هلیله
اکسیر جوانی (هلیله سیاه) چیست + هلیله سیاه به انگلیسی
10 اردیبهشت 1401
دفع حشرات با گیاهان دارویی
دفع حشرات با گیاهان دارویی چگونه امکان پذیر است؟
24 اردیبهشت 1401

درامد کاشت هل به چه صورت است؟

آخرین بروز رسانی 20 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

هل جزو ادویه‌های پرطرفدار در بین ایرانی‌هاست که بیشتر برای افزایش عطر و طعم غذا یا برخی دسرها استفاده می‌شود. همچنین در چای دم‌کرده نیز برای خوش‌عطر شدن آن به کار برده می‌شود.

یکی از محبوب‌ترین هل های دنیا هل اکبر بنفش است که به هل امپراتور نیز شهرت دارد.

اینها نمونه‌های اندکی از موارد استفاده هل هستند، از این ادویه در موارد بسیار دیگری از این قبیل نیز بهره‌گرفته می‌شود.

با توجه به کاربردی بودن این ادویه شاید برخی از شما به فکر کاشت هل در خانه بیفتید و این سوال برایتان مطرح شود که آیا کاشت هل در گلدان امکان پذیر است؟ پاسخ کاملا واضح است؛ بله!

چگونه در خانه هل کاشت کنیم؟

 

برای اینکه بتوانید در گلدان هل بکارید و محصول برداشت کنید، باید یک سری نکات را مد نظر داشته باشید و در هنگام کاشت بذر هل آنها را رعایت فرمایید. برای اینکه با نکات مربوط به کاشت این دانه خوشبو آشنا شوید، تا پایان این مطلب از گیاهینه همراه ما باشید.

آموزش کاشت هل در گلدان

قبل از اینکه اقدام به کاشت دانه هل کنید، ابتدا باید محیط مناسبی برای این کار آماده نمایید، همچنین یک سری مراحل را نیز طی کنید. از جمله:

  • آماده کردن گلدان مناسب: سعی کنید گلدانی که استفاده می‎‌کنید، جنس سفالی داشته باشید تا گیاه در آن نپوسد. همچنین توجه داشته باشید که قسمت پایینی گلدان سوراخ‌هایی برای خارج شدن آب مازاد بر نیاز گیاه داشته باشد. گلدانی با ارتفاع 20 سانتی برای این کار می‌تواند مناسب باشد.
  • تامین خاک مناسب برای کاشت بذر: همانطور که می‌دانید خاک مناسب از اولین شرایط برای رشد گیاه است، پس لازم است برای کاشت هل به خاک باغچه مقداری ماسه، کود حیوانی، کوکوپیت و … بیفزایید و با هم ترکیب کنید، سپس این ترکیب را داخل گلدان بریزید.

چطور هل بکارم؟

 

  • خیس کردن دانه هل: مانند زمانی که هل را دم می‌کنید باید ابتدا آن را در آب قرار دهید و سپس پوست آن را شکاف دهید و از داخل آن بذرهای کوچک را بیرون بیاورید، حال باید روی بذرها آب بگیرید و آنها را حدود 72 ساعت در آب بخیسانید. بعد از این مدت باید بذرها را در دستمال مرطوب قرار دهید تا جوانه بزند و سپس آن را بکارید.
  • کاشت بذر هل: بعد از اینکه مراحل ذکر شده را طی کردید حال وقت کاشت هل فرا رسیده، در وهله‌ی اول خاک را کمی آب‌پاشی کنید، سپس کمی خاک را زیر و رو کرده و صاف نمایید. حال بذرهایی که جوانه زده بودن را روی خاک قرار دهید و روی بذرها کمی خاک بریزید، سپس روی بذرهای کاشته شده آب بریزید.

خرید هل سبز درشت MTC

شرایط نگهداری از جوانه هل

جوانه هل حساس است و لازم است برای به بار نشستن آن، شرایط را برای رشد آن مهیا کنید. از جمله نکات مهم برای رشد بهتر جوانه هل می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تامین بودن نور گیاه
  • دمای مناسب (2 الی 3 درجه کمتر از دمای محیط)
  • بادگیر نبودن محل نگهداری گیاه
  • مناسب بودن اسیدیته خاک
  • استفاده از کودهای آلی و شیمیایی
  • زدودن آفت‌های گیاه

فروش عمده هل اکبر بنفش

زمان مناسب برای کاشت و برداشت دانه هل

اگر چه کاشت هل در خانه دست شما را برای کاشتن این دانه در هر زمان از سال باز می‌گذارد، اما بهترین زمان برای کاشت آن روزهای پایانی تابستان و همچنین فصل پاییز است. بعد از کاشت دانه هل 4 الی 6 هفته زمان می‌برد که گیاه رشد کند و زمان برداشت دانه هل فرا برسد.

البته گاهی اوقات این مدت زمان افزایش می‌یابد و به دو ماه نیز می‌رسد. نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که دانه‌های سبز هل را قبل از اینکه به زرد تغییر رنگ دهند برداشت نمایید.

فروش عمده هل سبز شکسته MYQ

کسب درآمد از کاشت هل در خانه

همانطور که می‌دانید هل یکی از ادویه‌ها و دانه‎‌های با ارزش در بازار ایران است. پس طبیعی است که کشت این گیاه سود خوبی به همراه داشته باشد، اما نکته‌ی مهمی که وجود دارد نوع کشت و نگهداری از این گیاه است. در واقع با به ثمر رسیدن گیاه است که امکان برداشت محصول فراهم می‌شود.

درآمد کاشت هل

 

دانه‌های گیاه هل همگی در یک زمان واحد قابل برداشت نیستند، در واقع زمان رسیدن دانه‌های گیاه هل با هم متفاوت هستند. به همین خاطر برداشت این دانه در مراحل مختلف انجام می‌شود.

مسئله‌ای که منجر به باکیفیت بودن و زیاد بودن محصول می‌شود، نگهداری و مراقبت از گیاه و مناسب بودن خاک و شرایط رشد آن است. با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید محصول با کیفیتی تولید نمایید و سود خوب نیز به دست آورید.

مقاله پیشنهادی گیاهینه را نیز مطالعه کنید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها