قیمت گل محمدی خشک
قیمت گل محمدی خشک در سال 1400
2 تیر 1400
تاثیر گیاهان دارویی بر درمان کرونا
تاثیر گیاهان دارویی بر درمان کرونا
15 مرداد 1400

قیمت تخم گشنیز و احتمال کاهش قیمت آن در تابستان سال ۱۴۰۰

آخرین بروز رسانی 13 تیر 1400 توسط تیم تحریریه گیاهینه

قیمت تخم گشنیز و احتمال کاهش قیمت آن در تابستان سال ۱۴۰۰

قیمت تخم گشنیز در سال ۱۴۰۰ کاهش می یابد. در این مقاله از گیاهینه نسبت به بررسی احتمال کاهش قیمت محصول تخم گشنیز می‌پردازیم، کاهش قیمتی که ناشی از برداشت مازاد محصول و همینطور توقف صادرات آن است.

اواخر ماه خرداد و تمامی روزهای ماه تیر به عنوان اصلی زمان برداشت تخم گشنیز شناخته می شود. محصولی که با توجه به کاربردهای گسترده آن امروزه مورد توجه کارخانه داران و تولیدکنندگان بسیاری در کشور قرار گرفته است. ایران لقب «اصلی‌ترین تولیدکننده تخم گشنیز در آسیا» و خاورمیانه را داراست. بنابراین از این محصول به عنوان یک محصول صادراتی نیز یاد می‌شود.

تخم گشنیز از جمله اصلی ترین ترکیب تشکیل دهنده ادویه جات شناخته می شود که ادویه کاری و ادویه مخصوص طبخ ماهی از مهم ترین مثال های آن به شمار می روند. منطقه نهاوند در استان همدان اصلی ترین مرکز کشت و برداشت تخم گشنیز ایران است، محصول برداشت شده در این منطقه از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار است و از آن به عنوان تخم گشنیز درجه یک نیز یاد می شود.

افزایش قیمت تخم گشنیز در سال 1399 باعث شد تا کشاورزان در بسیاری از نقاط کشور به کشت این محصول روی آورند. این امر در نهایت باعث افزایش میزان تولید و در نتیجه وجود محصولی مازاد بر تقاضا بازار شد. با این حال اما عدم تعیین استراتژی های مناسب برای صادرات تخم گشنیز باعث کاهش قیمت چشمگیر این محصول در سال 1400 خواهد شد.

عوامل تعیین کننده قیمت تخم گشنیز

صادرات، اصلی ترین تعیین کننده قیمت تمام شده تخم گشنیز در سال جدید است، هر چند که افزایش قیمت دلار نیز می تواند نقش فوق العاده مهمی در افزایش صادرات محصول یاد شده داشته باشد. در صورت کاهش قیمت دلار و یا عدم افزایش قیمت تمام شده دلار، صادرات تخم گشنیز متوقف خواهد شد و در نتیجه بازار همچنان شاید وجود محصولاتی مازاد بر تقاضا خواهد بود.

ماه‌های مرداد و شهریور به عنوان زمان برداشت کامل تخم گشنیز شناخته می شوند، بنابراین خریداران عمده تخم گشنیز باید اجازه دهند تا پس از برداشت کامل این محصول، قیمت نهایی یعنی کم ترین قیمت ممکن برای خرید مشخص شود. خریداران این محصول به صورت عمده معمولا کارخانه های تولید کننده محصولات گیاهی و دارویی، کارخانه‌های تولیدکننده ادویه جات و صادرکنندگان عمده هستند.

پس از رسیدن محصول به قیمت متعادل امکان دریافت آخرین جزئیات در رابطه با قیمت تخم گشنیز به سادگی وجود خواهد داشت.

بررسی مهم‌ترین نکات هنگام خرید تخم گشنیز

هنگام خرید تخم گشنیز به صورت عمده باید نکات مهمی را مورد توجه قرار دهید. در بازار ایران به طور کلی دو نوع تخم گشنیز وجود دارد. پس از برداشت محصول توسط کمباین و گرفتن ناخالصی‌های آن، در چندین مرحله تخم گشنیز را سورت می‌کنند. در نتیجه ناخالصی‌هایی مانند چوب و تخم گشنیزهای نیم دانه از تخم گشنیز سالم یا توپی جدا می‌شود.

از انواع تخم گشنیز نیم دانه برای تولید انواع محصولات دارویی، گیاهی یا ادویه جات استفاده می‌کنند. همچنین این محصول نقش کاربردی در تولید ادویه‌های مخصوص ترشی دارد. در نتیجه از تخم گشنیز نیم دانه برای مقاصد صادراتی استفاده نخواهد شد، اما باید به این موضوع اشاره کرد که تنها تفاوت تخم گشنیز نیم دانه و تخم توپی، شکل ظاهری محصول و نه کیفیت آن است.

تخم نیم دانه با قیمت‌هایی ارزان و مقرون به صرفه در اختیار خریداران قرار می‌گیرد و انواع تخم گشنیز توپی برای اهداف صاداتی به کار برده می‌شود. بنابراین پیش از بررسی قیمت تخم گشنیز باید نسبت به مشخص کردن اهداف و انتظارات از خرید این محصول اقدام کرد. هر چه تخم گشنیز خریداری شده تازه و تمیزتر باشد، قیمت نهایی آن نیز افزایش می‌یابد.

برای استعلام قیمت دقیق و لحظه‌ای تخم گشنیز به منظور انجام صادرات یا عرق گیری، تولید ادویه جات و همینطور مصارف دارویی می‌توانید با بازرگانی گیاهینه از طریق شماره تلفن‌های 09134255340 و 03195010045 تماس حاصل کنید. به خاطر داشته باشید که کیفیت بالا تخم گشنیز به منزله قیمت بالا محصول نیست، چرا که تخم گشنیز در بازارهای ایران در حال حاضر به صورت عمده و با قیمت هایی رقابتی عرضه می‌شود.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد رضا حدیدی
محمد رضا حدیدی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر بسیار ممنون از راهنمایی بسیار کامل شمادرزمینه شناخت محصولات از نظر کیفی وتجارت