تخم شربتی و خواص بی نظیر آن برای سلامتی
7 خواص تخمه شربتی که باید بدانید!
23 فروردین 1402
خواص حبوبات برای کودکان چیست؟
مصرف حبوبات چه فوایدی برای کودکان دارد؟
2 اردیبهشت 1402

 با درمان گیاهی فشار خون بالا آشنا شوید!

درمان گیاهی فشار خون بالا چیست؟

آخرین بروز رسانی 1 اردیبهشت 1402 توسط تیم تحریریه گیاهینه

به دنبال فشارِ زیاد خون به دیواره‌ی سرخرگ‌ها که عامل انتقال خون از قلب به سایر اعضای بدن هستند، فشار خون بالا به وجود می‌آید. مقدار طبیعی فشار خون برای افراد نرمال 80/120 است. عدد 120 نشان‌دهنده‌ی فشار سیستولیک یا فشار هنگام تپش قلب و عدد 80 نشان‌دهنده‌ی فشار دیاستولیک یا فشار خون رگ‌ها بین تپش‌های قلب است. در صورتی‌که فشار خون شخص بیشتر 90/140 باشد، فرد به بیماری فشار خون بالا یا پرفشاری خون مبتلا می‌شود.

بیماری فشار خون معمولاً در سنین بالا بیشتر دیده می‌شود اما داشتن سابقه‌ی خانوادگی و ژنتیک، ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. فشار خون بالا می‌تواند منجر به آسیب‌های قلبی، مغزی، ریوی و … شود که سلامتی فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد. بنابراین کنترل فشار خون عامل بسیار مهمی در حفظ سلامتی افراد است.

فشار خون بالا بر اثر عوامل مختلف در فرد به وجود می‌آید. راه‌های متفاوتی برای درمان یا کنترل این بیماری نیز وجود دارد. در این مقاله ما قصد داریم به درمان گیاهی فشار خون بالا بپردازیم و راه‌های طبیعی کاهش فشار خون را بررسی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

درمان قطعی فشار خون بالا با طب سنتی

فشار خون یک بیماری شایع در میان مردم است که برخی افراد حتی از وجود آن اطلاع ندارند. این قاتل خاموش در پی عواملی مانند مصرف زیاد نمک، عدم تحرک، استفاده‌ی زیاد از الکل و توتون و به طور کلی سبک زندگی غلط به وجود می‌آید. اگرچه همان‌طور که ذکر شد عوامل ژنتیکی نیز در ایجاد فشار خون بالا بسیار مؤثر هستند.

کارشناسان طب سنتی مصرف برخی گیاهان درمانی را برای کنترل و درمان فشار خون توصیه کرده‌اند. استفاده از درمان گیاهی برای فشار خون بالا مزایای فراوانی دارد اما این نکته را باید به خاطر داشته باشید که اگر داروهای شیمیایی دیگری مصرف می‌کنید، برای درمان گیاهی حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا نتیجه‌ی بهتری دریافت کنید.

درمان گیاهی فشار خون بالا

گیاهان دارویی به دلیل خواص ویژه‌ای که دارند در کنترل فشار خون تأثیر گذارند اما یک شرط اساسی برای مصرف آن‌ها وجود دارد؛ و آن این نکته است که نباید خودسرانه مصرف شوند. در ادامه برخی از گیاهان دارویی برای درمان و یا کنترل فشار خون را معرفی می‌کنیم.

ریحان

ریحان به دلیل ترکیبات ویژه‌ای که دارد خواص درمانی خوبی برای بدن دارد. این گیاه سرشار اوژنول است که سبب کاهش فشار خون می‌شود. مصرف ریحان سبب رقیق شدن خون می‌شود که به درمان فشار خون کمک می‌کند.

جعفری

جعفری یک گیاه محبوب و مفید است که منبع خوبی از ویتامین C و کاروتنوئیدها محسوب می‌شود. مصرف جعفری سبب کاهش کلسترول بد و فشار خون می‌شود و از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.

پونه وحشی

پونه حاوی ماده‌ای به نام کارواکرول و نیز پتاسیم است که در کنترل فشار خون بسیار تأثیرگذار هستند. مصرف این گیاه معمولاً عوارض خاصی ندارد، با این حال مصرف آن برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. این گیاه نیز مانند سایر گیاهان باید به اندازه مصرف شود و مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارضی در پی داشته باشد.

سیر

کنترل فشار خون با سیر

کنترل فشار خون با سیر

مصرف سیر خام به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی مانند آلیسین سبب افزایش جریان خون می‌شود و برای کنترل و درمان فشار خون مفید است.

کرفس

کرفس منبع مناسبی از فیبر است و عصاره‌ی موجود در دانه‌ی کرفس به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

درمان گیاهی فشار خون بالا با سایر گیاهان مانند زالزالک، تخم کتان، استویا، سنبل‌الطیب، بومادران، زیره‌ی سیاه، اسطوخودوس، بابونه، دارچین، آویشن و هل نیز امکان‌پذیر است. این گیاهان خواص فوق‌العاده‌ای دارند که در پیشگیری و درمان فشار خون مؤثر است. برای اطلاع از نحوه‌ و میزان مصرف این گیاهان با پزشک و متخصصین طب سنتی مشورت کنید.

درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی راهی مؤثر و مفید است که فواید زیادی به همراه دارد. در این بخش به برخی از عرقیات گیاهی که به کنترل فشار خون کمک می‌کنند، می‌پردازیم.

عرق بیدمشک و فشار خون

عرق بیدمشک یکی از انواع پرکاربرد و پرمصرف گیاهی است که خواص بسیار خوبی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد. استفاده از این عرق برای درمان مشکلات قلبی و عروقی نیز بسیار مفید است و سبب آرامش ذهن و روح می‌شود.

عرق سنبل‌الطیب و فشار خون

سنبل‌الطیب یک گیاه دارویی با خواص ویژه است. ریشه‌های این گیاه نیز خواص دارویی دارند و برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شوند. عرق سنبل‌الطیب فشار خون را کنترل می‌کند و مصرف آن سبب ایجاد آرامش و کاهش استرس می‌شود.

عرق 10 گیاه و فشار خون

این عرق گیاهی از ترکیب چند گیاه مانند نعنا، کاسنی، آویشن، دارچین، زیره و … تهیه می‌شود که خواص بسیار خوبی دارد و مصرف آن سبب کاهش فشار خون می‌شود.

عرق کاسنی و فشار خون

عرق کاسنی و فشار خون

عرق کاسنی و فشار خون

عرق کاسنی به دلیل تاثیرات مثبتی که بر روی کاهش چربی و قند خون می‌گذارد، سبب کنترل و کاهش فشار خون می‌شود.

درمان گیاهی فشار خون بالا عصبی

استرس و اضطراب یکی از عوامل تشدیدکننده‌ی ابتلا به بیماری فشار خون بالا است. در بسیاری از موارد فشار خون بالا به دلیل شرایط استرس‌زا و فشار عصبی ایجاد می‌شود. استفاده از گیاهان سنبل‌الطیب، اسطوخودوس و بابونه سبب کاهش استرس و ایجاد آرامش در فرد می‌شود که در نتیجه به کنترل فشار خون کمک  می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم تا با درمان گیاهی بیماری فشار خون بالا بیشتر آشنا شویم. فشار خون بالا یک بیماری خاموش و رایج در میان مردم است که در نتیجه‌ی سبک زندگی غلط، عوامل ژنتیکی و افزایش سن در فرد به وجود می‌آید. راه‌های زیادی برای کنترل و درمان این بیماری وجود دارد که استفاده از گیاهان دارویی یکی از آن‌هاست.

مصرف برخی از گیاهان مانند اسطوخودوس، بابونه، دارچین، زیره، بذر کتان، ریحان، سیر و … به واسطه‌ی خواص ویژه‌ای که دارند به درمان فشار خون کمک می‌کنند. البته مهم است که برای نحوه و میزان مصرف این گیاهان با پزشک خود حتماً مشورت کنید.

برای خرید گیاهان دارویی و عرقی‌جات می‌توانید به وب‌سایت گیاهینه مراجعه کنید. این مجموعه با فروش محصولات گیاهی باکیفیت و با قیمت مناسب، انواع داروهای گیاهی و عرقی‌جات را در اختیار شما قرار می‌دهد. گیاهینه با تضمین محصولات خود امکان خریدی مطمئن را برای شما فراهم می‌کند. برای خرید و یا دریافت مشاوره همین الان به وب‌سایت ما مراجعه کنید و یا با مشاوران ما تماس بگیرید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها