شربت تخم شربتی و خاکشیر
طرز تهیه انواع شربت با تخم شربتی
21 فروردین 1402
تخم شربتی و خواص بی نظیر آن برای سلامتی
7 خواص تخمه شربتی که باید بدانید!
23 فروردین 1402

طرز تهیه خورشت خلال بادام

خورشت مجلسی خلال بادام کرمانشاهی

آخرین بروز رسانی 9 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

خورشت خلال بادام یک غذای کردی و محلی در مناطق کردنشین است. این غذای سنتی یکی از غذاهای خوشمزه و بی‌نظیر کرمانشاهی است. این خورشت که نه تنها در میان کردهای عزیز، بلکه میان همه‌ی ایرانیان محبوب و معروف است معمولاً به عنوان نذری در ماه محرم در کرمانشاه پخته و بین عزاداران پخش می‌شود.

اگر به دنبال پخت خورشتی متفاوت با طعمی بی‌نظیر هستید، ما به شما خورشت خلال بادام را پیشنهاد می‌کنیم. این خورشت مجلسی فوق‌العاده با طعمی اصیل دل هر آدمی را آب می‌کند و هوش از سر می‌برد!

یکی از فوت و فن های پخت خورشت خوشمزه استفاده از ادویه خورشتی هست که خیلی از سرآشپز های بزرگ استفاده میکنند. شما می تونید بهترین ادویه خورشتی رو از فروشگاه گیاهینه تهیه کنید.

برای آشنایی با طرز تهیه و نکات پخت خورشت خلال بادام همراه گیاهینه باشید. ما در این مقاله به فوت و فن‌های مربوط به تهیه‌ی این خورشت خوشمزه و مجلسی خواهیم پرداخت.

مواد لازم برای تهیه‌ی خورش خلال بادام

در ادامه مواد لازم برای تهیه‌ی این خورش خوشمزه برای 4 نفر آورده شده است.

مواد لازم
گوشت خورشتی گوسفندی 400 گرم
خلال بادام 250 گرم
زرشک سیاه یا قرمز 100 گرم
لیمو عمانی 3 عدد
پیاز 2 عدد
زعفران دم کرده به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
گلاب به مقدار لازم
ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) به مقدار لازم
روغن کرمانشاهی و روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه خورش خلال بادام مجلسی به روش کرمانشاهی

  • ابتدا گوشت را به خوبی بشوییم و آن را به شکل مکعب‌های کوچک خرد می‌کنیم. (به جای گوشت گوسفند از گوشت گوساله، مرغ یا بوقلمون نیز می‌توان استفاده کرد. اگر از گوشت گاو یا گوساله استفاده می‌کنید حتماً، آن را جدا بپزید و کف آن را بردارید).
  • در مرحله‌ی بعدی پیاز را می‌شوییم و آن را به صورت نگینی ریز می‌کنیم.
  • مقداری روغن مایع به همراه روغن کرمانشاهی در ماهیتابه می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا داغ شود. سپس پیازها را به آن اضافه می‌کنیم. پس از اینکه پیازها سبک شدند مقداری زردچوبه به آن اضافه می‌کنیم تا طلایی شوند.
  • پس از سرخ و طلایی شدن پیاز ها، گوشت‌های ریز شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم. گوشت را به‌خوبی و مداوم تفت می‌دهیم و این کار را تا زمانی که رنگ گوشت‌ها تغییر کند، ادامه می‌دهیم.
  • 2 قاشق رب گوجه فرنگی را در ظرفی جدا به خوبی تفت می‌دهیم تا بوی خامی آن از بین برود. سپس رب تفت داده شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم.
  • حدود 6 لیوان آب به قابلمه اضافه می‌کنیم و درب آن می‌بندیم.
  • ابتدا حرارت شعله را زیاد می‌کنیم تا آب به جوش آید. پس از به جوش آمدن آب، شعله را کم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم مواد درون خورشت به آرامی بپزند و گوشت کامل مغز پخت شود.
  • خلال بادام را در کاسه‌ای محتوی آب می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم حدود یک ساعت در آب بماند تا نرم شود. پس از یک ساعت آب آن را خالی و مقداری زعفران کم کرده بر روی آن می‌ریزیم. این کار سبب می‌شود خلال‌ها طعم و عطر بهتری پیدا کنند. (خلال‌ها را حداقل 15 دقیقه در زعفران دم کرده خیس می‌دهیم).
  • لیمو عمانی را با چنگال سوراخ می‌کنیم، و آن‌ها را نیز یک ساعت در آب خیس می‌دهیم و چند بار آب آن را عوض می‌کنیم. با این کار تلخی لیمو عمانی از بین می‌رود. (خرید لیمو عمانی)
  • زرشک را نیز با آب سرد به خوبی می‌شوییم و برای مدتی در آب می‌خیسانیم. سپس آن را آبکش کرده و در مقدار کمی روغن یا کره تفت می‌دهیم تا براق شود.
  • گوشت خورشت را پس از دو ساعت بررسی می‌کنیم تا ببینیم پخت یا نه. اگر مغز آن پخته نشد، زمان بیشتری به آن می‌دهیم اما اگر گوشت پخته بود سایر مواد را به آن اضافه می‌کنیم.
  • در این مرحله خلال بادام همراه زعفران دم‌کرده، لیمو عمانی، زرشک، گلاب (خرید گلاب) و ادویه را به خورشت اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا خورشت جا بیفتد و غلیظ شود (حدود نیم ساعت).
  • در انتها، مزه‌ی خورشت را می‌چشیم و نمک و ادویه‌ی آن را تنظیم کنید.
  • خورشت خلال بادام به صورت غلیظ و کم‌آب سرو می‌شود. پس زمان مناسب به آن بدهید تا کاملاً جا بیفتد. در نهایت این خورشت خوشمزه را با برنج نوش جان کنید.
طرز تهیه خورش خلال بادام

طرز تهیه خورش خلال بادام

فوت و فن خورش خلال

  • پیازها را کاملاً ریز یا رنده کنید. پیازها نباید در خورشت خلال بادام دیده شوند. هم‌چنین بهتر است از پیاز قرمز استفاده شود زیرا پیاز سفید کمی شیرین است.
  • گوشت باید ریز خرد شود. استفاده از گوشت گوسفندی طعم بهتری به خورش می‌دهد. جوشاندن گوشت و جدا کردن کف قهوه‌ای آن سبب شفاف و روشن شدن خورش خلال بادام می‌شود.
  • به دلخواه می‌توانید کمی چوب دارچین به خورشت اضافه کنید و در انتها آن را جدا کنید (استفاده از پودر دارچین سبب کدر شدن خورشت می‌شود).
  • در این خورش سنتی از زرشک سیاه کرمانشاهی استفاده می‌شود اما اگر در دسترستان نیست، زرشک قرمز را می‌توان به جای آن استفاده کرد.
  • اگر خورشت‌تان آبکی است، حرارت را بالا ببرید تا آب آن تبخیر شود.

خورش خلال در زودپز

خورش خلال بادام را می‌توان در زودپز نیز آماده کرد. استفاده از زودپز زمان پخت این خورش را کاهش می‌دهد. برای این کار کافی‌ست به جای تفت دادن گوشت درون قابلمه، آن را درون زودپز بریزید و 45 دقیقه تا یک ساعت به آن فرصت دهید تا گوشت کامل بپزد. سایر مراحل شبیه به مراحل ذکر شده در بالا است.

پس از اضافه کردن سایر مواد به گوشت، حدود 30 دقیقه لازم است تا خورش خلال بادام جا بیفتد. در این مرحله نیاز نیست درب زودپز را دوباره قرار می‌دهید و می‌توانید از درب پیرکسی استفاده کنید.

خورشت خلال بادام جاافتاده

خورشت خلال بادام جاافتاده

زمان پخت خلال بادام

زمان پخت خورش خلال بادام چیزی در حدود 2:30 تا 3 است. 2 ساعت برای پخت گوشت و نیم ساعت برای جا افتادن خورشت نیاز است. البته این زمان تقریبی است و به گوشتی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد.

خورش خلال بادام با لپه

لپه جزء مواد اصلی این خورش نیست اما می‌توان در صورت دلخواه خورش خلال بادام را با لپه نیز آماده کرد. پس از تفت دادن گوشت لپه خیسانده شده را نیز به قابلمه اضافه می‌کنیم و سایر مراحل را مانند مراحل ذکر شده در بالا، تکرار می‌کنیم.

خورش خلال بادام با رب انار

اگر طعم رب انار مطابق میلتان است، می‌توانید خورش خلال بادام را با رب انار آماده کنید. رنگ خورش تا حد زیادی به رنگ رب انار بستگی دارد. میزان استفاده از رب انار در خورش به طعم و رنگ رب‌ انار و هم‌چنین سلیقه‌ی شما بستگی دارد.

سخن پایانی

ما در این مقاله طرز پخت خورشت خلال بادام را توضیح دادیم. این خورشت یکی از غذاهای محبوب و سنتی کرمانشاهی است که طرفداران بسیاری در سراسر کشور عزیز ما دارد. خورشت خلال بادام با طعم فوق‌العاده و بی‌نظیر لذت تجربه‌ی طعم اصیل ایرانی را به شما هدیه می‌دهد. پس حتماً آن را امتحان کنید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها