قیمت نبات به صورت عمده
قیمت نبات به صورت عمده
31 مرداد 1401
قیمت گیاهان دارویی
لیست قیمت گیاهان دارویی گیاهینه در سال 1402
7 شهریور 1401

خواص دارویی زعفران چیست؟ – فواید زعفران

آخرین بروز رسانی 16 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

زعفران، کلاله‌های طلایی رنگ و تند (ساختارهای گرده‌دار) هستند که خشک شده و به عنوان ادویه برای طعم دادن به غذاها و به عنوان رنگی طبیعی برای غذاها و سایر محصولات استفاده می‌شود. فواید زعفران نیز یکی دیگر از دلایلی است که این ادویه را به یکی از محبوب‌ترین و البته گران‌ترین ادویه ها تبدیل کرده است.

زعفران دارای رایحه‌ای قوی، خوش بو و طعمی تلخ است و برای رنگ و طعم دادن به بسیاری از غذاهای مدیترانه‌ای و آسیایی به ویژه برنج و ماهی و نان‌های انگلیسی، اسکاندیناوی، بالکان و محلی ایران استفاده می‌شود.

زعفران عمدتاً در ایران کشت می‌شود، اما در اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و بخش‌هایی از هند نیز کشت می‌شود. برای تهیه زعفران سه کلاله از هر گل به صورت دستی چیده می شود، روی سینی‌ها پخش می‌شود و روی آتش زغال چوب خشک می‌شود تا به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده غذا استفاده شود.

تهیه دمنوش زعفران:

 

زعفران به عنوان گران‌ترین گیاه ادویه‌ای و دارویی در جهان شناخته می‌شود که لقب «طلای سرخ» را به خود اختصاص داده است. زعفران با توجه به خواص دارویی فراون و خاصیت طعم‌دهی و رنگ‌دهی عالی برای مصارف گوناگون خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه برندهای مختلفی در ایران و جهان در زمینه بسته‌بندی و عرضه زعفران مرغوب و درجه یک مشغول فعالیت هستند که گیاهینه انواع زعفران بسته‌بندی شده را در وزن‌های گوناگون در صفحه اختصاصی محصول به فروش می‌رساند.

قیمت این ادویه به صورت عمده در بازار محصولات خشکبار کشور تحت تاثیر میزان کشت، میزان صادرات و برند بسته‌بندی‌کننده زعفران تعیین می‌شود. متقاضیان خرید زعفران در هنگام تهیه محصول با برندهای متنوعی چون سخرخیز، بهرامن، عباس زاده و … مواجه می‌شوند که در قیمت با یکدیگر تفاوت دارند.

بازرگانی زرین گیاهینه به عنوان مجری فروش انواع زعفران بسته‌بندی شده از برندهای ایرانی معتبر شناخته می شود که این محصولات را با کیفیت عالی و قیمت مقرون به‌صرفه در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

فواید زعفران برای زنان + مردان

قیمت زعفران امروز

زعفران یکی از ادویه‌های کاربردی و پرمصرف در جهان بوده که از خواص دارویی و درمانی فروانی برخوردار است. از خواص و فواید زعفران در طب سنتی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان بیماری‌های گوارشی
  • التیام‌دهنده زخم
  • تسکین مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی
  • ضد سرطان
  • درمان اسپاسم
  • بهبود تب و سرماخوردگی
  • درمان برونشیت
  • خلط آور و ضد سرفه
  • بهبود بینایی
  • آرام بخش
  • ضد آسم
  • رفع بی‌خوابی
  • درمان کبد چرب
  • درمان افسردگی و اختلالات عصبی

زعفران علاوه بر مصرف مستقیم در تهیه انواع غذاهای خانگی و نوشیدنی‌ها، در صنایع غذایی گوناگون چون تولید سوسیس و پودر کیک کاربرد دارد.

از زعفران در داروسازی برای تهیه داروهای ضد افسردگی، در نساجی برای رنگ کردن پارچه‌های ابریشمی، تولید مواد غیر الکلی و در صنایع لبنی به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود.

فواید زعفران برای زنان + مردان

بیشتر بخوانید: کاربرد دارچین ، هل و زعفران در ماه رمضان

1. آنتی اکسیدان قوی

زعفران دارای تنوع قابل توجهی از ترکیبات گیاهی است. این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند ( آنتی اکسیدان مولکول‌هایی هستند که از سلول‌های شما در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند).

آنتی اکسیدان های قابل توجه زعفران عبارتند از:

  • کروسین
  • کروستین
  • سافرانال
  • کامفرول

کروسین و کروستین همان رنگدانه‌های کاروتنوئیدی هستند که مسئول رنگ قرمز زعفران هستند. هر دو ترکیب ممکن است خاصیت ضد افسردگی، محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب‌های پیشرونده، بهبود التهاب، کاهش اشتها، کمک به کاهش وزن داشته باشند.

سافرانال به زعفران طعم و عطر خاصی می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که ماده شاید به بهبود خلق و خو، حافظه و توانایی یادگیری شما کمک کند و همچنین از سلول های مغز شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند.

در نهایت، کامفرول که در گلبرگ های گل زعفران یافت می شود. این ترکیب با مزایای سلامتی مانند کاهش التهاب، خواص ضد سرطانی و فعالیت ضد افسردگی مرتبط است.

2. خواص زعفران برای اعصاب

زعفران ممکن است به درمان علائم افسردگی خفیف تا متوسط کمک کند. در بررسی پنج مطالعه، مکمل‌های زعفران به طور قابل توجهی در درمان علائم افسردگی خفیف تا متوسط موثرتر از دارونماها بودند.

3. خواص زعفران برای قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که علائم فیزیکی، عاطفی و روانی را توصیف می‌کند که قبل از شروع دوره قاعدگی رخ می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که زعفران می‌تواند تا حدودی به درمان علائم PMS کمک کند.

در زنان 20 تا 45 ساله، مصرف 30 میلی‌گرم زعفران در روز در درمان علائم PMS، مانند تحریک‌پذیری، سردرد و درد عضلانی مؤثرتر از دارونماها بوده است.

مطالعه دیگری نشان داد که استشمام ساده زعفران به مدت 20 دقیقه به کاهش علائم PMS مانند اضطراب و کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول کمک می‌کند.

4. زعفران و کاهش وزن

از دیگر فواید زعفران می‌توان به کاهش اشتها اشاره کرد.

زعفران تا حدودی می‌تواند باعث کاهش اشتها شود که همین امر در نهایت منجر به کاهش وزن نیز می‌شود. البته به یاد داشته باشید که هیچ داروی گیاهی به خودی خود باعث کاهش وزن اصولی و صحیح نمی‌شود و این امر باید در کنار تغذیه مناسب و ورزش صورت گیرد.

زعفران؛ طلای سرخ بازار خشکبار و ادویه‌جات

خواص دارویی زعفران چیست؟

زعفران از ادویه‌های دارویی و درمانی محسوب می‌شود که به عنوان گران قیمت‌ترین گیاه ادویه‌ای در سراسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است. کشور ایران (علی‌الخصوص استان خراسان) بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا شناخته می‌شود.

این محصول از مهمترین منابع صادرات غیرنفتی کشور به‌حساب می‌آید؛ به‌طوری‌که هر ساله بیش از 7 درصد از زعفران ایران به کشورهایی از قبیل امارات، هندوستان و کشورهای اروپایی صادر می‌شود. لازم به ذکر است که زعفران در کشورهای مختلفی چون اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، مصر، پاکستان، مغرب و سوئیس هم کشت و برداشت می‌شود.

زعفران گیاهی چندساله کوتاه قامت است که علاوه بر خواص دارویی، از رنگ و بوی معطر برخوردار بوده و برای مصارف گوناگون چون تولید انواع غذاها و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زعفران در بازار ادویه جات و خشکبار کشور

زعفران از گران‌ترین ادویه‌های جهان با خواص درمانی فوق‌العاده است که توسط شرکت‌های معتبر ایرانی در بسته‌بندی‌های گوناگون به بازار ادویه‌جات و خشکبار کشور عرضه می‌شود.

قیمت زعفران عمده جدا از فواید زعفران، در بازار تحت تاثیر 2 فاکتور مهم چون میزان تولید در یک سال (میزان بارندگی و شرایط جوی) و میزان صادرات تعیین خواهد شد.

لازم به ذکر است که میزان مصرف داخل کشور معمولا در سال عدد ثابتی است و بر روی تغییر قیمت زعفران تاثیر به‌سزایی ندارد. همچنین برند بسته‌بندی زعفران بر روی قیمت محصول تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر زعفران برندهای سحرخیز، بهرامن، عباس زاده، نفیس و ایرمان به ترتیب از بالاترین قیمت برخوردار هستند.

فروشگاه گیاهینه به صورت تخصصی زعفران برندهای معتبر و شناخته‌شده را در بسته‌بندی‌های نیم مثقال، یک مثقال، نیم گرم، یک گرم، دو گرم و 250 گرم عرضه می‌کند؛ بنابراین متقاضیان خرید زعفران، می‌توانند با مراجعه به صفحه لیست قیمت محصولات یا برقراری ارتباط با کارشناسان این حوزه از قیمت روز زعفران به صورت عمده مطلع شوند.

خرید اینترنتی زعفران از بازرگانی زرین گیاهینه

saffron

بازرگانی زرین گیاهینه به عنوان مرجع خرید و فروش عمده زعفران کشور در اصفهان مشغول فعالیت است که انواع زعفران برندهای گوناگون را در بسته‌بندی‌های متنوع به صورت تخصصی با کیفیت عالی و قیمت مناسب عرضه می‌کند.

لازم به ذکر است که متقاضیان خرید زعفران می‌توانند در کنار مراجعه به صفحه لیست قیمت محصولات با شماره تلفن‌های 09134255340 و 03195010045 ارتباط برقرار کرده و به استعلام قیمت روز زعفران به صورت عمده اقدام کنند.

مشتریان زعفران مرغوب ایرانی می‌توانند از طریق صفحه سفارش سریع گیاهینه به ثبت سفارش آنلاین اقدام کنند تا محصول خریداری شده را با توجه به حجم از طریق باربری، اتوبوس و پست در کوتاهترین زمان ممکن و با هزینه مقرون به‌صرفه در اقصی نقاط کشور تحویل بگیرند.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها