گل گاوزبان برای چی خوبه؟
گل گاوزبان برای چی خوبه؟ خواص دمنوش آویشن و گل گاوزبان چیه؟
4 اردیبهشت 1402
پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
8 خرداد 1402

آشنایی با مریم گلی و طرز تهیه دمنوش آن

آخرین بروز رسانی 7 خرداد 1402 توسط تیم تحریریه گیاهینه

مریم گلی یک گیاه علفی و همیشه‌سبز است که از گذشته به‌عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. نام علمی آن Salvia officinalis است که مصرف آن به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی، فواید زیادی برای سلامتی بدن به ارمغان می‌آورد.

نام دیگر مریم گلی سالویا است که از نام علمی آن وام گرفته شده‌ است. این گیاه انواع مختلفی دارد که شامل مریم گلی آتشین، پنبه‌ای، جنگلی، سفید و… می‌شود. اگرچه مصرف این محصول عموماً بی‌خطر است؛ اما استفاده‌ی بیش از اندازه از آن ممکن است اثرات توهم‌زا بر روی فرد داشته باشد.

ما در این مقاله از وبلاگ گیاهینه قصد داریم به معرفی مریم گلی و طرز تهیه دمنوش آن بپردازیم و برخی از خواص آن را بررسی کنیم. اگر شما هم تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در مورد این داروی سنتی عجیب به دست آورید، همراه ما باشید.

مریم گلی چیست؟

مریم-گلی-چیست

مریم گلی یک گیاه درمانی از خانواده نعنائیان است که اثرات آرام‌بخش خوبی بر روی اعصاب دارد. سرخ‌پوستان در گذشته از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و زخم‌ها و عفونت‌ها استفاده می‌کردند.

این گیاه علفی معمولاً ارتفاعی کمتر از یک متر با ساقه‌های منشعب دارد. ساقه‌های آن به‌صورت کرکی است که رنگ سبزی دارد و با رشد گیاه به سمت قهوه‌ای شدن پیش می‌رود. مریم گلی گیاهی چند ساله و همیشه سبز است که گل‌های آبی، صورتی، بنفش و سفید و برگ‌های کوتاهی دارد. این گیاه در مناطق معتدل رشد می‌کند و در اواخر بهار گل می‌دهد.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی

تهیه دمنوش مریم گلی

مریم گلی با بیش از 1000 گونه در سراسر جهان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد. این محصول را به روش‌های متفاوت می‌توان مصرف کرد. برای مثال برخی افراد از روغن آن استفاده می‌کنند و برخی برگ آن را می‌خورند. ماده‌ی فعال برگ‌های آن سالوینورین A است که مصرف این ماده برای برخی افراد ممکن است توهم‌زا باشد.

یکی از روش‌های مصرف این گیاه درمانی تهیه‌ی دمنوش آن به‌تنهایی یا به همراه سایر ترکیبات دارویی است.  این دمنوش، طبع گرم و طعم تند و تلخی دارد که برای آرامش اعصاب و ازبین‌بردن اضطراب مفید است. در ادامه طرز تهیه دمنوش مریم گلی شرح داده شده است.

برای تهیه‌ی این دمنوش درمانی می‌توان از گل‌های تازه یا خشک‌شده‌ی آن استفاده کرد. ابتدا گل‌ها را با آب سرد می‌شوییم و آن‌ها را درون قوری می‌ریزیم. سپس مقداری آب‌ جوش به روی گل‌ها اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا این دمنوش برای 15 تا 20 دقیقه، دم بکشد.

دمنوش مریم گلی عطری شبیه به نعنا و طعم تلخی دارد. به همین دلیل می‌توان آن را با عسل یا نبات مصرف کرد. این نوشیدنی مفید و خوش‌عطر به همراه آب‌لیمو، پوست لیمو، آویشن و… نیز قابل‌استفاده است.

این را نیز بخوانید: خرید دانه چیا ، خرید کینوا

خواص دمنوش مریم گلی

خواص دمنوش مریم گلی

مریم گلی سرشار از انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A، ویتامین B و ویتامین C است. این داروی سنتی همچنین دارای ترکیباتی همچون پلی‌فنول‌ها و مواد مغذی دیگر است که آن را به گیاهی با خاصیت درمانی شگفت‌انگیز تبدیل کرده است. در ادامه برخی از خواص دمنوش مریم گلی را با هم بررسی می‌کنیم.

کنترل دیابت و قند خون

ترکیبات شیمیایی موجود در مریم گلی سبب شده است که رفتاری مانند داروهای دیابت داشته باشد. مصرف دمنوش آن از نوسانات قند خون در بدن جلوگیری می‌کند و سبب کنترل و درمان دیابت نوع 2 می‌شود. این نوشیدنی کلسترول و التهابات موجود در بدن را کاهش می‌دهد و سبب بهبود حساسیت به انسولین در برخی افراد می‌شود.

تقویت و آرامش اعصاب

با مصرف دمنوش مریم گلی شما می‌توانید آرامش اعصاب را به خود هدیه دهید. مصرف آن از تخریب سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کند و سبب بهبود عملکرد مغز و حافظه می‌شود.

درمان عفونت‌های بدن و رحم

دمنوش دارویی این گیاه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و به دلیل دارابودن خواص ضدباکتریایی و ضدمیکروبی در درمان عفونت مؤثر است. مصرف دمنوش مریم گلی سبب افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود و از این طریق سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

مریم گلی به دلیل داشتن فتواستروژن طبیعی از عفونت زنان جلوگیری می‌کند و سبب سلامت رحم می‌شود.

دهان شویه و خوشبوکننده دهان

نوشیدنی آرام‌بخش مریم گلی به دلیل اثرات ضدباکتریایی که دارد، میکروب‌های دهان و قارچ کاندیدا آلبیکانس را از بین می‌برد و سلامت دهان را به همراه می‌آورد. این ماده عفونت‌های گلو، عفونت لثه، آبسه دندان و زخم‌های دهان را بهبود می‌بخشد و سبب ازبین‌بردن بوی بد دهان می‌شود.

درمان افسردگی

استفاده‌ی منظم از مریم گلی در درمان افسردگی و از بین‌بردن افکار و احساسات منفی مؤثر است.

تقویت موی سر

مریم گلی به دلیل داشتن ویتامین‌های مختلف و بتا-سیتواسترول سبب تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش مو می‌شود. مصرف این گیاه به داشتن موهای صاف و براق کمک می‌کند و شوره‌ی مو را نیز از بین می‌برد. البته برای اثربخشی بیشتر برای مو و پوست می‌توان از روغن یا عصاره‌ی آن نیز استفاده کرد.

دمنوش مریم گلی و لاغری

استفاده از دمنوش مریم گلی سبب کاهش وزن و لاغری می‌شود. عصاره‌ی این گیاه از جذب و تجمع چربی در پانکراس جلوگیری می‌کند و با کمک به هضم غذا، سبب کاهش وزن می‌شود.

درمان تبخال و زخم

مریم گلی و درمان تبخال

یکی از راه‌حل‌های سنتی برای بهبود زخم و تب‌خال، استفاده از دمنوش مریم گلی است. برای این کار یک پارچه یا دستمال را درون دمنوش قرار دهید و سپس آن را بر روی زخم یا تب‌خال بگذارید. این کار سرعت درمان زخم را تسریع می‌بخشد.

برای درمان زخم‌ها یا تبخال از روغن مریم گلی نیز می‌توان استفاده کرد.

کلام پایانی

در این مقاله ما به سراغ گیاه درمانی مریم گلی رفتیم و برخی از خواص آن را با هم بررسی کردیم. برای مصرف مریم گلی روش‌های مختلفی شامل جویدن برگ آن، کشیدن آن در پیپ، استفاده از روغن آن، مصرف موضعی این گیاه و تهیه دمنوش و نوشیدن آن وجود دارد. برای تهیه‌ی دمنوش مریم گلی می‌توان از گل‌های تازه یا خشک‌شده‌ی این گیاه استفاده کرد و آن را به همراه سایر ترکیبات مصرف کرد. این دمنوش یک نوشیدنی عالی برای درمان عفونت دهان، آرامش و تقویت اعصاب و لاغری است.

برای آشنایی با سایر گیاهان دارویی به وب‌سایت گیاهینه مراجعه کنید. گیاهینه یک مرکز معتبر برای فروش محصولات گیاهی مختلف باکیفیت و قیمت مناسب است که امکان خرید اینترنتی را برای هم‌وطنان عزیز فراهم آورده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها