پول بیبر چیست + ادویه پول بیبر در چه غذاهایی استفاده میشود؟
پول بیبر چیست + ادویه پول بیبر در چه غذاهایی استفاده میشود؟
5 مهر 1400
خرید عطاری آنلاین
خرید اقلام عطاری به صورت عمده به همراه لیست اقلام پرفروش عطاری
19 آبان 1400

ترکیب میخک و جوز هندی – خواص میخک برای مردان چیست؟

آخرین بروز رسانی 12 آذر 1402 توسط Fateme amooshahi

میخک یک ادویه معطر است که از گل‌های خشک شده درخت میخک تهیه می‌شود. چنین ادویه هایی قبلاً ارزش طلا را داشتند و میخک نیز از این قاعده مستثنی نبود.

میخک ادویه بومی جزایری در نزدیکی چین است، میخک در اواخر قرون وسطی در سراسر اروپا و آسیا به عنوان بخش مهمی از غذاهای محلی پخش شد. امروزه نیز میخک یک ادویه محبوب باقی مانده است که به بسیاری از غذاها عطر و طعم خاصی می‌بخشد.

میخک را می‌توان به صورت کامل یا آسیاب شده استفاده کرد. مردم اغلب میخک آسیاب شده را در مخلوط ادویه‌ها و میخک کامل را در کنار غذا و برای افزودن طعم بیشتری به طیف گسترده‌ای از غذاها قرار می‌دهند. این ادویه در کاری، چاشنی‌ گوشت، سس Worcestershire، محصولات پخته‌شده و چای و ترکیبات پنج ادویه چینی استفاده می‌شود.

ترکیب میخک و جوز هندی نیز یک ترکیب پویا و قدرتمند با خواص ضد ویروسی، ضد التهابی و همچنین محرکی برای مغز شما برای کاهش خستگی و استرس ایجاد می‌کند.

پس در کل می‌توان گفت میخک یک ادویه خاص و محبوب است که در تهیه انواع غذاها، ترشیجات، سس‌ها، دسرها و حتی برخی نوشیدنی‌ها نیز به‌کار می‌رود.

از سالیان دور تا کنون، این ادویه خوش عطر به‌صورت کامل یا آسیاب‌شده به گوشت یا برنج اضافه می‌شود تا عطر و طعم آن‌ها را بهبود بخشد. در هنگام درست کردن غذاهای شیرین و دسرها، میخک غالبا همراه با دارچین و جوز هندی استفاده می‌شود.

میخک علاوه بر عطر و طعمی که به غذا می‌بخشد، خواص بسیار زیادی نیز دارد که به سلامت جسم و روح شما کمک زیادی می‌کند.

ادویه میخک چیست؟

میخک (Clove) نام درختی گل‌دار از رده گیاهان همیشه سبز است که گل‌های آن از عطر و بویی بسیار قوی برخوردار است. جوانه‌های این گل‌ها در ابتدا سبز بوده و با گذشت زمان، تغییر رنگ می‌دهند و قرمز می‌شوند. در این هنگام، جوانه‌ها آماده برداشت خواهند بود. محصول برداشت‌شده از این گیاه به‌عنوان ادویه در تهیه انواع خوراک‌ها به‌کار رفته و از مصارف دارویی نیز برخوردار است.

خواص ادویه میخک چیست؟

از مهم‌ترین فواید ادویه میخک می‌توان موارد زیر را برشمرد:

حاوی مواد مغذی

میخک یک ماده کم‌کالری است که به‌عنوان یک منبع غذایی سرشار از منگنز شناخته می‌شود. منگنز نوعی ماده معدنی است که به حفظ عملکرد مغز و استحکام ساختار استخوان‌های بدن کمک می‌کند.

ادویه رزماری چیست؟ + خواص رزماری در غذا + طریقه مصرف رزماری در آشپزی

حاوی مجموعه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن

این ماده علاوه بر دارا بودن انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به تامین سلامت بدن کمک می‌کنند. از این جمله، می‌توان اوژنول (Eugenol) را نام برد. اوژنول یک ترکیب شیمیایی است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی عمل کرده و در کاهش استرس اکسیداتیو موثر است. استرس اکسیداتیو عارضه‌ای است که در اثر برهم خوردن تعادل میان رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن اتفاق می‌افتد.

این امر ممکن است مشکلاتی نظیر ابتلا به دیابت، تصلب شرایین، التهاب، بالا رفتن فشار خون، ابتلا به بیماری‌های قلبی، ابتلا به بیماری‌های تخریب عصبی نظیر آلزایمر و پارکینسون یا حتی، ابتلا به انواع سرطان را به‌دنبال داشته باشد. بنابراین، می‌توان ادعا کرد استفاده از میخک می‌تواند در بهبود کلیه بیماری‌های یاد شده موثر باشد.

مقابله با سرطان

براساس مطالعات انجام شده، ادویه میخک حاوی ترکیبات پیچیده‌ای است که می‌توانند از بدن محافظت کرده و با بروز سرطان مقابله کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی از خواص ضد سرطانی برخوردارند. برخی آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهند، ترکیبات موجود در این گیاه به میزان قابل توجهی از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کنند. به خاطر داشته باشید، با وجود مزایای یاد شده مصرف بی‌رویه این ادویه می‌تواند مشکل‌آفرین بوده و تنها مقادیر اندکی از آن را می‌توان در رژیم غذایی هفتگی گنجاند.

برای خرید ادویه میخک یا خرید ادویه جات باکیفیت و اصل از فروشگاه گیاهینه اقدام کنید.

خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی

تحقیقات نشان داده‌اند، عصاره میخک به‌واسطه برخورداری از خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی به از بین بردن 3 نوع باکتری رایج کمک می‌کند. از این جمله، می‌توان به E.coli اشاره کرد که در ایجاد مسمومیت‌های غذایی موثر است.

کمک به بهبود سلامت دهان و دندان

از دیگر خواص این ماده گیاهی می‌توان کمک به بهبود سلامت لثه‌ها، دهان و دندان و همچنین، برطرف کردن پلاک‌های ایجاد شده بر روی آن‌ها را برشمرد. این امر از قابلیت‌های ضد باکتریایی این گیاه ناشی می‌شود. به همین دلیل، عصاره این گیاه به‌همراه روغن درخت چای و ریحان در ساخت اغلب دهان‌شویه‌ها کاربرد دارد. طبیعتا استفاده از این قبیل دهان‌شویه‌ها در ترکیب با مسواک‌زدن منظم می‌تواند در تامین سلامت دهان و دندان موثر باشد.

کمک به بهبود سلامت کبد

مطالعات نشان داده‌اند، میخک حاوی ترکیباتی نظیر اوژنول (Eugenol) است و می‌تواند به بهبود سلامت کبد کمک کند. این ترکیبات به‌ویژه در مقابله با عارضه کبد چرب، کاهش التهاب و کاهش استرس اکسیداتیو تاثیرگذارند. از دیگر فواید این گیاه برای کبد آن است که علائم سیروز یا زخم‌های کبدی را معکوس کرده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها در این اندام جلوگیری می‌کند.

با این حال، مصرف بی‌رویه این ماده بر روی عملکرد کبد تاثیر عکس داشته و ممکن است آسیب‌هایی جدی را به‌همراه داشته باشد. بنابراین، برای پیش‌گیری از مشکلات احتمالی لازم است تنها مقادیر بسیار اندکی از این ادویه مفید را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید.

کنترل و تنظیم قند خون

براساس پژوهش‌های انجام شده، ترکیبات موجود در میخک می‌توانند به کنترل و تنظیم قند خون کمک کنند. این ماده حاوی ترکیباتی است که افزایش جذب قند خون از طریق سلو‌ل‌ها، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلول‌های تولید‌کننده انسولین را امکان‌پذیر می‌کنند.

کمک به افزایش تراکم استخوان‌ها و تامین سلامت آن‌ها

براساس آمارهای به‌دست آمده، تنها در آمریکا حدود 43 میلیون نفر از سالمندان از پوکی استخوان رنج می‌برند. پوکی استخوان عارضه‌ای خطرناک است که می‌تواند با شکستگی‌های مکرر و ایجاد برخی مشکلات ثانویه برای افراد توام باشد.

مطالعات نشان داده‌اند، ترکیبات شیمیایی موجود در میخک می‌تواند در حفظ و افزایش تراکم استخوان موثر باشد. همچنین، این ادویه محبوب سرشار از منگنز است. تنها یک قاشق چای‌خوری میخک آسیاب‌شده قادر است 30 درصد از نیاز روزانه افراد به منگنز را برآورده کند. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، منگنز نوعی ماده معدنی است که در تشکیل بافت استخوان نقش به‌سزایی داشته و به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

ادویه کراهی چیست؟ خواص ادویه کراهی، طریقه مصرف ادویه کراهی

کمک به التیام و درمان زخم معده

برخی تحقیقات علمی نشان داده‌اند، ترکیبات موجود در میخک می‌تواند در التیام و درمان زخم معده تاثیرگذار باشد. زخم معده از شایع‌ترین عوارضی است که در پوشش محافظ این عضو و به دلیل کاهش ضخامت این لایه ایجاد می‌شود. استرس، عفونت و برخی عوامل موروثی از رایج‌ترین دلایل بروز این عارضه به حساب می‌آیند. ترکیبات موجود در این ادویه مخاط معده را تقویت کرده و با بهره‌گیری از خواص ضد میکروبی از فرسایش آن جلوگیری و به درمان زخم‌ها کمک می‌کنند.

درمان جوش

عصاره میخک هم درست مانند روغن درخت چای می‌تواند به درمان جوش کمک کند. این ویژگی از ترکیبات ضد التهابی و ضد باکتریایی موجود در این گیاه ناشی می‌شود.

خرید میخک درشت

خواص میخک برای مردان

کمبود میل جنسی یا اختلال در نعوض یکی از بیماری‌های شایع در مردان می‌باشد که داروها و قرص‌های شیمیایی زیادی برای درمان آنها وجود دارد.

اما اگر از ادویه میخک به اندازه کافی در غذاهای روزانه خود استفاده کنید، سطح هورمون‌های مردانه به خوبی تنظیم می‌شوند و این مشکل طی چندین روز برطرف خواهد شد. میخک با تقویت اسپرم‌ها می‌تواند تاثیر بسیار خوبی روی سلامت جنسی مردان داشته باشد.

روش نگه‌داری ادویه میخک

برای جلوگیری از کاهش عطر و طعم این ادویه شگفت‌انگیز، توصیه می‌کنیم آن را در یک ظرف تمیز و در بسته ریخته و در مکانی تاریک و خنک نگه‌داری کنید. لازم است بدانید، عطر، طعم و خواص میخک آسیاب‌نشده ماندگارتر است. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم این ادویه را به‌صورت کامل نگه‌داری کرده و بسته به ضرورت تنها مقدار اندکی از آن را آسیاب کنید.

یک پیشنهاد کاربردی

میخک آسیاب‌نشده را می‌توان برای مزه‌دار کردن بسیاری از نوشیدنی‌ها، غذاها و خواراکی‌های مختلف به‌کار برد. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم قبل از سرو نوشیدنی، شیرینی یا غذای مورد نظر، میخک کامل را از خوراکی‌ها خارج کنید. این ماده دارای بافتی سخت و چوبی بوده و احتمالا جویدن آن چندان مطلوب نخواهد بود.

طرز تهیه چند ادویه مخلوط با استفاده از میخک

در این بخش، قصد داریم طرز تهیه و ترکیبات به‌کار رفته در چند نمونه از محبوب‌ترین ادویه‌های مخلوط را به شما معرفی کنیم:

ادویه پلویی

یک قاشق مرباخوری تخم گشنیز، یک قاشق مرباخوری زیره، یک قاشق چای‌خوری جوز هندی، یک قاشق مرباخوری دارچین و یک قاشق چای‌خوری زنجبیل را به‌خوبی پودر کرده و با یکدیگر مخلوط کنید. در انتها، نصف قاشق مرباخوری میخک را نیز آسیاب کرده و به ترکیب یاد شده اضافه کنید.

ادویه هندی

مقادیر مساوی معادل یک قاشق مرباخوری پودر ادویه‌های زنجبیل، دارچین و فلفل سیاه را با یکدیگر ترکیب کنید. حالا، یک قاشق غذاخوری جوزهندی و یک قاشق مرباخوری هل را به‌خوبی آسیاب کرده و به ترکیب قبلی اضافه کنید. در نهایت، یک قاشق غذاخوری پودر زیره و یک قاشق چای‌خوری پودر میخک را نیز به سایر مواد بیافزایید.

ادویه آبگوشتی

مقادیر مساوی فلفل سیاه ساییده‌شده، بادیان، پودر میخک، جوزهندی و دارچین را با یکدیگر ترکیب کرده و به آبگوشت اضافه کنید.

ادویه فرانسوی

مقادیر مساوی از پودر فلفل سیاه، پودر جوز هندی و پودر دارچین را با یکدیگر ترکیب کنید. در نهایت، یک قاشق چای‌خوری پودر میخک را نیز به این مواد اضافه کنید.

سخن آخر

با توجه به آن‌چه گفته شد، میخک ادویه محبوبی است که خواص و فواید بسیار زیادی دارد. از این جمله، می‌توان به توانایی کنترل و تنظیم قند خون و همجنین، کمک به جلوگیری از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها اشاره کرد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم این ماده سالم و مغذی را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید و از عطر و طعم منحصر به‌فرد آن لذت ببرید.

 

منبع: webmd

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها