تاثیر گیاهان دارویی بر درمان کرونا
تاثیر گیاهان دارویی بر درمان کرونا
15 مرداد 1400
ادویه اورگانو
اورگانو: ادویه اورگانو چیست؟ + اورگانو در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟
21 مرداد 1400

قیمت جهانی میخک؛ کشورهای اصلی تولید کننده و بررسی بازار جهانی

آخرین بروز رسانی 18 مرداد 1400 توسط تیم تحریریه گیاهینه

قیمت جهانی میخک؛ کشورهای اصلی تولید کننده و بررسی بازار جهانی

قیمت جهانی میخک به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان میزان تقاضا در بازار جهانی، شرایط آب و هوایی در کشورهای مختلف و باران‌های شدید در بخش شرقی و جنوب شرقی آسیا را نام برد. در حقیقت، کشورهای جنوب شرقی آسیا که مهم‌ترین آن‌ها اندونزی، هند و سریلانکا هستند، تاثیر زیادی روی قیمت جهانی این ادویه دارند. این کشورها را می‌توان قدرتمندترین مناطق کشت و تولید میخک به شمار آورد که در صورت مشکل در تولید این مناطق، مطمئنا قیمت جهانی نیز با تغییراتی روبرو خواهد شد.

شرایط تولید میخک در کشورهای جنوب شرقی آسیا

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کشوری مانند اندونزی بیشترین سهم تولید میخک را در کل جهان در دست دارد. این کشور بیش از ۷۰ درصد از این ادویه را در جهان تولید می‌کند و قیمت جهانی میخک را نیز تحت کنترل دارد. در واقع، اندونزی سرمایه گذاری بسیار زیادی روی کشت و تولید این ماده در کشور کرده است و نکته جالب این است که خانوارها در منزل خود نیز به کشت و تولید آن می‌پردازند.

با این حال، ممکن است طوفان‌های شدید و حتی باران‌های منطقه‌ای در بعضی از سال‌ها تاثیر شدیدی روی برداشت محصول داشته باشد. در کنار این موضوع، بحران‌هایی وجود دارد که به کشت آسیبی نخواهد زد اما ممکن است روی برداشت و میزان آن تاثیر به سزایی بگذارد. برای نمونه، برداشت این محصول اخیرا تحت تاثیر شرایط کرونا قرار داشته است و میزان آن تا حدودی کاهش داشته است.

در مالزی تولید این محصول متمرکز در چند منطقه است. این مناطق به ترتیب اهمیت شامل مالوکو، سولاوسی شمالی، سوماترا، لامپونگ و حتی جاوا هستند.

با مراجعه به آمار رسمی که از وب سایت‌هایی نظیر Tridge ارائه شده است، می‌توان کشورهای اصلی دخیل در تولید و قیمت جهانی میخک را مشاهده کرد. اندونزی در این رده بندی در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن تولید در دست کشورهایی مانند ماداگاسکار، تانزانیا، سریلانکا، مالزی و چین بوده است. شکی در این نیست که در سال‌های مختلف شرایط کشت و برداشت در این کشورها متغیر بوده است اما با دقت می‌توان دریافت، تولید کل جهانی در سال‌های اخیر روندی رو به رشد را داشته است.

میزان تولید جهانی میخک در کشورهای اصلی تولید کننده

در مورد قیمت جهانی میخک کشور اندونزی با تولید بیش از ۷۰ درصدی میخک جهان یکی از تاثیر گذارترین کشورها در مورد تنظیم عرضه و تقاضا است. این کشور در سال‌های اخیر تولید خود را تا بیش از ۱۳۰ هزار تن در سال نیز رسانده است و این آمار حتی تا نزدیک ۱۴۰ هزار تن نیز رسیده است. پس از این کشور، ماداگاسکار رتبه دوم تولید جهانی را در اختیار دارد و باید اشاره کرد که میزان تولید آن در طول سال حدود ۲۰ هزار تن است.

کشور تانزانیا در رده بعدی قرار دارد که تولید آن حدود ۹ هزار تن در سال است و در کنار آن، کشور سریلانکا نیز میزان قابل توجهی از میخک را در سال تولید می‌کند که به بیش از ۴ هزار تن می‌رسد. در این بین تولید کل جهانی حدود ۱۸۰ هزار تن در سال است و هند نیز به عنوان وارد کننده اصلی شناخته می‌شود. همچنین، هند یکی از مهم‌ترین صادر کننده‌های دوباره این محصول است.

میزان صادرات کشور اندونزی در مورد این ادویه در سال ۲۰۲۰ مقدار ۸۴ میلیون دلار برآورد شده است که بحران کرونا در این مورد تاثیر زیادی در کاهش صادرات داشته است. این کاهش در مورد ارزش صادرات حدود ۲۰ درصد بوده است و در مورد کشورهای سریلانکا و هند نیز ارزش صادرات این ادویه تحت تاثیر بحران کرونا بوده است.

شرایط تاثیر گذار روی تولید و قیمت جهانی میخک

در مورد کشورهای اصلی تولید کننده مهم‌ترین شرایط تاثیر گذار مرتبط با شرایط آب و هوایی است که در مورد آب و هوای بی ثبات کشورهای جنوب شرق آسیا، این شرایط حساس‌تر نیز خواهد شد. البته، کشورهایی نیز وجود دارند که شاید از تولید کننده‌های اصلی نباشند اما میزان تاثیر آن‌ها روی شرایط صادرات و قیمت جهانی میخک بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین این کشورها هند است که قوانین صادرات آن تاثیر زیادی روی قیمت میخک خواهد داشت.

هند در سال ۲۰۲۰ مقدار ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تن تولید میخک داشته است که از این میزان سهم حداکثری در دست استان تامیل نادو بوده است.

شرایط قرنطینه و قوانین حمل و نقل نیز در کشورهای واسط مانند هند تاثیر زیادی روی قیمت جهانی میخک دارد که این مسئله در سال قبل مشهود بود.

پیش بینی رشد تقاضا و شرایط قیمت جهانی میخک

تولید میخک در سطح جهانی همواره یک روند رو به رشد را طی کرده است. باید اشاره کرد که تولید در سطح جهان در سال‌های بین ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ از حدود ۱۰۰ هزار تن در سال تا حدود ۱۸۰ هزار تن در سال رسیده است.

با توجه به این رشد زیاد، پیش بینی‌ها نشان می‌دهند که از سال‌های بین ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶، میزان رشد تولید این ادویه ۳.۱ درصد به صورت سالانه است. البته، باید اشاره کرد که این رشد تولید به دلیل تقاضای بالای این محصول است.

ارزش صادرات این ادویه در کل جهان در سال ۲۰۲۰ مقدار ۲۴۸ میلیون دلار بوده است که این مقدار حدود ۲۰ درصد نسبت به یک سال قبل‌تر کاهش دارد. این کاهش به صورت مستقیم وابسته به بحران کرونا است و در این بین، کشور هند بزرگترین وارد کننده این ادویه بوده است که میزان قابل توجهی از محصول وارداتی را دوباره به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

خرید میخک عمده از فروشگاه تخصصی گیاهینه

قیمت جهانی میخک وابستگی زیادی به تولید در کشورهای آسیایی دارد و در کنار این تولید، میزان صادرات جهانی نیز وابسته به کشورهای ثانویه تاثیر گذار مانند هند است. این ادویه طرفداران زیادی دارد و کاربرد زیادی نیز برای آن تعریف شده است. بنابراین، تقاضای مردم در سطح جهان نیز از عوامل موثر در قیمت میخک است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت ادویه جات با فروشگاه تخصصی گیاهینه تماس داشته باشید و در صورت نیاز می‌توانید به فهرست قیمت میخک در وب سایت نیز مراجعه کنید.

https://www.tridge.com/intelligences/clove/production

https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/global-clove-market

http://djpen.kemendag.go.id/app_frontend/admin/docs/publication/3661548063433.pdf

http://apeda.in/agriexchange/India%20Production/India_Productions.aspx?cat=Spices&hscode=1110

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها