روماتیسم
 روماتیسم چیست و در طب سنتی چه درمانی برای آن است؟
27 دی 1401
فوفل چیست و چه خواصی دارد
فوفل چیست؟ خاصیت فوفل برای رحم
29 دی 1401

ادویه کراهی چیست؟ خواص ادویه کراهی، طریقه مصرف ادویه کراهی

آخرین بروز رسانی 23 مرداد 1402 توسط Fateme amooshahi

ادویه کراهی

این نوع از ادویه دارای ترکیبی بی‌نظیر، مرغوب، معطر و همچنین خوش طعم است. این ادویه که هندی یا پاکستانی می‌باشد بیشتر در هند مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته به دلیل طعم و عطری که دارد در تهیه بیشتر غذاهای مرغی به کار گرفته می‌شود. انواع گوناگونی از غذای کراهی وجود دارد که هر کدام به نوعی ذائقه مخصوص خود را می‌طلبد؛ کراهی مرغ بلوچی، کارائی به همراه ماست، کارائی پنیر، کارائی سبزیجات، کارائی مرغ پاکستانی برای تهیه هر یک از موارد بیان شده، ادویه مختلفی را مصرف کنید؛ اما بعضی مواد در بین همه انواع کراهی مشترک می‌باشند از قبیل: زیره گشتنیز، فلفل سیاه، زنجبیل. با ما در سایت گیاهینه همراه باشید تا شما را بیشتر با این ادویه خوب آشنا کنیم.

طریقه مصرف ادویه کراهی

استفاده از این ادویه و غالب بودن طعم آن سبب شده است تا غذایی با همین اسم در شبه قاره هند محبوب شود. بدین گونه که گوشت گاو، گوساله، بز یا گوسفند را با این ادویه به مدت زمان 40 دقیقه طعم دار می‌کنند و بعد از آن در ظرفی به نام کاراجی به مدت سی یا سی و پنج  دقیقه و با شعله خیلی کم آن را درست می‌کنند و در نهایت با برنج هندی آن را سرو می‌کنند.

خواص ادویه کراهی

این ادویه ترکیبی بسیار طعم دهنده از ادویه‌جات درشت است و به طور گسترده برای تهیه هر نوع غذای کادایی یا کراهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه که طعم تقریبا تندی را دارد یکی از ادویه‌هایی است که در آشبزخانه‌های هندی است و با هر طعمی سازگاری دارد.

برای خرید ادویه کراهی یا خرید ادویه های درجه یک و باکیفیت می‌توانید از طریق وبسایت گیاهینه اقدام کنید.

مواد لازم برای تهیه کردن کراهی گوشت

  • یک کیلو گوشت گوسفند
  • یک چهارم فنجان روغن
  • دو قاشق غذاخوری کره
  • سه عدد پیاز خرد شده
  • یک دوم قاشق غذاخوری رب زنجبیل
  • یک دوم قاشق غذاخوری رب سیر
  • 6 عدد گوجه فرنگی متوسط خرد کرده شده
  • یک دوم فنجان ماست
  • یک قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز
  • یک قاشق چایخوری پودر زیره
  • یک قاشق چایخوری تخم گشنیز آسیاب شده
  • یک دوم قاشق چایخوری پودر زردچوبه
  • زنجبیل ژولین برای تزئین کردن
  • برگ گشنیز خرد شده

طرز تهیه ادویه گوشت کراهی

شما برای درست کردن این غذا در ابتدا زیره، گشنیز، فلفل دلمه‌ای خشک شده و فلفل سیاه را با هم تفت دهید تا به خوبی معطر شود؛ و بعد از آن باید شنبلیه خشک شده را به این مواد اضافه کنید و کنار بگذارید.

دستور تهیه

روغن را به همراه کره در یک تابه بریزید تا به خوبی گرم شود. رب زنجبیل و رب سیر را به آن‌ها اضافه کنید و چند ثانیه هم بزنید؛ در مرحله بعد گوشت را اضافه کنید و بر روی حرارت در روغن تفت دهید تا کمی رنگ آن تغییر کند پس از قهوه‌ای شدن تابه را از روی گاز بردارید.

برش‌های پیاز را با روغن به خوبی تفت دهید تا رنگ طلایی رنگی را به خودش بگیرد. بعد از آن گوجه فرنگی خرد شده، نمک و همچنین ادویه کراهی را  اضافه کنید. همه را با هم خوب مخلوط کرده بعد حرارت را کمتر کنید و اجازه دهید مخلوط پیاز و گوجه فرنگی بپزد و غلیظ شود. سپس ماست را هم بزنید و آن را مخلوط کنید. در اینجا باید گوشت را به مایه اضافه کرده و هم بزنید.

تقریبا حدود یک فنجان آب گرم را به آن اضافه کنید و حرارت را کمتر کنید. در تابه را ببندید و بگذارید گوشت بپزد تا کاملا نرم شده در صورت استفاده کردن از زودپز، این کار باید حدود بیست الی سی دقیقه طول بکشد اما بدون استفاده کردن از زودپز حدود یک ساعت یا حتی بیشتر امکان دارد که طول بکشد هر چقدر هم که طول کشید لازم است که شما آب گرم اضافه کنید.

بعد از اینکه به طور کامل گوشت پخت، نمک و گارم ماسالا  اضافه کنید. ادویه کراهی که در شروع کار به خوبی تفت دادید و معطرش کردید، اضافه کنید. آن‌ها را به هم بزنید و حرارت را خاموش کنید. پیش از سرو کردن اجازه دهید که کراهی حداقل 20 دقیقه ( درپوشیده) استراحت کند تا طعم‌ها به حالت درست در آن تزریق شود. در نتیجه با زنجبیل و گشنیز تزئین کنید و با نان یا برنج یا هرچیز دیگری که دوست دارید و ترجیج می‌دهید سرو کنید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها