خواص دمنوش آویشن برای درمان کرونا
خواص دمنوش آویشن در رابطه با درمان کرونا
28 مرداد 1400
دارچین کاسیا
تحلیل و بررسی قیمت دارچین کاسیا و میزان تولید این ادویه در جهان
7 شهریور 1400

خواص دمنوش پونه برای درمان کرونا

آخرین بروز رسانی 29 مرداد 1400 توسط تیم تحریریه گیاهینه

خواص دمنوش پونه برای درمان کرونا

همه ما امروزه با بیماری کرونا آشنا هستیم. بیماری کرونا توسط نوعی ویروس به نام کویید 19 ایجاد می‌شود و می‌تواند علائمی با شدت کم و در حد یک سرماخوردگی معمولی تا علائم شدید را ایجاد کند. با توجه به شیوع همه گیری کرونا لازم است تا در رابطه با درمان این بیماری اطلاع کافی داشته باشیم. یکی از مواردی که می‌تواند به درمان بیماری کرونا کمک کند و در عین حال در دسترس و ارزان است، دمنوش­های گیاهی است. در این مطلب قصد داریم در مورد گیاه پونه و خواص دارویی آن جهت درمان کرونا صحبت کنیم.

گیاه پونه چیست؟

پونه یک گیاه از خانواده نعنا است که به آن فودنه، پودنه و فودنج نیز می­گویند. پونه یک گیاه چند ساله است و برگ‌های آن کرکی و معطر است. همچنین جز دسته گیاهان گل‌دار قرار می‌گیرد و گل­های آن به رنگ صورتی و بنفش است. این گیاه عطری شبیه به نعنا دارد و طعم آن تقریبا تلخ و گس است.

گیاه پونه دارای انواع مختلفی است و در بسیاری از نقاط دنیا یافت می‌شود. در ایران دو نوع پونه کوهی و پونه رود از دیگر گونه‌ها فراوان‌تر ­اند. این گیاه کاربردهای مختلفی دارد. از کاربرد آن می‌توان به ایجاد طعم و بو در آشپزی و شراب سازی اشاره کرد. از این گیاه می‌توان به عنوان آفت کش و دفع کننده حشرات نیز استفاده است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای گیاه پونه، مصارف دارویی آن است. از این گیاه جهت درمان آنفولانزا، سرماخوردگی، مشکلات کبدی و کلیوی، سقط جنین، القای قاعدگی و سردرد استفاده می‌شود.

پونه و درمان کرونا

از آنجایی که خواص این گیاه در جهت کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مشاهده شده است، محققان به بررسی ارتباط مصرف پونه و درمان بیماری کرونا پرداختند. مصرف این گیاه می‌تواند سبب کاهش و تسکین علائم کرونا شود زیرا گیاه پونه دارای ترکیبات گیاهی خاصی است و حاوی بیش از 20 نوع ترکیب فعال و مفید است. از این ترکیبات گیاهی می‌توان به پلی فنول‌ها، فلاونوئیدها و آنتوسیانین‌ها اشاره کرد که خواص آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات موجب خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد ویروسی در پونه شده‌اند و علاوه بر این موجب تقویت ایمنی بدن می‌شوند.

مصرف چای پونه می‌تواند سبب کاهش و تسکین علائمی مانند سرفه، تب، گرفتگی بینی، آبریزش و سردرد ناشی از بیماری کرونا شود. این خاصیت به دلیل وجود یک ترکیب الکی به نام منتول یا جوهر نعناع است. از بخور گیاه پونه نیز می‌توان جهت باز شدن سیستم تنفسی و ریه‌ها استفاده کرد که موجب تنفس راحت‌تر و کاهش تنگی نفس می‌شود.

نحوه مصرف پونه

این گیاه به راحتی از عطاری‌ها یا مراکز فروش گیاهان دارویی قابل تهیه است. مصرف این گیاه بسیار ساده است. شما می‌توانید این گیاه را به صورت دمنوش استفاده کنید. برای درست کردن دمنوش پونه می‌توانید از برگ‌های تازه یا خشک آن استفاده کنید. در صورتی که از برگ‌های تازه پونه استفاده می‌کنید لازم است که ابتدا به این برگ‌ها آب اضافه کرده و اجازه دهید مدتی استراحت کند و سپس برگ‌ها را له کنید تا مواد موجود در برگ‌ها راحت‌تر وارد آب شوند. سپس باید به مقدار سه قاشق غذاخوری برگ تازه یا برگ‌های خشک شده پونه را به یک قوری آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید تا به مدت 10 الی 15 دقیقه دم بکشد.

نکاتی پیرامون مصرف پونه

با آنکه خواص مفید گیاه پونه در درمان بیماری کرونا مشاهده است اما در هنگام مصرف این گیاه ضروری است تا به چند مورد دقت کنید.

  • حتما با پزشک متخصص خود در ارتباط با مصرف این دارو مشورت کنید
  • مصرف دمنوش پونه را نباید جایگزین مراجعه به بیمارستان و یا مصرف داروهای تجویزی کنید
  • مصرف این دمنوش برای خانم‌های باردار و شیرده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • این دمنوش می‌تواند برای نوزادان و کودکان خطرناک باشد.
  • در برخی از افراد موجب افزایش سردرد می‌شود.
  • مصرف بیش از حد و در دوز بالای این گیاه می‌تواند موجب مسموم شدن فرد شود.
  • مصرف دوز زیاد این گیاه می‌تواند سبب علائمی از جمله تهوع، استفراغ، درد شکم و سرگیجه شود.
  • مصرف پونه برای بعضی از افراد سبب ایجاد حساسیت می‌شود.

جمع بندی

مصرف گیاه پونه تاریخچه طولانی در پزشکی دارد و خواص دارویی آن متنوع است. مشاهده شده است که این دارو می‌تواند سبب کاهش علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا شود زیرا دارای ترکیبات گیاهی خاصی است. این ترکیبات علاوه بر تسکین علائم بیماری سبب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. اما لازم است که قبل از مصرف این دمنوش با پزشک خود مشورت کنید. برای خرید پونه به صورت عمده می‌توانید به سایت گیاهینه مراجعه کنید.

 

برای خرید و مشاهده قیمت عمده پونه خشک کوهی به صفحه این محصول در سایت گیاهینه مراجعه کنید.

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها