درمان گیاهی فشار خون بالا چیست
 با درمان گیاهی فشار خون بالا آشنا شوید!
1 اردیبهشت 1402
گل گاوزبان برای چی خوبه؟
گل گاوزبان برای چی خوبه؟ خواص دمنوش آویشن و گل گاوزبان چیه؟
4 اردیبهشت 1402

مصرف حبوبات چه فوایدی برای کودکان دارد؟

خواص حبوبات برای کودکان چیست؟

آخرین بروز رسانی 23 مرداد 1402 توسط Fateme amooshahi

حبوبات منبعی عالی از پروئین و مواد مغذی است که خواص فراوانی دارد. این منبع گیاهی عالی و فوق‌العاده بسیاری از نیازهای بدن را تأمین می‌کند و نقش مهمی در سلامت بدن دارد. به همین دلیل هم استفاده از حبوبات باید در رژیم غذایی افراد گنجانده شود. فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان موجود در حبوبات سبب تقویت سیستم ایمنی و رشد بدن می‌شود.

در این میان مصرف حبوبات برای کودکان به خصوص در سنین رشد اهمیت ویژه‌ای دارد. اگرچه بسیاری از کودکان رغبت زیادی به مصرف حبوبات در غذای خود نشان نمی‌دهند، اما باید بدانید وجود آن در غذای کودک شما بسیار ضروری است. دلایل بسیاری وجود دارد که شما باید سعی کنید یک رابطه‌ی دوستانه بین حبوبات و کودکان خود ایجاد کنید!

اگر دوست دارید در رژیم غذایی کودک خود از حبوبات استفاده کنید و علاقه‌مندید تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی نحوه و زمان مصرف حبوبات برای کودکان خود به دست آورید، با ما همراه باشید. ما در این مقاله به فواید حبوبات برای کودکان و زمان مناسب مصرف آن برای فرزند دلبندتان می‌پردازیم.

فواید حبوبات برای کودکان

مصرف حبوبات چه فوایدی برای کودکان دارد؟ آیا رابطه‌ای بین مصرف حبوبات و رشد کودکان وجود دارد؟ در ادامه می‌خواهیم به خواص حبوبات برای کودکان بپردازیم و به سؤالات احتمالی شما در این‌باره پاسخ دهیم.

انواع حبوبات

انواع حبوبات

بهبود هضم غذا

فیبر موجود در حبوبات به هضم غذای کودک کمک می‌کند و سبب هضم آرام و راحت غذا می‌شود. این امر احساس سیری به کودک می‌دهد و انرژی مورد نیاز او را در طول روز تأمین می‌کند. کودک با مصرف حبوبات تمایل کمتری به مصرف تنقلات و سایر مواد غذایی پیدا می‌کند که منجر به کنترل وزن او و جلوگیری از چاقی می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از دلایل ارتباط خوب بین حبوبات و کودکان، بالا بردن سیستم ایمنی کودک به واسطه‌ی مصرف حبوبات است. حبوبات سرشار از ویتامین C و سایر ویتامین‌ها است که بدن کودک را در مقابل بیماری مقاوم می‌کند. وجود این مواد غذایی در رژیم غذایی کودک امکان ابتلای او به سرماخوردگی و آنفولانزا را کم می‌کند.

هم‌چنین گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی کودک عادت مثبت تغذیه‌ای برای او ایجاد می‌کند که در سلامت آینده‌ی او نیز تأثیرگذار است. زیرا مصرف حبوبات در کنترل کلسترول، فشار و قند مؤثر است و از ابتلا به بیماری قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از یبوست

یکی از فواید مهم حبوبات برای کودکان پیشگیری از یبوست است. یبوست یکی از مشکلات شایع کودکان است که می‌تواند برای کودکان ناراحت‌کننده باشد. فیبر موجود در حبوبات از یبوست و نفخ جلوگیری می‌کند و مشکلات روده را برطرف می‌کند. برخی از حبوبات مانند لوبیا تأثیر بسیاری بر تقویت و سلامت روده دارند.

حبوبات و رشد کودکان

حبوبات منبع خوبی از فولات هستند. فولیک اسید یک ماده‌ی مهم در تولید گلبول‌های قرمز است که مواد مغذی را به سراسر بدن می‌رساند. این امر به رشد کودک کمک می‌کند و سبب تقویت سلول‌های مغزی و بهبود عملکرد اندام‌های حیاتی می‌شود.

هم‌چنین پروتئین موجود در حبوبات سبب رشد عضلات کودک می‌شود و پروتئین مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از گوشت در رژیم غذایی کودک خود استفاده کنید، حبوبات و به ویژه سویا جانشین خوبی برای تأمین پروتئین بدن کودک شما محسوب می‌شود.

سایر فواید حبوبات برای کودکان

از دیگر فواید حبوبات برای کودکان می‌توان به تقویت بینایی، جلوگیری از التهاب و بهبود سوخت و ساز اشاره کرد. این خواص به دلیل وجود مواد مغذی مانند روی، منیزیم، آهن، ویتامین A و سایر ویتامین‌ها و پلی فنول‌ها در حبوبات است.

بهترین نوع حبوبات برای کودکان

با توجه به خواص حبوبات برای کودکان شناخت و مصرف آن‌ها در وعده‌های غذایی کودک بسیار حائز اهمیت است. بهترین حبوبات برای مصرف کودکان شامل لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سیاه، لوبیا سفید، عدس قرمز و نخود و … است. در ادامه به معرفی برخی از این حبوبات مفید برای کودکان می‌پردازیم.

نخود (لوبیا گاربانزو)

نخود منبع خوبی از کلسیم و اسید فولیک است که برای تقویت و تشکیل استخوان و مغز مفید است. مواد مغذی موجود در نخود مانند پروتئین، کلسیم، روی، آهن و فیبر به سلامت کودک کمک می‌کند.

لوبیا چیتی

لوبیا چیتی منبع بسیار خوبی از آهن است که مصرف آن برای کودکان فواید زیادی به همراه دارد.

لوبیا قرمز

لوبیا قرمز پس از پخته شدن بسیار نرم می‌شود و مصرف آن برای کودک راحت است. این نوع لوبیا منبع خوبی از پروتئین، آهن و فیبر است که برای کودک فواید بسیاری به همراه دارد. چربی لوبیا متناسب با میزان چربی مورد نیاز بدن است که از چاقی جلوگیری می‌کند.

نکته‌ای که در مصرف حبوبات برای کودکان باید مدنظر قرار دهید این است که حبوبات ممکن است باعث ایجاد نفخ در کودکان شود. خیساندن حبوبات قبل از پخت به کاهش نفخ آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین به یاد داشته باشید قبل از پخت حبوبات آن‌ها را در آب برای زمان کافی خیس دهید و سعی کنید هر چند ساعت آب آن را تعویض کنید.

بهترین زمان مصرف حبوبات برای کودکان چه زمانی است؟

به طور کلی تقریباً از 6 ماهگی کودک برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدنش نیاز به مصرف غذای کمکی در کنار شیر مادر دارد. غذاهای کمکی در شروع مصرف کودک باید سرشار از مواد مغذی باشند و به گونه‌ای مصرف شوند که کودک توانایی هضم آن را داشته باشد. حبوبات به دلیل هضم راحت، قابلیت ترکیب راحت با سایر مواد، نرم بودن و مواد مغذی فراوانی که دارند انتخاب مناسبی برای کودک هستند. البته ممکن است در 6 ماهگی دستگاه گوارش کودک آماده‌ی هضم حبوبات نباشد.

شروع مصرف حبوبات در 7 تا 10 ماهگی برای کودکان مناسب به نظر می‌رسد. با این‌حال بهتر است در مورد زمان مصرف حبوبات برای کودکان با پزشک متخصص کودک خود مشورت کنید تا خطری متوجه کودک نازنینتان نشود.

توجه کنید که حبوباتی که به کودکان می‌دهید حتماً کاملاً پخته و نرم شود. شما می‌توانید حبوبات را در سوپ، سالاد، هوموس و یا سایر میان‌وعده‌های کودک استفاده کنید.

استفاده از حبوبات در میان‌وعده‌ی کودکان

استفاده از حبوبات در میان‌وعده‌ی کودکان

سخن پایانی

در این مطلب ما به رابطه‌ی بین حبوبات و کودکان پرداختیم. حبوبات یک منبع عالی گیاهی است که سرشار از انواع مواد مغذی مانند ویتامین، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. مصرف حبوبات به رشد کودکان کمک می‌کند و با تقویت سیستم ایمنی کودکان سبب کاهش بیماری در آن‌ها می‌شود.

برای خرید حبوبات می‌توانید به وب‌سایت گیاهینه مراجعه نمایید. گیاهینه مجموعه‌ای معتبر در فروش انواع محصولات گیاهی و حبوبات است که با تضمین کالای خود در تلاش است رضایت مشتریان خود را جلب کند.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها