ادویه ترشی
ادویه ترشی چیست و شامل چه ادویه‌هایی است؟
9 اردیبهشت 1401
آموزش کاشت هل در گلدان
درامد کاشت هل به چه صورت است؟
11 اردیبهشت 1401

اکسیر جوانی (هلیله سیاه) چیست + هلیله سیاه به انگلیسی

آخرین بروز رسانی 3 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

مهمترین خواص هلیله سیاه یا اکسیر جوانی چیست؟

امروزه بیشتر افراد از خواص دارویی انواع گیاهان در طبیعت آگاهی دارند اما در بعضی مواقع با چگونگی مصرف این گیاهان و با تهیه آنها به مشکل بر می‌خوریم. یکی از این گیاهان دارویی، هلیله سیاه است که در طب سنتی کاربردهای زیادی دارد، برای درمان انواع مختلفی از دردها و بیماری‌ها، از تقویت و سلامت پوست و مو گرفته تا رفع مشکلات تنفسی، تقویت قوای فکری، تقویت قوای جنسی، یبوست و اسهال و درد معده و موارد زیادی از این قبیل، استفاده می‌شود.  در این محتوا قصد داریم در مورد هلیله سیاه که به اکسیر جوانی مشهور است، اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم و خواص استفاده از این محصول و همچنین طریقه استفاده از آن را برای شما توضیح دهیم.

هلیله تازه

 

هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه، میوه درختی بلند است که پوست قهوه‌ای و برگ‌های سبزرنگ به شکل اشک دارد. میوه این درخت به شکل بادام و سطح پوست آن راه راه است. اگر قبل از اینکه میوه‌های این درخت به طور کامل برسد، آن را از درخت بچینند و خشک کنند، رنگ میوه سیاه می‌شود که به آن هلیله سیاه می‌گویند.

هلیله و هلیله سیاه به انگلیسی چه می‌شود؟

هلیله به انگلیسی myrobalan معنی میدهد, همچنین هلیله سیاه را با نام Terminalia chebula و  black یا chebulic myrobalan شناخته میشود که نوعی داروی سنتی و ادویه به شمار می‌رود که در بسیاری از کشورها در آسیا و همچنین آفریقا دارای مخاطبان بسیار زیادی است. این میوه دارای ترکیبات دارویی مانند: آنتراکینون ها، تانن ها، رزین، اسید گلبولین و روغن ثابت است.

هلیله سیاه به انگلیسی(chebulic myrobalan)

 

خواص هلیله سیاه در طب سنتی

خواص هلیله بسیار زیاد است و به طرز معجزه آسایی برای درمان انواع بیماری‌های مختلفی از این میوه استفاده می‌شود به همین خاطر به اکسیر جوانی و یا اکسیر عمر شهرت دارد. این میوه سرشار از پلی‌فنول، آنتی‌اکسیدان، فسفریک اسید، سوکسینیک اسید، تانن، کوئینیک‌اسید، شیکمیک اسید است که برای سلامت بدن، سلامت پوست و مو و همچنین درمان انواع بیماری‌های مختلف از این گیاه استفاده می‌شود.

در اینجا به بررسی برخی از خواص مهم این گیاه برای درمان انواع بیماری و مشکلات در بدن می‌پردازیم:

 هلیله سیاه برای مشکلات پوستی

یکی از مهم‌ترین خواص هلیله سیاه این است که خاصیت ضد باکتریایی قوی و همچنین ضد التهابی دارد؛ این خاصیت باعث می‌شود که بتواند به سرعت به درمان جوش، آکنه و التهاب‌های پوستی بپردازد. اگر پودر میوه هلیله را با آب جوش مخلوط کنید و بر روی پوست صورت خود بگذارید و اجازه دهید که به مدت 15 دقیقه بر روی پوست، بماند و در نهایت پوست خود را با آب سرد بشویید، نتیجه تاثیر آن بر روی جوش و التهاب‌های پوستی را به وضوح خواهید دید.

علاوه بر این، هلیله  می‌تواند به درمان سیاهی دور چشم بپردازد. اگر مقداری از پودر آن را به همراه گلاب (خرید گلاب) بر روی پوست دور چشم خود بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید، سیاهی دور چشمتان به طور کامل رفع می‌شود.

همچنین این ادویه به عنوان یک ضد آفتاب قوی نیز عمل می‌کند؛ اگر مقداری از آن را به همراه شیر و یا آب مخلوط کرده و بر روی پوست خود بگذارید و ماساژ دهید و بعد به وسیله یک دستمال آن  از روی پوست بردارید، می‌تواند مانند یک ضد آفتاب قوی از پوست شما مراقبت کند.

هلیله سیاه برای درمان بلغم

یکی دیگر از خواص هلیله سیاه این است که اسهال آور و تقویت کننده معده است. این گیاه به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد، بلغم را دفع می‌کند. اگر هر روز صبح مقداری از آن را مصرف کنید، باعث تقویت معده و دفع بلغم می‌شود.

خواص هلیله سیاه برای مو

خواص هلیله سیاه برای مو نیز زیاد است. از این گیاه روغن مو تهیه می‌شود که استفاده از آن می‌تواند باعث تقویت پیاز مو شده و به رشد آن نیز کمک کند.

یکی از مهم‌ترین خواص هلیله سیاه این است که از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند. اگر روزی یک یا دو عدد هلیله را به مدت یک سال مصرف کنید، باعث تقویت پیاز مو می‌شود و در نهایت سفیدی موها را از بین می‌برد. این گیاه خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری دارد بنابراین به درمان شپش نیز می‌پردازد.

خواص هلیله سیاه برای رحم و عفونت

یکی دیگر از خواص هلیله سیاه این است که به درمان مشکلات رحم و عفونت‌های واژینال در زنان کمک می‌کند. این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین التهاب‌های رحمی بپردازد. اگر هر شب یک قاشق چای‌خوری پودر هلیله سیاه را با یک لیوان آب جوش مصرف کنید؛ در مدت زمان کوتاهی متوجه خواهید شد که عفونت‌های واژینالی و تمام مشکلات رحمی در شما رفع می‌شود.

تقویت چشم از طریق مصرف هلیله سیاه

هلیله سیاه، برای تقویت نور چشم و قوه بینایی نیز مفید است. اگر هر روز صبح، قبل از خوردن صبحانه و به مدت سه الی چهار هفته یک قاشق مرباخوری پودر هلیله سیاه را در دهان ریخته و بلافاصله بر روی آن یک لیوان آب بخورید؛ خواهید دید که بینایی شما تقویت شده و حتی دیگر نیازی به استفاده از عینک ندارید.

طریقه مصرف هلیله سیاه

به طور کلی برای مصرف گیاهان دارویی باید طریقه مصرف آنها را نیز بدانید. هلیله سیاه نیز یکی از این گیاهان است که طریقه مصرف خاصی دارد و باید بتوانید به صورت مناسب آن را مصرف کنید. برای آگاهی از طریقه مصرف هلیله سیاه و یا خرید این گیاه به صورت تازه و با کیفیت عالی، می‌توانید با مجموعه گیاهینه، بزرگترین مرکز فروش انواع گیاهان دارویی در ارتباط باشید سوال و نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با گیاهینه در میان بزارید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها