خواص سیاه دانه
آیا سیاه دانه برای غلظت خون خوبه + عوارض سیاه دانه
22 مهر 1398
هل امپراتور اکبر بنفش
هل امپراتور اکبر بنفش – هل اکبر بنفش مال کجاست؟
26 دی 1398

دمنوش بابونه برای چی خوبه + خواص بابونه برای عفونت

آخرین بروز رسانی 23 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

بابونه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که برای سلامتی خواص زیادی دارند. از خواص بابونه می‌توان به خواب آرام، کاهش بیماری‌های قلبی و سرطان، هضم بهتر غذا و … اشاره کرد.

بابونه، یک گیاه گلدار جذاب با شکوفه‌های ظریف مانند مروارید است که به نظر من بیشتر بخاطر عطر تسکین دهنده و خواص آرام بخشش مشهور شده است. بابونه برای قرن‌ها به دلیل کاربردهای دارویی و آشپزی آن در سراسر جهان مورد توجه بوده است.

طبیعت ملایم بابونه و طیف گسترده‌ای از خواصی که دارد باعث شده است که به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌های مختلف شهرت داشته باشد.

امروز در این مقاله به خواص گل بابونه برای چاقی، خواص بابونه برای رحم، طریقه مصرف گل بابونه و نحوه درست کردن چای بابونه می‌پردازم.

گل بابونه برای چی خوبه؟

گل بابونه برای چی خوبه؟

1. بهبود کیفیت خواب

بابونه می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب شود. طبق تحقیقات من این گیاه حاوی آپیژنین، آنتی اکسیدانی است که به گیرنده‌های خاصی در مغز شما متصل می‌شود که می‌توانند باعث خواب آلودگی شوند و بی خوابی یا ناتوانی مزمن در خواب را کاهش دهند.

در یک منبع معتبر خواندم که زنانی که پس از زایمان به مدت دو هفته چای بابونه نوشیدند، در مقایسه با گروهی که چای بابونه نمی‌نوشیدند، کیفیت خواب بهتری داشتند. آنها همچنین علائم کمتری از افسردگی داشتند که اغلب با مشکلات خواب مرتبط است.

درست است که این تحقیقات معتبر و قابل تامل است، اما به اندازه‌ای نیست که بتوان صد در صد تایید کرد، بابونه چنین خواصی دارد.

2. خواص گل بابونه برای چاقی

چای بابونه: یک قاشق غذاخوری بابونه را در یک لیوان آب جوش ریختم و برای ده دقیقه درپوشی روی لیوان قرار دادم تا بابونه‌ها دم بکشد.

این چای بابونه یا دمنوش بابونه به باز اشتهای من کمک زیادی کرد. پس به همین دلیل می‌توان گفت خواص گل بابونه برای چاقی قابل اعتماد است. اگر شما نیز به مصرف بابونه یا دمنوش‌های گیاهی حساسیتی ندارید بهتر است گاهی از این دمنوش برای بیشتر شدن اشتهای خود استفاده کنید.

3. هضم بهتر غذاها

در یک کتاب مربوط به گیاهان دارویی مطالعه جالبی درباره گل بابونه خواندم، این مطالعه نشان می‌داد که افراد با خوردن دمنوش بابونه هضم غذای بهتری خواهند داشت و کمتر دچار مشکلات گوارشی می‌شوند.

همچنین مطالعه دیگری بیان کرده بود که این گیاه می‌تواند شرایطی مانند اسهال، زخم معده، دردهای معده و در کل مشکلات مربوط به دستگاه گوارش را درمان کند.

مادربزرگ خودم همیشه می‌گفت که چای بابونه برای رفع نفخ شکم و درد معده چاره است.

4. خواص بابونه برای رحم

4. خواص بابونه برای رحم

همانطور که اشاره کردم بابونه گیاهی است که می‌تواند دردهای زیادی را تسکین دهد. یکی از این دردها انقباضات رحمی و دردها و عفونت‌های زنانه می‌باشد.

من به دلیل پلی کیستیک دردهای قاعدگی بسیار شدیدی را تحمل می‌کنم، اما بعد از اینکه درباره خواص بابونه خواندم، قبل از پریود دمنوش بابونه می‌نوشم تا درد کمتری بکشم.

استفاده از گل بابونه به دلیل وجود آنتی الترینوژن، یک درمان طبیعی و بدون عوارض برای سلامت رحم است.

اما به یاد داشته باشید که استفاده از بابونه برای چنین مشکلی نیاز به تایید پزشک دارد، مثلا من نه داروی خاصی مصرف می‌کردم و نه حساسیتی به گیاهان دارویی داشتم برای همین به راحتی از این دمنوش نتجیه خوبی گرفتم.

5. تنظیم و کاهش قند خون

چای بابونه به کاهش قند خون کمک می‌کند! طبق مطالعاتی که داشته‌ام خواص ضد التهابی بابونه می‌تواند از آسیب به سلول‌های پانکراس شما جلوگیری کند.

و همیشه به یاد داشته باشید سلامت پانکراس شما بسیار مهم است، زیرا مسئول تولید انسولین است، هورمونی که مسئول حذف قند از خون شما است.

البته منابعی که در این باره مطالعه کردم، تاکید داشتند که بیشتر تاثیرات بابونه روی تست های حیوانی بوده است و برای نتیجه گیری مطمئن هنوز این گیاه را روی جامعه زیادی از انسان‌ها تست نکرده‌اند.

6. خواص بابونه و کاهش استرس

بسیاری از دمنوش‌های گیاهی روی کاهش استرس و افزایش آرامش بدن انسان نقش بسزایی دارند.

بابونه یکی از دمنوش‌هایی است که من هروقت استرس دارم مصرف می‌کنم. این دمنوش به دلیل اینکه روی آرام کردن بدن تاثیر مثبتی دارد می‌تواند باعث کاهش وزن و و کاهش ترشح هورمون کروتیزول نیز بشود.

یک سری از خواص بابونه که فقط از اطرافیان و دوستانم شنیده‌ام را برای شما لیست کردم، اگر شماهم تجربه مشابهی داشتید حتما از طریق کامنت‌ها به من اطلاع دهید:

  • تقویت سیستم ایمنی: چای بابونه اغلب به عنوان یک گزینه برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و تسکین گلو درد پیشنهاد می‌شود.
  • کاهش اضطراب و افسردگی: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بابونه ممکن است شدت اضطراب و افسردگی را کاهش دهد،مخصوصا عطری که بابونه دارد یک عطر آرامش بخش به حساب می‌آید.
  • سلامت پوست: استفاده از بابونه در محصولات آرایشی و بهداشتی به این دلیل است که این گیاه می‌تواند به سلامت و جوانسازی پوست شما کمک زیادی کند.
  • کاهش پوکی استخوان: برخی ادعا می‌کنند که چای بابونه ممکن است در جلوگیری از پوکی استخوان که منجر به بیماری‌های زیادی می‌شود، نقش داشته باشد. با این حال، شواهد برای این مورد ثبت نشده است.

انواع گیاه بابونه را بشناسید

انواع گیاه بابونه

بابونه را از روزگاران پیشین به نام گیاه شفابخش می‌شناسند. این گیاه علاوه بر خواص درمانی بسیار، در صنعت آرایشی بهداشتی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد. قدم اول برای خرید بابونه شناخت انواع بابونه موجود در بازار است.

گل بابونه اگرچه به دو صورت تازه و خشک وجود دارد، اما در اکثر مواقع خرید بابونه به صورت گل خشک شده است، البته گل بابونه عطاری‌ ها به صورت پودر شده نیز مشتری دارد.

برای خرید بابونه اگرچه سه حالت مختلف عرضه گیاه وجود دارد، باید دید چه نوع بذری برای ما مناسب‌تر است، چرا که گیاه بابونه بسته به محل کشت، شکل ظاهری، طعم و عطر و کاربردهای متفاوتی دارد.

بابونه در مناطق مختلفی از جمله شیراز، شهرکرد، لرستان و یاسوج کشت می‌شود و بابونه هر کدام از مناطق نام برده شده به اسم همان منطقه شهرت دارند مثلا بابونه شیرازی، بابونه لرستان و … .

دو نوع دیگر بابونه نیز در ایران کشت می‌شود: بابونه چشم‌گاوی و بابونه آلمانی. بابونه چشم‌گاوی به دلیل درشت بودن گل‌ها و شباهت ظاهری به چشم گاو، به این نام مشهور است، بابونه آلمانی اگرچه در ایران کشت می‌شود، نژاد بذر آن آلمانی است.

تفاوت ویژگی‌های انواع گیاه بابونه

یکی از تفاوتهای بارز گیاه بابونه شکل ظاهری گل آنهاست. در هنگام خرید بابونه به تفاوت ظاهری انواع مختلف این گیاه توجه کنید:

  • بابونه چشم گاوی، گل‌هایی درشت و رنگ روشن دارد.
  • بابونه شهرکرد، لرستان و آلمانی گلبرگ‌ های درشتی دارد اما رنگ آن تیره‌ تر است.
  • بابونه شیرازی گل‌هایی بسیار ریز دارد و رنگ آن مایل به سبز است.  
  • بابونه گل افغانستان

یکی دیگر از تفاوتهای انواع بابونه در غلظت عطر و طعم آن است. در این شاخصه بابونه شیرازی بسیار معطر است وتفاوت بارزی با بقیه انواع بابونه دارد. اگر به خرید بابونه می‌روید تا دمنوش‌هایی بی‌نظیر تهیه کنید قطعا بابونه شیرازی را انتخاب کنید چرا که علاوه بر عطر خوبی که دارد، طعم آن برخلاف انواع بابونه، تلخی ندارد.

قیمت بابونه یکی دیگر از شاخصه‌های متفاوت در انواع این گیاه است. خرید بابونه شیرازی هزینه بیشتری می‌برد چرا که مرغوب‌ترین نوع بابونه است.

مدل پودر شده بابونه اصولا ارزان‌تر است چرا که تمام اجزای گیاه اعم از چوب، خس و خاشاک آن آسیاب شده و طبیعتا ناخالصی‌های بیشتری دارد و همین مسئله از مرغوب بودن آن میکاهد.

کارشناسان گیاهینه معتقدند اگر نیاز به پودر بابونه دارید برای خرید بابونه، نوع گل خشک شده آن را خریداری کنید و سپس خودتان در منزل آن را آسیاب کنید. بدین ترتیب پودر بابونه باکیفیت ‌تری خواهید داشت.

طریقه مصرف گل بابونه چگونه است؟

طریقه مصرف گل بابونه چگونه است؟

گل بابونه را می‌توان به صورت دمنوش یا همان چای مصرف کرد. من شخصا برای این کار ابتدا 2 قاشق غذاخوری گل بابونه را با یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم می‌کنم و سپس ناشتا می‌نوشم.

کاربرد انواع بابونه

  • بابونه خشک کاربردهای مختلفی دارد: تهیه دمنوش، مصارف درمانی و مصارف زیبایی آرایشی برخی از متداول ‌ترین کاربردهای بابونه است.
  • همانطور که در بخش قبل اشاره شد، اگر می‌خواهید از گل بابونه به عنوان دمنوش استفاده کنید، به خرید بابونه شیرازی مبادرت کنید. بابونه شیرازی عطر و طعمی که از یک دمنوش عالی انتظار دارید را به شما می‌بخشد.
  • بابونه در درمان خانگی بسیاری از بیماری ‌ها خصوصا ناراحتی ‌های گوارشی کاربرد بسیاری دارد که دستور تهیه فرمول ‌های درمانی بابونه معمولا به نوع پودری این گیاه نیاز دارد مثلا برای درمان ریزش مو می‌توانید از مخلوط بابونه و حنا استفاده کنید.
  • اگر قصد استفاده از بابونه در مصارف درمانی و آرایشی را دارید، نیازی نیست در خرید بابونه وسواس به خرج دهید چرا که انواع مختلف بابونه خواص یکسانی دارند.

کارخانه ‌جات داروهای گیاهی و تولیدی ‌های لوازم آرایشی بهداشتی مانند صابون، شامپو، روغن‌های معطر و … برای خرید بابونه مورد نیاز خود به صورت عمده می‌توانند با گیاهینه از طریق شماره‌ تلفن‌های ۹۵۰۱۰۰۴۵-۰۳۱ و ۰۹۱۳۴۱۰۷۰۴۸ ارتباط برقرار کنند و علاوه بر دریافت مشاوره رایگان توسط کارشناسان، محصول سفارشی خود را در نزدیک‌ ترین زمان و با بهترین کیفیت دریافت کنند.

از کجا گل بابونه خشک بخرم؟

کارشناسان گیاهینه در این راهنمای مختصر و کاربردی برای خرید بابونه به معرفی انواع و اقسام گیاه بابونه خواهند پرداخت، تا کسانی که قصد خرید بابونه دارند؛ راحت‌تر ویژگی‌های هر نوع بابونه را تشخیص بدهند، کاربرد به خصوص آن نوع را بدانند، عوامل تاثیرگذار بر قیمت بابونه را بشناسند تا در نهایت خریدی مناسب و به صرفه داشته باشند.با گیاهینه همراه باشید

بابونه کیلیویی چند است؟

قیمت بابونه همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی است: از آب و هوا گرفته تا میزان کشت و برداشت محصول در سالهای متفاوت، همه از عواملی است که باعث تفاوت در قیمت بابونه می‌شود.مهم آن است که بدانیم برای خرید بابونه عطاری چه زمانی اقدام کنیم تا بتوانیم بهترین محصول را با مناسب ‌ترین قیمت در اختیار داشته باشیم.

فصل برداشت بابونه تابستان است و طبیعتا هر چه به سمت زمستان برویم با توجه به ثابت بودن عرضه و افزایش تقاضا، قیمت بابونه مسیر رو به افزایش را طی خواهد کرد. بهترین زمان برای خرید بابونه تابستان است.

عامل مهم دیگر که بر قیمت بابونه اثر می‌گذارد شکل ظاهری گل بابونه، تمیز و خالص بودن آن است و اینکه کاملا خشک شده باشد. هر چقدر گل بابونه خشک تمیزتر باشد و عاری از خس و خاشاک؛ قطعا محصول بهتری است و قیمت بالاتری خواهد داشت. البته بابونه شیرازی به دلیل دارا بودن جنبه‌ های صادراتی و سطح کیفیت عالی، از انواع دیگر بابونه گران‌ تر است. خرید بابونه شیرازی مرغوب و انواع دیگر بابونه را به گیاهینه بسپارید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها