قیمت لیمو خشک
قیمت لیمو خشک و انواع فرآورده‌های آن
17 شهریور 1401
خرید ادویه
مرکز تخصصی فروش ادویه جات اصل و باکیفیت
6 آذر 1401

چگونه گوجه را خشک کنیم؟

آخرین بروز رسانی 30 مهر 1401 توسط تیم تحریریه گیاهینه

طرز تهیه گوجه خشک

گوجه فرنگی گیاهی بوته‌ای است که به دلیل طعم و مزه‌اش در بیشتر غذاها کاربرد دارد. همان طور که می‌دانید گوجه فرنگی ارگانیک و عالی در آخر تابستان به بازار می‌آید؛ از آن رو بیشتر افراد ترجیح می‌دهند این گوجه‌ها را به صورت لایه‌ای خشک کرده تا در بقیه فصول سال نیز از آن استفاده کنند. گوجه خشک دارای خواص مفید و گوناگونی است. در این مقاله از سایت گیاهینه درباره روش خشک کردن گوجه و کاربردهای آن اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

روش خشک کردن گوجه

طرز تهیه گوجه خشک

خواص گوجه خشک

گوجه فرنگی خشک شده همانند گوجه تازه دارای خواص غذایی متنوعی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • مراقبت از قلب: در گوجه خشک شده مقدار زیادی لیکوپن موجود است، این ماده از جمع شدن کلسترول بد و چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. از این رو می‌تواند از بروز برخی بیماری‌ها مانند سکته قلبی بیماری‌های مرتبط با عروق پیشگیری کند.
  • حفظ تناسب اندام: گوجه فرنگی خشک شده یک ماده مناسب برای کاهش وزن و حفظ سلامتی و شادابی بدن است. این ماده غذایی سرشار از فیبر بوده و از سویی دیگر قند و کالری کمی دارد. وجود فیبر باعث حس سیری در افراد می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند.
  • مراقبت از پوست: این ماده مانند کرم ضد آفتابی در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید از پوست محافظت می‌کند. همچنین این ماده غذایی از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند و طراوت و شادابی پوست را حفظ می‌کند. ماده لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خشک شده تمام خاصیت‌های ذکر شده را دارد.
  • کاهش درد جراحی: این ماده غذایی در ساختار خود آنتی اکسیدان دارد، از این رو از بروز دردهای بعد از جراحی جلوگیری می‌کند. همچنین پروتئین‌های موجود در این ماده برای تشکیل بافت‌های داخل شکم کاربرد دارند و از چسبندگی آن‌ها که باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود، جلوگیری می‌کنند.
  • ضد سرطان: این ماده غذایی از بروز سرطان‌ مخصوصا سرطان پروستات جلوگیری می‌کند و جلوی پیشرفت سلول‌های سرطانی را می‌گیرد. این امر باعث می‌شود التهاب به وجود آمده نیز کاهش یافته و سلامتی بدن حفظ شود.
خواص گوجه خشک

خواص گوجه خشک

طرز تهیه گوجه خشک

در بخش قبل با خواص مفید این ماده غذایی ارزشمند آشنا شدید. گوجه خشک شده در بسیاری از غذاها مانند پیتزا، املت، قیمه، سالاد و غیره کاربر دارد، بنابراین افراد بسیاری به دنبال روش خشک کردن گوجه فرنگی هستند. در این قسمت چند روش کاربردی را باهم بررسی می‌کنیم.

گوجه خشک آفتابی

یکی از روش‌های نگهداری مواد غذایی که از گذشته کاربرد فراوانی داشته استفاده از آفتاب برای خشک کردن است. شما نیز می‌توانید از این روش برای تهیه گوجه خشک شده آفتابی استفاده کنید. برای این منظور کافی است گوجه‌ها را شسته و به صورت اسلایس شده بر روی توری زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. با این کار گوجه‌ها در طول 2 الی 4 روز خشک شده و قابلیت نگهداری طولانی مدت دارند. فراموش نکنید که در طول این دوره گوجه فرنگی را برگردانید و همچنین ظرف توری را بر روی زمین نگذارید.

روش خشك كردن گوجه فرنگی افتاب

روش خشك كردن گوجه فرنگی افتاب

تهیه گوجه خشک شده در فر

استفاده از فر یکی از روش‌هایی است که می‌توانید سریع‌تر گوجه‌ها را خشک کنید. برای این منظور مانند روش قبل گوجه‌ها را برش داده و در داخل سینی فر بگذارید. سپس با دمای پایین، برای مدت زمان طولانی بگذارید تا آب و رطوبت گوجه‌ها گرفته شود. در این روش شما می‌توانید برای مزه‌دار شدن گوجه‌ها نمک و فلفل نیز به آن‌ها بیافزایید. بهتر است هر 20 دقیقه یک بار گوجه‌ها را برگردانید تا هر دو طرف به طور یکسان خشک شوند.

خشک کردن گوجه بر روی بخاری

اگر شما در فصل سرد سال به فکر خشک کردن گوجه هستید، می‌توانید از بخاری برای این امر استفاده کنید. برای این موضوع نیاز است گوجه‌ها را به صورت اسلایسی برش داده و در داخل سینی چیده و بر روی بخاری بگذارید. بهتر است برای جذب آب گوجه‌ها از سینی همراه با پارچه استفاده کنید. در این روش نیازی به برگرداندن گوجه‌ها نیست.

سخن پایانی

در این مقاله با کاربرد گوجه خشک و روش‌های خشک کردن آن آشنا شدید، حال وقت آن رسیده است یکی از بهترین فروشگاه‌ها برای خرید گوجه خشک شده را به شما معرفی کنیم. فروشگاه اینترنتی موژان یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش گوجه خشک و سایر میوه‌ خشک است. شما می‌توایند به صورت عمده، فله‌ای یا بسته بندی شده محصولات موردنیاز خود را از این فروشگاه خریداری کنید. تمام محصولات موجود در سایت موژان بهداشتی، تازه و ارگانیک هستند. برای آگاهی از قیمت گوجه خشک و سایر محصولات به سایت این فروشگاه اینترنتی مراجعه کنید.

برچسبها:

چند کیلو گوجه یک کیلو گوجه خشک میدهد

روش خشك كردن گوجه فرنگی

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها