آش رشته چیست
آش رشته غذایی اصیل و نوستالژیک ایرانی
5 بهمن 1400
معروفترین ادویه های جهان
۲۰ ادویه معروف‌ و پرطرفدار جهان کدام ادویه جات هستند؟+کاربرد در آشپزی
9 اسفند 1400

ترکیبات چهل گیاه چیست؟ + دوای گرم چهل گیاه برای چی خوبه؟ + طرز تهیه

آخرین بروز رسانی 22 مهر 1402 توسط Fateme amooshahi

ادویه چهل گیاه در واقع معجونی است که از ترکیب چندین گیاه دارویی تهیه می‌شود. معجون چهل گیاه با عمل تقطیر توسط دستگاه‌های اسانس‌گیری به‌دست می‌آید و از طبع گرمی برخوردار است.

بهترین زمان برای تهیه چهل گیاه، فصل بهار خواهد بود. چهل گیاه از داروها و عرقیات گیاهی پرکاربرد و پرخاصیت به‌حساب می‌آید که در طب سنتی برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها تجویز می‌شود و در حال حاضر جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی به‌شمار می‌آید.

از خواص چهل گیاه، می‌توان به تسهیل هضم غذا، کاهش وزن، تقویت معده، بهبود سیستم گوارشی بدن، تقویت قلب، رفع خستگی، آرامش اعصاب، افزایش تمرکز، جلوگیری از ریزش مو عصبی و … اشاره کرد.

برخلاف اسم این ادویه، ترکیبات ثابت تهیه این معجون تعداد کمی از گیاهان دارویی چون نعناع، پونه، آویشن و شیرین بیان هستند که افراد برای افزایش خواص معجون چهل گیاه، می‌توانند از بسیاری دیگر از گیاهان دارویی برای اسانس‌گیری استفاده کنند؛ بنابراین اگر به دنبال لاغری، تقویت معده و درمان ناراحتی گوارشی هستید، ادویه چهل گیاه ترکیبی از ده‌ها گیاه دارویی به شما کمک شایانی خواهد کرد.

بیشتر بدانید: خرید ادویه

در حال حاضر بسیاری از افراد فرایند تهیه چهل گیاه را با گیاهان دارویی متفاوت انجام می‌دهند و با توجه به این موضوع که همه گیاهان در مناطق جغرافیایی مختلف در دسترس نیستند؛ از این‌رو ترکیبات اسانس‌گیری معجون چهل گیاه متفاوت خواهد بود.

همچنین مراکز معتبر توزیع و عرضه محصولات گیاهی و خشکبار از قبیل بازرگانی زرین گیاهینه در زمینه فروش گیاهان مرغوب و درجه یک تشکیل‌دهنده چهل گیاه با قیمت مناسب در کشور مشغول فعالیت است که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به صفحه اصلی محصولات به ثبت سفارش اقدام کنند.

در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کاملی در ارتباط با ترکیبات چهل گیاه، طرز تهیه ادویه چهل گیاه، خواص آن برای بدن و نحوه گیاهان دارویی در اختیارتان قرار دهیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی اجمالی با ادویه چهل گیاه و ترکیبات آن

ترکیبات چهل گیاه چیست

ادویه یا معجون چهل گیاه به ترکیبی از گیاهان دارویی اطلاق می‌شود که به شیوه تقطیر با دستگاه اسانس‌گیری تهیه می‌شود. عرق چهل گیاه یکی از کاربردی‌ترین و پرخاصیت‌ترین محصولات گیاهان به‌شمار می‌آید که از خواص دارویی و درمانی فراوانی برخوردار است.

در ترکیبات معجون چهل گیاه برخلاف اسم چهل گیاه، از تعداد گیاهان دارویی کمتری با توجه به منطقه جغرافیایی و در دسترس بودن گیاهان استفاده شده است. به‌طور کلی چهل گیاه، می‌تواند شامل گیاهانی از قبیل آویشن، اسطوخودوس، بارهنگ، پونه، شیرین بیان، نعناع، اسفرزه، گل بنفشه، به لیمو، زنجبیل، رازیانه، زیره، سیاه دانه، هل و … باشد. این نکته را در نظر بگیرید که افراد در خانه، می‌توانند از گیاهان و مواد مختلف با خواص دارویی متفاوت برای تهیه عرق چهل گیاه استفاده کنند.

طرز تهیه ادویه چهل گیاه چگونه است؟

همانطور که اشاره شد، برای تهیه معجون چهل گیاه از گیاهان دارویی مختلف استفاده می‌شود که مراحل تهیه آن باید با دقت بالا و به صورت گام به گام انجام شود. طرز تهیه ادویه چهل گیاه به شرح زیر است:

  1. مرحله اول: کلیه گیاهان مورد نظر باید در داخل دیگ مخصوص ریخته شوند.
  2. مرحله دوم: به اندازه کافی آب به دیگ اضافه شده و بر روی حرارت قرار داده خواهد شد.
  3. مرحله سوم: حال باید دیگ دیگری به نام «نیچه» بر روی دیگ اصلی قرار داده شود؛ به‌طوری‌که محل قرارگیری لبه‌های دو دیگ با آرد درزگیری شده تا بخار تولید شده از ظرف خارج نشود.
  4. مرحله چهارم: زمانی‌که نیچه به خوبی داغ شد، باید داخل آن آب سرد اضافه شود.
  5. مرحله پنجم: پس از داغ شدن آب سرد، بایستی آب بلافاصله از سمت چپ نیچه خارج شود و مجددا آب سرد به داخل نیچه مانند مرحله قبل اضافه شود. (با انجام این فرایند، عملیات تقطیر صورت می‌پذیرد و در طی آن عرق گیاهان دارویی از سر سمت راست به صورت قطره قطره خارج شده و داخل شیشه می‌ریزد.)

این نکته را در نظر بگیرید که همزمان با خارج شدن بخار از دیگ، باید بلافاصله آب نیچه عوض شود تا بخار از کنار به صورت تقطیر خارج شده و عرق چهل گیاه از سمت راست به صورت قطره چکانی خارج شود.

طرز تهیه دوای گرم چهل گیاه یا دوای آرد و روغن

طرز تهیه دوای گرم چهل گیاه یا دوای آرد و روغن

برای تهیه دوای گرم چهل گیاه یا دوای آرد و روغن شیرازی ابتدا ادویه چهل گیاه را با کمی آرد و روغن تفت دهید تا پخته شود (مراقب باشید که آردها نسوزند و یا خیلی برشته نشوند). سپس مقداری نبات خرد شده و شکر را روی آن بریزید و باز اجازه دهید تا مواد به خوبی باهم ترکیب شده و شکلی حلوا مانند به خود بگیرند.

می‌توانید برای تزئین یا قوت بیشتر، از انواع مغزیجات نیز در این حلوا استفاده کنید.

پس از اینکه ترکیبات شما مانند حلو شد، زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا حلوا سرد شود و میل کنید!

طریقه مصرف عرق چهل گیاه برای لاغری

فواید و خواص چهل گیاه چیست؟

ادویه چهل گیاه از سری محصولات گیاهی دارویی و درمانی شناخته می‌شود که در طب سنتی از آن به عنوان شبه دارو یاد می‌کنند. بسیاری از کارشناسان طب سنتی، مصرف چهل گیاه برای لاغری و عرق چهل گیاه برای معده را به افراد توصیه می‌کنند. این گیاه با طبع گرم برای افرادی که مزاج سردی دارند، پیشنهاد مناسبی خواهد بود. به‌طور کلی از مهمترین فواید و خواص چهل گیاه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به هضم سریع و آسان غذا
  • تقویت معده و روده
  • رفع ترشی و رفلاکس معده
  • تقویت عصب‌های دستگاه گوارش
  • تقویت سیستم اعصاب و روان
  • بهبود گردش خون
  • درمان دردهای عضلانی مانند دل‌ درد، کمردرد و دل‌ پیچه
  • مناسب برای سیکل قاعدگی زنان
  • ضد تهوع و استفراغ
  • افزایش تمرکز و آرامش
  • بازکننده رگ‌های قلب
  • تقویت قلب و عروق
  • جلوگیری از ریزش مو عصبی

بنابراین اگر به دنبال درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف هستید یا مزاج سردی دارید، مصرف معجون چهل گیاه به برطرف کردن مشکل کمک شایانی خواهد کرد.

خرید ادویه چهل گیاه به صورت آنلاین از بازرگانی زرین گیاهینه

بازرگانی گیاهینه به عنوان مجری فروش عمده و جزئی محصولات عطاری، گیاهان دارویی و ادویه‌ جات در اصفهان مشغول فعالیت است. این مجموعه، انواع محصولات خشکبار را به صورت عمده و جزئی با کیفیت عالی و قیمت مقرون به‌صرفه روانه بازار می‌کند؛ از این‌رو متقاضیان خرید گیاهان دارویی، می‌توانند با مراجعه به صفحه اصلی محصولات در گیاهینه یا از طریق شماره تلفن‌های 09134255340 و 03195010045 با کارشناسان این حوزه تماس برقرار کرده و از قیمت روز محصولات مطلع شوند.

لازم به ذکر است که این فروشگاه امکان ثبت سفارش خرید اینترنتی از طریق سایت یا شبکه‌های مجازی را برای مشتریان فراهم کرده است. گیاهینه، محصول خریداری شده توسط مشتریان را در کوتاهترین زمان ممکن و با هزینه مناسب از طریق اتوبوس، باربری یا پست به اقصی نقاط کشور ارسال می‌کند؛ بنابراین اگر به دنبال خرید گیاهان دارویی و محصولات عطاری هستید، بازرگانی گیاهینه انواع محصولات از قبیل آویشن، زیره، هل، نعناع، پونه، شیرین بیان و … را به صورت عمده و جزئی به فروش می‌رساند تا افراد بتوانند به تهیه ادویه چهل گیاه با خواص درمانی فراوان اقدام کنند.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها