طرز تهیه چای زردچوبه برای لاغری شکم و پهلو
کاهش وزن شکم در 5 روز با زردچوبه و چای
3 مرداد 1402
گل ختمی
خواص گل ختمی برای لک صورت چیست؟ + تهیه دمنوش گل ختمی
9 مرداد 1402

طرز استفاده از رزماری تازه چگونه است؟ – طرز استفاده از رزماری برای مو

آخرین بروز رسانی 23 مرداد 1402 توسط

طرز استفاده از رزماری تازه چگونه است؟ در طب سنتی ایران و جهان، گیاهان دارویی در تسکین بسیاری از دردها و درمان بیماری‌ها نقش به‌سزایی ایفا می‌کرده‌اند که در عصر حاضر هم برخی از گیاهان دارویی با توجه به خاصیتی که در درمان بیماری‌ها دارند، شناخته می‌شوند.

رزماری از گیاهان دارویی معطر به‌حساب می‌آید که به عنوان چاشنی غذا در بسیاری از مناطق کشور استفاده می‌شود. رزماری در واقع گیاهی بی خزان است که بیشتر به واسطه شاخ و برگ معطرش پرورش داده می‌شود اما این گیاه از خواص درمانی فراوانی هم برخوردار است.

همین موضوع سبب شده تا بسیاری از افراد از رزماری به عنوان ادویه معطر در طبخ انواع غذاها و تهیه دمنوش بهره ببرند. از مهمترین خواص رزماری، می‌توان به بهبود حافظه، افزایش هوش و تمرکز، تقویت سیستم ایمنی بدن، خاصیت آنتی باکتریایی، تسکین دردهای موضعی، خاصیت ضد پیری، دفع سموم بدن، رشد و سلامتی مو، تحریک گردش خون و بهبود خون رسانی به فولیکول‌های مو اشاره کرد.

حال اغلب کسانی‌که با خواص منحصر به‌فرد رزماری آشنا می‌شوند، تصمیم به استفاده از این گیاه دارویی در برنامه غذایی خود می‌گیرند اما سوالی که پیش می‌آید، طرز استفاده از رزماری تازه چگونه است؟

در واقع نکته مهم در کنار تهیه و خرید رزماری تازه، طرز استفاده از رزماری تازه خواهد بود که در اینجا تلاش خواهیم کرد تا در کنار معرفی گیاه رزماری، خواص و نحوه خرید رزماری، طرز استفاده از رزماری تازه را برای مصرف کنندگان شرح دهیم؛ بنابراین چنانچه تصمیم به مصرف رزماری در برنامه غذایی خود دارید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

طرز استفاده از رزماری تازه به چه صورت است؟

از دیرباز گیاه رزماری برای مصارف آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوع سبب شده تا اغلب مصرف کنندگان به دنبال طرز استفاده از رزماری تازه در آشپزی و بهبود سلامتی بدن باشند. در ادامه به بررسی طرز استفاده از رزماری تازه و خشک برای مصارف مختلف اشاره خواهیم کرد:

خرید رزماری

طرز استفاده از رزماری تازه در آشپزی و تهیه دمنوش

طرز استفاده از رزماری تازه در آشپزی و تهیه دمنوش

بهترین نحوه استفاده از رزماری تازه این است که شاخه‌های تازه گیاه رزماری با آب جاری سرد شسته شده و خشک شود. استفاده از رزماری خشک شده در بسیاری از خورشت‌ها و غذاهای گوشتی چون گوشت بره و مرغ سبب طعم بی‌نظیر آن‌‌ها می‌شود که بسیار دلپذیر و لذیذ خواهد بود.

همچنین رزماری خرده شده برای اضافه شدن به خمیر نان یا بیسکویت در طول زمان پخت به خوش عطر شدن آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد. لازم به ذکر است که مواد غذایی از قبیل لوبیا، عدس و سیب زمینی به خوبی با رزماری ترکیب می‌شوند و طعم تندی به غذاهای حاوی این مواد می‌دهند.

در نحوه استفاده از رزماری تازه می‌توان به این نکته اشاره که امکان ترکیب این ادویه گیاهی با انواع برگ‌های گیاهی تازه و خشک وجود دارد. در واقع به دلیل بافت سفت و سوزنی رزماری تازه و خشک، قبل از ترکیب با سایر گیاهان و افزودن به مواد غذایی باید آن را با آسیاب یا هاون خرد کرد. شاخه‌های رزماری با ساقه سالم برای اضافه شدن به انواع خورشت و سوپ پیشنهاد مناسبی خواهند بود اما قبل از سرو باید شاخه رزماری را از غذا خارج کرد.

خرید ادویه باکیفیت و اصل

استفاده از رزماری تازه در ترکیب با گیاهان دارویی برای طعم‌دهی به روغن زیتون و پنیر پیشنهاد ایده‌آلی خواهد بود؛ از این‌رو در سال‌های اخیر شاهد استفاده از ترکیب محبوب رزماری و روغن زیتون یا رزماری و فلفل سیاه با کرک، چیپس و پنیر نرم هستیم که به طعم لذیذ و منحصر به‌فردی تبدیل شده‌اند.

طرز استفاده از رزماری تازه و خشک برای تهیه انواع دمنوش بدین صورت است که برگ رزماری جدا شده از ساقه را باید به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه با آب جوشانده تا دم بکشد. به‌طور کلی طرز استفاده از رزماری تازه برای آشپزی در ترکیب با سایر گیاهان بسیار متنوع است و افراد می‌توانند این ادویه گیاهی را به شکل‌های مختلف به‌کار ببرند.

طرز استفاده از رزماری تازه برای تقویت مو

طرز استفاده از رزماری تازه برای تقویت مو

از آنجایی‌که گیاه رزماری برای تقویت و سلامت پوست و مو گزینه مطلوبی است؛ از این‌رو طرز استفاده از رزماری تازه با اهداف افزایش رشد مو و شادابی پوست بدن بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

معمولا رزماری به صورت روغن، قطره و جوشانده برای تقویت پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد که بهترین روش استفاده مستقیم روغن رزماری این است که پوست بدن در شب با روغن رزماری چرب و ماساژ داده شده و در نهایت صبح شسته شود.

برای افزایش رشد مو هم استفاده از روغن، قطره یا اسانس رزماری پیشنهاد می‌شود که طرز استفاده از رزماری تازه به صورت مایع بدنی صورت است که باید به صورت مستقیم بر روی پوست سر ریخته و ماساژ دهید.

همچنین استفاده از ترکیب چند قطره رزماری با شامپو یا روغن‌هایی چون روغن جوجوبا و روغن نارگیل به ترمیم و ضخیم شدن مو کمک زیادی خواهد کرد.

جوشانده رزماری با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی یک درمان طبیعی است که نه تنها سبب افزایش رشد مو می‌شود بلکه پوست سر را سالم نگه خواهد داشت؛ بنابراین جوشانده رزماری از بسیاری از بیماری‌های پوست سر و فولیکول مو پیشگیری می‌کند.

گیاه رزماری

رزماری (اکلیل کوهی) از گیاهان دارویی معطر بومی مدیترانه و ‌اروپای غربی است که گیاهی چند ساله به فرم بوته‌ای و پایا با شاخه‌های بالارونده بوده و در تمامی فصل‌های سال سرسبز است. این گیاه دارای برگ‌های باریک با انتهای بدون نوک و سوزنی شکل به صورت متقابل بر روی ساقه است که گل‌های آن رنگ آبی مایل به بنفش (به ندرت صورتی یا سفید رنگ) دارند.

گیاهان دارویی کوهی می‌توانند برای بدن انسان بسیار مفید باشند و در درمان بسیاری از بیماری ها به ما کمک کنند.

برای خرید دمنوش های گیاهی تازه و درجه یک می‌توانید از طریق فروشگاه گیاهینه اقدام کنید.

رزماری علاوه بر عطر بی‌نظیر از خواص دارویی و درمانی فراوانی برخوردار است که همین موضوع سبب شده تا این گیاه در بسیاری از مناطق جهان طرفداران زیادی داشته باشد. رزماری در بسیاری از مناطق ایران پرورش داده می‌شود اما عمده‌ترین پرورش دهندگان گیاه رزماری در دنیا کشورهای شمال آفریقا نظیر تونس، مراکش و کشورهای جنوب اروپا چون فرانسه، یوگسلاوی، ایتالیا و اسپانیا هستند.

در حال حاضر رزماری به عنوان ادویه معطر توسط مراکز معتبر عرضه محصولات خشکبار نظیر بازرگانی زرین گیاهینه به فروش می‌رسد که متقاضیان می‌توانند با توجه به نیازشان به تهیه این گیاه به شکل‌های گوناگون اقدام کنند.

خرید روغن رزماری

خواص درمانی و دارویی رزماری

خواص درمانی و دارویی رزماری

رزماری به عنوان ادویه معطر در طبخ انواع غذا‌ها و تهیه دمنوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و سبب طعم دلپذیر آن‌ها می‌شود. همچنین رزماری برای رشد و سلامتی مو به صورت روغن کاربرد دارد.

به‌طور کلی رزماری به دلیل خاصیت درمانی بی‌نظیر همواره مورد توجه علاقه‌مندان به طب سنتی قرار دارد. از خواص دارویی و درمانی گیاه رزماری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاصیت آنتی اکسیدانی، فواید ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی
  • تحریک فعالیت بیولوژیکی و رشد سلول
  • تقویت و رشد مجدد مو
  • تقویت‌کننده رشد ابرو و مژه
  • افزایش متابولیسم و افزایش چربی ‌سوزی بدن
  • درمان سرما خوردگی و گلو درد
  • بهبود حافظه، افزایش هوش و تمرکز
  • کاهش اضطراب و استرس
  • تنظیم عملکرد کبد
  • درمان اختلالات ریه
  • خاصیت ضد پیری
  • دفع سموم بدن
  • تسکین درد قولنج کلیه (کولیک کلیوی)
  • کنترل قند خون

لازم به ذکر است که گیاه رزماری علاوه بر اینکه به صورت تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شکل‌ خشک، روغن و قطره هم مصرف می‌شود. برای مثال پماد رزماری توسط شرکت‌های داروسازی برای تسکین‌ دردهای عضلانی و مفاصل و دردهای عصبی (نورالژی)، روغن و قطره رزماری برای بهبود سلامت پوست و مو و رزماری خشک در غذاها، ‌دمنوش و اهداف دارویی کاربرد دارد.

خرید رزماری تازه از بازرگانی زرین گیاهینه

رزماری به عنوان یک گیاه دارویی معطر و پرخاصیت در آشپزی، صنایع دارویی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از این رو افراد زیادی در سراسر جهان به دنبال تهیه و خرید رزماری تازه و خشک هستند.

بازرگانی زرین گیاهینه به عنوان مرجع خرید و فروش عمده و خرده آنلاین رزماری خشک درجه یک با ضمانت بهترین قیمت، کیفیت و بسته‌بندی بهداشتی در ایران فعالیت دارد که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به صفحه محصول در فروشگاه از قیمت روز رزماری مطلع شده و در صورت تمایل به ثبت سفارش اینترنتی اقدام کنند.

فروشگاه گیاهینه، رزماری را به صورت خشک و روغن به فروش می‌رساند که مشتریان می‌توانند این محصول را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت سفارش دهند و محصول خریداری شده را با توجه به حجم از طریق باربری، اتوبوس و پست‌بار در اقصی نقاط کشور تحویل بگیرند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها