خرید ادویه
مرکز تخصصی فروش ادویه جات اصل و باکیفیت
6 آذر 1401
خواص برنج چیست؟ گیاهینه
برنج چه خواصی برای بدن دارد؟ چرا باید برنج مصرف کنیم؟
12 دی 1401

بهترین نوع برنج شله زرد مجلسی چه برنجی است؟ یک کیلو برنج برای چند نفر شله زرد میشه؟

آخرین بروز رسانی 3 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

بهترین برنج شله زرد چه برنجی است؟ شله زرد یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین دسرهای سنتی و اصیل ایرانی است که معمولا در ماه مبارک رمضان و مراسمات عزاداری طبخ می‌شود. این دسر به دلیل وجود زعفران از طعم فوق‌العاده و رنگ زرد زیبایی برخوردار بوده و همواره مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. مواد لازم برای شله زرد مجلسی شامل برنج، شکر، کره، زعفران، گلاب ، هل، دارچین و خلال بادام می‌شود که نوع مواد و میزان هر کدام بر روی ظاهر و طعم نهایی شله زرد تاثیرگذار هستند.

در این میان برنج به عنوان مهمترین جزء شله زرد مطرح می‌شود؛ از این‌رو اغلب افرادی که به دنبال طبخ شله زرد هستند، این سوال را در ذهن دارند که بهترین نوع برنج برای شله زرد مجلسی کدام است؟ همچنین مقدار شکر، زعفران، گلاب، دارچین و هل در شله زرد چقدر باشد تا طعم و رنگ بی‌نظیری پیدا کند؟

در اینجا تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با بهترین نوع برنج برای شله زرد مجلسی و میزان مواد لازم در این دسر خوشمزه را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم؛ بنابراین چنانچه به دنبال آماده کردن شله زرد، دانستن یک کیلو برنج برای چند نفر شله زرد میشه یا تهیه شله زرد با برنج شفته چگونه است؟ هستید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

برای خرید زعفران می‌توانید از طریق سایت گیاهینه اقدام کنید.

مواد لازم برای درست کردن شله زرد مجلسی

مواد لازم برای درست کردن شله زرد مجلسی

شله زرد از خوشمزه‌ترین دسرهای ایرانی محسوب می‌شود که معمولا در مراسمات مذهبی و نذری دادن پخته می‌شود. همچنین شله زرد یکی از غذاهای ماه مبارک رمضان است که سبب زیبایی سفره افطار خواهد شد و هم به صورت سرد و هم به صورت گرم سرو می‌شود. برای تهیه شله زرد مجلسی برای 50 نفر به مواد زیر نیاز است:

  • برنج ریز‌دانه (2 کیلوگرم)
  • شکر سفید (4 کیلوگرم)
  • گلاب (0.2 لیتر)
  • زعفران (نیم مثقال)
  • خلال بادام آماده (850 گرم)
  • خلال پسته (100 گرم)
  • دارچین (به مقدار لازم)
  • کره (به مقدار لازم)
  • آب (به مقدار لازم)
  • پودر هل (به مقدار لازم)

لازم به ذکر است مقدار هل در شله زرد با توجه به سلیقه و ذائقه آشپز متفاوت است و توصیه می ‌شود این عطر‌دهنده طبیعی به صورت پودر یا دم کرده در پایان پخت به شله زرد اضافه شود تا طعم بی‌نظیری به آن ببخشد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین غذاها برای افطاری در ماه مبارک رمضان

یک کیلو برنج برای چند نفر شله زرد میشه؟

دو کیلو برنج برای چند نفر شله زرد میشه؟

پاسخ چنین سوالی به نوع برنجی که استفاده می‌کنید ارتباط بسیار زیادی دارد. اما اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، یک کیلو برنج برای تقریبا 20 الی 30 نفر شله زرد می‌دهد. باید به یاد داشته باشید که شله زرد دارای شکر و زعفران زیادی می‌باشد، همچنین بسیاری از افراد از مغزهایی مانند خلال بادام یا پسته در شله زرد استفاده می‌کنند.

از همین رو این دسر ایرانی بسیار سنگین می‌باشد و نمی‌توان مقدار برنج مصرفی آن را طبق برنجی که برای پلو استفاده می‌کنید محاسبه کنید.

برای خرید برنج درجه یک و اعلا برای پخت شله زرد مجلسی کلیک کنید!

با این حساب دو کیلو برنج برای چند نفر شله زرد میشه؟

شله زرد به عنوان یک دسر شیرین و خوشمزه معمولا در حجم زیادی برای ایام مذهبی پخته می‌شود. از آنجایی‌که برنج جزء اصلی شله زرد محسوب می‌شود؛ بنابراین مقدار آن بر روی حجم نهایی شله زرد تاثیر‌گذار خواهد بود. حال سوالی که برای افراد پیش می‌آید این است که دو کیلو برنج برای چند نفر شله زرد میشه؟ به‌طور کلی باید گفت که برای تهیه شله زرد مجلسی برای ۵۰ نفر به 2 کیلوگرم برنج دانه ریز ایرانی تمیز نیاز خواهد بود.

با دو کیلو برنج می‌توان برای 40  الی 50 نفر شله زرد پخت. بازهم تاکید می‌کنیم که میزان دقیق آن به نوع برنج شما، ظروفی که استفاده می‌کنید و … بستگی دارد. در کل هر یک پیمانه برنج نیم دانه‌ای تقریبا برای 4 الی 5 نفر شله زرد می‌دهد.

بهترین نوع برنج شله زرد مجلسی کدام است؟

بدون تردید برنج به عنوان ماده اصلی در تهیه شله زرد شناخته می‌‌شود. از میان انواع برنج، برنج نیم دانه از هر نظر برای طبخ شله زرد مناسب است؛ زیرا این برنج پس از پخت به خوبی له شده و لعاب کافی پس می‌دهد و این دقیقا برعکس پلوی مجلسی است. برنج نیم دانه محلی ایرانی بهترین انتخاب برای طبخ شله زرد به‌حساب می‌آید و عطر و طعم بی‌نظیری به این دسر خوشمزه می‌بخشد.

حال چنانچه بخواهید از برنج کامل برای پخت شله زرد استفاده کنید، باید برنج را 24 ساعت خیس داده و سپس آبکش کنید و در زیر نور آفتاب بر روی پارچه پهن کرده تا شکننده شوند. سپس با دست برنج را بسایید تا خورد شده و به برنج نیم دانه تبدیل شود. در ادامه طبخ شله زرد مجلسی با دو نوع برنج را شرح می‌دهیم:

بیشتر بخوانید: فواید برنج چیست؟

شله زرد با برنج شفته

گاهی اوقات برنج به دلایلی چون آب زیاد یا ماندن بیش از حد بر روی حرارت شفته می‌شود. در چنین حالتی می‌توان برنج شفته را به غذاهای دیگر تبدیل کرد. تهیه شله زرد با برنج شفته یکی از این پیشنهاد‌ها است که به عنوان یک دسر شیرین مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.

برای تهیه شله زرد می‌توانید با خرید برنج لنجان نیز این کار را انجام دهید.

برنج گرده برای شله زرد

برنج گرده (قلوه برنج، شاهک، دلک یا نرک) از محصولات جانبی کشاورزان برنج کار است که به رنگ سفید یا شیری یافت می‌شود. برنج گرده به عنوان ضایعات و اجزایی از تولیدات برنج است که از محصولات اصلی و باکیفیت جدا شده است؛ زیرا وجود برنج گرده در میان دانه‌های برنج اصلی سبب افت کیفیت محصول خواهد شد. در واقع چنانچه شالیکار بذر مناسب انتخاب نکند، درصدی از تولید نهایی از نوع برنج گرده می‌‌شود. برنج گرده برای تهیه شله زرد، شیر برنج، شیرینی‌پزی، آش، تولید ماکارونی، بیسکویت و … پیشنهاد مناسبی است.

حتما بخوانید:

انواع کندر + فرق کندر دودی با خوراکی

9 + دمنوش تقویت قوای جسمی مردان – داروی گیاهی تقویت قوای جسمی مردان و زنان

خرید مواد لازم برای تهیه شله زرد مجلسی از بازرگانی زرین گیاهینه

پس از انتخاب بهترین نوع برنج برای شله زرد مجلسی باید به خرید اقلامی چون زعفران، هل، خلال بادام و پسته، شکر سفید و گلاب از مراجع معتبر گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی اقدام کنید. گیاهینه در زمینه خرید و فروش عمده ادویه‌جات، گیاهان دارویی و محصولات عطاری با مناسب‌ترین قیمت و ارسال سریع به اقصی نقاط کشور فعالیت دارد؛ از این‌رو چنانچه به دنبال طبخ شله زرد مجلسی با مرغوب‌ترین مواد هستید، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه گیاهینه به ثبت سفارش اینترنتی اقدام کنید.

این مجموعه کلیه مواد لازم برای تهیه شله زرد مجلسی از قبیل پودر هل، زعفران، گلاب، شکر، خلال بادام و پسته را با کیفیت عالی و قیمت مناسب به فروش می‌رساند؛ بنابراین متقاضیان خرید محصولات گیاهی و عرقیات، می‌توانند برای مشاهده لیست قیمت‌ها و ثبت سفارش سریع به صفحه اصلی بازرگانی زرین گیاهینه مراجعه کنند.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها