انواع چوب دارچین
انواع چوب دارچین + کدام چوب دارچین بهتر است؟
11 اسفند 1398
گیاهینه مرکز فروش چای سیب و چای به بهشت
چای بهشت چیست؟ | طرز تهیه چای به و سیب
18 اسفند 1398

خواص شگفت انگیز زردچوبه – مضرات زردچوبه

آخرین بروز رسانی 19 آذر 1402 توسط Fateme amooshahi

زردچوبه که گه گاهی آن را زعفران هندی یا ادویه طلایی مینامند، گیاهی بلند قد است که در آسیا و آمریکای جنوبی میروید.

اینگیاه هزاران سال است که به عنوان نوعی ادویه یا گیاه دارویی در هند و دیگر کشورهای آسیایی به کار برده میشود. زردچوبه طعمی گرم و متمایل به تلخ دارد و معمولا برای طعم دادن یا رنگ بخشیدن به غذاها استفاده میشود. این ماده علاوه بر آن که به عنوان یک ادویه و رنگدهنده طبیعی به غذاها به کار میرود، از خواص دارویی متعددی نیز برخورد است.

زردچوبه گیاهی گل دار است که با زنجبیل هم‌ خانواده است. این گیاه در آب و هوای  گرم و مرطوب و در دماهای بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد رشد میکند و به مقدار زیادی آب نیاز دارد. پودر زردرنگ و خشکی که ما به عنوان یک ادویه استفاده میکنیم از ساقه زیرزمینی این گیاه تهیه میشود که البته گاهی به اشتباه آن را ریشه گیاه میدانند.

این ساقه را چوب زردچوبه یا زردچوبه قلم مینامند. زنجبیل و بامبو  و مارچوبه از جمله گیاهانی هستند که ساقه زیرزمینی آنها خوراکی است.

برای خرید زردچوبه و اطلاع از قیمت آنها می‌توانید از طریق فروشگاه گیاهینه اقدام کنید.

زردچوبه نام لاتین: Turmeric

زردچوبه نام لاتین: Turmeric

یک گیاه بومی ساحل شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی است و نیاز به درجه حرارت بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد دارد و میزان قابل توجهی بارش سالانه نیاز دارد . این گیاهان برای ریزوم های خود هر ساله برای انتشار در فصل بعد و بعضی برای مصرف جمع آوری می شود.

این گیاه تازه استفاده نمی شود، به طور کل ریزوم ها در حدود 30-45 دقیقه در آب جوش داده می شوند و سپس در اجاق های داغ خشک می شوند.

پس از آن آنها را به یک پودر نارنجی زرد رنگ تبدیل می کنند که معمولا به عنوان رنگ برای رنگ آمیزی و طعم دهنده در بسیاری از غذاهای آسیایی استفاده می شود مخصوصا برای کاری و همچنین برای رنگرزی.

پودر زردچوبه دارای عطر و طعم گرم و تلخ مانند فلفل سیاه است.

طرز تهیه چای زردچوبه برای لاغری شکم و پهلو

زردچوبه هزاران سال است که در آسیا مورد استفاده قرار گرفته است. از این گیاه برای اولین بار به عنوان یک رنگ و بعد از آن برای خواص ذاتی آن در طب عامیانه استفاده می شد.

منشا اصلی زردچوبه کشور هندوستان است.این گیاه در طبیعت یافت نمی شود، زردچوبه در آسیای جنوب شرقی، اقیانوسیه و برخی از کشورهای غربی آفریقا هم کشت می شود. ولی در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده، مصرف کننده و صادرکننده زردچوبه در جهان، هند است.

پودر زردچوبه حاوی حدود 60-70٪ کربوهیدرات ، 6-13٪ آب، 6-8٪ پروتئین ، 5-10٪ چربی ، 3-7٪ مواد معدنی رژیمی ، 3-7٪ اسانس ، 2-7٪ فیبر رژیمی است.

زردچوبه یکی از ادویه های کلیدی در بسیاری از غذاهای آسیایی است که یک عطر خردل مانند، عطر و طعم تیز و تلخی در غذامی دهد. اکثر زردچوبه به شکل پودر برای رنگ زرد طلاییش استفاده می شود.

در بسیاری از محصولات مانند نوشیدنی های کنسرو شده، محصولات پخته شده، محصولات لبنی، بستنی، ماست، کیک زرد، آب پرتقال، بیسکویت، رنگ پاپ کورن، غلات، سس و ژلاتین از آن استفاده می شود.

زردچوبه جزء اصلی پودر کاری است. معمولا در فرم خشك و پودری استفاده می شود، زردچوبه هم مانند زنجبیل تازه نیز استفاده می شود.

زرد چوبه خواص ضد سرطان دارد و همچنین بسیار برای سلامت کبد مناسب است. برای درمان سوء هاضمه و آلزایمر هم توصیه می شود. زردچوبه برای بیماری های قلبی نظیر فشار خون بالا بسیار مناسب است. کاهش وزن هم یکی دیگر از خواص زرچوبه می باشد.این ادویه در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک به سزایی می کند.

خواص زردچوبه

خواص زردچوبه

هزاران سال است که در طب هندی و چینی برای درمان التهاب، بیماریهای پوستی، درمان زخمها مشکلات گوارشی و کبدی از زردچوبه استفاده میکنند. استفاده از این ماده به صورت خوراکی و یا به شکلهای دیگر در درمان بسیاری از بیماریها یا تخفیف علائم آنها موثر است.

عمده خواص زردچوبه به دلیل وجود کورکومین در آن است. کورکومین یک ضدالتهاب موثر و یک آنتیاکسیدان قوی محسوب میشود اما مقدار آن در زردچوبه بسیار کم است. در ادامه به برخی از خواص زردچوبه اشاره میکنیم

بهترین زمان مصرف زردچوبه در روز چه موقع است؟ بهترین زمان مصرف زردچوبه برای لاغری

خواص ضد التهابی

مقالات پزشکی بسیاری خواص ضد التهابی زردچوبه را تأیید کردهاند. برای مثال زردچوبه میتواند به بیمارانی که مبتلا به التهاب مفصل هستند، کمک کند تا شدت التهاب در مفاصل آنها کاهش داده شود.

کاهش درد

زردچوبه به عنوان یک مسکن نیز به کار برده میشود. گفته شده است که این ماده میتواند دردهای مفصلی را نیز در افراد مبتلا به التهاب مفصل کاهش دهد. مطالعات مختلفی این خاصیت را تأیید کردهاند و در استفاده از آن به همراه ایبووروفن برای بیمارانی که دچار التهاب مفصل زانو هستند، توصیه شده است. استفاده از زردچوبه برای این افراد به میزان روزانه ۸۰۰ میلیگرم به شکل کپسول بوده است.

بهبود عملکرد کبد

اخیرا زردچوبه به عنوان یک ماده آنتیاکسیدان مورد توجه قرار گرفته است. خواص آنتیاکسیدانی زردچوبه آنقدر قوی است که میتواند از آسیبهای احتمالی به کبد در اثر مواد سمی جلوگیری کند. بنابراین زردچوبه میتواند برای بیمارانی که به دلیل ابتلا به دیابت یا بیماریهای دیگر داروهای قوی استفاده میکنند، مفید باشد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مطالعات نشان میدهد که کورکومین میتواند در درمان سرطان موثر باشد. بنابراین زردچوبه میتواند خواصی محافظتی در برابر ابتلا به سرطان لوزالمعده، پروستات و دیگر انواع آن داشته باشد.

بهبود گوارش

زردچوبه نوعی طعم دهنده است، اما میتواند با تحریک معده برای ترشح اسید بیشتر، نقش مهمی در هضم غذا نیز داشته باشد. این ادویه میتواند به دلیل خواص آنتیاکسیدانی و ضدالتهابی خود، به بهبود هضم غذا در دستگاه گوارش کمک کند. در طب هندی، از زردچوبه به عنوان دارویی برای بهبود هضم غذا استفاده میشده است. مطالعات انجام شده نیز نشان میدهد که زردچوبه میتواند به کاهش التهاب روده و جذب غذا کمک کند.

خواص مفید زردچوبه برای پوست

همانطور که گفته شد زردچوبه دارای خواص آنتیاکسیدانی و ضد التهابی است. این خواص باعث میشود استفاده از این ماده موجب روشنی پوست شود. برای بهرهگیری از این خواص، میتوانید از یک ماسک صورت که حاوی زردچوبه است استفاده کنید. شما میتوانید مقدار ماست، عسل و زردچوبه را با یکدیگر مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس صورت خود را آب بکشید.

بهبود زخم ها

زردچوبه میتواند با کاهش التهاب و اکسیداسیون به بهبود زخمها کمک کند. این ماده میتواند واکنش بدن شما در برابر زخمهای پوستی را تقویت کند. به این ترتیب زخمهای شما زودتر بهبود پیدا خواهند کرد.

مطالعات نشان میدهد که زردچوبه میتواند بر بافت پوستی و  میزان کلاژن در پوست نیز تأثیر بگذارد. خواص ضدالتهابی زردچوبه میتواند در درمان مشکلات پوستی ناشی از بیماریهای خودایمنی موثر باشد. شما میتوانید برای درمان آکنه و زخمهای ناشی از آن هم از زردچوبه استفاده کنید. زردچوبه میتواند تا حد مطلوبی جای زخمها را کم رنگ تر کند.

خواص زردچوبه برای زنان و مردان + مضرات زردچوبه برای کبد

مضرات زرچوبه

مضرات زرچوبه

مصرف زیاد زرد چوبه مضراتی هم به همراه دارد مانند افزایش خون ریزی، اسهال و تهوع،سنگ کلیه،انقباض صفرا، ناباروی، افزایش آلرژی، کمبود آهن و غیره است.

پودر زردچوبه خوب است که رنگ زرد یکنواخت داشته باشد و از الک به راحتی رد شود و بوی نم و کهنه ندهد.

صادرات زردچوبه

ایران، زرد چوبه هند را مانند برخی از ادویه های دیگر وارد می کند و پس فرآوری آنها را به کشور های اروپایی و دیگر کشور ها صادر می کند.

مهم ترین تولید کننده و صادرکننده زردچوبه در جهان هند است.

علاوه بر هند، زردچوبه در چین، میانمار، نیجریه، بنگلادش و برخی کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین نظیر هایتی، جامائیکا و پرو تولید میشود. کشور هند ۸۰ درصد زردچوبه را در سطج جهانی تولید میکند و ۶۰ درصد از صادرات زردچوبه را نیز به خود اختصاص داده است.

نکته جالب آن است که هند بزرگترین مصرف کننده زردچوبه در جهان نیز هست. امارات متحدهعربی، آمریکا، برخی از کشورها در خاورمیانه از جمله مهمترین وارد کنندههای زردچوبه از هند و سایر کشورهای تولید کننده هستند و بیشترین میزان مصرف زردچوبه را دارند.

در قسمتهای مختلف هند، انواع متفاوتی از زردچوبه قلم با کیفیتهای متفاوت کشت و تولید میشود. هر منطقه زردچوبه قلم مخصوص خود را دارد. به طور کلی ۳۰ نوع مختلف از گیاه زردچوبه شناسایی شدهاند که در شهرهای متفاوتی کشت میشوند. از این گیاهان مختلف، انواع مختلفی از زردچوبه برای مصارف خوراکی، دارویی و غیره به دست میآیند. Amalapuram، Dindigam، Erode، Krishna، و Kodurبرخی از انواع این گیاهان هستند.

دو نوع زردچوبه خوراکی شناخته شده در سطح جهان

زردچوبه مَدرَس (Madras) و زردچوبه آلِپی (Alleppey) نام دارند. از انواع دیگر زردچوبه میتوان به هالدی محلی (Local Haldi)، زردچوبه چینی (China scented) تودوپوزا (Thodopuza)، دوگیرالا (Duggirala)، سوگانا (Suguna) و سووارنا (suvarna) اشاره کرد. زردچوبه مدرس، حاوی 3.5 درصد کورکومین است و رنگ زرد ملایم و طعم متعادلی دارد. این زردچوبه بیشتر از سایر انواع آن در فروشگاهها موجود است و برای رنگ دادن به غذا به کار میرود. نام مدرس، اگرچه به این معنا نیست که این زردچوبه تنها در بند مدرس کشت میشود، اما نشان میدهد که این نوع زردچوبه ابتدا در آن منطقه تولید شده است.

زردچوبه آلپی، رنگی تیرهتر دارد که به دلیل درصد بیشتر کورکومین (6.5%) است. این نوع زردچوبه به دلیل رنگ تیرهتر و مزه قویتری که دارد، بیشتر در تهیه ادویه کاری و تاجین (یک غذای معروف در شمال آفریقا) کاربرد دارد.

معروفترین انواع زردچوبه قلم

زردچوبه قلم آلپی، Alleppey یا Alleppey Finger: رنگدهنده بسیار قوی که در ایالت Kerala هند پرورش داده میشود و با نام تجاری Alleppey در دنیا شناخته میشود.
زردچوبه قلم دوگیرالا (Duggirala): نوعی از گیاه زردچوبه که ریزومهای آن به رنگ زرد ملایم هستند. این نوع زردچوبه بیشتر در بخش Guntur از ایالت Andhra Pradeshپرورش داده میشود.
زردچوبه قلم آرمور (Armoor): این نوع زردچوبه که با نام زردچوبه نظامآباد هم شناخته میشود در منطقه نظامآباد از ایالت آندارا پرادش پرورش داده میشود.
زردچوبه قلم ارود و سالم (Erode & Salem) که در ایالت Tamil Nadu کشت میشود.
زردچوبه قلم راجاپور (Rajapore) که در ایالت Maharashtra تولید میشود.
زردچوبه قلم سووارنا که نوع اصلاح شده توسط موسسه تحقیقاتی ادویه هند (IISR) ارائه شده است.

جایگاه زردچوبه در آشپزی جهان و مصارف آن

زردچوبه یکی از پرکاربردترین ادویهها در سطح جهان است. طعم فلفلی و متمایل به تلخ آن،همراه با رنگ زرد درخشانش، زردچوبه را به ادویه اصلی بسیاری از غذاهای مختلف تبدیل کرده است. زردچوبه معمولا به صورت پودری زرد رنگ که از سائیدن ریزومهای گیاه آن به دست میآید به کار میرود، اما میتوان آن را مانند زنجبیل به صورت تازه هم مصرف کرد.

علاوه بر هند این ادویه در بیشتر غذاهای خاورمیانه و جنوب آسیا کاربرد دارد. به عنوان مثال تقریبا در همهخورشهای ایرانی، طبخ غذا با سرخ کردن پیاز در مخلوط روغن و زردچوبه شروع میشود. در غذاهای کشور مغرب، ویتنام و کامبوج برای طعم دادن به بسیاری از غذاها از پودر زردچوبه استفاده میشود. در تایلند، اندونزی و هند از برگ گیاه نیز در تهیه غذاهای مختلف استفاده میشود. در آشپزی هندی، از زنجبیل تازه در سالادها استفاده میشود و یا به عنوان طعمدهنده آن را در کنار سبزیجات مصرف میکنند. زردچوبه به برخی نوشیدنیها مانند چای نیز اضافه میشود

منابع:

https://www.healthline.com/health/turmeric-for-skin

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها