خواص برنج چیست؟ گیاهینه
برنج چه خواصی برای بدن دارد؟ چرا باید برنج مصرف کنیم؟
12 دی 1401
طریقه مصرف عرق چهل گیاه برای لاغری
طریقه مصرف عرق چهل گیاه برای لاغری
19 دی 1401

طرز تهیه نبات تخته ای در خانه – طرز تهیه نبات خانگی تخته ای بیرجندی

طرز تهیه نبات تخته ای در خانه

آخرین بروز رسانی 18 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

طرز تهیه نبات تخته ای در خانه

در نگاه اول شاید فکر کنید پخت و آماده سازی نبات در خانه سخت و پیچیده باشد،  اما در ادامه خواهید دید که برعکس، طرز تهیه نبات خانگی بسیار سرگرم کننده و نتیجه  فوق العاده‌ای خواهد داشت.  البته اگر طرز تهیه نبات خانگی را صحیح اجرا کنید و کمی هم صبور باشید.

اگر به دنبال خرید ادویه جات درجه یک خصوصا خرید زردچوبه با قیمت مناسب و کیفیت عالی هستید، به فروشگاه گیاهینه سر بزنید.

مواد لازم برای طرز تهیه نبات خانگی

  • ۵۰۰ میلی لیتر
  • یک کیلو گرم شکر
  • سیخ چوبی
  • نخ مخصوص
  • گیره لباس و یا کاغذ
  • لیوان بلند
  • رنگ خوراکی
  • طعم دهنده غذا
  • ادویه‌های معطر مانند: هل، دارچین، لیمو، زعفران، زنجبیل …(به دلخواه)

طرز تهیه نبات خانگی

  1. نیم لیتر آب را در  یک ظرف بریزید و  روی حرارت قرار دهید تا بجوشانید.
  2. ناگفته نماند که بهتر است از آب معدنی استفاده کنید محلول شفاف تری به دست می‌آورید، چرا که آب معدنی از آب لوله کشی زلال تر است و املاح کمتری دارد. حالا نوبت اضافه کردن شکر است.
  3. شکر را با یک پیمانه یا فنجان  به آب جوش اضافه کنید بعد از اضافه کردن هر فنجان محلول را آنقدر هم بزنید تا شکرهای حل شوند، .سپس فنجان شکر  بعدی را اضافه کنید.
  4. توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن هر فنجان شکر مدت بیشتری باید هم بزنید چرا که محلول در حال اشباع شدن است، پس از این که محلول شما شفاف شده قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید حدود پانزده تا بیست دقیقه استراحت کند. بعد از  استراحت شربت را درون  لیوان‌ها بریزید.
  5. حالا زمان آن است که  رنگ خوراکی مورد نظر را به شربت  اضافه کنید همچنین در صورت تمایل می‌توانید مقداری طعم دهنده غذا و ادویه هم اضافه کنید من به یکی از لیوان‌ها گلاب و  به دیگری طعم نعناع اضافه کردم. در ادامه طرز تهیه نبات خانگی باید بدانید که سیخ‌های چوبی و رشته‌ها جایی هستند که شکر روی آن متبلور می شود. سیخ یا نخ را در شربت فرو کنید طوری که کاملا خیس شوند سپس  آنها را داخل شکر بغلتانید. بگذارید کاملا خشک شوند.
  6. حالا شربت شکر را داخل لیوان‌ها بریزید و آنها را هم بزنید.

درست کردن شاخه نبات خانگی

برای تهیه شاخ نبات نخ را دو یک سیخ چوبی گره بزنید و دقت کنید انتهای نخ با لیوان به اندازه نیم بند انگشت فاصله داشته باشد.

درست کردن نبات چوبی

برای نبات‌ چوبی حالا به آرامی سیخ چوبی را داخل شیشه فرو کنید. اجازه ندهید چوب چوبی کف یا دو طرف شیشه را لمس کند. برای نتیجه بهتر است از دو گیره لباس برای نگه داشتن چوب در محل استفاده کنید.

نکته بسیار مهم

در طی زمان تبلور لیوان‌ها نباید تکان بخورند، اگر لیوان‌ها تکان بخورند فرایند تبلور کامل نمی‌شود.

اجازه دهید حدود ۵ تا ۷ روز بماند زیرا برای رشد بلورهای جدید به زمان نیاز دارند و آنها را تکان نمی‌دهند. (طول زمان برای روند  کریستالیزاسیون یا تبلور  متفاوت است و ممکن است در 3 روز یا 14 روز باشد، بنابراین تا زمانی که از شکل و اندازه  نبات راضی شوید، کریستال ها را زیر نظر داشته باشید).

آموزش  طرز تهیه نبات تخته ای زعفرانی

یکی از  بهترین و خوش طعم و عطر ترین نبات‌ها نبات تخته‌ای است که بهترین آن مخصوص یزد است.

مواد لازم برای تهیه تخته ای زعفرانی

  • ۵۰۰ میلی لیترآب ( معدنی یا تصفیه شده)
  • ۱۵۰۰ گرم شکر
  • یک قاشق چایخوری سر صاف زعفران
  • قالب نبات تخته‌ای یا در صورت نبود قالب از ظرف دیگری استفاده کنید
  • کاغذ روغنی

طرز تهیه نبات تخته ای زعفرانی

یک قاشق چایخوری زعفران را درون هاون ریخته و آنرا بسائید،  نصف استکان آب جوش روی سائیده بریزید و اجازه دهید تا زمان مورد نیاز دم بکشد.

آب را در ظرف ریخته اجازه دهید تا به جوش آید .

شکر را آرام اضافه کنید، هر چه شکر بیشتری اضافه می‌کنید باید با بیشتری هم بزنید در غیر این صورت شکر کامل حل نمی‌شود و شربت شما دچار مشکل می‌شود. وقتی تمام شکرها حل شدند و محلول یک دست و فاقد شکر شد  ظرف را از روی حرارت بردارید. حالا باید زعفران دم کرده را به محلول اضافه کنید. برای تزئین و زیبایی نبات تخته‌ای زعفرانی  مقداری زعفران خشک و سائیده به محلول نبات تخت  اضافه کنید. اجازه دهید محلول نبات تخته‌ای زعفرانی شما حدود ۲۰ دقیقه در دمای اتاق بماند تا کمی خنک شود. درون قالب یا ظرفی که برای غالب  انتخاب کردید کاغذ روغنی قرار دهید، حالا باید محلول نبات تخته‌ای زعفرانی را در قالب بریزید. برای تزئین می‌توانید از مغز پسته و گل خشک استفاده کنید تا نبات تخته‌ای زعفرانی شما زیبا تر شود. سینی را برای ۳ تا ۷ روز در جای گرم و خشک قرار دهید .

اگر تمام مراحل را به درستی انجام دهید. بعد از طی شدن زمان مذکور، شما یک ظرف نبات تخته‌ای زعفرانی عالی خواهید داشت.

آموزش طرز تهیه نبات با شیر

برای طرز تهیه نبات با شیر صبر بیشتری نیاز دارید ولی پاداش صبر شما بسیار شیرین است.

مواد لازم برای پخت نبات با شیر

  • شیر یک پیمانه
  • شکر سه پیمانه
  • رنگ خوراکی (به دلخواه)
  • گلاب (به دلخواه)
  • طعم دهنده (به دلخواه)
  • زعفران (به دلخواه)

طرز تهیه نبات با شیر

ابتدا شیر و شکر را در یک ظرف ریخته و روی حرارت قرار بدهید، توجه داشته باشید که حرارت باید کم باشد و تا حل شدن کامل شکر و به غلظت رسیدن مایع نباید هم زدن را متوقف کرد.

هنگامی که مایع نبات شیری یک دست شد و تمام شکر حل شد ظرف را از روی حرارت بر می‌داریم و برای ۲۰ دقیقه اجازه میدهیم که خنک شود. در همین زمام می‌توانید رنگ ، طعم دهنده، و گلاب (خرید گلاب) و زعفران را به مایع نبات شیری اضافه کنید. برای شکل نهایی نبات شیری و اینکه چوبی باشد، شاخه‌های باشد و یا تخته‌ای باشد، می‌توانید مثل دستور پخت قبلی که در همین مقاله ذکر شد عمل کنید.

طرز تهیه نبات خانگی با شکر

آسان‌ترین روش پخت نبات‌ها، نبات خانگی با شکر است .

مواد لازم برای پخت نبات خانگی با شکر

  • ۱۰۰ گرم شکر
  • ۵۰۰ میلی لیتر آب

نکته بسیار مهم این است که برای طرز تهیه نبات خانگی با شکر این است که حتما از آب معدنی و یا آب تصفیه شده استفاده کنید، چرا که نبات خانگی با شکر بدونه رنگ است و املاح و جرم آب این نبات را کدر می‌کنند و در ایجاد کریستال‌های درشت اختلال ایجاد می‌کند.

طرز نبات خانگی با شکر

آب را درون ظرف ریخته و روی حرارت قرار بدهید. پس از جوش آمدن آب شکر را کم به آن اضافه میکنیم و دائم هم می‌زنیم تا تمام شکرها حل شوند و مایع یک دست شود. حالا مایع نبات خانگی با شکر آماده است، برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به مایع زمان بدهید تا کمی خنک شود. پس از طی زمان مذکور مایع نبات خانگی با شکر آماده است تا به وسیله سیخ چوبی و نخ مخصوص و یا قالب شکل نهایی خود را پیدا کند.

آموزش طرز تهیه نبات فوری

نبات فوری نباتی است که در روند پخت آن برای پایین آوردن زمان فرآيند تبلور از شکر بسیار زیادی استفاده می‌شود .

مواد لازم برای تهیه نبات فوری

  • ۰ ۲ کیلو شکر
  • ۲۵۰ میلی لیتر آب
  • رنگ خوراکی به میزان لازم
  • زعفران به میزان لازم

طرز تهیه نبات فوری

آب را در ظرف ریخته و روی حرارت قرار دهید پس از به جوش آمدن شکر را کم کم اضافه کنید و دائم هم بزنید وقتی شکر کاملاً آب شد و رنگ مایع به کاراملی نزدیک شد زعفران دم کرده و در صورت تمایل رنگ خوراکی را به مایع نبات فوری اضافه کنید، سپس مایع نبات فوری را به قالب انتقال دهید.

نبات فوری پس از یک تا دو ساعت آماده میل کردن است.

برای خرید انواع نبات با کیفیت می‌توانید به سایت گیاهینه مراجعه کنید.

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها