پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
8 خرداد 1402
بهترین زمان مصرف زردچوبه در روز چه موقع است؟
بهترین زمان مصرف زردچوبه و عسل + بهترین زمان مصرف زردچوبه برای لاغری
28 تیر 1402

آشنایی با لیست پرمصرف ترین عرقیات گیاهی

آخرین بروز رسانی 3 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

عرقیات گیاهی در واقع اسانس‌ برخی از گیاهان دارویی هستند که به دلیل خواص دارویی و درمانی که دارند مورداستفاده قرار می‌گیرند. این محصولات با‌توجه‌به گیاهی که از آن تولید می‌شوند، خواص و کاربردهای متفاوت دارند.

عرقیات گیاهی از گذشته‌های بسیار دور برای درمان انواع بیماری‌ها در کشور ما مورد بهره قرار می‌گرفت. تقریباً می‌توان گفت در اکثر خانه‌های ایرانی همیشه ردپایی از این محصولات وجود داشت که برای درمان دل‌پیچه و شکم‌درد و تقویت آرامش و اعصاب مصرف می‌شد. عرقیات گیاهی را می‌توان در شمار قدیمی‌ترین داروهای سنتی به‌حساب آورد.

در این مقاله از وبلاگ گیاهینه ما قصد داریم لیستی از مفیدترین عرقیات گیاهی را مورد بررسی قرار دهیم و خواص آن‌ها را با هم مرور کنیم. اگر شما هم به پتانسیل دارویی این محصول پی برده‌اید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

لیست پرمصرف ترین عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی را می‌توان به روش سنتی یا صنعتی و به روش تقطیر تولید کرد. گیاهان بسیار متنوعی برای عصاره‌گیری مورداستفاده قرار می‌گیرند که در این بخش می‌خواهیم لیستی از عرقیات گیاهی پرمصرف ارائه دهیم.

گلاب

می‌توان گفت که گلاب یکی از محبوب‌ترین، خوش‌ رایحه‌ترین و شناخته‌شده‌ترین عرقیات گیاهی است که برای مصارف گوناگون مصرف می‌شود. گلاب از عصاره‌ی گل محمدی تهیه می‌شود و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. خرید گلاب برای تهیه‌ی عطر، انواع کیک و دسرها مانند شله‌زرد، فرنی و… انجام می‌شود.

گلاب خواص درمانی متفاوتی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تقویت و آرامش اعصاب: مهم‌ترین خاصیت گلاب آرام‌بخش بودن آن است که سبب کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.
  • درمان بی‌خوابی: مصرف گلاب اضطراب را کاهش می‌دهد و با آرام‌کردن اعصاب به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.
  • پاک‌کننده و شاداب‌کننده پوست: استفاده از گلاب سبب شادابی و جوان‌سازی پوست می‌شود و احساس لطیفی در آن ایجاد می‌کند.
  • بازکننده‌ی مجاری تنفسی: توصیه می‌شود برای درمان بیماری‌های تنفسی از بخور گلاب استفاده شود.
  • از دیگر خواص گلاب می‌توان به تقویت قلب و معده، درمان بیماری‌های گوارشی، گلودرد و سردرد اشاره کرد.

گیاهی پرمصرف و خواص آن‌ها

عرق نعنا

خرید عرق نعنا هم همیشه در صدر محصولات پرطرفدار است. عرق نعنا دوست قدیمی خانه‌های ایرانی است که از گذشته برای درمان نفخ، دل‌پیچه و درد مصرف می‌شد. این عرق گیاهی که ترکیبی از عصاره‌ی نعنا با آب است طبع گرم و خشکی دارد و یکی از مفیدترین عرقیات گیاهی شناخته‌شده است. برخی از خواص عرق نعنا در ادامه ذکر شده است:

  • تقویت دستگاه گوارش؛
  • خوشبوکننده‌ی دهان؛
  • درمان سردرد و میگرن؛
  • کاهش وزن و لاغری؛
  • پاک‌سازی کبد؛
  • درمان بی‌خوابی و… .

عرق کاسنی

یکی دیگر از مفیدترین عرقیات گیاهی، خرید عرق کاسنی است که مصرف آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. از این محصول برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. برخی از خواص عرق کاسنی عبارت است از:

  • کنترل قند خون
  • پاک‌سازی و دفع سموم بدن
  • درمان دیابت
  • کاهش استری
  • تقویت قلب و… .

عرق بهارنارنج

عرق بهارنارنج یکی از اسانس‌های خوش رایحه است که در لیست عرقیات گیاهی پرمصرف قرار دارد. این محصول طبع گرم و خشکی دارد و برای تقویت سیستم عصبی و بهبود عملکرد قلب مفید است. بهارنارنج خاصیت ضدالتهابی دارد و سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است که مصرف آن به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

عرقیات گیاهی

عرق بیدمشک

یکی از محصولاتی که در صدر لیست عرقیات گیاهی پرمصرف قرار دارد، عرق بیدمشک است. این محصول طبع سرد و مرطوبی دارد و معمولاً در تابستان برای رفع گرمازدگی استفاده می‌شود. عرق بیدمشک یک محصول مطمئن برای درمان کم‌خونی است که مصرف آن به تقویت قلب و اعصاب کمک می‌کند. عرق بیدمشک خواص فراوانی برای سلامتی بدن دارد و مصرف آن سبب ترمیم و پاک‌سازی پوست صورت می‌شود.

عرق رازیانه

یکی دیگر از مفیدترین عرقیات گیاهی، عرق رازیانه است. مصرف این محصول سبب کاهش کلسترول می‌شود و به درمان دیابت و سردردهای میگرنی کمک می‌کند. رازیانه درد قاعدگی را کاهش می‌دهد و سبب تقویت مغز و اعصاب می‌شود.

عرق سنبل‌الطیب

نمی‌توان به سراغ لیست مفیدترین عرقیات گیاهی رفت و نامی از گیاه سنبل‌الطیب نیاورد! این گیاه یک آرام‌بخش طبیعی است و عرق آن جزء مفیدترین عرقیات گیاهی است. مصرف عرق سنبل‌الطیب به آرامش اعصاب کمک می‌کند و سبب بهبود حافظه، رفع افسردگی و تقویت بینایی می‌شود.

عرق بابونه

عرق بابونه یکی از مفیدترین عرقیات گیاهی است که یک داروی بی‌نظیر برای درمان سردردهای میگرنی محسوب می‌شود. مصرف عرق بابونه به تقویت پوست و مو کمک می‌کند و استفاده از آن سبب تقویت معده و سیستم گوارشی می‌شود.

علاوه بر لیست عرقیات گیاهی پرمصرفی که تا به اینجا به آن اشاره شد، عرق خارشتر، عرق اسطوخودوس، عرق آویشن، عرق شاتره، عرق بادرنجبویه، عرق بومادران، عرق زیره و عرق مریم‌گلی نیز جزء مفیدترین عرقیات گیاهی به شمار می‌روند.

نحوه مصرف عرقیات گیاهی

مصرف عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی را باتوجه‌به نوع و کاربردی که دارند می‌توان به شکل‌های مختلف مصرف کرد. برای نحوه و میزان مصرف عرقیات گیاهی قوانین و الزاماتی وجود دارد. بهتر است برای مصرف این محصولات از متخصصین طب سنتی کمک گرفت.

پیشنهاد می‌شود برای این‌که عملکرد عرقیات گیاهی دچار اختلال نشود، از ترکیب آن با آب، قند و شکر خودداری کنید. به‌طورکلی توصیه می‌شود بزرگ‌سالان حداکثر 3 استکان، نوجوانان یک استکان و کودکان حداکثر یک‌چهارم استکان عرق گیاهی در طول روز مصرف کنند. بااین‌حال نحوه و میزان مصرف برای افراد مختلف، متفاوت است و باید با مشورت کارشناسان صورت گیرد.

بهترین زمان مصرف عرقیات گیاهی نیز به خاصیت و کاربرد آن بستگی دارد. برای مثال عرقیات آرام‌بخش، ضدافسردگی و خواب‌آور بهتر است قبل از خواب مصرف شوند. همچنین توصیه می‌شود عرقیاتی که برای درمان کبد چرب و تقویت حافظه هستند صبح ناشتا و عرقیات مخصوص نفخ بعد از هر وعده‌ی غذایی استفاده شوند.

خرید عرقیات گیاهی

در این مقاله لیست عرقیات گیاهی پرمصرف را مورد بررسی قرار دادیم و برخی از مفیدترین عرقیات گیاهی را معرفی کردیم. به‌طورکلی عرقیات گیاهی به دلیل خواص مفیدی که دارند از گذشته تا به امروز مهمان خانه‌های ایرانی هستند و برای درمان بیماری‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند.

برای خرید انواع عرقیات گیاهی شما می‌توانید به بازرگانی گیاهینه مراجعه کنید. این مجموعه یکی از فعالان و پیش‌گامان فروش انواع عرقیات باکیفیت و اصل است. برای مشاهده محصولات این مجموعه و یا کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت گیاهینه مراجعه فرمایید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها