بهترین زمان خوردن چای سفید برای من چه موقع است؟
بهترین زمان خوردن چای سفید برای من چه موقع است؟
16 بهمن 1398
همه چیز درباره زردچوبه
خواص شگفت انگیز زردچوبه – مضرات زردچوبه
17 اسفند 1398

انواع چوب دارچین + کدام چوب دارچین بهتر است؟

آخرین بروز رسانی 17 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

دارچین یک درخت همیشه سبز می‌باشد که برگ‌هایی به شکل بیضی و با ضخامت تقریبا زیادی دارد. زمانی که فصل برداشت ادویه ها می‌رسد، پوست درخت و برگ‌های آن جز قسمت‌های اصلی برای برداشت هستند. انواع چوب دارچین هایی که می‌شناسیم با توجه به نحوه فراوری‌شان از درخت دارچین تولید و تهیه می‌شوند.

ساقه‌های درخت دارچین باید بلافاصله بعد از چیده شدن درحالی که هنوز مرطوب هستند، آماده فراوری شوند. برای اینکار لایه رویی پوست را می‌تراشند و با استفاده از ضربات محکم، پوست داخلی را نرم‎‌تر می‌کنند و سپس آن را به صورت رول برای خشک کردن آماده می‌کنند.

امروز در این مقاله با انواع چوب دارچین و اینکه کیفیت کدام یک از آنها بهتر است آشنا خواهیم شد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید و در صورتی که سوال یا درخواستی داشتید از طریق کامنت ها با ما در ارتباط باشید.

چوب دارچین چیست؟

چوب دارچین یکی از ادویه‌های محبوب و خوش عطر در جهان است که در فرهنگ‌های مختلف در سراسر دنیا استفاده می‌شود. عطر و طعم خاص انواع دارچین به آشپزها این امکان را می‌دهد تا غذاهای مختلفی را با آن تهیه کنند.

آنتی اکسیدان موجود در دارچین در درمان بیماری‌ها و مشکلات بسیاری مؤثر است. برای خرید چوب دارچین می‌توانید از طریق وبسایت گیاهینه اقدام کنید.

انواع چوب دارچین

انواع چوب دارچین

سیلان

چوب دارچین سیلان یا دارچین شیرین محصولی از بخش‌های جنوبی هندوستان و سریلانکا است که از قسمت میانی درخت «سیناموم وروم» به دست می‌آید. سیلان به رنگ قهوه‌ای با تناژ زرد است و بافتی نرم دارد و به راحتی می‌شکند.

دارچین سیلان یکی از انواع باکیفیت این محصول است که نسبت به انواع دیگر چوب‌های دارچین قیمت بالاتری دارد. دارچین سیلان خواص درمانی بسیاری دارد و در درمان دیابت بسیار مفید واقع می‌شود، عطر و طعم سیلان شیرین و ملایم است.

برای خرید دارچین اصل و درجه یک از سایت گیاهینه اقدام کنید.

لوله‌ای یا سیگاری

چوب دارچین سیگاری یکی دیگر از انواع دارچین است که از آن به عنوان ادویه و چاشنی غذا استفاده می‌شود؛ هیچ کدام از انواع دارچین در کشور ما پرورش داده نمی‌شود و بیشتر این محصولات از هندوستان و سریلانکا وارد می‌شوند.

چوب دارچین معمولی

دارچین معمولی که به وفور در کشور ما یافت می‌شود لایه بیرونی آن به رنگ قهوه‌ای تیره است که جنسی سخت دارد و لایه درونی آن قهوه‌ای متمایل به نارنجی است که از بافت نرمی برخوردار است و در آشپزی کاربرد بسیاری دارد.

چوب دارچین کاسیا

این محصول به دارچین چینی یا سایگون نیز شهرت دارد و بومی کشورهای چین و اندونزی است. کاسیا طعم و عطری تند دارد، رنگ کاسیا قهوه‌ای تیره مایل به قرمز است و از جنسی سخت تشکیل شده که به آسانی شکسته نمی‌شود. برخلاف سیلان که هیچ عوارضی برای بدن ندارد؛ کاسیا اگر به مدت طولانی استفاده شود ممکن است برای کبد و کلیه تولید سم کند.

کدام چوب دارچین بهتر است؟

کدام چوب دارچین بهتر است؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا بدانید منظور شما از بهترین چوب دارچین در چه زمینه ای است! برای مثال از نظر خواص درمانی و بهبود شرایط سلامتی دارچین سیلان بهترین نوع دارچین به حساب می‌آید. دارچین سیلان یکی از بهترین درمان‌ها برای دیابت به شمار می‌رود و بسیاری از منابع پزشکی داخلی و خارجی چنین موردی را تایید کرده‌اند.

اگر شما به دنبال دارچینی با عطر و طعم تند هستید دارچین کاسیا طعمی تند و تیز دارد، درحالیکه دارچین سیلان طعمی شیرین‌تر و ملایم‌تر دارد.

اما به طور کلی دارچین سیلان بهترین کیفیت در بین دارچین‌ها را دارد و برای کبد ضرری ندارد، در صورتیکه دارچین کاسیا اگر طولانی مدت مصرف شود می‌تواند روی کبد تاثیر منفی بگذارد.

کشورهای تولید کننده دارچین

دارچین محصول بومی کشورهای مختلفی مانند برمه، هند و سریلانکا است؛ همچنین این چوب معطر در بخش‌هایی از آمریکای جنوبی نیز پرورش پیدا می‌کنند.

در میان تولیدکنندگان پیشرو چوب دارچین بعد از سریلانکا باید به کشورهای اندونزی، چین و ویتنام نیز اشاره کرد. در سال 2014 کشور اندونزی حدود 43 درصد از کل تولید دارچین در جهان را به خود اختصاص داده بود؛ سالانه بیش از 90 هزار تن دارچین به ارزش حدود 85 میلیون دلار در این کشور تولید می‌شود. این محصول خوش عطر از دامنه‌های مرتفع‌ترین کوه آتشفشانی در اندونزی گرفته می‌شود.

یکی دیگر از کشورهای پیشرو در تولید دارچین کشور چین است که 33 درصد از کل تولید جهان را تشکیل می‌دهد؛ دارچین کاسیا یکی از انواع چوب دارچین است که در این کشور به صورت عمده تولید می‌شود؛ دارچین کاسیا دارای طعم و عطری قوی است.

کشور ویتنام حدود 15 درصد از تولید دارچین در جهان را به عهده دارد و در مصارف داخلی استفاده می‌شود، همچنین ویتنام یکی از صادرکننده‌های این محصول به دیگر کشورهای جهان است. دارچین سایگون در ویتنام محصولی محبوب و پرکاربرد است.

سریلانکا از بهترین کیفیت در تولید دارچین برخوردار است و 8 درصد از تولید دارچین جهان را در سال 2014 به خود اختصاص داده بود. میزان مزارع دارچین در سریلانکا حدود 25 هزار هکتار است که وسعت این مزارع در طی سال‌های مختلف کاهش یافته است.

چه تفاوتی بین انواع دارچین وجود دارد؟

انواع چوب دارچین

دارچین در آشپزی به عنوان ادویه و چاشنی غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بعضی از انواع دارچین طعم و عطری ملایم و شیرین دارند و بعضی نیز طعمی تند و داغ دارند. دارچین به طور کلی عوارض خاصی در بدن ایجاد نمی‌کند اما چوب دارچینی مانند کاسیا باید به صورت کنترل شده مصرف شود زیرا استفاده بیش از اندازه از آن باعث بروز مشکلاتی در بدن خواهد شد.

دارچین به دو شکل پودری و چوب وجود دارد و استفاده از نوع پودری در پخت و پز آسان‌تر است. چوب دارچین با افزایش سن عطر و طعم شیرین خود را از دست می‌دهد و این نوع دارچین که بو و طعم شیرین ندارد باید به سرعت دور ریخته شود.

خواص بی نظیر دارچین

دو هزار سال قبل از میلاد مسیح دارچین برای اهداف مختلف دارویی و آشپزی مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ به عنوان مثال مصریان باستان از دارچین برای مومیایی استفاده می‌کردند یا در طب سنتی آسیا از این محصول برای کاهش دردهای مفصلی و دوران قاعدگی استفاده می‌کنند.

  • در یک قاشق غذاخوری دارچین به طور معمول مقادیر متفاوتی از فیبر، کالری، پروتئین، ویتامین K، کلسیم، آهن، منگنز و کربوهیدرات وجود دارد، همچنین دارچین حاوی مقادیری آنتی‌اکسیدان مانند کورستین و اوروکسادین است؛ آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند.
  • یکی از خواص دارچین کنترل قند خون در بدن است؛ انسولین یکی از هورمون‌های اصلی بدن است که ورود قند خون به سلول‌ها را کنترل می‌کند؛ دیابت نوع دو اختلالی ناشی از مقاومت به هورمون انسولین است. تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که حدود 500 میلی‌گرم مصرف دارچین در روز می‌تواند در کاهش قند خون مؤثر باشد.
  • از دیگر خواص دارچین کاهش دردهای دوران قاعدگی است؛ روغن‌های موجود در دارچین خاصیت ضد التهابی دارند که در تسکین درد قاعدگی مؤثر هستند.
  • دارچین خاصیت ضد باکتریایی دارد و برای حفظ مواد غذایی می‌توان از آن استفاده کرد؛ مواد نگه دارنده‌ای که به مواد غذایی اضافه می‌کنند از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند و به حفظ محصول کمک می‌کند اما بعضی از انواع مواد نگه‌دارنده دارای مواد شیمیایی مضر هستند. چوب دارچین یکی از بهترین مواد نگه‌دارنده برای حفظ مواد غذایی است.
  • طبق تحقیقاتی که در زمینه خواص دارچین انجام شده، روغن‌های موجود در آن به همراه داروهای آنتی بیوتیک می‌توانند در درمان باکتری‌های مقاوم به دارو مفید واقع شوند.
  • دارچین بر سلامت قلب نیز تأثیر قابل توجهی دارد؛ کاهش التهاب و محافظت از رگ‌های خونی، کنترل سطح کلسترول، کنترل فشار خون از جمله خواص دارچین در سلامت قلب و سیستم عروقی بدن است.
  • محققین در حال بررسی تأثیر مصرف دارچین برای مقابله با بیماری سرطان هستند و به این امر باور دارند که ممکن است از بروز سرطان جلوگیری کند.
  • دارچین در سلامت اعصاب و مغز نقش مهمی ایفا می‌کند و همچنین جسم و روح را در برابر بیماری‌های عصبی ایمن نگه می‌دارد.

برای آشنایی بیشتر با خواص دارچین و کاربردهای آن در سلامت می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

از چه نوع دارچینی برای تولید پودر دارچین استفاده می‌شود؟

سیلان و کاسیا چوب دارچین‌هایی هستند که از آن‌ها برای تولید پودر دارچین استفاده می‌شود؛ استفاده از پودر سیلان نسبت به کاسیا بیشتر است؛ خرد شدن دارچین کاسیا به مراتب سخت‌تر از سیلان است. رنگ پودر چوب سیلان قهوه‌ای روشن و رنگ پودر کاسیا قهوه‌ای رو به قرمز است.

انواع کاربرد دارچین

دارچین در پختن انواع کیک و شیرینی کاربرد دارد، همچنین استفاده از آن به عنوان ادویه و چاشنی غذا نیز یکی از محبوب‌ترین کاربردهای آن است. از دارچین به عنوان خوشبو کننده نیز استفاده می‌شود؛ عطر دارچین در بهبود هوشیاری و کاهش اضطراب نقش دارد.

منبع: cinnamonvogue

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
1.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها