گیاه درمانی چیست؟
گیاه درمانی چیست +معرفی جامع و کامل لیست گیاهان دارویی عطاری و جایگاه آن در طب سنتی
9 فروردین 1401
ادویه دودی چیست
ادویه دودی چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟
15 فروردین 1401

بهترین چاشنی های غذاهای ایرانی

آخرین بروز رسانی 23 مرداد 1402 توسط Fateme amooshahi

همه ما در آشپزخانه‌های خانگی و رستورانی، پودرها و گیاهان خشک‌شده بسیاری را به عنوان چاشنی مشاهده کرده ایم. چاشنی‌ها و ادویه‌ها افزودنی‌هایی هستند که در سراسر دنیا انواع گوناگونی از آنها برای طعم‌دهی به غذاها و دسرهای مختلف مصرف می‌شوند. تهیه این افزودنی‌های خوش‌طعم و خوش‌بو از فروشگاه ادویه و چاشنی های غذا و مصرف انواع ادویه‌جات در غذاها به عنوان چاشنی و طعم‌دهنده، علاوه بر بخشیدن مزه‌ای به‌یادماندنی و ویژه به انواع غذاها می‌تواند دارای خواص و فواید مثبتی برای سلامت جسم و روان افراد باشد.

انواع مختلف ادویه‌ها در واقع دانه، میوه، ریشه، پوست خردشده یا سایر قسمت‌ها و اجزای موادی گیاهی هستند که عمدتاً برای طعم‌دهی یا رنگ‌آمیزی غذا استفاده می‌شوند. از ادویه‌جات گاهی اوقات در پزشکی، مراسم مذهبی، لوازم آرایشی یا تولید عطر بسته به فرهنگ و تاریخ هر کشوری استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال، وانیل معمولاً به عنوان یک جزء اصلی در تولید برخی از عطرها و در بسیاری از شیرینی‌جات و دسرها مصرف می‌شود. مصرف ادویه‌جات مختلف دارای طعم‌های منحصربه‌فرد به طور عمده در کشورهای گرمسیری مانند کشورهای جنوب آسیا و شبه‌قاره هند، خاورمیانه، شما آفریقا و آمریکای جنوبی و همچنین جنوب شرق آسیا رونق دارد. کشور هند به تنهایی تولیدکننده 75 درصد ادویه جهان است.

ادویه‌ها ممکن است به اشکال مختلفی موجود باشند؛ تازه، خشک کامل، یا خشک‌شده و از قبل آسیاب‌شده. به طور کلی ادویه‌ها به صورت خشک در غذاها مصرف می‌شوند. خشک‌بودن ادویه‌ها سبب ماندگاری بسیار بیشتر آنها خواهد شد، بنابراین می‌توان آن را در مقادیر بیشتری خریداری و نگهداری کرد. در این نوشتار، توضیحاتی درباره انواع ادویه‌ها و چاشنی‌های غذا، فروشگاه ادویه و چاشنی های غذا، طرز تهیه ادویه ها و همچنین گیاهان معطر چاشنی غذا ارائه شده است.

 

چاشنی غذا چیست؟

چاشنی غذا عمدتا جزئی افزودنی است که می‌تواند طعمی ویژه به آن ببخشد. در مصرف چاشنی‌ها هیچ دستور و محدودیتی وجود نداشته و کم یا زیاد مصرف کردن آن سبب بهبود یا بدشدن کیفیت غذا نمی‌شود، و بسته به سلیقه و ذائقه مردم هر منطقه و هر کشوری می‌تواند متغیر باشد. اگرچه استفاده از بسیاری از ادویه‌جات و نمک‌ها باید دارای چارچوب و حدی باشد تا زیاده‌روی در مصرف آنها سبب بروز علائم بیماری و نارسایی‌های اندام‌های داخلی بدن نشود.

از انواع چاشنی‌ها و ادویه‌جات مختلفی که در انواع غذاها به کار می‌روند می‌توان به نمک به عنوان جزئی اصلی اشاره کرد. همچنین وجود انواع چاشنی‌ها و پودرهایی که تحت عنوان ادویه در غذاها مصرف می‌شوند مانند فلفل‌ها، زردچوبه، دارچین، کاری، هل، زنجبیل، آویشن، رازیانه، زیره، کنجد، گلپر و … می‌تواند به آنها طعم ویژه و خاصی ببخشد. همچنین از انواع سس‌ها که دارای ادویه‌جات مختلفی برای طعم‌دهی به غذاها هستند می‌توان نام برد.

مصرف ادویه‌جات همان طور که اشاره شد در هر منطقه جغرافیایی و آب و هوایی دارای گوناگونی زیادی است. به طور مثال در جنوب کشور یا در نواحی گرمسیری بسیاری از نقاط جهان، از فلفل به عنوان اصلی‌ترین ادویه برای افزایش گرمای درونی بدن و تحمل بهتر گرمای هوا استفاده می‌شود. 

 

طرز تهیه انواع چاشنی غذا

گستره ادویه‌جات و چاشنی‌ها برای مصرف در انواع غذاها، دسرها، سالادهای فصل، مایه‌های غذاها و انواع سس‌ها و در بسیاری از آشپزی‌های سنتی ایرانی، مدیترانه‌ای، اروپایی و … بسیار وسیع است. ادویه‌ها و پودرهای مختلف به عنوان چاشنی در بسیاری از اوقات به صورت تنها در غذاها ریخته می‌شوند، اگرچه برای پختن بعضی از غذاها یا تهیه بسیاری از دم‌نوش‌ها نیز ترکیبی از انواع چاشنی‌ها و ادویه‌جات گیاهی به کار می‌روند.

سس‌ها، دسته بسیار وسیعی از انواع چاشنی‌ها هستند که مصرف زیادی داشته و در تهیه آنها از انواع ادویه‌جات و نمک‌ها استفاده می‌شود. همان طور که اشاره شد، ترکیب ادویه‌جات و چاشنی‌های مختلف می‌تواند به عنوان طعم‌دهنده‌های آماده در بسیاری از غذاها و دسرها مصرف شود.

با توجه به اینکه آشپزی ایرانی در بسیاری از نقاط کشور دارای شباهت‌های زیادی با یکدیگر است، انواع خورش‌ها و خوراک‌های مختلف با طعم‌ها و مواد اولیه مشابهی تهیه و پخته می‌شوند . به همین دلیل می‌توان ادویه‌های ترکیبی گوناگونی را برای آنها به کار برد. در ادامه به تعدادی از ادویه‌های آماده اشاره شده است.

  • ادویه خورش: ترکیبی از فلفل سیاه، فلفل قرمز و تخم گشنیز ساییده شده است که با زیره، زردچوبه و دارچین ترکیب شده است.
  • ادویه پلو: با توجه به اینکه پلو در آشپزی ایرانی به برنجی گفته می‌شود که در میان طبخ و پس از آبکشی، خورش و افزودنی به آن اضافه می‌گردد، افزودن ادویه پلویی که ترکیبی از تخم گشنیز، جوز هندی، میخک، زنجبیل و دارچین است نیز می‌تواند طعم شگفت‌انگیزی به آن ببخشد.
  • ادویه آبگوشتی: آبگوشت یکی از غذاهای سنتی و مفید ایرانی است که می‌تواند نقشی کلیدی در سفره و آشپزی ایرانی داشته باشد. برای تهیه ادویه آبگوشتی می‌توان فلفل سیاه، میخک، جوز هندی ساییده‌شده و دارچینا و بادیان را با هم ترکیب نمود و طعمی بی‌نظیر را برای آبگوشت و دیزی فراهم کرد.
  • ادویه هلیم: یکی دیگر از انواع ادویه‌های آماده و چاشنی‌های پرکاربرد آشپزی سنتی ایرانی است که برای سرو هلیم استفاده می‌شود. در ترکیب این ادویه از زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه و نمک استفاده شده است که البته در بعضی از شهرهای کشور مواد مختلف دیگری نیز به آن افزوده می‌شوند.

 

گیاهان معطر چاشنی غذا

اگرچه بسیاری از ادویه‌جات در واقع خرد‌شده و خشک‌شده‌ی برگ، ساقه و دانه‌های میوه‌های گیاهان هستند، اما گیاهان بوته‌ای و درختی بسیاری را می‌توان نام برد که از برگ و گل آنها به عنوان چاشنی در انواع خوراک‌های آشپزی ایرانی و همچنین در انواع پیش‌غذاها و دمنوش‌ها استفاده می‌شود. افزودن گیاهان مختلف به غذاها، دمنوش‌ها، کیک‌ها و میان‌وعده‌های مختلف و همچنین مصرف آنها به عنوان دارو در کنار طعم بی‌نظیری که برای غذا فراهم می‌کنند امروزه در بسیاری از کشورهای جهان رایج است.

از گیاهانی که چه به صورت خشک و چه تازه به طور روزمره در آشپزی ایرانی به عنوان چاشنی کار می‌روند می‌توان به جعفری، شوید، مریم‌گلی، رزماری، آویشن، نعنا، پونه و رازیانه اشاره کرد. همچنین خواص دارویی و خوراکی بابونه، ترخون، گشنیز، ریحان، اسطخدوس، چوچاق (زلنگ)، مرزنجوش، به‌لیمو و کاسنی به همراه بسیاری دیگر از گیاهان کوهی و طبیعی خودرو در زیستگاه‌های گوناگونشان در جهان برای تهیه انواع دارو و نوشیدنی‌های دارویی اثبت‌شده و مورد تایید است.

از دیرباز همچنین از گیاهانی مانند زیره، زعفران، شوید، جعفری و … برای دم‌کردن پلو در آشپزی ایرانی استفاده می‌شد که علاوه بر طعم‌دهی مناسب به آن می‌توانند دارای خواص ویژه‌ای مانند انواع آنتی اکسیدان و ترکیبات طبیعی ضد سرطان بوده و برای حفظ سلامت افراد مفید باشند.

 

فروشگاه اینترنتی ادویه و چاشنی غذا

امروزه به دلیل نیاز روزافزون به انواع مواد غذایی و چاشنی‌های طبیعی، تهیه انواع این طعم‌دهنده‌های طبیعی از فروشگاه ادویه و چاشنی های غذا مانند فروشگاه‌های اینترنتی بسیار شایع و رایج است. مزیت انتخاب فروشگاه اینترنتی ادویه و چاشنی غذا جهت تهیه انواع ادویه می‌تواند صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی، امکان ایجاد مقایسه بین ویژگی‌های هر محصول با دیگری و امکان مطالعه درباره ویژگی‌های هر کدام از مواد افزودنی و ادویه‌جات پیش از خرید آنها است. همچنین می‌توان با توجه به تخفیفات و مزایای خرید اینترنتی انواع ادویه‌جات و چاشنی غذا، به صورت عمده برای خرید این طعم‌دهنده‌ها اقدام کرد.

گیاهینه سایت و فروشگاه اینترنتی انواع گیاهان معطر برای چاشنی غذا و ادویه‌جات غذایی و دارویی است که گوناگونی منحصربه‌فردی را به عنوان فروشگاه ادویه و چاشنی های غذا در تهیه و توزیع انواع محصولات گیاهی برای خریداران فراهم کرده است. بازرگانی زرین گیاهینه امکان تهیه انواع بذرهای گیاهی، خرید ادویه‌ جات، چاشنی‌های طبیعی و طعم‌دهنده‌های طبیعی را به همراه انواع خشکبار، میوه‌ها و دانه‌های مختلف فراهم کرده و تنوع بی‌نظیری را برای مشتریان محصولات غذایی گیاهی به ارمغان آورده است.

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها