ترکیبات چهل گیاه چیست؟ + دوای گرم چهل گیاه برای چی خوبه؟ + طرز تهیه
ترکیبات چهل گیاه چیست؟ + دوای گرم چهل گیاه برای چی خوبه؟ + طرز تهیه
30 بهمن 1400
آیا ادویه آبادان همان ادویه 24 قلم است؟ + طرز تهیه ادویه ۲۴ قلم + ادویه هفت قلم آبادان
آیا ادویه آبادان همان ادویه 24 قلم است؟ + طرز تهیه ادویه ۲۴ قلم + ادویه هفت قلم آبادان
10 اسفند 1400

۲۰ ادویه معروف‌ و پرطرفدار جهان کدام ادویه جات هستند؟+کاربرد در آشپزی

معرفی بهترین ادویه های دنیا

آخرین بروز رسانی 10 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

ادویه چیست؟

پیش از آن‌ که به معرفی معروف‌ترین و پرطرفدارترین ادویه‌های جهان بپردازیم بهتر است که ابتدا بدانیم ادویه چیست؟ در واقع ادویه به هر قسمت خشک شده‌ای از گیاه (به جز برگ) اعمم از پوست خشک، ریشه، دانه ها، شاخه ها و … گفته می‌شود که اغلب برای طعم دادن به انواع غذاها و خوراکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ادویه در دستور آشپزی مردم سرتاسر جهان جایگاه ویژه‌ای دارد.

البته باید گفت ادویه در هر کشور بسته به شرایط بومی، جغرافیایی و …  متفاوت و منحصربه‌فرد است، به طور مثال ادویه‌های هندی به دلیل شرایط اقلیمی خاص این کشور در جهان به تند و تیز بودن معروف هستند. به گفته پژوهشگران بیش از ۱۰۹ ادویه شناخته شده در جهان وجود دارد که هند به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ادویه، مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین و متنوع‌ترین آن‌ها  را تولید می‌کند.

با توجه به تاثیر ادویه در طعم و مزه غذاها ما در این مطلب قصد داریم که شما را با ادویه‌های معروف جهان آشنا کنیم تا با تهیه آن‌ها به غذاهای خود طعم و بوی تازه و متفاوتی بدهید.

محبوبترین ادویه‌های شرقی و آسیایی

ادویه‌های آسیایی، هندی، ترکیه‌ای و ادویه‌های شرق دور اغلب در جهان شناخته شده هستند و طرفداران خاص خود را دارند. بدین منظور در زیر به معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • چای پنج ادویه‌ای: این ادویه آسیایی تقریبا گران قیمت از ترکیب دارچین، میخک، رازیانه، بادیان رومی و فلفل سیچوان تهیه می‌شود. این ادویه مخلوطی از طعم‌های شیرین، تلخ و ترش را به غذا می‌دهد. 
  • گوماسیو: این ادویه که ریشه در پخت‌و‌پز ژاپنی‌ها دارد از ترکیب دانه‌های کنجد تست با نمک درشت له شده به دست‌ می‌آید. این چاشنی معروف ژاپنی معمولا برای طعم دادن به برنج استفاده می‌شود. 
  • توگاراشی: این چاشنی فوق‌العاده خوش عطر از مخلوط کردن هفت ادویه دیگر که شامل فلفل دلمه‌ای، پوست مرکبات، کنجد و جلبک دریایی است تهیه می‌شود. توگاراشی  جزو ادویه‌های معروف جهان است که خاستگاه آن کشور ژاپن می‌باشد. 
  • چات ماسالا: این ادویه بی‌نظیر هندی با ترکیب عناصر اصلی پودر انبه خشک شده، زیره، گشنیز، زنجبیل خشک شده، نمک، پودر چیلی، فلفل سیاه و آنغوزه به دست می‌آید. هندی‌ها از این ادویه بیشتر برای مزه‌دار کردن اسنک‌ها و غذاهای خیابانی خود استفاده می‌کنند. 
  • پودرکاری: این ادویه جزو ادویه‌های معروف جهان است که تقریبا کمتر کسی در دنیا است که عاشق غذا باشد و اسم آن را نشنیده باشد. پودر کاری از ترکیب کردن زردچوبه، هل، دارچین، فلفل سیاه، فلفل شیرین، برگ گشنیز، رازیانه، شبدر و پودر چیلی تهیه می‌شود و طعم بسیار متفاوتی به غذاها می‌دهد. 
  • گرام ماسالا: اگر به یک ادویه با طبع گرم نیاز دارید حتما گرام ماسالا را تهیه کنید. این ادویه از ترکیب کردن فلفل سیاه، دارچین، هل، میخک، جوز هندی، زیره، رازیانه و گشنیز درست می‌شود. البته این ترکیب در نقاط مختلف جهان اندکی متفاوت است. اما ترکیب اصلی شامل همان عناصری است که ذکر شد. 
  • بهارات: یک ادویه چند منظوره است که در انواع غذاهای خاورمیانه‌ای مانند پلو، خورشت و … استفاده می‌شود. این ادویه از ترکیب سیاه، زیره، دارچین و میخک درست می‌شود. 
  • Panch phoron : خاستگاه این ادویه کشور بنگال است که از مخلوط کردن عناصری چون شنبلیله، نیژلا، زیره، خردل سیاه و دانه‌های رازیانه تهیه می‌شود و عطر و طعمی عالی به غذا می‌دهد. 
  • زعتر: ادویه زعتر در خاورمیانه طرفداران زیادی دارد و به صورت چاشنی یا به طور مستقیم بر روی غذا استفاده می‌شود. این ادویه خوش عطر و بو ترکیبی از سبزیجات خشک همانند آویشن وحشی و کنجد دارد. 
  • ادویه عربی: این ادویه که بین عرب‌های حاشیه خلیج فارس جایگاه خاصی دارد از مخلوط‌کردن ادویه سمبا، میخک، زیره سبز، جوز هندی، پاپریکا، هل، زنجبیل، زردچوبه، تخم گشنیز و پودر پیاز تهیه می‌شود. از این ادویه پر کاربرد در پخت انواع پاستا، مرغ، کتلت، کوکو و … استفاده می‌کنند. 

ادویه‌های معروف اروپایی کدام اند؟

 ادویه‌هایی که در کشورهای اروپایی بیشتر یافت می‌شوند شامل موارد زیر هستند.

  • خملا سونیل:  ادویه‌ای است گرجستانی که با ترکیب گیاهان خوشبویی مانند شنبلیله، گشنیز و دانه‌های فلفل سیاه تهیه می‌شود. 
  • پرانوس یا چهار ادویه فرانسوی: همان‌طور که از نام این ادویه پیداست دستورالعملی فرانسوی دارد که شامل ریحان، رازیانه، مرزنجوش، جعفری، رزماری، ترخون و آویشن و دیگر گیاهان خشک و ساده است. در فرانسه از پرانوس برای طعم دار کردن انواع مرغ، ماهی، سالاد، سوپ و … استفاده می‌شود. 
  • کواتری اپیک: این ادویه فرانسوی محبوب از مخلوط‌کردن گیاهانی مثل فلفل سیاه، میخک، جوزهندی و  زنجبیل به دست می‌آید که طعم بی‌نظیری به غذا می‌دهد.

معرفی ۴ نوع از بهترین ادویه‌های آفریقایی

ادویه‌های آفریقایی نیز در نوع خود عالی هستند به گونه‌ای که با استفاده از آن‌ها در غذای خود به آشپزیتان اصالت غذاهای بین‌المللی را خواهید داد.

  • راس الحانوت: این ادویه مراکشی شهرت بسیاری دارد و از ترکیب‌کردن دوازده ادویه که شامل پودر زیره، زنجبیل،  فلفل شیرین، فلفل هندی، پودر میخک، زردچوبه، پاپریکا، جوزهندی، دارچین، نمک ریز و فلفل سیاه است تهیه می‌گردد. راس الحانوت کمک می‌کند طعم و مزه غذا لذیذتر شود و بوی زهم مرغ و ماهی از بین ، به همین علت این ادویه مراکش محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. 
  • بربر: این ادویه جزو معروف‌ترین ادویه‌های جهان است که از ترکیب استثنایی بیست نوع گیاه مختلف تهیه می‌شود و در اکثر آشپزخانه‌های بین‌المللی پای ثابت طعم و مزه‌دار کردن غذاها است. 
  • دوکاه: این ادویه مصری از ترکیب متفاوت آجیل با دانه‌های تست‌شده مثل فندق، کنجد، زیره، گشنیز و … درست می‌شود و طعم متفاوت و دلپذیری دارد.
  • هاریسا: هاریسا از جمله چاشنی‌های تند است که ترکیب اصلی آن از فلفل قرمز دودی ساخته شده‌است. رد این چاشنی را می‌توان در غذاهای تونسی و آفرقای شمالی بگیرید. از هاریسا در پخت انواع غذاها مانند گوشت، مرغ، سوپ استفاده می‌کنند.

۳ نوع ادویه آمریکایی محبوب

حال که با ادویه‌های بالا آشنا شدید وقت آن رسیده که محبوب‌ترین ادویه‌های آمریکایی را نیز بشناسید.

  • پیکلینگ اسپایس: این ادویه خاص بیشتر برای طعم‌دهی به میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود  و از ترکیب دانه خردل، برگ بو و دانه فلفل تهیه می‌گردد.
  • ادویه مرغ: با مخلوط‌کردن مریم گلی، آویشن و سایر گیاهان و دیگر ادویه‌ها می‌توانید یک ادویه مرغ بی‌نظیر داشته باشید. این ادویه جزو ادویه‌های معروف جهان است و طعم و مزه فوق‌العاده‌ای به غذا می‌دهد.
  • پودر چیلی: این ادویه نام آشنا در آشپزی بین‌المللی به خصوص در آمریکای لاتین محبوبیت قابل توجهی دارد. آنچو شیلی، پاپریکا، زیره و پونه کوهی مکزیک عناصر اصلی این ادویه را تشکیل می‌دهند. 

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها