خواص رزماری در غذا چیست؟
ادویه رزماری چیست؟ + خواص رزماری در غذا + طریقه مصرف رزماری در آشپزی
8 شهریور 1402
بهترین خواص گل محمدی خشک شده + طرز تهیه دمنوش گل محمدی
خواص گل محمدی خشک چیست + طرز تهیه دمنوش گل محمدی برای یبوست
10 مهر 1402

ادویه قورمه سبزی | طرز تهیه ادویه قورمه سبزی، ترکیبات و خواص آن

آخرین بروز رسانی 18 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

خورش قورمه سبزی یکی از غذاهای اصیل و لذیذ ایرانی است که درست کردن آن نیاز به تجربه و مهارت خاصی دارد. سبزی و ادویه قورمه سبزی همیشه یکی از سری‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های پخت این غذا به حساب می‌آمده است.

می‌توان گفت قورمه سبزی در هر نقطه از ایران، عطر و طعمی متفاوت دارد و هرمنطقه باتوجه به سبزی‌های محلی و ادویه های خود این غذای لذیذ را آماده می‌کنند.

امروز در این مقاله قرار است فوت کوزه گری این خورش لذیذ یعنی ادویه ها آن را به شما آموزش دهیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید:

ترکیبات ادویه قورمه سبزی چیست؟

در قسمت قبل به این نکته اشاره کردیم که قورمه سبزی در هر منطقه از ایران، به نحوی آماده می‌شود، اما قطعا یک پایه و اساسی برای پخت این خورس وجود دارد. در این قسمت شما را با ترکیبات ادویه قورمه سبزی و سبزی های مصرفی آن آشنا می‌کنیم:

طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی

از دلایلی که گفتیم طعم قورمه سبزی در نقاط مختلف ایران متفاوت است، تفاوت در همین ادویه جات و سبزیجات مصرفی است.

خرید زردچوبه

طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی

اول از همه با سبزی شروع می‌کنیم. سبزی‌های گفته شده را تهیه کنید، آنها را بشویید و خرد کنید.  اگر سبزی تازه باشد قطعا طعم غذا بسیار بهتر و لذیذتر خواهد بود اما با سبزی از قبل آماده شده در فریزر نیز می‌توان غذای خوبی آماده کرد.

از نکات مهمی که باید در تهیه قورمه سبزی بدانید این است که ادویه جات را چه موقع اضافه کنید. ادویه قورمه سبزی باید آخر کار یعنی یک ربع مانده به پخت کامل غذا اضافه شود تا عطر و طعم خوبی بگیرد. برای خرید ادویه های گفته شده نیز می‌توانید از طریق فروشگاه زرین گیاهینه اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت خلال بادام

طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی

همانطور که از نام این خورش پیداست سبزی‌ها اصلی‌ترین قسمت آن هستند. بنابراین ترکیب سبزیجات آن بسیار مهم است و تفاوت و کم و زیاد شدن مقدار سبزی باعث تفاوت طعم غذا می‌شود.

طرز تهیه قورمه سبزی در هر شهری با شهر دیگر متفاوت است. در تهران برای تهیه این خورش فقط از تره، شنبلیله و جعفری استفاده می‌شود. اما در جنوب ایران از سبزیجات زیادی از جمله تره، گشنیز، شنبلیله، اسفناج یا برگ چغندر، رازیانه، سیر سبز و جعفری استفاده می‌شود.

در سمت آذربایجان، ترخون در ترکیب سبزیجات در این خورش استفاده می‌شود و طعم آن را متفاوت می‌کند. همچنین در این دستور از پوره گوجه فرنگی در خورش استفاده می‌شود که آن را خوش رنگ و طعم‌تر می‌کند.

خرید برنج لنجان

خواص ادویه های مخصوص قورمه سبزی

  • فلفل قرمز: فلفل قرمز یکی از اصلی‌ترین ادویه های قورمه سبزی به حساب می‌آید. این ادویه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌های A, B, C و K و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و مس میباشد. این ادویه علاوه بر تندی خوبی که به غذا اضافه می‌کند، باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن و تقویت سیتم ایمنی نیز می‌شود، همچنین فلفل قرمز برای کاهش کلسترول نیز گزینه مناسبی است.
    بهترین تایم برای اضافه کردن فلفل به خورش، هنگام تفت دادن پیاز داغ می‌باشد. البته به یاد داشته باشید که همانقدر که این ادویه خاصیت دارد، استفاده بیش از حد آن می‌تواند موجب بیماری‌های گوارشی شده و ناراحتی معده ایجاد کند.

خواص ادویه های مخصوص قورمه سبزی

  • ادویه هفت رنگ: ادویه هفت رنگ نیز یکی از ادویه‌ها و چاشنی‌های بی نظیر خورش‌های ایرانی است. این ادویه از ترکیب دارچین، هل، زیره، خرید پاپریکا، فلفل سیاه و میخک تهیه می‌شود و طبع گرمی هم دارد. با افزودن این ادویه به خورش قورمه سبزی، جدای از افزودن طعم مطبوع به غذا، می‌توانید از خواص دارویی آن نیز بهره مند شوید. برای افزودن این ادویه فوق العاده به قورمه، بهتر است آن را با پیاز و گوشت تفت دهید و سپس سبزیجات و حبوبات را اضافه کنید.

خرید پاپریکا درجه یک

  • زردچوبه: زردچوبه یکی از ادویه های محبوب در کشور ایران است که تقریبا همه افراد در هر غذای ایرانی از آن استفاده می‌کنند. این ادویه خواص زیادی از جمله آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد باکتری دارد و می‌تواند کبد را سم زدایی کند، پوست را جوان کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و عملکرد قلب را بهبود بخشد.زردچوبه را نیز مانند ادویه های دیگر می‌توانید هنگام تفت دادن پیار به غذا اضافه کنید.

خرید گیاهان دارویی

کلام آخر

برای تهیه ادویه قورمه سبزی می‌توانید ادویه جات مورد نظر خود را از سایت گیاهینه تهیه کنید. همچنین در صورتی که تمایل به خرید گیاهان دارویی، اطلاع از قیمت زعفران یا محصولات دیگر دارید گیاهینه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

در صورتیکه در منطقه شما قورمه سبزی به روش دیگری طبخ می‌شود حتما آن را از طریق کامنت ها با ما در میان بگذارید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهتا
مهتا
6 ماه قبل

من این ادویه قورمه سبزی را درست کردم از روی همین دستور خیلی خوب شده بود فقط به نظرم با سبزی تازه خیلی هم بهتر میشه اصلا یکی از راه هایی که قرمه سبزی خوشمزه میشه جدا از ترکیبات ادویه ش باید سبزی تازه و خوش عطرم استفاده کنیم
باتشکر

Fateme amooshahi
مدیر
Fateme amooshahi
6 ماه قبل
پاسخ به  مهتا

سلام دوست عزیز ممنون که نظر خودتون درباره ادویه قورمه سبزی را با در میون گذاشتید 😍