تفاوت عصاره، عرق و اسانس
فرق عصاره با عرق | فرق اسانس و عصاره چيست؟
7 مهر 1398
خواص سیاه دانه
آیا سیاه دانه برای غلظت خون خوبه + عوارض سیاه دانه
22 مهر 1398

هلیله سیاه در کجا یافت می شود؟ + بهترین زمان مصرف هلیله سیاه

راهنمای خرید هلیله سیاه

آخرین بروز رسانی 2 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

هلیله سیاه یکی از گیاهان دارویی محبوبی است که با نام‌های مختلفی مانند هلیله کابلی، اهلیج، هلیله سبز، هاری تاکی و هلج نیز شناخته می‌شود.

هلیله سیاه دارای طبع گرم و خشک بوده و معمولا آن را به عنوان اکسیر جوانی می‌شناسند. هلیله سیاه دارای خواص بسیار زیادی از جمله آنتی اکسیدان های فراوان، شیکمیک اسید، پلی فنول و … است.

این گیاه برای رحم، لاغری، پوست، چشم و … نیز خواص زیادی دارد. امروز در این مقاله به بررسی کامل هلیله سیاه، خواص هلیله سیاه و … می‌پردازم.

هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه در کجا یافت می شود؟

همان‌طور که می‌دانید گیاهان بسیاری با خواص دارویی وجود دارند.

یکی از این گیاهان که ریشه در طب سنتی دارد هلیله سیاه است. این گیاه در واقع میوه نوعی درخت گرمسیری است که در کشورهای آسیای جنوبی از هند تا نپال و از شرق تا جنوب غربی چین و همچنین در جنوب به سریلانکا، مالزی و ویتنام یافت می‌شود.

این درخت می‌تواند در هر نوع خاکی حتی خاک‌های اسیدی به خوبی رشد کند. البته لازم به ذکر است که درخت این گیاه در سایه قادر به رشد نیست.

درخت هلیله سیاه در انگلیسی به نام  Myrobalan شناخته می‌شود. درخت نامبرده دارای ارتفاع متوسط بین 25 تا 30 متر است و تا 1 متر در تنه می‌تواند قطر داشته باشد.

درخت هلیله سیاه دارای پوست قهوه‌ای ضخیم و تیره و برگ‌هایی با اندازه 7 الی 20 سانتی‌متر است. میوه این درخت هلیله سیاه است که دارای خاصیت درمانی در خود است. ابعاد میوه هلیله سیاه 2 تا 4 سانتی‌متر بوده و شکلی مانند بیضی دارد.

برگ‌های درخت هلیله سیاه دارای نوک‌باریک در انتهای خود است. انواع مختلفی از هلیله وجود دارد که با نام‌های متفاوتی در بازار به فروش می‌رسد. برای خرید هلیله سیاه و همچنین برای این که بتوان آن را به‌راحتی به فروش رساند یا در هر زمانی از آن استفاده کرد، هلیله سیاه را خشک می‌کنند.

این گیاه همان‌طور که از اسم آن پیداست دارای رنگی سیاه است که در اثر خشک شدن به همان رنگ باقی می‌ماند. دانه هلیله سیاه ضخیم و زاویه‌دار است. میوه هلیله سیاه خوراکی است. همچنین از این گیاه روغن‌های گیاهی نیز تولید می‌شود. از میوه‌هایی که‌ترش تر هستند به جهت  ساخت نمک سیاه استفاده می‌شود.

علاوه بر میوه این گیاه، گل‌های آن نیز برای تولید رنگ زرد استفاده می‌شود. از آنجایی‌که هلیله سیاه در ترکیبات خود حاوی ماده‌ای به نام تاتن است، می‌توان از آن برای رنگ‌آمیزی و چاپ استفاده کرد. همچنین از چوب درخت هلیله سیاه نیز می‌توان در ساخت لوازم خانه و مصالح ساختمانی دیگر استفاده کرد.

هلیله سیاه در کجا یافت می شود؟

گیاه هلیله سیاه بومی شرق و جنوب آسیا است و بیشتر در چین، نپال و هند یا دامنه های سرسبز هیمالیا یافت می‌شود.

بهترین زمان مصرف هلیله سیاه

هلیله سیاه را با یک قاشق چایخوری ماست ترکیب کنید و آن را قبل از خواب، (معده نباید خالی باشد) میل کنید.

همچنین می‌توانید پودر آن را به صورت دمنوش هلیله سیاه بعد از غذا نوش جان کنید.

انواع هلیله

بهترین زمان مصرف هلیله سیاه

می‌توان گفت که هلیله سیاه در زمره گیاهان خوراکی و دارویی قرار می‌گیرد. همچنین هلیله سیاه به دلیل خواص بسیاری که دارد به‌عنوان مادر گیاهان یا پادشاه داروها در هند معروف است. این گیاه دارای اسامی متنوعی در هرکجای جهان است ولی در هند بانام هاریتاکی شناخته می‌شود.

  • هلیله سیاه
  • هلیله زرد کابلی

نمونه‌ای از هلیله‌ها است که دارای تفاوت‌هایی با هلیله سیاه است. درواقع همه هلیله‌ها از یک نوع درخت تولید می‌شوند ولی هلیله خام که هنوز پختگی لازم را ندارد و به رنگ سیاه است را هلیله سیاه و در صورت پخته شدن میوه و در اصطلاح رسیدن، آن را هلیله زرد کابلی یا هلیله زرد هندی می‌نامند.

هلیله زرد نام‌های دیگری مانند هلیج زرد دارد. همه این هلیله‌ها دارای یک شکل هستند تنها تفاوت آنها رنگ متفاوت است. خواص هلیله سیاه بسیار بیشتر از هلیله زرد است از این‌ رو در خرید هلیله سیاه باید هزینه بیشتری را بپردازید.

هلیله سیاه پودر شده را به‌عنوان دارویی برای جوانی می‌شناسند. از این‌ رو می‌توان به اهمیت خرید هلیله سیاه پی برد. انواع دیگری از هلیله نیز وجود دارد که در کشورهای دیگر به نام‌های زیر معروف هستند. از هر یک از این هلیله‌ها برای درمان بیماری‌های خاصی استفاده می‌شود.

فواید انواع هلیله‌ها

  • هلیله Vijaya که در کوه‌های vindhya یافت می‌شود و در درمان همه نوع بیماری کاربرد دارد.
  • هلیله Rohini میوه‌ای دایره‌ای شکل دارد و برای بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود.
  • هلیله Jivanti به رنگ زرد بوده و همه نوع بیماری را درمان می کند.
  • هلیله Chetaki  دارای سه شکاف در پوست خود است. می تواند عملکرد پاک کننده و تصفیه کننده در خون را داشته باشد.
  • هلیله  Putana  دارای دانه های کوچک و بزرگی است. برای استعمال خارجی مانند استفاده روی زخم‌ها کاربرد دارند.
  • هلیله Abhay  برای مشکلات چشمی از این میوه استفاده می شود.
  • هلیله Amruta در منطقه باگالپور موجود است. میوه‌ها یک خمیر غلیظ در خود دارند که در درمان پانچاکارما می‌تواند مفید باشد.

این نوع از انواع هلیله‌ها را  می‌توانید در کشورهای دیگر پیدا کنید. علاوه بر این می‌توانید برای خرید هلیله سیاه  یا مشورت در این زمینه با ما در ارتباط باشید.

خواص هلیله سیاه

خرید هلیله سیاه پودر شده می‌تواند بسیار مفید واقع شود. درواقع با تهیه و خرید این گیاه دارویی چه به‌صورت پوست میوه خشک‌شده یا چه به‌صورت خام می‌توانید از آن استفاده کنید. از آنجایی‌ که هلیله سیاه دارای خواص دارویی است در درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده می شود.

Terminalia chebula نوعی داروی سنتی به شمار می‌رود که در بسیاری از کشورها در آسیا و همچنین آفریقا دارای مخاطبان بسیار زیادی است. این میوه دارای ترکیبات دارویی مانند: آنتراکینون ها، تانن ها، رزین، اسید گلبولین و روغن ثابت است.

هلیله سیاه می‌تواند:

  • بافت روده را تقویت می‌کند
  • به افزایش اشتها و هضم غذا می‌انجامد
  • می‌تواند به‌عنوان محافظت‌کننده قلب عمل کند
  • خاصیت ضد قارچ و ضد باکتریایی دارد
  • در درمان سرفه استفاده می‌شود
  • باعث تقویت قوای بدن است
  • به‌عنوان دارویی در کاهش روند پیری و جوانی استفاده می‌شود
  • باعث افزایش هوش در افراد می‌شود
  • طول عمر را افزایش می‌دهد
  • عصاره خام این میوه می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کم کند
  • اثرات ضد دیابتی دارد

همچنین عصاره برگ هلیله سیاه می‌تواند در درمان زخم‌ها به‌کاربرده شود. با خرید پودر هلیله سیاه برای درمان آسم و ریزش‌های مو، یبوست، لثه‌های مستعد خون‌ریزی، برای از بین بردن رنگ خاکستری موها، زخم دهان، التهابات واژن و آبسه‌های دردناک کنار ناخن و بسیاری از موارد دیگر می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه دلخواه خود را ببینید.

در واقع خواص هلیله سیاه بسیار زیاد است ازاین‌رو این میوه در کشورهای دیگر به‌عنوان کامل‌ترین داروی گیاهی مصرف می‌شود.

طریقه مصرف هلیله سیاه

هلیله سیاه را هم می‌توان به‌صورت خشک و هم خام استفاده کرد. اگر بتوانید خرید هلیله سیاه را به‌صورت خام انجام دهید می‌توانید زودتر به نتیجه دلخواه خود برسید. ولی از آنجایی ‌که خرید هلیله سیاه به این صورت کمتر در دسترس است درنتیجه از نوع خشک هلیله سیاه و یا پودر هلیله  سیاه می‌توان استفاده کرد.

خرید هلیله سیاه در عطاری‌ها و مراکزی که دارای داروهای گیاهی هستند به‌صورت خشک انجام می‌شود. این روش می‌تواند در خرید پودر هلیله سیاه کارآمد تر باشد. زیرا این میوه از کشور هند وارد می‌شود درنتیجه به‌صورت خام کمتر در دسترس است. می‌توانید برای درمان بعضی از بیماری‌ها هر شب یک تکه کوچک از پوست خشک‌شده هلیله سیاه را بجوید.

در مواردی می‌توانید دانه‌های این میوه را جدا کنید و دور بریزید و خود میوه نارس هلیله سیاه را در روغن کرچک سرخ کنید.

بعد از خشک شدن آن را پودر کنید و پس از مخلوط کردن با آب ولرم به‌صورت خمیر درآورید و بر روی عفونت‌ها ایجادشده در بدن بمالید. می‌توانید پودر هلیله سیاه را خریداری کنید و آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید و بجوشانید و به‌عنوان روغن مو بر روی موهای خود مالش دهید.

در مواردی می‌توانید با خرید هلیله سیاه کوبیده شده و مخلوط آن با آب گرم و عسل به‌صورت خوراکی از آن برای خون‌ریزی لثه استفاده کنید.

با خرید هلیله سیاه آسیاب شده یا میوه خشک آن می‌توانید ترکیبات متنوعی درست کنید که در درمان بیماری‌ها به شما کمک بسیاری می‌کند. نکته مهم در استفاده از هلیله سیاه دور ریختن دانه  است. زیرا پودر هلیله سیاه برعکس خود میوه آن دارای خواص خطرناکی است.

با خرید هلیله سیاه پودر شده می‌توانید به‌صورت خام آن را به‌عنوان میان وعده یا در سالاد، غذا، به‌عنوان ادویه استفاده کنید.

نحوه تشخیص و خرید هلیله سیاه مرغوب

برای این که بتوانید خرید هلیله سیاه را انجام دهید باید به فروشگاه‌های معتبر در این زمینه مراجعه کنید. ما می‌توانیم در زمینه تشخیص و خرید هلیله سیاه مرغوب به شما کمک کنیم. هلیله سیاه میوه‌ای است که در اندازه‌های متفاوتی وجود دارد. برای خرید اینترنتی هلیله سیاه می‌توانید به سایت گیاهینه مراجعه کنید.

هلیله سیاه نسبت به هلیله‌های دیگر دارای ضخامت باریک‌تر و لاغرتری است. اگر در خرید هلیله سیاه ناخالصی یا یک دست نبودن اندازه‌های هلیله سیاه را مشاهده کردید از آن خرید نکنید.

زیرا ممکن است که هلیله زرد را با این نوع هلیله مخلوط کرده باشند. در نتیجه خاصیت و کیفیت آن را پایین می‌آورد. هلیله سیاه دارای قیمت بالاتری نسبت به هلیله زرد است.  این امر به دلیل خواص بیشتری است که هلیله سیاه دارا است. از این‌رو ممکن است در اثر مخلوط شدن با هلیله زرد انتظار ما را برآورده نکند.

در هنگام خرید هلیله سیاه دقت کنید که این ترکیب دارای اندازه‌های متوسط باشد. اندازه‌های کوچک و یا خیلی بزرگ دارای کیفیت مطلوبی نیستند.

در نتیجه بیشتر از آنها برای پودر کردن یا آسیاب استفاده می‌کنند. هر دو نوع هلیله پودر شده و هلیله خشک شده در بازار موجود است. در خرید هلیله سیاه اگر به نکاتی که گفته شد دقت کنید می توانید از مزیت‌های آن کمال استفاده را ببرید.

خرید اینترنتی هلیله سیاه

هلیله سیاه مختص به کشورهای آسیای جنوبی است. به همین دلیل در دسترس بودن و خرید هلیله سیاه  به‌راحتی میسر نیست. این میوه درواقع نوعی از گیاهان وارداتی در کشور است. با این حال ما می‌توانیم در خرید هلیله سیاه به شما کمک کنیم، چرا که سایت گیاهینه یکی از مراجع معتبر در فروش هلیله سیاه است.

می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین هلیله سیاه را از طریق سایت گیاهینه تهیه کنید. خرید اینترنتی هلیله سیاه بسیار مقرون به‌صرفه است چون همچنین در زمان و وقت شما نیز صرفه‌جویی می‌شود. ما مرغوب‌ترین هلیله سیاه را با جدیدترین تکنولوژی‌ های نگه‌دارنده به بازار عرضه می‌کنیم. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره زیر بگیرید:

شما می توانید برای خرید هلیله سیاه ، هلیله کابلی و هلیله زرد و همچنین هل باد با شماره 09134255340 در تماس باشید و در کمترین زمان ممکن محصول خود را از طریق باربری و پست تحویل بگیرید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها