ادویه کتلت گوشت چرخ کرده و سیب زمینی
ادویه کتلت: ادویه برای خوشمزه شدن کتلت گوشت چرخ کرده و سیب زمینی
6 اردیبهشت 1401
گیاهان دارویی کوهی
انواع گیاهان دارویی + خواص گیاهان دارویی کوهی
8 اردیبهشت 1401

درمان سریع گلو درد در منزل با دمنوش‌های گیاهی

آخرین بروز رسانی 8 تیر 1401 توسط تیم تحریریه گیاهینه

بهترین دمنوش گیاهی برای درمان گلو درد

با رسیدن فصول سرد سال، بیماری‌های مجاری تنفسی شدت می‌یابند. این بیماری‌ها که عموما ویروسی و مسری هستند، به سرعت منتقل شده و همه‌گیر می‌شوند. انواع بسیار رایج این بیماری‌ها، مثل سرماخوردگی و… با علائمی همچون تب و بدن درد و سرفه و آبریزش بینی و همچنین خشکی و درد و التهاب گلو بروز می‌کنند.

طولانی شدن دوره بیماری و علائم آن ممکن است فرد را تا مدت نسبتا طولانی از فعالیت‌های روزمره بازدارد، مراجعه به پزشک و دنبال کردن توصیه‌های پزشکی تا طی شدن کامل دوره درمان بسیار حائز اهمیت است.

اما در کنار درمان‌های دارویی و استراحت، گاهی درمان‌های مناسب خانگی و توصیه‌های طب سنتی هم می‌توانند موثر واقع شوند و روند بهبودی را تسریع ببخشند. در ادامه به بررسی این توصیه‌ها و درمان‌ها و معرفی چند دمنوش گیاهی برای درمان گلو درد می‌پردازیم.

درمان خانگی سوزش گلو و گرفتگی صدا

یکی از درمان‌های خانگی که معمولا برای سرماخوردگی و زکام، درد و سوزش گلو تجویز می‌شود، استفاده از دمنوش‌های گیاهی است. مکانیسم اثر این دمنوش‌ها غالبا ضد التهابی است و با استفاده از آنتی اکسیدان‌ها به دفع سموم بدن و بهبود درد و التهاب گلو کمک می‌کنند.

به‌طور کلی نوشیدنی‌های گرم منجر به آرام شدن درد و یا تولید مخاط بیش‌تر در گلو شده و از این طریق التهاب و خشکی را چاره می‌کند. اما هیچ کدام از دمنوش‌ها برتری نسبت به دیگری ندارد و تاثیر آنها وابسته به پاسخ بدن هر فرد می‌باشد. هر دمنوش با خواص ویژه خود مناسب نوع خاصی از گلودرد است. بنابراین بهتر است با آزمون و خطا دمنوش گیاهی برای درمان گلو درد خودتان را پیدا کنید. در ادامه به معرفی چند نمونه از آنها می‌پردازیم.

 

اگر مشکل معده ندارید از خاصیت آنتی باکتریال سرکه سیب برای رفع سوزش گلو استفاده کنید. مقدار مناسبی از آن‌را با یک فنجان آب ولرم دم کرده و با یک قاشق عسل میل کنید. البته می‌توانید با غرغره کردن سرکه سیب هم از خواص آن بهره‌مند شوید. همچنین دم‌کرده فلفل هندی هم در صورت نداشتن مشکل معده می‌تواند با خواص ضد درد و مواد موثر معدنی موجود در خود به رفع سوزش گلو کمک کند.

رفع گرفتگی صدا با دمنوش آویشن هم از موثرترین روش‌های مرسوم در درمان علائم سرماخوردگی و التهاب گلو است. همچنین برای رفع گرفتگی صدا می‌توانید دوبار در روز از دمنوش گل گاو زبان و یا عناب استفاده کنید. روزی یک استکان شربت شیرین بیان هم به برطرف شدن گرفتگی صدا و بهبودی تارهای صوتی کمک می‌کند.

درمان گلو درد در طب سنتی

در استفاده از دمنوش گیاهی برای درمان گلو درد همواره لازم است با پزشک مشورت کرده و از بی‌ضرر بودن آن مطمئن شوید. چرا که بسته به سن و شرایط جسمی و سلامتی شما مانند بارداری و شیردهی و یا مشکلات کبد و بیماری‌های دیگر، ممکن است شما برای مصرف بعضی دمنوش‌ها منع پزشکی داشته باشید. حتی ممکن است بعضی از آن‌ها با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند. بنابراین از مصرف خودسرانه و بدون مشورت پزشک جدا بپرهیزید.

از طرفی طبق توصیه اطبا سنتی در ابتدای بروز علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی که حال بیمار وخیم است و علایم حاد مانند تب شدید و بدن درد دارد، به هیچ وجه نباید از نوشیدنی‌هایی با طبع گرم استفاده کرد! بلکه استفاده از جوشانده عناب، لعاب به‌دانه و ختمی یا نشاسته مناسب این دوره بیماری هستند.

بنابراین بهتر است از دمنوش گیاهی برای درمان گلو درد مناسب با نوع بیماری و دوره‌ای که می‌گذرانید و همچنین متناسب با علائمی که تجربه می‌کنید بهره ببرید. همچنین نوشیدن مایعاتی مثل شربت خاکشیر به صورت ناشتا و استراحت کافی جهت دفع کامل سموم از بدن توصیه می‌شود. استفاده از ملین‌هایی مثل انجیر خیسانده شده و یا آب عدس، آب سیب و آب لیموشیرین هم بسیار مفید است.

انواع دمنوش‌های گیاهی برای گلو درد و تاثیرات آنها

انواع دمنوش‌های زیر را می‌توانید مانند چای در آب جوش دم کرده و میل کنید.

دمنوش لیمو عسل: به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان و ویتامین سی هم ضد باکتری است و هم به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند. مناسب کاهش درد گلو و علائم سرماخوردگی است. این ترکیب را می‌توانید به سایر دمنوش‌ها افزوده و از خواص مضاعف آن بهره‌مند شوید.

دمنوش زنجبیل: زنجبیل یک دمنوش گیاهی برای کاهش درد گلو است که از طریق اکسیژن رسانی به سلول‌ها خستگی و بدن درد را کاهش می‌دهد، با خواص ضد‌التهابی خود باکتری‌های گلو را از بین برده و به حفظ رطوبت و رفع خشکی گلو کمک می‌کند.

چای زردچوبه: دمنوش زردچوبه هم مانند زنجبیل یک ضدعفونی کننده قوی است و خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی نیز دارد که به کاهش درد گلو کمک می‌کند.

دمنوش بابونه: دمنوش مناسب گلو دردهای ویروسی و باکتریایی که به آرامش و التیام عضلات کمک می‌کند و با داشتن ترکیب انتی‌اکسیدانی کاهش درد و تورم را در پی خواهد داشت.

دمنوش پیچ امین الدوله: این گیاه هم با خاصیت سم زدایی‌اش بسیار مناسب گلو دردهای التهابی و البته سرفه‌های شدید است.

دمنوش چای سبز: چای سبز مانند یک آنتی بیوتیک، عفونت و چرک گلو را ازبین می‌برد و باعث بهبودی درد گلو و التهاب می‌شود.

دمنوش دارچین: دارچین حاوی ماده موثر کورکومین است که برای تسکین گلو درد مفید است.

دمنوش نعنا فلفلی: نعنا فلفلی هم یک دمنوش گیاهی برای درمان گلو درد است که با ترکیب منتول موجود در خود و خاصیت ضدعفونی کنندگی به بهبود درد گلو و ماهیچه‌ها و کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

دمنوش ریشه گل ختمی: این گیاه حاوی ماده ژل مانندی است که التیام یافتن و تسکین درد را سرعت می‌بخشد.

چای نارون لغزنده: این گیاه هم مانند گل ختمی یک ماده ژله‌ای چسبنده دارد که لایه محافظی روی گلو ایجاد می‌کند و برای تسکین گلو درد موثر است.

دمنوش ریشه شیرین بیان: این گیاه با خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی علایم و درد عفونی را کاهش می‌دهد. همچنین بسیار آرامش بخش می‌باشد، اما مصرف آن باید با احتیاط انجام شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با چند دمنوش گیاهی برای درمان گلو درد و درمانهای دیگر خانگی آشنا کنیم. اما همچنان دقت داشته باشید که مصرف بی‌رویه و خودسرانه دمنوش‌ها هم مانند داروهای شیمیایی می‌تواند عواقب جدی برای سلامت شما داشته باشد . پس حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها