گوجه فرنگی
گوجه‌ فرنگی و هزاران خاصیت
23 اسفند 1401
دمنوش گیاهی و سرما خوردگی
معرفی بهترین دمنوش گیاهی برای سرماخوردگی
25 اسفند 1401

طرز تهیه پیاز خشک + چند کیلو پیاز یک کیلو پیاز خشک میدهد ؟

طرز تهیه پیاز خشک چگونه است؟

آخرین بروز رسانی 27 آذر 1402 توسط Fateme amooshahi

در این مقاله از سایت گیاهینه، از طرز تهیه پیاز خشک خواهیم گفت. خواهیم فهمید پیاز خشک چگونه تهیه می‌شود، بهترین راه برای خشک کردن پیاز چیست و چند کیلو پیاز یک کیلو پیاز خشک می‌دهد. اما پیش از همه این‌ها باید بدانیم، پیاز خشک چیست؟ چه خاصیتی دارد و در نهایت چرا پیشنهاد ما پیاز خشک است و طبق چه مولفه‌هایی می‌توان پیاز خشک را محصول باکیفیت‌تری نسبت به پیاز تازه دانست.

پیاز خشک چیست و چه خواصی دارد؟

پیاز یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین سبزیجات است. کم‌تر غذای ایرانی را می‌توان پیدا کرد که در آن از پیاز استفاده نشده باشد. پیاز عطر و طعم ویژه‌ای به غذا می‌دهد و با ویتامین C، ویتامین B و فیبر و پتاسیم خود می‌تواند منبعی مغذی و ارزش‌مند برای سفره‌های ما باشد. از دیگر خواص پیاز می‌توان به فسفر، کلسیم و حتی گوگرد نیز اشاره کرد.

از پیاز خشک شده می‌توان در انواع غذاها استفاده کرد و از عطر و طعم بی‌نظیر آن بهره برد. بعضی از افراد از قاطی شدن آب پیاز تازه با غذا نفرت دارند، با مصرف پیاز خشک می‌توان از این اتفاق نیز پیشگیری کرد. پیاز خشک شده لعاب خوبی به غذاهای آبکی مثل سوپ و عدسی؛ غذاهای پلویی مثل لوبیاپلو و حتی خورش‌ها می‌دهد. از این ماده غذایی می‌توان برای تهیه سس خانگی، آرد سوخاری و طعم‌دار کردن انواع گوشت سفید و قرمز استفاده کرد.

گیاهینه

در ادامه به چند مورد از خواص پیاز خشک نیز اشاره کرد و سپس به سراغ طرز تهیه پیاز خشک خواهیم رفت:

1. کمک به انعقاد خون

پیاز قرمز حافظ کلسترول خوب خون بوده و می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کند. باتوجه به تحقیق دانشمندان بر روی حیوانات، مصرف مداوم پیاز قرمز در ظرف 8 هفته، می‌تواند میزان کلسترول بد خون را تا 20 درصد کاهش دهد و در عین حال هیچ تاثیر سوئی بر کلسترول‌های خوب خون نگذارد. از سوی دیگر تحقیق دیگری نشان می‌دهد که در انواع پیازها ماده‌ای به نام فلانوئید وجود داغرد که می‌تواند از تشکیل لخته‌های خونی در بدن و انسداد عروق جلوگیری نماید.

2. کمک به کاهش درد

مطالعات نشان می‌دهد زنانی که در برنامه غذایی روزانه خود، از منگنز به اندازه کافی استفاده می‌کنند PMS یا نشانه‌های قاعدگی آسان‎‌تری داشته، درد کمتری تجربه می‌کنند و نوسانات خلقی کمتری در دوران پریود خود دارند. از آن جایی که پیاز یکی از غنی‌ترین منابع منگنز به شمار می‌رود، راه‌حلی طبیعی و سالم برای دور کردن دردهای جسمانی است.

3. کمک به تعدیل فشارخون

پیاز می‌تواند بر رشد سلول‌ها تاثیر گذاشته و رادیکال‌های آزاد آن را تخریب کند. از این رو از موسیر و پیاز می‌توان به عنوان نوعی آنتی‌اکسیدان برجسته استفاده کرده و شاهد تاثیر ویژه آن بر کاهش سلول‌های انواع سرطان‌ها و به خصوص سرطان کبد بود. می‌توان گفت مصرف حداقل مداوم پیاز، دست‌کم به میزان دوبار در هفته، می‌توان ریسک ابتلا به سرطان روده را تا حد زیادی کاهش دهد.

فلونوئید موجود در پیاز می‌تواند از رشد تومورها جلوگیری کرده و سلامت بیشتری به بدن هدیه بدهد. اگر دقت کرده باشید، در کنار اغلب غذاهای گوشتی ایرانی، مقداری پیاز خام نیز مصرف می‌شود چرا که با پختن گوشت در حرارت بالا نوعی مواد سرطان‌زا ایجاد می‌شود که تنها با افزودن مقداری پیاز می‌توان ریسک مصرف یک وعده ناسالم را کاهش داد.

4. کمک به استحکام استخوان‌ها

شواهد حاکی از آن است که زنانی که در برنامه غذایی خود به صورت روزانه از پیاز استفاده می‌کنند، نسبت به زنانی که تنها یک‌بار در ماه پیاز مصرف می‌کنند، تا 5% کمتر دچار پوکی استخوان خواهند شد و تا 20% کمتر به شکستگی لگن دچار می‌شوند.

5. کمک به تعدیل فشارخون

دو خوراکی ساده، دستیار حیاتی تعدیل فشارخون‌اند. یکی سیب و دیگری پیاز. هر دو حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام کرکتین بوده و به این وسیله می‌توانند فشارخون را کنترل نموده و از تخریب دیواره عروقی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری‌ها و حملات قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

پیاز خشک

بهترین راه برای خشک کردن پیاز چیست؟

حالا که با مفهوم کلی پیاز خشک و فواید خارق‌العاده آن آشنا شدیم، به سراغ طرز تهیه پیاز خشک خواهیم رفت. خوب است بدانیم راه‌های خشک کردن پیاز چیست و بهترین راه کدام است؟ شیوه خشک کردن پیاز بسیار آسان است و حتی می‌توان آن را در خانه نیز انجام داد.

ابتدا پیازها را پوست بگیرید، سپس آن‌ها را در ابعاد خلالی و بسیار نازک خرده کرده، در کف سینی چرب فر که از قبل گرم کرده‌اید بچینید. (پیشنهاد می‌کنیم دمای فر چیزی در حدود 60 تا 80 درجه سانتی‌گراد باشد) بسته به نازکی و حجم پیازهای برش خورده، ظرف 5 الی  ساعت آماده خواهند شد. فراموش نکنید هر 30 دقیقه یکبار به پیازها سرزده و آن‌ها را پشت‌ورو کنید تا به یک‌ اندازه خشک شوند. در نهایت می‌توانید پیازهای خشک شده را در یک شیشه خشک و تمیز دربسته نگهداری کنید.

در نظر داشته باشید که بهترین نوع پیاز برای خشک کردن پیاز سفید است، چرا که پیاز قرمز بسیار آبدارتر بوده و علاوه بر این که زمان بیشتری برای خشک شدن می‌برد، هزینه مالی بیشتری نیز می‌تراشد. نکته مهم این است که خیلی‌ها اطلاعات دقیقی ندارند و نمی‌داند که دقیقاً چند کیلو پیاز یک کیلو پیاز خشک می‌دهد.

از همین روش گفته شده برای طرز تهیه پیاز خشک، می‌توانید پیازهای خود را در ماکرویو و یا حتی روی بخاری نیز خشک کنید. اما مشکل اصلی این‌جاست که ممکن است پیازها را به اندازه کافی خشک نکرده و با کمی رطوبت اضافه موجب کپک‌زدگی آن‌ها شوید. تنها دستگاه‌های صنعتی می‌توانند پیازها را به اندازه مطلوب خشک کرده و در عین حال، تمام ویتامین‌ها و ارزش‌های غذایی آن را حفظ نمایند. بنابراین می‌توان گفت بهترین راه برای خشک کردن پیاز، دستگاه‌های صنعتی و بهترین راه برای مصرف، تهیه آن از فروشگاه‌های معتبر است.

پیاز خشک خلال

چند کیلو پیاز یک کیلو پیاز خشک می‌دهد؟

این موضوع به نوع پیاز و شیوه و طرز تهیه پیاز خشک بستگی دارد. بعضی از پیازها بسیار آبدارند و در مسیر خشک شدن، وزن زیادی از دست می‌دهند. به طور متوسط در فرایند خشک شدن، وزن به یک بیستم می‌رسد. بنابراین برای رسیدن به یک‌کیلو پیاز خشک به حدوداً بیست‌کیلو پیاز تازه نیاز داریم. به همین دلیل خشک کردن پیاز انتخاب خیلی از افراد نیست و تنها با خرید از فروشگاه‌های معتبر، نیاز خود به پیاز خشک را برطرف می‌کنند چرا که زحمت و هزینه زیادی داشته و قابل مقایسه با خرید محصول آماده از بیرون نیست.

ثبت سفارش سریع محصولات گیاهینه

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها