صابون تریاک چیست؟
صابون تریاک دو رنگ خوبه یا تک رنگ + صابون تریاک برای چی خوبه؟
18 مرداد 1402
طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی
ادویه قورمه سبزی | طرز تهیه ادویه قورمه سبزی، ترکیبات و خواص آن
5 مهر 1402

ادویه رزماری چیست؟ + خواص رزماری در غذا + طریقه مصرف رزماری در آشپزی

آخرین بروز رسانی 18 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

آیا از خواص رزماری در غذا اطلاع دارید؟ به نظر شما رزماری در چه غذاهایی قابل استفاده است؟ ترجیح میدهید از رزماری تازه در غذا استفاده کنید یا رزماری خشک؟

رزماری یکی از گیاهان دارویی چند ساله، با خواص بی‌نظیر زیادی است که به عنوان یک طعم دهنده در غذا از آن استفاده می‌شود. این گیاه که اکلیل کوهی نیز نامیده می‌شود، بسیار خوشبو و معطر بود و خواص بسیار  زیادی دارد که به همین خاطر در تهیه غذاهای مختلفی از آن استفاده می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید خواص رزماری در غذا را بدانید تا پایان این محتوا با ما همراه باشید.

گیاه رزماری از خانواده نعنائیان است که با نام لاتین رزمارینوس نیز شناخته می‌شود. این گیاه، که برگ‌های سبز تیره و به شکل سوزنی دارد، اولین بار در سواحل دریای مدیترانه شناسایی شد و گاهی ارتفاع آن تا دو متر نیز رشد دارد. گیاه رزماری در آب و هوای مدیترانه‌ای رشد خوبی دارد اما رشد آن با آب و هوای ایران نیز سازگار است.

خواص رزماری در درمان بیماری‌های مختلف

گیاه رزماری ترکیبات و مواد طبیعی زیادی دارد که برای درمان بیماری‌های زیادی مفید هستند از جمله آنها می‌توان به لوتئولین، فلاونوئیدها مثل جنکوانین، دی‌ترپن‌ها، تانن‌ها، تری‌ترپن‌ها، اسیدهای فنولی مثل اسید رزمارینیک، کربوهیدرات، چربی، پروتئین، فیبر، ساپونین، املاح و ویتامین‌ها اشاره کرد.

ترکیبات این گیاه، دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به کاهش التهاب‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی، سرطان و آرتروز کمک کند. همچنین دارای خواص ضد اضطرابی است و در کاهش استرس و اضطراب موثر است.

برای اطلاع از طریقه مصرف رزماری برای لاغری چگونه است؟ + رزماری و گل محمدی برای لاغری می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

گیاه رزماری، دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است و می‌تواند به کنترل رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف در بدن کمک کند. خواص ضد اکسیدانی باعث جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و همچنین دارای خواص ضد درد و ضد تشنج است و ممکن است در کاهش علائم بیماری‌های مختلف مثل صرع، دردهای سر و گردن، و دردهای عضلانی-اسکلتی کمک کند.

علاوه بر این، نباید از تاثیر رزماری در محافظت از پوست در مقابل اشعه خورشید غافل شوید. مصرف این گیاه باعث می‌شود که پوست در مقابل اشعه uv و در نهایت بروز پیری زودرس و سرطان‌های پوستی، نگهداری شود.

با توجه به این خواص، استفاده از رزماری در غذا و دسرهای مختلف به عنوان ادویه‌ای خوش عطر و طعم می‌تواند به سلامتی انسان کمک زیادی کند.

ادویه رزماری در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

ادویه رزماری در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

گیاه رزماری ، عطر زیادی دارد و در آشپزی کاربردهای متنوعی دارد. این گیاه به دلیل مزه تندی که دارد برای از بین بردن بوی بد ماهی، میگو و انواع گوشت بسیار مناسب است و به عنوان یک ادویه معطر و خوشمزه در غذاها استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای رایج آن در آشپزی عبارتند از:

برای خرید ادویه جات تازه و باکیفیت، انواع ادویه هندی، ترکی، محلی، ایرانی و چاشنی‌های خوش طعم نیز می‌توانید از طریق سایت گیاهینه اقدام کنید.

اضافه کردن آن به سس‌ها و ماریناد ها

رزماری می‌تواند به عنوان یک ادویه معطر در ترکیب سس‌ها و ماریناد ها، مثل سس گوجه‌فرنگی، سس بلوچ، سس برگر و غیره استفاده شود و عطر و طعم خاصی  به آن ببخشد.

رزماری در غذا و خورشت‌های مختلف

رزماری به غذاهای خورشتی، مثل خورش قیمه، خورش لوبیا و انواع سوپ و آش، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.

استفاده برای پخت انواع گوشت

خواص رزماری

گیاه رزماری با گوشت قرمز، مرغ، میگو و گوشت ماهی بسیار خوب ترکیب می‌شود و به خوبی می‌تواند بوی نا مطبوع ماهی و میگو را از بین ببرد. بنابراین می‌توان گفت از مهم‌ترین خواص رزماری در غذا، گرفتن بوی نامطبوع مواد غذایی خام است و می‌توانید آن را به عنوان ادویه در طبخ انواع گوشت قرمز و سفید استفاده کنید.

دم‌ کرده گیاه رزماری

لازم به ذکر است که دم‌کرده رزماری، ضد استرس بوده و باعث از بین بردن افسردگی در فرد می‌شود. این دمنوش، سوء هاضمه را نیز برطرف می‌کند و به دلیل اینکه حاوی مواد طبیعی مثلک تیامین، نیاسین، بتاکاروتن، اسیدپانتوتنیک، بیوتین و … است.

همچنین انواع آنتی‌اکسیدان‌های ضروری را در ترکیب خود دارد  عملکرد مغز را بهبود بخشید و از تخریب انتقال دهنده‌های عصبی جلوگیری می‌کند. همچنین وجود انواع ویتامین‌های D، A، B1، B2، B3،  B6،  B12، ویتامین E و … در ترکیب آن به همراه ماده طبیعی به نام کولین، جریان خون به طرف مغز را بهبود بخشیده و از بروز بیماری آلزایمر در افراد جلوگیری می‌کند.

علاوه بر غذاهای اشاره شده در بالا، رزماری در غذاهای دیگری مثل تهیه انواع نان‌ها، کوکی‌ها، انواع کیک، انواع کباب، استیک،  ماکارونی، پاستا، پیتزا، چیپس، کوکتل، گرانیتا، تهیه انواع سالاد و … به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه رزماری به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، آنتی ویروسی و آنتی باکتریایی از زمان‌های گذشته تا به امروز در طب سنتی کاربرد زیادی داشته است. بنابراین استفاده از این گیاه معطر و پرخاصیت در پخت و پز می‌تواند علاوه بر خوش‌طعم کردن غذا، باعث درمان بیماری‌های زیاد و همچنین جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف در بدن شود.

یکی از خواص رزماری در غذا، کمک به هضم آن است. این گیاه، حاوی مواد و ترکیبات طبیعی است که به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و  همچنین باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود.

علاوه بر این  ماده‌ای به نام کولین در ترکیبات طبیعی این گیاه خوش طعم و خوش‌عطر وجود دارد  که برای دستگاه گوارش بدن بسیار موثر  و مفید بوده و به تنظیم و کنترل چربی‌های کبد کمک می‌کند.

استفاده گیاه رزماری در پخت و پز، علاوه بر خواصی که در بالا به آنها اشاره شد، جنبه دارویی نیز دارد و از بروز بیماری‌هایی مثل بوی بد دهان،  ریزش مو، بهبود قاعدگی در بانوان، تورم مغز، سلامت اعصاب و روان و  … کمک می‌کند و همچنین به دلیل خاصیت ادرار آور، از بروز بیماری پروستات و عفونت‌های مثانه‌ای جلوگیری می‌کند.

اگر با طرز استفاده از رزماری تازه آشنا نیستید نیز می‌توانید این مقاله را بخوانید.

طریقه مصرف رزماری در آشپزی

طریقه مصرف رزماری در آشپزی

مصرف گیاه رزماری در غذا با برگ‌های خشک و تر آن انجام می‌شود. همچنین از این گیاه به صورت روغن رزماری‌، پودر‌، برگ‌، چای برای دم و عصاره آن استفاده می‌شود. اگر قصد دارید از این گیاه  به صورت تازه و تر در غذاهای خود استفاده کنید، برگ‌ها را از ساقه جدا کرده و تمیز بشویید بعد اجازه دهید آب آن کشیده شود، سپس آن را خرد کنید.

برای استفاده از آن در  سوپ و خورش، نیز می‌توانید شاخه‌ها را تمیز شسته و به صورت سالم در  سوپ و خورش قرار دهید و قبل از سرو آن، رزماری را خارج کنید.

لازم است بدانید برگ رزماری خشک شده، بافت سفت‌تری به نسبت نوع تر آن دارد بنابراین برای مصرف باید آن را با آسیاب و یا هاون خرد کنید.

روش دیگر استفاده از رزماری در مواد غذایی این است که آن را به همراه گیاهان معطر دیگر برای طعم بهتر به مواد غذایی مثل روغن زیتون، پنیر و … اضافه می‌کنند.

گیاه رزماری را از کجا تهیه کنیم؟

از آنجایی که پخش داروی گیاهی زیادی وجود دارد که در شهرهای  مختلف کشور اقدام به جمع‌آوری و فروش این گیاهان به صورت آنلاین و حضوری می‌کنند، بنابراین اعتماد کردن به هر فروشگاهی برای تهیه این گیاه به صورت تازه و با کیفیت اولیه خود، کار دشواری است. پس بهتر است به جای خرید از هر فروشگاهی، مراکز پخش معتبر را بشناسید.

ما در اینجا شما را با فروشگاه گیاهینه آشنا می‌کنیم این مجموعه به عنوان  یکی از بزرگترین نمایندگی مراکز پخش گیاهان دارویی شناخته شده است و توانسته است  با جمع‌آوری و بسته‌بندی انواع گیاهان دارویی با کیفیت بسیار خوب، در سراسر کشور اعتماد مشتریان زیادی را به خود جلب کند.. جهت خرید می‌توانید از طریق سایت این مجموعه اقدام کنید.

سخن آخر

در این محتوا سعی کردیم به صورت مختصر شما را با خواص گیاه رزماری در غذا آشنا کنیم و بگویم که این گیاه دارویی علاوه بر عطر و طعم فوق‌العاده و بی‌نظیری که به غذاها و خوراکی‌های مختلف می‌بخشد، استفاده از آن در تهیه غذا می‌تواند جنبه دارویی داشته باشد و بدن فرد را در مقابل انواع سرطان‌های مختلف مثل: پانکراس، سرطان پروستات، سرطان تخمدان، سرطان گردن رحم، سرطان مثانه، سرطان کبد و … مقاوم کند.

پس پیشنهاد ما این است که با توجه به خواص زیادی که این ادویه‌‌ی بی‌نظیر بر روی سلامتی شما دارد، از آن غافل نشوید و در تهیه انواع غذاهای مختلف از آن استفاده کنید.

اگر شما نیز متقاضی خرید رزماری به صورت عمده یا کیلویی هستید، می‌توانید از طریق لینک مربوطه اقدام به خرید کنید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها