دمنوش گیاهی برای درمان گلو درد
درمان سریع گلو درد در منزل با دمنوش‌های گیاهی
7 اردیبهشت 1401
ادویه ترشی
ادویه ترشی چیست و شامل چه ادویه‌هایی است؟
9 اردیبهشت 1401

انواع گیاهان دارویی + خواص گیاهان دارویی کوهی

آخرین بروز رسانی 25 مرداد 1402 توسط Fateme amooshahi

کشور ایران به دلیل داشتن چهارفصل و تنوع جغرافیایی بالا دارای طیف وسیعی از گیاهان دارویی کوهی با خواص گوناگون است که اغلب این گیاهان در مناطق کوهستانی رشد می‌کنند. حال سوال این است که اصلا گیاهان دارویی کوهی یا کوهستانی چیست ؟ و چه انواعی دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که گیاهان کوهستانی گیاهانی هستند که در نقاط مختلف کوه‌ها و دشت‌ها از پایین‌ترین ارتفاعات تا بالاترین آن‌ها رشد می‌کنند. این گیاهان بسیار متنوع هستند از این رو برشمردن تمام انواع آن‌ها و ذکر تک‌ به تک نامشان در یک مقاله امکان‌پذیر نیست، بنابراین ما در این مطلب تنها به معرفی خواص گیاهان کوهی و معرفی معروف‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

کرفس کوهی

کرفس کوهی گیاهی است بومی که به صورت وحشی در دامنه‌های زاگرس رشد می‌کند و در طب سنتی جایگاه دارویی ویژه‌ای دارد. کرفس کوهی ضد ویروس و ضد دیابت و محافظ کبد است. این گیاه اشتهاآور است و جهت درمان سرفه‌های شدید و تنگی نفس بسیار کارساز است. درمان التهاب مفاصل و روماتیسم و تصفیه خون، کاهش چربی خون ، پرفشاری خون، کاهش انواع اختلالات قلبی، مداوای اضطراب، استرس، انواع اختلالات گوارشی، بیماری‌های التهابی، درمان روماتیسم و … از دیگر خواص بی‌شمار این گیاه است.

کنگر

این گیاه بیشتر در دامنه کوه‌های لرستان، كرمان، كرمانشاه، آذربايجان غربي، آبادان و كردستان رشد می‌کند. کنگر بسیار خوش خوراک است و دارای خواصی هم‌چون تقویت دستگاه گوارش، درمان نارسایی کبد، درمان یرقان، درمان کم‌خونی، پاکسازی‌کننده کبد و جوان‌کننده پوست، درمان دیابت، درمان فشار خون بالا، کاهش استرس و اضطراب و … است.

پیاز کوهی

پیاز کوهی یا همان سیر کوهی از جمله گیاهان دارویی کوهستانی است که در طب سنتی و طب اسلامی از خواص آن بسیار سخن به میان آمده‌است. این گیاه تاثیر به سزایی در کاهش فشارخون، کاهش وزن، سلامت پوست، سلامت استخوان، جلوگیری از لختگی خون، رفع سنگ کلیه، سهولت در هضم غذا و … دارد. پیاز کوهی سرشار از آهن، منگنز، مس، نیاسین، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین ب۱ و تیامین است.

شنگ کوهی

نمی‌شود صبحت از خواص گیاهان کوهی کرد و نام شنگ را به میان نیاورد. این گیاه که به آن قندرون یا آلاله شنگ نیز گفته می‌شود به شکل خودرو رشد می‌کند. مصرف این گیاه موجب درمان زخم‌های پوستی، درمان زگیل پوستی، درمان کچلی سر، درمان روماتیسم و نقرس، رفع بیماری‌های کبد، درمان مسمومیت غذایی، کاهش سرفه می‌گردد. این سبزی طبعی سرد و خشک دارد و حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان و ترکیبات فنولی است.

گل گاوزبان

این گیاه نام آشنا در زمره گیاهان دارویی کوهستانی است که طبیعت گرمی دارد و غنی از آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما، لینولئیک، کولین، ویتامین‌های سی و بی، منیزیم، کلسیم، آهن، و پتاسیم است. مصرف این گیاه در درمان آکنه و جوش، درمان بیماری‌های مرتبط با قاعدگی و پریود، فشار خون بالا، درمان دیابت و قند خون، سرما خوردگی و گلو درد و بیماری‌های مرتبط با انواع سرطان موثر است.

چای کوهی

وقتی صحبت از خواص گیاهان کوهی به خصوص گیاهان دارویی کوهی که تاثیر به سزایی در کاهش وزن و لاغری دارند پای گیاه پر خاصیت چای کوهی به میان می‌آید. این گیاه با طبیعت گرم و خشکش در رفع افسردگی، التیام زخم ها، افزایش اشتها، درمان افسردگی، حل مشکل کم خوابی، رفع کم خونی، تقویت و تنظیم رحم و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

بومادران

این گیاه از جمله گیاهان دارویی کوهی است که در دامنه‌های کوه دماوند رشد می‌کند. مصرف بومادران برای درمان سریع‌تر زخم ها، انعقاد خون، حفظ دوره‌های پریودی، کاهش التهاب، کاهش فشار خون، کاهش اضطراب، تنظیم علائم آسم بسیار مفید است. گیاه بومادران طبیعتی گرم و خشک دارد و حاوی مقادیر بالایی اسیدهای چرب، پروتئین، آهن، فسفر، گوگرد، لاکتون، اوژنول است.

والک

والک یکی از خوشمزه‌ترین گیاهان کوهی است که در فصل بهار و در رشته کوه‌های البرز رشد می‌کند. این گیاه سرشار از کلسیم و انواع ویتامین های نافع بدن می باشد و در درمان تصلب شرایین، اسهال، اتساع روده ای، آنفلوانزا، برونشیت، بیماری اسهال خونی از نوع آمیبی و سیاه سرفه، تصفیه کردن خون و کاهش فشار خون، روماتیسم بسیار کارآمد و موثر است.

موسیر

موسیر گیاهی کوهی با طبیعت گرم و خشک است که تاثیر زیادی بر افزایش اشتها دارد. این سبزی سرشار از پتاسیم، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. مصرف موسیر هضم غذا را آسان‌تر می‌کند و  از سرطان‌های گوارشی جلوگیری می‌کند. تسکین درد مفاصل، درمان سرطان کبد، افزایش سلامت پوست و مو، کاهش پوکی استخوان، التیام زخم‌ها از بی‌شمار خواص این گیاه خوش عطر هستند.

 ریواس

ریواس گیاهی کوهستانی با مواد مغذی فراوان و کالری‌ای اندک است. این گیاه هم در آشپزی و هم به صورت میوه استفاده می‌شود. فیبر فراوان موجود در ریواس در کنار کلسیم، پتاسیم، فولات و سایر ویتامین‌های آن این گیاه را در رده گیاهان دارویی کوهی خاص قرار داده‌است. از ریواس برای دفع باکتری‌های مضر، هضم آسان‌تر غذا، رفع عطش، تنظیم  چربی‌های روده و تنظیم قند خون بسیار استفاده می‌کنند.

بارهنگ

در طب سنتی از گیاه کوهی بارهنگ جهت درمان آفتاب سوختگی، از بین بردن لک، درمان جای زخم، درمان نیش حشرات، درمان آکنه، از بین بردن شوره سر، درمان مسمومیت خون، دیوریتیک بودن، ممانعت از خون‌ریزی، تسکین درد قاعدگی، ضد سرطان، کمک به کاهش وزن و لاغری، درمان دیابت و… استفاده می‌کنند. این گیاه با طبع سرد و خشک خود دارای مقادیر بالایی فیبر است و از این جهت به عنوان گیاهی موثر جهت کاهش وزن و چاقی به کار برده می‌شود. هم چنین بارهنگ در کاهش خونریزی دوران قاعدگی موثر است از این رو مصرف آن برای بانوانی که از درد قاعدگی و … رنج می‌برند توصیه می‌شود.

همانگونه که در مطلب بالا اشاره شد طیف گیاهان دارویی کوهی بسیار گسترده است پس اگر شما نیز قصد خرید گیاهان دارویی را دارید می‌توانید به سایت فروشگاهی زرین گیاهینه مراجعه کنید و به صورت آنلاین پس از آشنایی با انواع این گیاهان و اطلاع از خواص هر گیاه که در سایت به آن اشاره شده‌است محصول مورد نظر خود را به راحتی سفارش دهید و در بسته‌بندی‌های بهداشتی به شکل کاملا بهداشتی درب منزل یا محل کار دریافت نمایید. برای مشاوره و سفارش خرید داشتن هر گونه سوال با شماره ۰۹۱۳۴۲۵۵۳۴۰ در تماس باشید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها