طرز استفاده از رزماری تازه
طرز استفاده از رزماری تازه چگونه است؟ – طرز استفاده از رزماری برای مو
7 مرداد 1402
رزماری برای لاغری
طریقه مصرف رزماری برای لاغری چگونه است؟ + رزماری و گل محمدی برای لاغری شکم
11 مرداد 1402

خواص گل ختمی برای لک صورت چیست؟ + تهیه دمنوش گل ختمی

آخرین بروز رسانی 22 مهر 1402 توسط Fateme amooshahi

گل ختمی با نام علمی Althaea officinalis یکی از گیاهان محبوب در طب سنتی به شمار می‌رود. این گیاه گل‌هایی به رنگ صورتی، بنفش یا سفید دارد و در اکثر مناطق در فصل تابستان رشد می‌کند.

همانطور که گفتیم این گیاه در طب سنتی استفاده‌های زیادی دارد به طوری که از تمامی قسمت‌های آن مانند برگ، گل و ریشه‌اش استفاده می‌کنند. خواص کلی این گیاه شامل: ضد عفونی کنندگی، ضد التهاب، آرامبخش، روشن کننده پوست، تقویت کننده مو، تسکین سرفه و التهاب گلو و مجاری تنفسی و …. است.

علاوه بر موارد دارویی، این گیاه در زمینه آرایشی نیز محبوبیت زیادی دارد، همچنین بسیار از باغبانان و علاقه مندان به گل و گیاه، از این گیاه به عنوان یک گل زینتی استفاده می‌کنند.

انواع گل ختمی

انواع گل ختمی

گیاه ختمی انواع زیادی دارد اما نوع اصلی آن به دو دسته تقسیم می‌شود: گل ختمی بنفش و گل ختمی سفید! هر دوی این گل‌ها در طب سنتی استفاده‌های فراوانی دارند و برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ممکن است گاهی اوقات اسم این گیاه را با نام‌های دیگری مانند سرخس کوهی، ختمی افغانستانی، بابونه کوهی، ختمی هندی، ختمی برگ بلند و … بشنوید. البته برخی افراد گل‌های مشابه گل ختمی را نیز ختمی می‌نامند.

خواص گل ختمی

گل ختمی خواص متفاوتی دارد، در این بخش به مهم‌ترین خواص این گیاه و مواردی که برای آن شناخته شده است می‌پردازیم:

  • ضد قارچ: این گیاه به دلیل خواص ضد قارچی که دارد می‌تواند به درمان عفونت‌هایی مانند قارچ پوست کمک کند.
  • کاهش درد: یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه کاهش دردهای مختلف مانند دردهای عضلانی است.
  • ضد التهاب: اگر دچار التهاب مفاصل، التهاب پوست و … شده‌اید یکی از بهترین راه‌های درمان، استفاده از گل ختمی می‌باشد.

خواص گل ختمی

  • کاهش اسپاسم: اسپاسم‌های مختلف مانند اسپاسم روده و معده و … می‌توانند به کمک این گیاه کاهش پیدا کنند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: اگر بدن ضعیفی دارید و مدام بیمار می‌شوید، می‌توانید از گل ختمی به عنوان روشی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مانند انفولانزا، سرماخوردگی و … استفاده کنی.
  • آنتی باکتریال: عفونت‌های باکتریال مانند عفونت مجاری ادرار که یکی از دردناک‌ترین عفونت‌ها به حساب می‌آید توسط این گیاه درمان می‌شود!

از دیگر خواص دارویی گیاه ختمی می‌توان به درمان تب، التیام زخم‌ها، درمان مارگزیدگی، درمان سرماخوردگی و گلودرد، تسکین سوختگی بدن، تحریک اشتها، رفع مشکلات تنفسی، کمک به هضم غذا و غیره اشاره کرد.

طرز استفاده از رزماری تازه چگونه است؟ – طرز استفاده از رزماری برای مو

در قسمت زیر به خواص گیاه ختمی به طور خاص و ویژه نگاهی می‌اندازیم:

خواص گل ختمی برای کودکان

گل ختمی به درمان گلو درد و سرفه ‌های خشک کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل این گیاه می‌تواند برای کودکانی که دچار سرفه‌های شبانه و بیماری های مجاری تنفسی هستند بسیار مفید باشد.

همچنین به دلیل داشتن خواص ضد باکتریال و ضد ویروسی می‌تواند در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های کودکان به شما کمک کند.

خواص گل ختمی برای لک صورت

یکی از فوایدی که گل ختمی اتفاقا به دلیل آن از محبوبیت زیادی برخوردار شده، تاثیر مثبتش روی پوست صورت و ازبین بردن لک های پوستی است. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که صورتشان بر اثر نور خورشید دچار لک شده می‌توانید با استفاده از ماسک گل ختمی و ماست این مورد را برطرف کنید.

خوب است بدانید که این گیاه در بسیاری از محصولات مراقبتی پوستی استفاده می‌شود که خود شما نیز به جای استفاده از ماسک گل ختمی، می‌توانید از چنین محصولاتی نیز استفاده کنید.

خواص گل ختمی برای عفونت زنان

خواص گل ختمی برای عفونت زنان

یکی دیگر از خواص گل ختمی، خواص گل ختمی برای عفونت زنان می باشد. به این صورت که حدود چهل گرم گل ختمی را با یک لیتر آب به مدت ده دقیقه دم کنید و روزی سه بار دم کرده را بنوشید. پس از چند روز به مرور زمان عفونت‌های شما بسیار کمتر می‌شود و سپس کاملاً برطرف می‌شود.

در حقیقت این گیاه یکی از بهترین روش‌های درمان بیماری‌های زنان و عفونت زنان است و برای بهبود ورم پستان و منظم کردن قاعدگی نیز کاربرد دارد.

طرز تهیه چای زردچوبه برای لاغری شکم و پهلو

خواص گل ختمی سفید برای پوست

گل ختمی سفید در مناطق گرم و خشک از جمله جنوب آسیا، آفریقا و خاورمیانه می‌روید. این گیاه در برخی از کشورها به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌شود و از خواص آن می‌توان به تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و درد مفاصل، بهبود عملکرد گوارش و رفع اضطراب اشاره کرد. همچنین سرخابی به دلیل دارا بودن فلاونوئیدهای ضد التهاب و ضد عفونی کننده می‌تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی استفاده شود.

همچنین گل ختمی سفید هم برای آبرسانی پوست بسیار مفید است هم روشن کردن پوست. به این صورت که این گیاه را با مقداری ماست و مواد دیگر که در بخش‌های بعدی توضیح خواهیم داد مخلوط می‌کنیم و سپس ماسک به دست آمده را سریعا روی پوست خود قرار میدهیم و به آرامی آن را ماساژ می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا خشک شود، سپس دوباره آن را به آرامی ماساژ می‌دهیم و می‌شوییم.

خواص گل ختمی برای مو

گیاه ختمی یکی از بهترین مواد برای آبرسانی مو، رشد مو و جلوگیری از ریزش انهاست.

  • رشد مو
    گل ختمی حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که در تقویت پوست و مو موثر هستند. گل‌های تازه آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید تا خمیری صاف به دست آید. خمیر حاصل را روی پوست سر بمالید و پس از یک تا دو ساعت سر خود را بشویید. این کار را 3 تا 4 بار در ماه انجام دهید. پس از مدتی شاهد افزایش رشد مو خواهید بود.
  • ضد ریزش مو
    گیاه ختمی یکی از بهترین شوینده هایی است که شما می‌توانید موهای خود را با آن بشویید و از ریزش آنها جلوگیری کنید.
  • خاصیت نرم کنندگی
    اگر از گیاه ختمی به طور منظم استفاده کنید پس از مدتی موهایی نرم و لطیف خواهید داشت.
  • خاصیت گره بازکنی
    جوشانده این گل به مرطوب کردن موها و باز شدن گره‌های مو مخصوصا برای افرادی که موهای وز دارند کمک زیادی می‌کند.
  • طراوات و شادابی مو
    برای شادابی موهای خود و ازبین بردن مواردی مانند موخوره، گل ختمی یک گزینه عالی است.

آشنایی با مریم گلی و طرز تهیه دمنوش آن

ضررهای گل ختمی

حقیقتا درباره مصرف گل ختمی تاکنون ضرر و زیانی گزارش نشده و می‌توان گفت این گیاه برای اکثر افراد بدون خطر است. البته قبل از استفاده از نوع ماسک گل ختمی بهتر است آن را روی قسمتی از بدن خود تست کنید و سپس استفاده کنید.

در خصوص نداخل‌های دارویی نیز موردی گزارش نشده اما بهتر است خودتان توصیه های پزشکی مانند، مصرف نکردن این گیاه در دوران بارداری و شیردهی، در خصوص داشتم دیابت، در صورت داشتن عمل جراحی را رعایت کنید.

طرز تهیه دمنوش گل ختمی

طرز تهیه دمنوش گل ختمی

یک قاشق غذاخوری گل ختمی را داخل قوری بریزید و آن را با آب جوش پر کنید.

اجازه بدهید که قوری روی سماور یا کتری برای ده دقیقه تا یک ربع بجوشد. حالا جوشانده را داخل ظرفی بریزید (می‌توانید با عسل یا نبات هم مخلوط کنید) و اجازه بدید کمی سرد شود و میل کنید.

برای تهیه دمنوش ریشه این گیاه ابتدا ریشه آن را تمیز کنید سپس آن را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید 30 دقیقه دم بکشد. پس از خنک شدن از صافی رد شود و به دلخواه با عسل یا نبات شیرین شود و میل کنید.

برای خرید دمنوش های گیاهی می‌توانید از طریق فروشگاه گیاهینه اقدام کنید.

کلام آخر

گل ختمی یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی است که از گذشته تا امروز بیماری‌های زیادی را درمان کرده و مورد استفاده متخصصان طب سنتی قرار گرفته است. اگر شما نیز علاقه به تهیه این گیاه دارید می‌توانید آن را از فروشگاه گیاهینه به مقدار لازم تهیه کنید.

همچنین در روزهای آینده طرز تهیه ماسک های گل ختمی که می‌توانند به روشن شدن پوست و تقویت مو کمک کنند را در این صفحه به شما آموزش می‌دهیم.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دختر بهار
دختر بهار
8 ماه قبل

واقعا گل ختمی یک انتخاب عالی برای بهبود و تقویت موهاست. من همین جوشونده ای که گفتید رو درست کردم و به موهام زدم و انقدر نرم و لطیف شد که حد نداره.
فقط گفته بودید چندتا ماسک مو با گل ختمی هم آموزش میدید اگه میشه حتما زودتر آموزش رو قرار بدید تا بتونیم استفاده کنیم.

Sana
Sana
7 ماه قبل
پاسخ به  Fateme amooshahi

اگه بشه یه ترکیبی با گل ختمی برای موها درست کرد که زود خراب و فاسد نشه عالی میشه چون همیشه درست کردنش حوصله می خواد…!