قیمت سیاهدانه عمده
قیمت سیاهدانه عمده
8 شهریور 1401
چگونه گوجه را خشک کنیم
چگونه گوجه را خشک کنیم؟
30 مهر 1401

قیمت لیمو خشک و انواع فرآورده‌های آن

خرید و قیمت انواع لیمو خشک

آخرین بروز رسانی 12 مهر 1402 توسط Fateme amooshahi

بررسی قیمت لیمو خشک و انواع فرآورده‌های آن

 

بازار لیمو براساس محل تولید آن به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که اولی لیموی ایرانی است و دیگری لیموی خارجی، لیموی خارجی بیشتر از کشورهای آفریقایی مثل سودان و نیجریه وارد ایران می‌شود و عموما به‌صورت خشک‌شده و آماده مصرف عرضه می‌شود و تفاوتی که با لیموی ایرانی دارد این است که اندازه آن درشت‌تر و رنگ آن تیره‌تر و دارای عطروطعم بهتر از لیموهای تولیدشده در ایران است. لیموهای ایرانی نیز در مناطقی مثل میناب و جهرم و شهر رودان و در کل مناطق جنوب ایران مثل استان فارس و استان هرمزگان تولید می‌شود و بعد از برداشت لیمو به‌صورت های مختلف به فروش می‌رسند.

 

انواع فرآورده‌ها و مشتقات لیمو

بعد از برداشت لیمو مقداری از آن به‌صورت تازه در بازار میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد و برخی از آن‌ها را خشک می‌کنند که مصارف خاص خودش را دارد.

مثلا میوه‌های دارای اندازه درشت را با دستگاه یا گذاشتن در سایه و به‌صورت بهداشتی خشک می‌کنند و در بازار خشکبار به‌صورت لیمو خشک به فروش می‌رساند که در انواع مصارف غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. مورد بعدی این است که با دستگاه آن را به‌صورت قطعه‌قطعه کرده و در سایه آن را خشک می‌کنند که منجر به تولید اسلایس لیمو خشک می‌شود. شکل دیگر فرآورده یا مشتقات لیمو به این صورت است که بعد از خشک‌کردن آن‌ها را می‌شکافند و مغزش را از داخل جدا کرده و پرده‌های آن را از پوست لیمو جدا می‌کنند که به آن مغز لیمو یا پرک می‌گویند که با توجه به اینکه چه نوع مغز لیمو از پوستش جداشده دارای رنگ متفاوتی است. مثلا اگر مغز لیموی شهر رودان را جدا کنیم و آن را خشک ‌کنیم دارای رنگ مشکی است و اگر این لیموها مربوط به میناب و جهرم باشد پرک‌های آن به رنگ قهوه‌ای است و دارای عطروطعم کمتری از لیموی محصول رودان است و طبیعتا دارای قیمت پایین‌تری نیز هست.

همچنین از انواع دیگر فرآورده‌ها و مشتقات دیگر لیمو، لیموهایی است که بعد از برداشت ظاهر خوبی ندارند و شکسته و یا کوچک هستند که آن‌ها را با سرند از لیموهای درشت جدا کرده و برای تولید پودر لیمو از آن‌ها استفاده می‌کنند که پودر لیمو نیز خود به دو دسته تقسیم می‌شود، دسته اول پودر لیموهایی هستند که به‌صورت کامل آسیاب می‌کنند که به آن پودر لیموی با هسته می‌گویند و دسته دیگری که هسته لیمو را با دست از آن‌ها جدا کرده و سپس آن را آسیاب می‌کنند که به آن لیموی بدون هسته می‌گویند.

محصول جدید دیگری که از مشتقات لیمو به بازار آمده و اصطلاحا مغز لیمو توپی به آن می‌گویند و به این صورت است که لیمو را از طریق آب و به‌صورت دستی و بدون دستگاه پوستِ رویه لیمو را به‌صورت کامل از آن جدا کرده و به‌صورت توپی مغز لیمو و متعلقات آن را از پوست لیمو جدا کرده و دارای ظاهر جذابی بوده و غذا را نیز فوق‌العاده خوشمزه می‌کند.

برای خرید لیمو عمانی نیز می‌توانید از طریق سایت گیاهینه اقدام کنید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت لیمو و انواع مشتقات آن در بازار

طبیعتا میزان بارندگی و شرایط آب و هوایی و عواملی که در کشاورزی تاثیرگذار است باعث می‌شود تولید این محصول در یک سال در بازار کم یا زیاد شود و با توجه به اینکه تقاضای این محصول در بازار ایران عموما یکسان است در نتیجه میزان عرضه در بازار باعث افزایش و یا کاهش قیمت این محصول می‌شود.

همچنین باید گفت که با توجه به اینکه این محصول ، محصولی صادراتی نیست در نتیجه قیمت آن تاثیرپذیری از صادرات نیز ندارد اما واردات لیموهای خارجی و میزان آن بر قیمت محصول لیموی ایرانی موثر است و افزایش و کاهش واردات باعث کاهش و یا افزایش قیمت آن می‌شود.

 

خواص لیمو و کاربرد آن در آشپزی

از مهم‌ترین ترکیبات بسیار مغذی که برای سلامتی انسان بسیار مفید است،  می‌توان به وجود مقادیر زیادی انواع کلسیم، پتاسیم و ویتامین C اشاره کرد که درعین‌حال در انواع تازه و خشک‌شده آن می‌تواند منابع سرشاری از لیمونن، اسیدسیتریک و تریپنن باشد. در اینجا به‌صورت خلاصه فواید لیمو را بررسی می‌کنیم:

 

  1. اشتها آور: با خوردن لیموی خشک به‌عنوان یک پیش‌غذا، برای کسانی که دچار کمبود وزن هستند، کمک می‌کند. این علاوه بر فواید آن در بهبود عملکرد دستگاه گوارش است.

 

  1. مراقبت از پوست: مصرف ویتامین C به شکل طبیعی می‌تواند به مراقبت از پوست، ساخت کلاژن و تجدید سلول‌های مرده پوست کمک کند. یکی از فواید لیمو خشک این است که از پوست در برابر نور مضر خورشید، آلودگی و گردوغبار محافظت می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن می‌تواند به کاهش چین‌وچروک، لکه‌های تیره و منافذ باز کمک کند.

 

  1. کمک به بدن برای خلاص شدن از شر مواد زائد: لیموی خشک یک ابزار طبیعی برای حذف باکتری‌های مضر و مواد زائد از بدن است و همچنین برای محافظت از روده‌ها در برابر باکتری‌های مضر عمل می‌کند زیرا سرشار از ویتامین C است.

 

کاربرد پودر لیمو به‌عنوان یک ماده غذایی رایج در بیشتر وعده‌های غذایی درآشپزخانه های تولید انواع مواد خوراکی محسوب می‌شود که در بسیاری از کشورهای عربی و آسیای از محبوبیت فوق‌العاده برخوردار بوده و یکی از ادویه‌های باستانی در این مناطق محسوب می‌شود.

 

سخن پایانی

مشتریان عزیز می‌توانند برای بررسی و مشاهده قیمت انواع لیمو و فرآورده‌های این محصول به لیست قیمت سایت گیاهینه و یا به صفحه محصول این محصولات فروشگاه مراجعه کرده و قیمت لحظه‌ای آن را در هر ساعت از شبانه‌روز بررسی و نیز از مشاوره‌های خرید کارشناسان ما بهره‌مند شوند، همچنین با شماره‌های 09134255340 و یا 03195010045 با پشتیبانی سایت گیاهینه در تماس باشند و نیز از طریق ثبت سفارش سریع، سفارش خود را به‌صورت آنلاین ثبت کرده تا ما از طریق باربری و پست با کمترین هزینه و در اسرع وقت سفارش آن‌ها را به دستشان برسانیم.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
1 سال قبل

سایت گیاهینه فوق العاده هستش و اینگه راجب به هر محصول کامل توضیح میدید باعث میشه مخاطب جذب میشه.پایدار باشید