خواص حبوبات برای کودکان چیست؟
مصرف حبوبات چه فوایدی برای کودکان دارد؟
2 اردیبهشت 1402
مریم گلی
آشنایی با مریم گلی و طرز تهیه دمنوش آن
7 خرداد 1402

گل گاوزبان برای چی خوبه؟ خواص دمنوش آویشن و گل گاوزبان چیه؟

آخرین بروز رسانی 5 مهر 1402 توسط Fateme amooshahi

گل گاوزبان گیاهی نام آشنا برای اکثر ایرانیان است. یکی از گیاهانی که از قدیم تا امروز مورد استفاده افراد زیادی بوده و می‌تواند در بهبود و جلوگیری از بیماری‌های زیادی نقش مفیدی داشته باشد. گل گاوزبان ایرانی با گل گاوزبان اروپایی تفاوت های جزئی دارد که به مرور به آنها می‌پردازیم.

گل گاوزبان گیاهی دارویی و بسیار مهم در طب سنتی است که دو نوع دارد. یک نوع از این گیاه که به گل گاوزبان ایرانی معروف است و نام علمی آن Echium amoenum است بومی مناطقی از ایران، روسیه و قفقاز است. نوع دیگر این گیاه دارویی گل گاوزبان اروپایی است که نام علمی آن Borago officinalis است.

گل گاو زبان اروپایی بومی مناطق مدیترانه است و در سایر مناطق نیز رشد خوبی دارد. گل گاوزبان گیاهی یک یا دو ساله با گل‌های لاجوردی و بنفش است که فواید بسیار زیادی دارد.

گل گاوزبان خشک را می‌توان در بسیاری از خانه‌های ایرانی پیدا کرد. این گیاه به دلیل خاصیت آرام‌بخشی که برای اعصاب به همراه دارد بسیار مورد توجه است. گل گاوزبان سرشار از آنتی‌اکسیدان است و منبع خوبی از انواع ویتامین‌های B، C و انواع مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، آنتوسیانین، فلانوئید، کلسیم و …. به شمار می‌رود.

وجود این مواد مغذی در این گیاه دارویی سبب شده است که متخصصین طب سنتی نگاهی ویژه به این گیاه داشته باشند و برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، مصرف آن را پیشنهاد کنند.

قسمت اصلی گل گاو زبان، گل آن است که معمولاً جمع‌آوری و خشک می‌شود و برای دم کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه ریشه و ساقه‌ی آن نیز خواص درمانی دارند، اما تمرکز ما در این مقاله از وب‌سایت گیاهینه بر روی گل این گیاه است. گل گاوزبان را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد استفاده کرد. ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که «گل گاوزبان با چی خوبه؟». ما اینجا هستیم تا به این سوال شما پاسخ دهیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان

برای تهیه دمنوش گل گاوزبان ابتدا مقداری زنجبیل تازه و یک چوب دارچین تهیه کنید. سپس دو قاشق غذاخوری گل گاوزبان را با مقداری زنجبیل و دارچین درون قوری آب جوش بریزید و به مدت 10 الی 15 دقیقه اجازه دهید تا روی کتری یا سماور بماند.

سپس محتوای قوری را از صافی رد کرده و پس از این که کمی سرد شد برای شیرین کردن دمنوش از عسل استفاده کنید.

دارچین و زنجبیل از آن دسته گیاهانی هستند که مصرف آن در زمستان و هوای سرد فواید زیادی برای بدن دارد. اگر به این دو ماده گل زبان را که سرشار از خواص درمانی است اضافه کنید، ترکیب فوق العاده‌ای به دست می‌آید که خواص زیادی دارد. به عنوان مثال از خواص این دمنوش می‌توان: کمک به متابولیسم بدن، کاهش دردهای عضلانی، درمان گلودرد و … اشاره کرد.

گل گاوزبان برای چی خوبه؟

گل گاوزبان برای چی خوبه؟

قبل از این‌که به سراغ پاسخ پرسش بالا برویم، می‌خواهیم برخی از خواص این گیاه شگفت‌انگیز را با هم بررسی کنیم. گل گاوزبان با طبع گرم و تر خواص بسیار زیادی دارد که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ضد التهاب و جوش و آکنه برای پوست
  • کاهش قند خون
  • درمان سرماخوردگی و گلودرد
  • خاصیت خلط آوری و کمک به درمان آسم و برونشیت
  • تقویت اعصاب و آرامش‌بخش
  • درمان اضطراب و افسردگی
  • کمک به درمان بی‌خوابی
  • تسکین دردهای قاعدگی خانم‌ها
  • از بین بردن عفونت ادراری
  • رفع شوره و خارش سر و جلوگیری از ریزش مو
  • کمک به کاهش وزن

خوردن گل گاوزبان قبل از خواب چه کمکی به ما می‌کند؟

یکی از ویژگی‌های اصلی گل گاوزبان این است که آرام بخش قوی می‌باشد و می‌تواند روی سیستم عصبی ما تاثیر گذاشته و باعث کاهش استرس شود. از همین رو اگر با مشکلاتی مانند بی خوابی، یا خواب ناآرام دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است به شما پیشنهاد کنیم که قبل از خواب دمنوش گل گاوزبان میل کنید.

اثرات آرام بخش این دمنوش می‌تواند در درمان مشکلات عصبی و بی خوابی موثر باشد.

گل گاوزبان با چی خوبه؟

برای پاسخ به سوال «گل گاوزبان با چی خوبه؟» باید بدانیم این گیاه در ترکیب با برخی از گیاهان دارویی نه تنها بی‌ضرر است بلکه خواصش تقویت می‌شود. در ادامه به بعضی از ترکیباتی که می‌توان با دمنوش گل گاوزبان استفاده کرد، اشاره خواهد شد.

دمنوش گل گاوزبان با چی خوبه؟

دمنوش گل گاوزبان با چی خوبه؟

دمنوش گل گاوزبان با زعفران

ترکیب دمنوش گل گاوزبان با زعفران ترکیبی جذاب و دوست‌داشتی است که برای رفع استرس و فشار عصبی فوق‌العاده است. برای تهیه‌ی این دمنوش، گل گاوزبان را به همراه زعفران در یک قوری بریزید و برای مدتی روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد، نوشیدنی شما آماده‌ی مصرف است. ترکیب زعفران و گل گاوزبان به تعادل فشار خون و تقویت اعصاب کمک می‌کند.

دمنوش آویشن و گل گاوزبان

دمنوش آویشن و گل گاوزبان حاوی مقادیر زیادی منیزیم است. این ترکیب برای درمان افسردگی مؤثر است و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند. دمنوش آویشن و گل گاوزبان خاصیت ضد التهابی دارد و در پیشگیری از سرطان نیز تأثیرگذار است.

خواص دمنوش گل گاوزبان و زنجبیل

دمنوش گل گاوزبان و زنجیل ترکیبی بسیار مؤثر برای از بین بردن تهوع و سرگیجه است. این دمنوش دردِ گلو را تسکین می‌دهد و به دلیل داشتن ویتامین‌ها، فلاونوئیدها، کورکومین و سایر مواد یک آنتی‌ویروس قوی به شمار می‌رود.

برای تهیه‌ی این دمنوش باید مقداری گل گاوزبان را به همراه زنجبیل و در صورت دلخواه مقداری دارچین درون قوری حاوی آب جوش بریزید و اجازه دهید دم بکشد و سپس میل کنید. از آن‌جا که شاید این دمنوش کمی تند باشد پیشنهاد می‌کنیم آن را با کمی عسل نوش جان کنید.

خواص دمنوش گل گاوزبان و عناب

دمنوش گل گاو زبان و عناب خواص بسیاری برای بهبود گرفتگی صدا و درمان سرماخوردگی دارد. این دمنوش عفونت‌های ریه را برطرف می‌کند و در رفع گلودرد مؤثر است.

خواص دمنوش گل گاوزبان و بابونه

بابونه گیاهی با طبع گرم و خشک است. این گیاه خاصیت آرام‌بخشی دارد و در از بین بردن استرس و افسردگی مؤثر است. بابونه منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان است و به درمان سرطان، کاهش درد، هضم غذا و مشکلات قلبی کمک می‌کند. دمنوش گل گاو زبان و بابونه ترکیبی خوبی برای ایجاد آرامش در افراد است. برای تهیه‌ی این دمنوش مقداری گل گاوزبان را به همراه بابونه درون مقداری آب‌جوش می‌ریزیم و بر روی حرارت قرار می‌دهیم تا به خوبی دم بکشد.

خواص گل گاو زبان برای اعصاب

گل گاوزبان یک داروی آرام بخش به حساب می‌آید و می‌تواند در کنترل استرس، درمان بی خوابی و فشارهای عصبی مفید واقع شود.

خواص دمنوش آویشن و گل گاوزبان چیه؟

این گیاه دارویی منبع آنتی اکسیدان‌هایی است که التهاب و استرس را در بدن به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین سرشار از ویتامین های گروه B، ویتامین C و کلسیم، آهن، پتاسیم، فلاونوئیدها، کولین و آنتوسیانین است.
یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین روش‌های استفاده از گل گاو زبان، نوشیدن دمنوش گل گاوزبان و آویشن است! دمنوش آویشن و گل گاوزبان طرفداران زیادی دارد. آویشن با خواص بی شماری دارد و بی شک ترکیب آن با گل گاوزبان دم کرده عالی خواهد بود.

برای اطلاع از خواص آویشن نیز می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

مصرف گل گاو زبان برای چه کسانی مضر است؟

  • مصرف گل گاوزبان برای افرادی که فشار خون بالا دارند، توصیه نمی‌شود. اگر فشار خون بالا دارید و دوست دارید از این دمنوش استفاده کنید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
  • استفاده از دمنوش گل گاوزبان برای افرادی که داروهای آرام‌بخش و ضد افسردگی مصرف می‌کنند، مناسب نیست. این گیاه ممکن است با داروها تداخل نشان دهد و مضراتی برای بدن شما به همراه آورد.
  • مصرف این دمنوش به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود و ممکن است خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد. در صورت تمایل به مصرف، با پزشک خود مشورت کنید.
گل گاوزبان اعلا قزوینی

گل گاوزبان اعلا قزوینی

سخن پایانی

در این مقاله با گل گاوزبان و خواص آن آشنا شدیم. هم‌چنین به این سوال که گل گاو زبان با چی خوبه؟ پاسخ دادیم و به برخی از ترکیباتی که می‌توان با گل گاوزبان استفاده کرد، اشاره کردیم. گل گاو زبان، گیاهی درمانی است که استفاده از دمنوش آن به درمان سرماخوردگی، تقویت اعصاب، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، درمان خارش، آکنه و جوش پوست، بهبود بیماری ام اس، از بین بردن اضطراب، ترس، دلهره و افسردگی کمک می‌کند.

دمنوش گل گاوزبان را می‌توان به همراه زعفران، زنجبیل، بابونه، عناب، به‌لیمو، سنبل‌الطیب و … استفاده کرد و از خواص بی‌شمار این گیاهان دارویی استفاده کرد.

استفاده از دمنوش گل گاوزبان برای افرادی که داروهای آرام‌بخش استفاده می‌کنند و افرادی که فشار خون بالا دارند و یا خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها