سهم تجاری خرنوب ترکیه و مقایسه آن با کشورهای دیگر
سهم تجاری خرنوب ترکیه و مقایسه آن با کشورهای دیگر
28 آذر 1399
برداشت زردچوبه + بهترین زردچوبه مال کجاست؟
2 دی 1399

رشد عظیم تقاضای جهانی برای ادویه‌جات، فرصت خوب برای صادرات

رشد عظیم تقاضای جهانی برای ادویه‌جات، فرصت خوب برای صادرات

آخرین بروز رسانی 11 تیر 1401 توسط تیم تحریریه گیاهینه

رشد عظیم تقاضای جهانی برای ادویه‌جات، فرصت خوب برای صادرات

امروزه، آشنایی جهانیان با انواع ادویه‌جات و فواید آن‌ها باعث شده که میزان مصرف و تقاضای جهانی به شکل چشمگیری افزایش یابد. در سال‌های اخیر، تغییر ذائقه و برنامه غذایی طیف گسترده‌ای از افراد طبقه متوسط در تمام نقاط دنیا موجب شده که به استفاده از خوراکی‌ها و چاشنی‌های سالم تمایل پیدا کنند.

به علاوه، آگاهی روز افزون از مضرات و عوارض جانبی داروها و ترکیبات شیمیایی نیز استفاده از دمنوش‌ها و مصرف داروهای گیاهی و محصولات بهداشتی طبیعی را به شدت افزایش داده است. این موارد، از مهم‌ترین دلایل رشد تقاضای جهانی برای ادویه‌جات به حساب می‌آیند.

رویکرد استرالیا نسبت به افزایش تقاضای جهانی ادویه‌جات

بسیاری از تولیدکنندگان ادویه سرتاسر جهان از جمله بخش‌های شمالی استرالیا، تحت تأثیر چنین افزایش تقاضایی به فعالیت مستمر در این حوزه صنعتی با محوریت صادرات متمایل شده‌اند. بررسی‌های انجام شده در طرح تحقیقاتی Spicing Up the North نشان می‌دهد، میزان تقاضا برای ادویه‌جاتی نظیر زیره، کنجد، سیاه دانه، زیره سبز و رازیانه به شدت بالا است؛ به شکلی که بهای هر تُن از برخی چاشنی‌های یاد شده بالغ بر 3000 دلار آمریکا است. جالب است بدانید که طبق نتایج به دست آمده از همین تحقیقات، شرایط آب و هوایی و اقلیمی شمال استرالیا برای کاشت و پرورش این محصولات مناسب است.

دکتر دلوار اکبر (Delwar Akbar)، استادیار دانشگاه CQUniversity در این باره می‌گوید، «بررسی‌ها نشان می‌دهند که در فاصله سال‌های 2013 تا 2018 میلادی، نرخ واردات برخی ادویه‌جات حتی در کشور هند هم بیش از سه برابر افزایش یافته است. توجه به این نکته ضروری است که هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ادویه جهان است.

براساس همین تحلیل‌ها، به احتمال قوی، رشد تقاضای جهانی برای ادویه‌جات در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت. امروز، بخش کشاورزی استرالیا می‌تواند با استفاده از چنین فرصتی، واردات ادویه خود را با تولید داخلی جایگزین کند. پس از انجام بررسی‌های لازم درباره وضعیت اقلیمی مناطق شمالی استرالیا و اطمینان از مناسب بودن آن نواحی برای تولید برخی ادویه‌جات، لازم است تحقیقات جامعی در زمینه درک کل زنجیره ارزش و فرصت‌های ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید محصولات بهداشتی و دارویی به عمل آید.»

ارزیابی بازار کنونی و پیش بینی آینده

بررسی وضعیت فعلی بازار جهانی ادویه و پیش بینی شرایط آتی آن نشان می‌دهد:

  • ارزش تجاری هر تُن زیره سبز در بازار بین المللی، 3000 دلار برآورد شده است. در حال حاضر، بازار داخلی زیره استرالیا مبتنی بر واردات است. این کشور، تنها در سال 2018 میلادی، 1080 تُن زیره سبز را با ارزش حدودی 3.8 میلیون دلار وارد کرده است. با این حال، ارزیابی‌ها نشان می‌دهند تا سال 2025 میلادی، استرالیا سالیانه بیش از 1800 تُن از این ادویه را صادر خواهد کرد.
  • در سال 2018 میلادی، مجموع واردات ادویه‌جاتی نظیر رازیانه، زیره، سرو کوهی، بادیان رومی و بادیان ختایی به کشور استرالیا، معادل 568 تُن بوده است. این حجم از واردات به طور متوسط در حدود 1.37 میلیون دلار ارزش داشته است. پیش بینی می‌شود تا سال 2025 میلادی، میزان تقاضای داخلی این گروه از ادویه‌جات افزایش یافته و سالیانه بیش‌تر از 2000 تُن باشد.
  • با توجه به آن که بازار داخلی رازیانه استرالیا به طور کامل از طریق واردات تأمین می‌شود، طبق پیش بینی‌ها نرخ رشد سالیانه این چاشنی و برخی دیگر از ادویه‌ها نظیر زیره، سرو کوهی، بادیان رومی و بادیان ختایی به این کشور، چیزی در حدود 8.9 درصد باشد.
  • نرخ معاملات هر تُن سیاهدانه در بازار بین المللی بین 2258 تا 2900 دلار است. تمام نیاز سیاهدانه کشور استرالیا از طریق واردات تأمین می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند، برای تأمین نیازهای فزاینده و پاسخ‌گویی به رشد تقاضا در 20 سال آینده، تولید سیاهدانه باید تا دو برابر افزایش یابد.

نقش طرح تحقیقاتی تولید ادویه‌جات در ایجاد یک صنعت تازه

به منظور ایجاد رشد در صنعت تازه تأسیس تولید چاشنی،  مناطق شمالی استرالیا با مرکز CRCNA همکاری کرده و در یک پروژه تحقیقاتی شرکت می‌کند. در این پروژه 1.2 میلیون دلاری، قرار است در طول سه سال،  5 نوع ادویه مختلف در مقیاس‌های مختلف کوچک تا بزرگ تولید شوند. این طرح تحقیقاتی تحت رهبری دکتر سوریا باتارای (Dr Surya Bhattarai) از دانشگاه مرکزی کوینزلند (CQU) هدایت خواهد شد.

کارن اندروز (Karen Andrews)، وزیر صنعت، علوم و فناوری استرالیا در باره این پروژه می‌گوید، «این برنامه، نمونه خارق العاده‌ای از همکاری حوزه‌های صنعت و تحقیقات است. انجام این پروژه می‌تواند درشناسایی و پر کردن شکاف‌های موجود در بازار موثر باشد؛ در عین حال، انجام این طرح به رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در برخی مناطق شمالی کمک خواهد کرد.»

طبق اظهارات دکتر باتارای (Dr Bhattarai) این تیم در ابتدا به صورت آزمایشی و در مقیاسی کوچک به کاشت گلخانه‌ای برخی ادویه‌جات نظیر زیره سبز، رازیانه، سیاهدانه، زیره و کنجد خواهند پرداخت. وی در این باره گفته است، «این آزمایش‌های کوچک در چندین مکان مختلف انجام شده و مناسب بودن این محصولات برای تولید تجاری گسترده در شمال استرالیا را ارزیابی خواهند کرد. قرار است این پروژه در انتهای سال آغاز شود؛ تا آن زمان، ما کتابچه راهنمایی را تهیه خواهیم کرد. این کتابچه حاوی جزئیات کاشت محصول، بهترین مناطق رشد، نمای کلی بازار و فرصت‌های زنجیره تأمین خواهد بود.»

به گفته جد ماتز (Jed Matz)، مدیر عامل CRCNA، «این پروژه، مبنایی برای ایجاد یک صنعت جدید و ارزشمند خواهد بود. این صنعت از توان بالقوه بالایی برخودار بوده و می‌تواند صنعت کشاورزی منطقه شمال استرالیا را متحول کند. طرح تحقیقاتی یاد شده با ایجاد ارتباطات مورد نیاز در زنجیره تأمین در به وجود آمدن یک صنعت نوپا و پایدار برای شمال استرالیا موثر بوده و جریان جدیدی از درآمد را برای تولیدکنندگان به همراه خواهد داشت.»

سخن آخر

در نهایت، کشوری مانند استرالیا برای پاسخ‌گویی به رشد تقاضای داخلی و جهانی ادویه‌جات در تلاش است تا علاوه بر کاهش واردات بتواند جزو صادر کنندگان این محصولات به حساب آمده و تولیدات خود را به آسیا و خاورمیانه صادر کند؛ به این ترتیب، این کشور می‌تواند سالیانه چیزی در حدود 12 میلیارد دلار از سهم بازار جهانی ادویه‌جات را به خود اختصاص دهد.

 

https://crcna.com.au/news/global-spice-boom-opportunity-new-ag-exports
https://crcna.com.au/news/study-spice-northern-australia
تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها