ادویه چیست؟ + لیست ادویه های پرکاربرد + شاه ادویه ها
ادویه چیست؟ + لیست ادویه های پرکاربرد + شاه ادویه ها
9 تیر 1399
از میخک در چه غذاهایی استفاده میشود
ادویه میخک در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟ + خواص میخک
12 تیر 1399

تفاوت آویشن کوهی و شیرازی + کدام آویشن بهتر است؟

آخرین بروز رسانی 7 اسفند 1402 توسط Fateme amooshahi

آویشن گیاهی است که عطر و بویی زیاد داشته و از گل، برگ و روغن آن هم به عنوان ادویه و هم برای مصارف دارویی استفاده می‌شود. آویشن دارای خاصیت مقابله با عفونت‌های قارچی و باکتریایی و آنتی اکسیدان‌های فراوان بوده و به تسکین سرفه و گلو درد کمک زیادی می‌کند. آویشن شیرازی نیز یکی از گونه های آویشن است که در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد.

مصریان باستان از آویشن در زندگی روزمره خود استفاده‌های زیادی می‌کردند برای مثال آویشن را برای معطر کردن معابد، برای آرامش در آب حمام و مومیایی کردن اجساد استفاده می‌کردند. همچنین رومیان باستان از این ادویه به عنوان طعم دهنده پنیرها و نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کردند.

البته ناگفته نماند که از این گیاه به عنوان یک گیاه درمانی پرکاربرد در تاریخ یاد شده، مخصوصا برای افرادی که دچار مالیخولیا می‌شدند! بقراط این گیاه را به عنوان درمانی برای بیماری‌های تنفسی و نفس تنگی معرفی نموده و همچنین مردم برای درمان بیماری‌های زیادی از گذشته تا کنون از آویشن استفاده کرده‌اند.

امروز در این مقاله از خواص آویشن شیرازی، تفاوت آویشن کوهی و شیرازی صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

در این ویدئو نیز می‌توانید نحوه آماده کردن دمنوش آویشن را مشاهده کنید:

تفاوت آویشن کوهی و شیرازی چیست؟

تفاوت آویشن کوهی و شیرازی چیست؟ گیاهینه

آویشن کوهی نوعی آویشن بوده که به صورت خودرو در مناطق کوهستانی رشد می‌کند، آویشن شیرازی نیز در شهر شیراز و بیشتر در کنار چشمه‌های آب می‌روید. تفاوت آویشن شیرازی و آویشن کوهی در رنگ، عطر و طعم آن می‌باشد. از نظر خواص، هر دو آویشن هستند و خواص یکسانی دارند.

البته از نوع کوهی آن بیشتر برای درمان بیماری‌ها و امراض استفاده می‌شود.

بهترین نوع آویشن در ایران

آویشن برگ پهن شیرازی از بهترین انواع آویشن در ایران است که معمولا طرفداران بسیار زیادی دارد و کشورهای حوزه خلیج فارس از خریداران همیشگی این نوع آویشن هستند.

از برگ های این آویشن برای درست کردن دمنوش و از دانه‌های آن برای درست کردن پودر آویشن که بهترین نوع آویشن موجود در بازار است استفاده می‌شود.

فروش عمده آویشن شیرازی / آویشن برگ پهن شیرازی

آویشن برگ پهن شیرازی با نام علمی Zataria multiflora  یکی از بهترین گونه‌های آویشن در ایران به شمار می‌رود که ارزش غذایی و دارویی بسیار زیادی دارد. برای خرید آویشن برگ پهن شیرازی لازم است اطلاعاتی در مورد این محصول ارزشمند کسب کنید. مطالعه این مقاله برای خرید بهترین نوع آویشن به شما کمک خواهد کرد.

آویشن: بهترین خواص آویشن که باید بدانید | آویشن معجزه ای برای سلامتی جسم و روح!!

انواع آویشن

انواع آویشن

آویشن گیاهی علفی، معطر و ارزشمند با گونه‌های متنوع است که در بازار ایران عموما دو گونه‌ی آن یافت می‌شود. آویشن برگ پهن شیرازی و آویشن کوهی(کاکوتی)، دو نوع مرسوم آویشن در بازار ایران به شمار می‌روند که برای خرید آویشن و آشنایی با بهترین نوع آویشن لازم است اطلاعاتی هر چند مختصر در مورد آن‌ها داشته باشید.

آویشن برگ پهن شیرازی

از آن‌جایی که عمده خواص دارویی آویشن شیرازی مربوط به برگ‌های آن است، این نوع آویشن از بهترین نوع آویشن به شمار می‌رود. برگ‌های پهن و نازک این آویشن وجه تمایز آن از سایر گونه‌های آویشن است و به شما برای تشخیص و خرید آویشن مرغوب کمک خواهد کرد. اگرچه آویشن برگ پهن علاوه بر شیراز در نقاط دیگر ایران نیز یافت می‌شود اما بدون شک، بهترین نوع آویشن در شیراز کشت می‌شود.

برای خرید آویشن برگ پهن شیرازی به این نکته توجه کنید که فصل کشت این گیاه در اواخر بهار و اوایل تابستان است و ماه‌های خرداد و تیر بهترین زمان برای خرید آویشن به شمار می‌روند. آویشن برگ پهن شیرازی محصولی بسیار ارزشمند در زمینه صادرات است و مرغوبیت و کیفیت بالای آن باعث شده است تا در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بازار فروش بسیار خوبی داشته باشد.

متاسفانه به دلیل محدودیت‌های خاص کشت و برداشت و صادرات غیر قانونی، این محصول ارزشمند در حال انقراض است و لازم است اقدامات لازم برای پیشگیری از این امر، صورت پذیرد.

آویشن کوهی

دمنوش آویشن

آویشن کوهی گونه‌ای دیگر از آویشن است که همان‌طور که از اسمش پیداست در مناطق کوهستانی یافت می‌شود. این نوع آویشن اگرچه بهترین نوع آویشن محسوب نمی‌شود اما خواص دارویی زیادی دارد و در شهرهای کوهستانی ایران قابل برداشت است. آویشن کوهی که گاهی به آن کاکوتی نیز گفته می‌شود خود‌رو بوده و در میان سنگ‌های کوهستان رشد می‌کند.

از موارد بسیار مشهور آویشن می‌توان به خواص دمنوش آویشن در رابطه با درمان کرونا اشاره کرد که در زمان همه گیری کرونا این گیاه توانست به مردم زیادی برای رفع مشکلات تنفسی کمک کند!

خواص آویشن برگ پهن شیرازی

آویشن برگ پهن شیرازی گیاهی پرکاربرد با خواص متعدد است. از گل و برگ‌های این گیاه در صنایع دارویی و غذایی استفاده می‌شود و این نوع آویشن یکی از با ارزش‌ترین محصولات صادراتی ایران به شمار می‌رود که به صورت آویشن خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین خواص برگ و گل آویشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص برگ آویشن

آویشن برگ پهن شیرازی برگ‌هایی نازک و پهن دارد. این گیاه بومی، طبعی گرم و خشک دارد و نسبت به بی آبی و خشکی مقاوم است. آویشن خشک در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر بوده و از قدیم به عنوان یک گیاه دارویی با ارزش شناخته شده است.

یکی از متداول‌ترین کاربردهای برگ آویشن، تهیه چای یا دمنوش آویشن است. برای تهیه دمنوش آویشن باید 10گرم از برگ‌های آویشن را به مدت 5 دقیقه در یک لیتر آب بجوشانید، سپس آن را صاف کرده، در صورت تمایل با کمی عسل شیرین کرده و میل کنید. این دمنوش خواص متعددی دارد و اگر از بهترین نوع آویشن برای تهیه آن استفاده کنید در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر خواهد بود.

آویشن دارای ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد التهاب بوده  که در درمان التهاب‌های دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی موثر است. تاثیر مثبت آویشن در درمان سرفه، سرماخوردگی و عفونت ریه از قدیم شناخته شده است و در طب سنتی از مهم‌ترین داروهای سرماخوردگی به شمار می‌رود.

کنترل فشار خون، درمان مشکلات قلبی، تقویت استخوان‌ها، درمان اسپاسم عضلانی، کاهش التهاب لثه، تقویت سیستم ایمنی، کاهش اضطراب و ضد سرطان بودن تنها بخشی از خواص بی‌شمار آویشن خشک محسوب می‌شود.

در حقیقت می‌توان گفت آویشن برگ پهن شیرازی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین آویشن ها در ایران است که طرفداران زیادی نیز دارد.

خواص گل آویشن

گیاه آویشن دارای گل‌های کوچک صورتی، سفید یا بنفش در انتهای ساقه است. گل‌های آویشن نیز مانند برگ آن، معطر بوده و خواص دارویی بی‌شماری دارد. معمولا گل‌های آویشن خشک را به صورت پودر در می‌آورند و به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می‌دهند.

این ادویه علاوه بر طعم منحصر به فردی که دارد، ضد نفخ بوده و سرعت هضم غذا را افزایش می‌دهد. طبع این ادویه گرم و خشک بوده و می‌تواند به عنوان مصلح در کنار برخی از غذاهای سرد مصرف شود. آویشن خشک در صنایع غذایی کاربرد گسترده‌ای دارد و در تولید انواع پیتزا، پاستا، ماهی، پنیر، لیکور، ذرت مکزیکی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه استفاده از آویشن شیرازی

نحوه استفاده از آویشن گیاهینه

  • مردم می‌توانند از برگ‌های تازه آویشن شیرازی یا برگ‌های خشک آن به عنوان ادویه استفاده کرده و آن را بین پارچه کتانی و درجای خشک و خنک نگهداری کنند.
  • همچنین از آویشن در لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.
  • مردم از روغن آویشن هم به عنوان ضد عفونی کننده و هم به عنوان دافع حشرات استفاده می‌کنند.
  • به یاد داشته باشید که برای استفاده از روغن آویشن، اول از همه آن را نخورید، دوما این روغن را با یک روغن حامل ترکیب کرده و سپس از آن استفاده کنید.

برای استفاده از آویشن به عنوان ادویه می‌توانید برگ‌های تازه این گیاه را مانند رزماری روی غذای خود قرار داده تا عطر و طعم خوبی به غذا ببخشد، همچنین پودر آویشن نیز یکی از معروف‌ترین ادویه‌ها می‌باشد که می‌تواند آن را از عطاری تهیه کنید.

برای درمان بیماری‌های تنفسی نیز می‌توانید از داروهای گیاهی که ترکیب آویشن دارند استفاده کرده یا مقداری آویشن کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته، ده دقیقه صبر کنید و سپس آن را میل کنید.

نکات مهم در خرید عمده آویشن برگ پهن شیرازی

برای خرید آویشن برگ پهن شیرازی علاوه بر قیمت آویشن برگ پهن لازم است به موارد دیگری مانند رنگ برگ‌ها، زمان برداشت محصول، عدم وجود ناخالصی در محصول و … توجه کنید. برای خرید بهترین نوع آویشن حتما نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

زمان برداشت محصول

یکی از عوامل تاثیر گذار در کیفیت و قیمت آویشن برگ پهن ، زمان برداشت محصول است. قیمت روز آویشن شیرازی اگر بار همان سال باشد گران‌تر است. اگر قصد خرید آویشن دارید بهتر است آویشنی را خریداری کنید که برداشت همان سال است، زیرا آویشن هرچه تازه‌تر باشد، مرغوب‌تر است.

رنگ و ابعاد برگ‌ها

برای خرید آویشن به رنگ و اندازه‌ی برگ‌ها توجه کنید. هر چقدر برگ‌ها پهن‌تر و رنگ آن سبزتر باشد، آویشن مرغوب‌‌‌تر است و قیمت آن بیشتر خواهد بود. برگ‌ آویشن مرغوب نباید سیاه یا تیره باشد، کهنه بودن آویشن یا روش‌های غلط خشک کردن ممکن است منجر به سیاهی رنگ آویشن خشک شود. بهترین آویشن، رنگ سبز روشنی دارد که نشان دهنده‌ی تازگی و مرغوبیت آن است.

خشک بودن برگ‌ها

برای خرید آویشن به خشک بودن برگ‌ها دقت کافی داشته باشید. اگرچه آویشن مرغوب باید تازه و برداشت همان سال باشد، اما این به معنای خشک نبودن برگ‌ها نیست و آویشن باید کاملا خشک باشد.

عدم وجود ناخالصی

قیمت آویشن شیرازی به میزان ناخالصی آن بستگی دارد. بهترین نوع آویشن، آویشنی است که فاقد هرگونه گل، چوب، ساقه و… بوده و فقط شامل برگ‌های سبز آویشن باشد.

هر چقدر آویشن خالص‌تر باشد، گل، چوب و … کمتری دارد و قیمت آن بیش‌تر است. هنگام خرید آویشن به این نکته توجه کنید که برگ‌های ریز آویشن کوهی با آویشن برگ پهن شیرازی مخلوط نشده باشد. زیرا آویشن کوهی و آویشن برگ پهن تفاوت قیمت زیادی دارند و آویشن کوهی بسیار ارزان‌تر و در حدود یک چهارم قیمت آویشن برگ پهن شیرازی است.

خرید عمده آویشن برگ پهن شیرازی

برای خرید بهترین نوع آویشن می‌توانید به سایت گیاهینه مراجعه کنید. قیمت آویشن برگ پهن با توجه به کیفیت آن متغیر بوده و هر کیلوی آن بین 100 تا 160 هزار تومان است. هر چقدر آویشن تمیزتر باشد، یعنی گل و چوب کمتری داشته باشد، قیمت آن بالاتر است.. میزان برداشت آویشن، وضعیت بارندگی ، میزان صادرات و وضعیت خرید و فروش آویشن در هر سال، تعیین کننده قیمت روز آویشن شیرازی است.

برای مشاهده قیمت روز آویشن شیرازی می‌توانید به سایت گیاهینه مراجعه کنید. شما می‌توانید آویشن مرغوب را در بسته‌های یک کیلویی، پنج کیلویی یا ده کیلویی از سایت گیاهینه سفارش داده و سفارش خود را از طریق پست، باربری یا اتوبوس دریافت کنید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها