اصلاح قیمت زردچوبه
بازار زردچوبه هند شاهد اصلاح قیمت است
7 روز قبل

انتظار می‌رود قیمت جوز هندی با افزایش تقاضا افزایش یابد

مقاله خبری افزایش قیمت جوز هندی

آخرین بروز رسانی 20 مهر 1403 توسط Zohreh Movahedi

افزایش اخیر قیمت می‌تواند رکود قیمت جوز هندی را بشکند

قیمت‌های جوز هندی آماده افزایش هستند و بسیاری از معامله‌گران به پس از دوره شراد (در هند، “شراد” یک دوره 16 روزه در تقویم هندو است که معمولاً در ماه قمری بهادراپدا یعنی سپتامبر-اکتبر طبق تقویم هندو قرار دارد) چشم دوخته‌اند. افراد آگاه به بازار از افزایش تقاضا پس از اتمام دوره شراد خبر می‌دهند، دوره‌ای که معمولاً خرید و فروش را کند می‌کند. در حال حاضر، قیمت جوز هندی پس از افزایش اخیر 0.24 تا 0.30 دلار در هر کیلوگرم، به طور ثابت در محدوده 7.02 تا 7.08 دلار در هر کیلوگرم قرار دارد. اما با وجود این افزایش، تجارت نسبتاً کند باقی مانده است.

ویشنو گوپتا، یکی از تاجران شناخته شده در کوچی ماندی، اشاره کرد که عمده‌فروشان بزرگ به دلیل ترس از افزایش عرضه، قیمت جوز هندی را بیش از حد انتظار بالا بردند. با این حال، کمبود ورود محصول به بازار، این افزایش قیمت را توجیه نکرده است و باعث کاهش سرعت بازار شده است. در نتیجه؛ قیمت جوز هندی بدون پوست 0.12 دلار کاهش یافته و به محدوده 6.72 تا 6.84 دلار در هر کیلوگرم رسیده است، قیمت جوز هندی با پوست نیز 0.12 دلار کاهش یافته و به محدوده 3.30 تا 3.48 دلار در هر کیلوگرم رسیده است.

انتظار می‌رود تقاضا با پایان شراد افزایش یابد

گوپتا همچنین اشاره کرد که تقاضا برای جوز هندی، مشابه سایر کالاها، در دوره شراد کاهش می‌یابد. اما اکنون که شراد به پایان نزدیک می‌شود، انتظار می‌رود فروش‌ها به زودی افزایش یابد. جالب است که به لطف قیمت‌های نسبتاً پایین‌تر، صادرات جوز هندی در سه ماهه اول سال مالی جاری افزایش چشم‌گیری داشته است.

بر اساس داده‌های هیئت ادویه هند، در سه ماهه اول سال مالی 2024-2025، هند 1256.10 تن جوز هندی و ماسته به ارزش 747.36 میلیون دلار صادر کرده است. برای مقایسه، در مدت مشابه سال گذشته، هند 930.03 تن صادر کرده و 685.68 میلیون دلار درآمد کسب کرده بود. این به معنای افزایش 35 درصدی در مقدار صادرات است، هرچند افزایش درآمد تنها حدود 9 درصد بوده است.

نتیجه‌گیری: تاجران به صادرکنندگان وابسته هستند

نگاهی به آینده نشان می‌دهد که ممکن است شاهد افزایش جزئی در تقاضای جوز هندی باشیم زیرا قیمت‌ها به تدریج افزایش می‌یابد. با این حال، میزان این افزایش عمدتاً به عملکرد صادرکنندگان بستگی دارد. فعالیت آنها می‌تواند تعیین کند که آیا بازار با یک جهش کوچک مواجه می‌شود یا یک افزایش بزرگ در ماه‌های آینده تجربه خواهد کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها