مواد لازم برای درست کردن شله زرد مجلسی
بهترین نوع برنج شله زرد مجلسی چه برنجی است؟ یک کیلو برنج برای چند نفر شله زرد میشه؟
10 دی 1401
طرز تهیه نبات تخته ای در خانه
طرز تهیه نبات تخته ای در خانه – طرز تهیه نبات خانگی تخته ای بیرجندی
14 دی 1401

برنج چه خواصی برای بدن دارد؟ چرا باید برنج مصرف کنیم؟

آخرین بروز رسانی 3 مهر 1402 توسط Fateme amooshahi

بیشتر از 40000 نوع برنج در دنیا وجود دارد و این مورد خود، نشان دهنده اهمیت و جایگاه این غله در بین مردم جهان است. بسیاری از کشورها غذای برنجی مخصوص به خود را دارند که غذاهای محلی و فرهنگی آنان محسوب می‌شود.

پائلا در اسپانیا، ریزوتو در ایتالیا، آرروز روجو در مکزیک، بیبی باپ در کره، سوشی در ژاپن، کته در ایران و غیره.

با این حساب می‌توان گفت برنج یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های رژیم غذایی مردم جهان است. اما آیا واقعا مصرف برنج مفید است؟ سالم‌ترین نوع برنج برای بدن انسان کدام موارد هستند؟ فواید و مضرات برنج سفید کدام است؟! در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با این پرسش‌ها در اختیارتان قرار دهیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

فواید برنج چیست؟

برنج یکی از قدیمی‌ترین محصولات زراعی است که از دیرباز در مزارع سراسر جهان کشت و برداشت می‌شود. در حقیقت برنج به عنوان قوت غالب و اصلی‌ترین غذای انسان مطرح است که بیشتر نیازهای غذایی بدن را تامین می‌کند. انواع برنج از لحاظ رنگ، طعم و ارزش غذایی با یکدیگر متفاوت هستند.

از سالم‌ترین نوع برنج که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از آن‌ها به عنوان یک منبع انرژی مغذی استفاده می‌کنند، می‌توان به برنج سفید، برنج قهوه‌ای، برنج باسماتی، برنج سیاه و برنج قرمز اشاره کرد که هر کدام انواع مختلفی دارند.

برای آشنایی بیشتر با برنج ریزوتو و نحوه تهیه آن می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

فواید برنج چیست؟

در این میان مصرف برنج سفید در میان ایرانیان از رواج بیشتری برخوردار است. از فواید برنج سفید باید به تامین انرژی، کنترل فشار خون، مراقبت از پوست و مو، بهبود متابولیسم، تقویت سلامت قلب و عروق، جلوگیری از یبوست مزمن و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که مصرف بی‌رویه برنج سفید مضراتی از قبیل دیابت نوع دوم، چاقی و سندرم متابولیک هم برای بدن انسان در پی خواهد داشت؛ بنابراین در مصرف برنج باید همواره تعادل را رعایت کرد.

قبل از هرموردی، بهتر است نکات زیر درباره برنج را بدانید:

  • برنج قهوه ای نوع خاصی از برنج نیست و برنجی است که توسط فعالیت‌های انسانی و مصنوعی به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. از آنجایی که برنج قهوه‌ای هنوز لایه سبوس‌دار خود را دارد، پخت (و هضم آن) بیشتر طول می‌کشد و نسبت به برنج سفید تصفیه‌شده‌اش طعم جویدنی‌تر و آجیل‌تری دارد.
  • برنج سفید همان برنج قهوه ای تصفیه شده است. یعنی برای حذف لایه بیرونی سبوس قهوه‌ای، آسیاب و صیقل داده شده است. این فرآیند طعم و بافت برنج را تغییر می‌دهد و عمر نگهداری آن را افزایش می‌دهد.
  • انواع برنج به عنوان دانه کوتاه، متوسط یا بلند طبقه بندی می‌شود. این دسته بندی به نسبت طول و عرض دانه برنج هنگام پخت اشاره دارد. بارزترین تفاوت بین دانه‌های مختلف نیز مشخصات مربوط به نشاسته آنهاست.
  • برنج دانه بلند بافت سفت و خشکی دارد و پس از پختن جدا جدا یا به قول معروف دان می‌شود. برنج هندی گونه رایج برنج دانه بلند هستند.
  • برنج دانه متوسط بافت لطیف و مرطوبی دارد و دانه ها هنگام پخت به یکدیگر می‌چسبند. انواع برنج ایرانی از معروف‌ترین نوع آن است.
  • برنج دانه کوتاه نیز بافت نرم و لطیفی دارد و نسبت به برنج با دانه متوسط چسبندگی بیشتری دارد. برنج آربوریو و سوشی (برنج دانه کوتاه که منشا آن ژاپن است) انواع رایج برنج دانه کوتاه هستند.

آشنایی با سالم‌ ترین نوع برنج

برنج در انواع رنگ‌ها و طعم‌ها در بازار خشکبار یافت می‌شود که از لحاظ ارزش غذایی با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از انواع برنج سرشار از ترکیبات گیاهی مغذی برای سلامتی بدن هستند، در حالی که برخی دیگر ارزش غذایی کمتری دارند؛ از این‌رو سوالی که پیش می‌آید این است که سالم‌ترین نوع برنج کدام موارد هستند؟ در ادامه برخی از این برنج‌ها را معرفی می‌کنیم:

آشنایی با سالم‌ ترین نوع برنج

برنج سفید

این نوع برنج از جدا شدن پوست خارجی، سبوس و جنین به‌دست می‌آید و به دلیل فرآیند فرآوری برخی از مواد مغذی ضروری چون ویتامین‌های B و تیامین در آن کاهش می‌یابد. برنج سفید منبع غنی از نشاسته است و به دلیل کم بودن میزان فیبر و پروتئین در آن، مدت زمان کمتری فرد را سیر نگه داشته و نسبت به برنج قهوه‌ای بر روی قند خون تاثیر بیشتری دارد.

لازم به ذکر است که برنج سفید از انواع مختلف برنج چون برنج قهوه‌ای، سیاه، قرمز و … از خاصیت آنتی اکسیدانی کمتری برخوردار است. ویتامین برنج سفید شامل اسید فولیک، تیامین (ویتامین B1)، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، نیاسین (ویتامین B3) و ویتامینE  بوده که با مصرف برنج مقداری از ویتامین‌های مورد نیاز روزانه بدن انسان تامین خواهد شد.

از برنج سفید علاوه بر تهیه غذای اصلی، برای تهیه دسرهایی مانند شله زرد و فرنی نیز استفاده می‌شود. بهترین نوع برنج شله زرد مجلسی چه برنجی است؟ | یک کیلو برنج برای چند نفر شله زرد میشه؟

 فواید و مضرات برنج سفید

برنج یک منبع غنی ازکربوهیدرات‌های پیچیده بوده و فاقد سدیم، کلسترول و چربی است؛ از این‌رو به عنوان یکی از اجزای سالم رژیم غذایی در سراسر دنیا شناخته می‌شود. از فواید برنج سفید برای بدن انسان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فواید برنج برای بدن انسان؛ ویتامین‌ها، مواد و املاح مغذی موجود در برنج سفید سبب پیشگیری از سرطان، کنترل فشار خون، جلوگیری از آلزایمر، بهبود متابولیسم، سلامت قلب و عروق، جلوگیری از یبوست مزمن، بهبود عملکرد بهتر سیستم عصبی و تولید هورمون‌های جنسی می‌شوند.
  • فواید برنج برای مو؛ برنج به عنوان منبع غنی از نشاسته به صاف و درخشان شدن موی سر کمک شایانی می‌کند.
  • فواید برنج برای جوانسازی پوست صورت؛ وجود آنتی اکسیدان‌های زیاد در برنج سفید به بهبود الاستیسیته و استحکام پوست کمک کرده و سبب رفع چین و چروک صورت و زیر چشم خواهد شد.

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای به برنج غلات کامل (سبوس‌دار) گفته می‌شود که پوست محافظ بیرونی آن جدا می‌شود اما لایه سبوس و جنین آن وجود دارد که این دو لایه از مواد مغذی برخوردار هستند. سبوس برنج حاوی آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی چون آپی ژنین، کوئرستین و لوتئولین است که مصرف آن به پیشگیری از بیماری‌های مختلف چون بیماری قلبی و سرطان‌های خاص کمک خواهد کرد.

برنج قهوه‌ای از لحاظ کالری و کربوهیدرات کاملا مشابه برنج سفید است اما مقدار فیبر و پروتئین بالاتری دارد که احساس سیری را در افراد افزایش داده و سبب کنترل وزن خواهد شد. همچنین منیزیم موجود در این نوع برنج بر روی متابولیسم قند خون و انسولین نقش مهمی ایفا می‌کند؛ از این‌رو مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد مناسبی خواهد بود.

برنج سیاه (ممنوعه)

برنج سیاه یا برنج ممنوعه از بیشترین میزان آنتی اکسیدان در میان انواع مختلف برنج برخوردار است که مصرف آن از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و ابتلا به بیماری‌های قلبی، انواع سرطان و زوال ذهنی محافظت می‌کند. برنج سیاه اندونزیایی و برنج سیاه جاسمین تایلندی از رنگ سیاه تیره‌ای برخوردار هستند که پس از پخت به رنگ بنفش درمی‌آیند.

برنج قرمز

انواع برنج قرمز از قبیل برنج قرمز هیمالیا و برنج قرمز کارگو تایلندی دارای مقدار زیادی رنگدانه هستند و مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفیدی دارند. این نوع برنج از لحاظ پروتئین و فیبر از برنج سفید غنی‌تر بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی فوق‌العاده قوی دارد.

همچنین برنج قرمز مانند برنج سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی همچون آنتوسیانین‌های آپی ژنین، میریستین و کوئرستین است که مصرف آن به کاهش التهاب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

برنج وحشی

برنج وحشی در واقع نوعی دانه‌های خوراکی آبی رنگ است که در میان مردم به عنوان نوعی برنج شناخته می شود اما جزو انواع برنج به‌حساب نمی‌آید و تنها به گروه غلات تعلق دارد. برنج وحشی از فیبر (3 برابر) و پروتئین بیشتری نسبت به برنج سفید برخوردار است؛ بنابراین مصرف آن احساس سیری طولانی‌تری را به مصرف‌کننده می‌دهد.

به‌طور کلی برنج وحشی منبع غنی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B و مواد معدنی مغذی چون منیزیم و منگنز بوده و فعالیت آنتی اکسیدانی آن حدود 30 برابر بیشتر از برنج سفید است.

چرا باید برنج مصرف کنیم؟

چرا باید برنج مصرف کنیم؟ گیاهینه

برنج منبعی غنی از کربوهیدرات ها، منبع اصلی سوخت بدن است. کربوهیدرات ها می‌توانند شما را پرانرژی و سیر نگهدارند و قبل از ورزش به شما انرژی زیادی بدهند.

به خصوص برنج قهوه‌ای که منبع عالی بسیاری از مواد مغذی از جمله فیبر، منگنز، سلنیوم، منیزیم و ویتامین های گروه B است. دستورالعمل‌های غذایی پیشنهاد می‌کند که حداقل نیمی از غلات شما از غلات کامل باشد و برنج قهوه‌ای یک غلات کامل است.

پس به طور خلاصه باید گفت برنج یک ماده غذایی سالم و مغذی است که بسیاری از مواد لازم را به بدن می‌رساند و مصرف آن به بدن شما کمک زیادی می‌کند!

مضرات برنج

برنج برای دهه‌ها به عنوان غذایی که «باعث افزایش وزن» و «تاثیر منفی بر سلامتی» می‌شود، مورد انتقاد قرار گرفته است. در حقیقت مصرف زیاد و روزانه برنج به دلیل وجود کربوهیدرات و نشاسته می‌تواند مضراتی مانند چاقی و افزایش وزن را به همراه داشته باشد ولی حذف این غله از رژیم غذایی ضررهای بیشتری به همراه دارد، پس بهتر است در مصرف این ماده غذایی تعادل را رعایت کنیم.

در مورد برنج اطلاعات غلط زیادی وجود دارد. در اینجا برخی از نگرانی های رایج در مورد برنج را باهم بررسی می‌کنیم:

  • آیا باید نگران آرسنیک موجود در برنج باشم؟ برنج به دلیل محیط رشد، تمایل بیشتری به جذب آرسنیک نسبت به سایر محصولات دارد. با این حال، برنج را می‌توان با خیال راحت به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف کرد. مطالعات منتشر شده، از جمله تحقیقات FDA، نشان می‌دهد که پختن برنج بسته به نوع برنج، می‌تواند تا 60 درصد از محتوای آرسنیک معدنی را کاهش دهد.
  • آیا برنج سفید یک «کربوهیدرات بد» است؟ بسیاری از مردم برنج سفید را یک کربوهیدرات «خالی» یا «بد» می‌دانند زیرا با حذف سبوس و جوانه، مواد مغذی خود را از دست می‌دهد. با این حال، برنج سفید به طور معمول با مواد مغذی اضافه شده مانند آهن و ویتامین های B غنی شده است. بنابراین در حالی که برنج قهوه ای مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد، برنج سفید همچنان مغذی محسوب می‌شود.
  • آیا برنج باعث افزایش وزن می‌شود؟ در حالی که بسیاری از مطالعات ارتباط بین غلات تصفیه شده و افزایش وزن را نشان داده‌اند، تحقیقات در مورد برنج سفید متناقض است. به نظر می‌رسد که برنج برای کاهش وزن نه مضر است و نه مطلوب. برنج سفید – به خودی خود – توانایی منحصر به فردی برای افزایش وزن ندارد. همانطور که گفته شد، کالری بیش از حد از هر ماده غذایی – از جمله برنج – منجر به افزایش وزن خواهد شد. اتفاقا بهتر است بدانید که رژیم‌های غذایی سرشار از غلات کامل (فکر کنید برنج قهوه ای) به کاهش وزن و به حفظ وزن سالم بدن کمک می‌کند.

خرید انواع برنج به صورت اینترنتی از گیاهینه

بازرگانی زرین گیاهینه به عنوان مرجع فروش عمده ادویه، گیاهان دارویی، خشکبار، زعفران و … در شهر اصفهان مشغول فعالیت است

. این مجموعه انواع برنج چون برنج سفید، برنج قهوه‌ای، برنج لنجان، برنج طارم و … را با کیفیت عالی و قیمت مقرون به‌صرفه به فروش می‌رساند و این امکان را برای متقاضیان فراهم کرده است تا با مراجعه به صفحه اصلی محصول یا برقراری تماس با کارشناسان گیاهینه از طریق شماره تلفن‌های 09134255340 و 03195010045 نسبت به استعلام قیمت روز انواع برنج اقدام کنند.

گیاهینه سفارش مشتریان را در کوتاهترین زمان ممکن و با حداقل هزینه از طریق اتوبوس، باربری و پست بار به سراسر کشور ارسال می‌کند؛ بنابراین چنانچه به دنبال خرید عمده یا جزئی انواع برنج به صورت آنلاین هستید، توصیه می‌کنیم به فروشگاه گیاهینه سری بزنید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها