنوش پنیرک و بابونه است.

برای تهیه این دمنوش اول از همه 100 گرم گل پنیرک و 100 گرم گل بابونه را خوب بشویید و آن را در قوری همراه با مقداری آب جوش (یک لیوان) بریزید. سپس حدود 10 الی 15 دقیقه اجازه دهید تا دمنوش روی سماور یا کتری بجوشد.

پس از آن می‌توانید آن را با نبات (بدون افزودنی شیرینی بهتر است) میل کنید.

2. نرم کننده پوست

در ساقه و برگ‌های این گیاه ویتامین‌هایی وجود دارد که برای نرمی و آرامش بخشیدن به پوست موثر هستند. گیاه پنیرک می‌تواند در درمان جوش‌های پوستی و التهابات آن نیز موثر باشد.

ساییدن برگ‌هایی که در گیاه پنیرک وجود دارد، می‌تواند روند درمان شکستگی اعضای بدن را تسریع ببخشد. پنیرک برای درمان جای سوختگی و خشکی پوست نیز گزینه خوبی محسوب می‌شود.

3. رفع عفونت

خواص ضد باکتریایی که در گیاه پنیرک وجود دارد، کاربردهای این گیاه را گسترده کرده است. اگر برگ این گیاه بر روی جای زخم و جراحت قرار بگیرد، از ورود انواع باکتری مضر جلوگیری می‌کند. این خاصیت در برگ‌ها و دانه‌های این گیاه دیده می‌شود.

همچنین جوشانده این گیاه در رفع عفونت‌های گلو و دهان نیز موثر است. از طرفی این جوشانده می‌تواند برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری و سوزش آن به کار گرفته شود.

4. بهبود گوارش و رفع مشکلات روده

خواص گیاه پنیرک محدود به برخی خواص ضد باکتریایی و رفع عفونت نمی‌شود. این گیاه در رفع مشکلات گوارش و روده تنبل موثر است. اگر در هضم غذا مشکل دارید و مدام دچار یبوست هستید، جوشانده این گیاه گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

5. درمان سرفه‌

یکی دیگر از خواص گیاه پنیرک، تاثیر آن در رفع مشکلات مربوط به سرفه‌های بعد از سرماخوردگی است. همانطور که می‌دانید، ویتامین‌ها و برخی از ترکیباتی که در پنیرک وجود دارد باعث شده است که برخی خواص در این گیاه ایجاد شوند.

موسیلاژ موجود در پنیرک، کمک می‌کند که سرفه‌های سنگین و مشکلات تنفسی فرد حل شوند. البته توجه داشته باشید که اگر با این هدف اقدام به استفاده از گیاه پنیرک می‌کنید، حتما باید آن را به صورت چای دم کنید و دقایق طولانی آن را در آب جوش قرار ندهید؛ زیرا خاصیت ضد سرفه بودن را از دست می‌دهد.

بهبود سردرد جزئی، تسکین درد و رفع اسهال خونی از دیگر خواص گیاه پنیرک شمرده می‌شوند.

فروش عمده پنیرک

عکس گل پنیرک

در این قسمت می‌توانید عکس گل پنیرک را مشاهده کنید.

همانطور که می بینید عکس سمت چپ گیاه تازه گل پنیرک است که رنگ بنفش روشن دارد و سمت چپ عکس گل پنیرک خشک شده و دمنوش آن است که رنگی بسیار زیبا و جذاب دارد:

عکس گیاه پنیرک

آموزش طرز تهیه دمنوش با گیاه پنیرک

همانطور که پیشتر اشاره شد، پنیرک خواص درمانی بسیار زیادی دارد. برای رفع برخی از مشکلات پوستی لازم است که برگ این گیاه مستقیم بر روی پوست ساییده شود. اما برخی از خواص درمانی آن تنها با جوشاندن برگ و گل گیاه به دست می‌آیند.

برای استفاده از خواص گیاه پنیرک و جوشاندن آن کافی است یک لیوان آب جوش را به همراه یک قاشق گیاه پنیرک در قوری ریخته و آن‌ها را بر روی شعله غیر مستقیم قرار دهید. پس از ۱۰ دقیقه دمنوش شما آماده است. بهتر است پس از دم کردن آن، گل پنیرک را فشار دهید تا موسیلاژ آن کامل خارج شود.

پس از اینکه دمنوش این گیاه را تهیه کردید، می‌توانید از نبات و یا یک خوراکی شیرین استفاده کرده و آن را میل کنید. به طور معمول گفته می‌شود که میزان استفاده از دمنوش گیاه پنیرک روزانه یک لیوان باید باشد. اگر در خانه گل ختمی دارید، می‌توانید در کنار پنیرک آن را نیز بجوشانید.

طبع گل پنیرک سرد است یا گرم؟

گل پنیرک طبع سرد و مایل به معتدلی دارد و می‌تواند برای اخلاط غلیظ و رقیق بسیار مناسب باشد.

گل پنیرک برای سرماخوردگی

اگر می‌خواهید از گل پنیرک برای سرماخوردگی استفاده کنید بهتر است این گیاه را با گل ختمی بجوشانید و یک دمنوش ترکیبی از آنها درست کرده و در زمان سرماخوردگی میل کنید. این دمنوش ترکیبی به باز شدن صدا و تسکین سرفه کمک می‌کند.

آیا گیاه پنیرک عوارضی جانبی دارد؟

عکس گل پنیرک

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که هنگام مصرف داروهای گیاهی برای افراد پیش می‌آید این است که آیا این گیاهان عوارض جانبی دارند یا خیر؟

علاوه بر اینکه خواص گیاه پنیرک، به تنهایی نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است، بدون عوارض بودن این گیاه نیز مصرف آن را بالاتر برده است.

البته حتما توجه داشته باشید که در مصرف دمنوش پنیرک تعادل را رعایت کنید. استفاده بیش از اندازه از این گیاه می‌تواند باعث اسهال شود.

همچنین توصیه می‌شود که زنان باردار و یا شیرده از مصرف زیاد این گیاه خودداری کرده و یا حتما با پزشک خود مشورت کنند.

در خرید پنیرک به کدام نکات توجه کنیم؟

خواص گیاه پنیرک باعث شده است که بسیاری از افراد برای رفع مشکلات تنفسی و یا گوارشی خود، به استفاده از این گیاه روی بیاورند.

اولین نکته‌ای که در خرید پنیرک اصل باید مورد توجه قرار بگیرد، شکل آن است. گیاهان دارویی به اشکال مختلف در بازار موجود هستند.

برگ کامل، گل و یا شکل پودری این گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است همان برگ و یا گل گیاه را خریداری کنید؛ زیرا امکان ترکیب سایر مواد و یا تقلبی بودن آن‌ها بسیار کمتر است زیرا شکل کلی گیاهان قابل تغییر نیست.

نکته بعدی آنکه معمولا گیاهان کمیاب‌تر، گران‌تر هستند و امکان تقلبی بودن آن‌ها بیشتر است. این موضوع درمورد گیاه پنیرک صدق نمی‌کند؛ زیرا دسترسی به این گیاه خیلی سخت نیست.

در صورتی که قصد خرید و تهیه گیاهان دارویی یا خرید دمنوش های گیاهی را دارید می‌توانید برای مشاوره و سفارش خرید با شماره های زیر:

۰۹۱۳۴۲۵۵۳۴۰

۰۳۱۹۵۰۱۰۰۴۵

با گیاهینه در تماس باشید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها