گیاهان دارویی کوهی
انواع گیاهان دارویی + خواص گیاهان دارویی کوهی
8 اردیبهشت 1401
هلیله
اکسیر جوانی (هلیله سیاه) چیست + هلیله سیاه به انگلیسی
10 اردیبهشت 1401

ادویه ترشی چیست و شامل چه ادویه‌هایی است؟

آخرین بروز رسانی 13 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

ترشی یکی از خوراکی‌های جدایی ناپذیر از سفره‌های ایرانی است که در انواع مختلفی هم تهیه می‌شود. یکی از نکاتی که باعث می‌شود طعم یک ترشی منحصر به فرد و مخصوص باشد، ادویه ترشی استفاده شده در آن است. شاید برای کسانی که با این ادویه آشنایی نداشته باشند، این سوال پیش بیاید که ادویه ترشی چیست و شامل چه ادویه هایی می‌شود؟

در پاسخ باید ذکر کنیم که این ادویه از ترکیب شدن چندین ادویه مختلف به دست می‌آید. اگر مایل هستید که بدانید این ادویه‌ها چه ادویه‌هایی هستند و طرز تهیه ادویه مخصوص ترشی به چه صورت است، می‌توانید تا پایان این مقاله از گیاهینه ما را همراهی فرمایید؛ چرا که تمام نکات مربوط به این ادویه را بیان خواهیم کرد. پس تا پایان همراه ما باشید.

ترکیبات ادویه ترشی شامل چه ادویه هایی است؟

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم ادویه مخصوص ترشی حاصل کنار هم قرار گرفتن چند ماده و ادویه مختلف است، که در این بخش شما را با ترکیبات ادویه ترشی و مقدار مورد نیاز از هر کدام آشنا خواهیم کرد. از جمله مواد و ادویه‌هایی که جزو ترکیبات سازنده ادویه مخصوص ترشی هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارچین……………………….. 1 قاشق چای‌خوری
  • رازیانه…………………………….1 قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه……………………. 1 قاشق چای‌خوری
  • جوز هندی…………………… 1 قاشق چای‌خوری
  • پودر تخم گشنیز…………. 5 قاشق چای‌خوری
  • گلپر……………………………. 10 قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره سبز……………. 2 قاشق چای‌خوری
  • فلفل قرمز…………………… 1 قاشق چای‌خوری
  • به اضافه‌ی 2 قاشق چای‌خوری سبزی که از ترکیب نعناع خشک، ترخون، مرزه و گشنیز به دست آمده است.

نکته مهم: تمامی ادویه‎‌های ذکر شده باید به صورت پودر شده، مورد استفاده قرار گیرند، همچنین افزودن مقداری نمک هم می‌تواند در بهتر شدن طعم آن تاثیر داشته باشد.

برای مشاهده قیمت روز تمام ادویه‌ها روی لینک زیر کلیک کنید.

طرز تهیه ادویه مخصوص انواع ترشی‌جات

طرز تهیه ادویه ترشی بسیار آسان است و در مدت زمان کمی هم تهیه می‌شود. به این صورت که شما تمامی ادویه‌های مورد نیاز را به صورت پودری، در اندازه‌های ذکر شده با یکدیگر ترکیب می‌کنید و ادویه ترشی به دست می‌آید.

شما می‌توانید بنا به ذائقه یا حساسیت‌های غذایی خود برخی از ادویه‌ها را حذف نمایید یا مقدار آنها را تغییر دهید، همچنین می‌توانید به ترکیبات ذکر شده، ادویه‌های دیگری نیز بیفزاید!

بعد از اینکه کار ترکیب کردن مواد به پایان رسید، حال باید در یک ظرف مناسب بدون هیچ گونه روغنی در حد 1 الی 2 دقیقه مواد را تفت دهید. این کار به بهتر ترکیب شدن مواد کمک می‌کند.

برای اینکه همواره به ادویه ترشی با کیفیت دسترسی داشته باشید، بهتر است مکان تاریک و به دور از رطوبتی را برای نگهداری ادویه انتخاب کنید.

ادویه ترشی مخلوط چیست؟

خرید پاپریکا درجه یک

ادویه ترشی مخلوط در واقع ترکیبات مشابهی با ادویه ترشی دارد، با این تفاوت که در ترکیب سازنده این ادویه علاوه بر تمام موادی که در ادویه مخصوص ترشی به کار می‎رود، از خرید زردچوبه ، خرید پاپریکا و سیاه‌دانه نیز استفاده می‌شود.

تمام موادی که پیشتر ذکر کردیم را به علاوه‎ی مقداری زردچوبه، مقداری پاپریکا و کمی هم سیاه‌دانه، ترکیب نمایید و کمی آنها را تفت دهید، به همین راحتی ادویه ترشی مخلوط شما آماده است!

ترکیبات ادویه‌های ترشی

 

معروفترین ادویه ترشی؛ ادویه ترشی هفت بیجار و گلم

ادویه ترشی که در این مقاله آموزش داده شده را می‌توان ادویه اصلی ترشی برای انواع مختلف ترشی دانست، این ادویه به عنوان ادویه ترشی هفت بیجار، ادویه ترشی گل کلم  شناخته می‌شود.

در واقع بیس کلی تهیه اصلی‌ترین ادویه ترشی همان موادی است که در قسمت‌های قبلی ذکر کردیم، اما بنا به ذائقه افراد و در شهرهای مختلف ایران، گاهی اوقات ادویه‌های دیگری نیز در بین ترکیب اصلی ذکر شده به چشم می‌خورد.

سبزی مخصوص ترشی ادویه چیست؟

سبزی مخصوص ترشی بسته به نوع ترشی می‌تواند متفاوت باشد، البته تا حدودی در اغلب ترشی‌ها از سبزی‌های مشترکی استفاده می‌شود و تنها در چند مورد تفاوت وجود دارد. نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است مربوط به سبزی ترشی مورد استفاده در ترکیب ادویه ترشی می‌باشد. در واقع این سبزی از ترکیب نعناع، مرزه، ترخون و مقداری گشنیز  به دست می‌آید، حال گاه ممکن است در برخی دستورها سبزی خشک دیگری نیز در بین این سبزی‌ها به چشم بخورد، اما ترکیب اصلی در اکثر مواقع به همین منوال است.

علاوه بر این سبزی‌های خشک که در ترکیب ادویه ترشی به کار می‌روند، سبزی‌های خشک و تازه دیگری نیز در دستور تهیه ترشی‌های مختلف وجود دارد که هر کدام به نوبه‌ی خود در خوش‌‌مزه شدن ترشی نقش دارند.

در این مقاله در رابطه با ادویه ترشی، طرز تهیه آن، موارد استفاده از این ادویه به صورت اجمالی بررسی شد. در صورتی که قصد خرید ادویه با ضمانت بهترین قیمت و کیفیت را دارید از محصولات سایت گیاهینه دیدن فرمائید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها