بهترین خواص گل محمدی خشک شده + طرز تهیه دمنوش گل محمدی
خواص گل محمدی خشک چیست + طرز تهیه دمنوش گل محمدی برای یبوست
10 مهر 1402
دانه کینوا چیست؟ + خواص دانه کینوا + دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم؟
طریقه مصرف کینوا برای لاغری | دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم؟
23 مهر 1402

فواید خوردن روغن زیتون همراه غذا چیست؟ – آشنایی با خواص روغن زیتون

آخرین بروز رسانی 18 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

فواید خوردن روغن زیتون همراه غذا چیست؟ روغن زیتون یکی از قسمت های اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان است و چربی موجود در آن از نوع چربی‌های تک غیراشباع است که یک چربی سالم به حساب می‌آید و از همین رو خواص روغن زیتون بسیار زیاد و مشهور است!

آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون می‌تواند در برابر آسیب‌های سلولی که منجر به طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌شود محافظت کند. روغن زیتون فرابکر طعم تلخی دارد اما آنتی اکسیدان‌های آن بیشتر است.

روغن زیتون یکی از روغن‌های پرمصرف برای پخت و پز غذا است. این روغن از میوه درخت زیتون به دست می‌آید و دارای چربی غیراشباع است. امروزه این روغن محبوب‌ترین روغن در سراسر جهان است.

روغن زیتون در انواع غذاها، سالادها، پیش غذاها و … قابل استفاده است و می‌توان آن را برای پخت و پز و سرخ کردن نیز استفاده کرد.

امروز در این مقاله به سوالات شما درباره فواید خوردن روغن زیتون همراه غذا و به طور کلی خواص روغن زیتون صحبت کنیم و نحوه استفاده از روغن زیتون را به شما آموزش دهیم.

برای خرید روغن زیتون می‌توانید از فروشگاه گیاهینه اقدام کنید.

فواید خوردن روغن زیتون همراه غذا

فواید خوردن روغن زیتون همراه غذا گیاهینه

مطالعات زیادی در خصوص فواید روغن زیتون انجام شده است که مشخص کرده روغن زیتون فرابکر بیشترین خاصیت را در بین دیگر روغن‌ها دارد و می‌تواند از آسیب های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند.

اگر رادیکال‌های آزاد بیش از حد باشند، می‌توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند. این استرس نیز می‌تواند منجر به آسیب سلولی شود و ممکن است در ایجاد برخی بیماری‌ها از جمله انواع خاصی از سرطان نقش داشته باشد.

1. تقویت سیستم قلبی عروقی

روغن زیتون منبع اصلی چربی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. به نظر می‌رسد افرادی که این رژیم را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از رژیم‌های دیگر پیروی می‌کنند، امید به زندگی بالاتری دارند، از جمله خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی در این افراد کاهش می‌یابد.

در یک مطالعه ثابت شد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا همان روغن زیتون استفاده می‌کردند، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی کم چرب داشتند، کمتر دچار بیماری های قلبی عروقی شدند.

فواید خوردن روغن زیتون همراه غذا گیاهینه

این مطالعه طوری بود که پس از آن، پزشکان مصرف یک تا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون همراه غذا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی پیشنهاد کردند.

نتایج یک مطالعه در سال 2017 نیز نشان داد که پلی فنول‌های موجود در روغن زیتون فرابکر ممکن است از بیماری‌های قلبی عروقی، تصلب شرایین، سکته مغزی، اختلال عملکرد مغز و سرطان محافظت کند. (پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند.)

2. جلوگیری از سندرم متابولیک

سندرم متابولیک وضعیتی است که با گروهی از فاکتورهایی که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد، مشخص می‌شود، از جمله چاقی، فشار خون بالا و سطح قند خون بالا. تمامی این فاکتورها با روغن زیتون قابل پیشگیری و کنترل هستند پس می‌توان گفت روغن زیتون عاملی مهم در جلوگیری از سندرم متابولیک است.

3. کاهش خطر ابتلا به افسردگی

یکی از خواص روغن زیتون که ممکن است کمی به نظر شما عجیب برسد، کاهش ابتلا به افسردگی می‌باشد. در این خصوص مطالعه‌ای روی جوندگان انجام شد و نشان داد روغن زیتون فرابکر می‌تواند به محافظت از سیستم عصبی و تقویت آن کمک زیادی کند و همین امر باعث درمان یا پیشگیری از افسردگی و اضطراب است.

3. کاهش خطر ابتلا به افسردگی گیاهینه

مطالعات ثابت کرده است که چربی موجود در فست فودها و انواع غذاهای ناسام می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی و بیماری‌های روحی روانی را افزایش دهد. اگر مایل هستید بدانید رژیم غذایی چگونه روی افسردگی تاثیر می‌گذارد پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از سایت Medical News را از دست ندهید.

4. کاهش خطر ابتلا به سرطان

شاید یکی از شناخته شده‌ترین فواید خوردن روغن زیتون همراه غذا کاهش خطر ابتلا به سرطان باشد! روغن زیتون می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه داشته باشد. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2019 منتشر شد، مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان خصوصا سرطان روده بزرگ کمک کند.

در کل این روغن پرخاصیت یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیشگیری از آسیب های ژنتیکی و بیماری‌های سخت است.

5. پیشگیری از آلزایمر

روغن زیتون تاثیر حفاظتی روی سلول‌های خونی مغز دارد. از همین رو دانشمندان طی آزمایشی متوجه شدند که مصرف روغن زیتون فرابکر می‌تواند به کند کردن ابتلا به آلزایمر یا حتی متوقف کردن آن کمک زیادی کند. در حقیقت این تاثیر به دلیل وجود ماده‌ای به نام اولئوکانتال است که یک ترکیب فنلیِ موجود در روغن زیتون فرابکر است.

6. کمک به تقویت کبد

یک بررسی در سال 2018 از مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که مولکول‌های موجود در روغن زیتون فرابکر ممکن است به پیشگیری یا ترمیم آسیب‌های کبدی کمک کند.

به نظر می‌رسد MUFAهای روغن (تک چربی های اشباع نشده) که عمدتاً اسید اولئیک هستند و ترکیبات فنلی آن به کاهش التهاب، استرس اکسیداتیو، مقاومت به انسولین و سایر تغییراتی که می‌تواند منجر به آسیب کبدی شود، کمک می‌کند.

گیاه کندش و خواص روغن کندش

7. کمک به کاهش التهاب روده

امروزه بیماری‌هایی که مربوط به التهاب روده هستند به دلیل مصرف غذاهای فست فود و روغن های ناسالم بیماری‌های مربوط به التهاب روده افزایش یافته اند و سلامتی دستگاه گوارش را به خطر انداخته‌اند.

بیماری التهاب روده یا IBD به راحتی دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون کولیت را افزایش می‌دهد.

خواص روغن زیتون گیاهینه

یک بررسی در سال 2019 نشان داد که فنل های موجود در روغن زیتون ممکن است با تغییر میکروب‌های روده به تقویت ایمنی روده و سلامت روده کمک کند. چنین موردی می‌تواند برای افراد مبتلا به کولیت و سایر انواع IBD مفید باشد.

جدول ارزش غذایی روغن زیتون

یک قاشق غذاخوری یا 13.5 گرم روغن زیتون حاوی مواد زیر است:

  • 119 کالری،
  • 13.5 گرم چربی که 1.86 آن چربی اشباع شده است،
  • 1.9 میلی گرم ویتامین E،
  • 8.13 میکروگرم ویتامین K،

همچنین مقادیر زیادی کلسیم و پتاسیم و پلی فنول‌، توکوفرول، فیتواسترول، اسکوالن و اسیدهای ترپنیک و سایر آنتی اکسیدان در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون موجود است. پس می‌توان گفت خواص روغن زیتون نسبت به روغن دیگری برای استفاده به همراه غذا بسیار زیاد و قابل تامل است!

طریقه مصرف رزماری برای لاغری چگونه است؟ + رزماری و گل محمدی برای لاغری شکم

نکاتی برای استفاده از روغن زیتون

  • آن را روی سالاد بریزید یا به سس سالاد اضافه کنید،
  • آن را روی نان تازه بریزید،
  • هنگام تهیه نان از آن استفاده کنید،
  • هنگام سرخ کردن یا پختن عذا از روغن زیتون به جای سایر چربی ها استفاده کنید.

بر اساس یک بررسی معتبر منتشر شده در سال 2017، سرخ کردن غذا در روغن زیتون ممکن است به حفظ و حتی بهبود ارزش غذایی آن کمک کند. چرا؟ چون غذا آنتی اکسیدان هایی را جذب می‌کند که از روغن منتقل می‌شوند.

روغن زیتون را همراه با چه غذایی بخوریم؟

روغن زیتون را همراه با چه غذایی بخوریم؟ گیاهینه

روغن زیتون به عنوان طلای مایع شناخته می‌شود. اما آیا می‌دانید چه غذاهای همراه با روغن زیتون مصرف کنید؟

اول از همه باید بدانید که: روغن مناسب را انتخاب کنید. در مورد استفاده از روغن زیتون به عنوان چاشنی یا ترکیب آن با دسرها و محصولات لذیذ، مهم است که روغن زیتون فرا بکر با کیفیت بالا را انتخاب کنید.

در این بخش شما را با غذاهای عجیبی آشنا می‌کنیم که با روغن زیتون ترکیبی عالی و سالم می‌سازند:

  1. بستنی: شاید استفاده از روغن زیتون همراه با بستنی برای شما کمی عجیب به نظر برسد اما فقط یکبار ترکیب روغن زیتون روی بستنی را تست کنید تا هم عاشق طعم آن شوید و هم از خواص آن بهره ببرید.
  2. قهوه: افزودن روغن زیتون به قهوه مانند افزودن خامه به قهوه به متعادل کردن طعم و لذیذتر کردن آن کمک می‌کند.
  3. موس شکلات: هنگام آماده کردن موس شکلاتی، در ترکیبات خود مقداری روغن زیتون نیز بریزید! همچنین می‌توانید وقتی موس آماده شد کمی روغن زیتون روی تزیینات موس ریخته و از طعم آن لذت ببرید.
  4. سالاد میوه: سالادها یکی از معمول‌ترین غذاها برای افزودن روغن زیتون هستند و چه سالادی بهتر از سالاد میوه؟ روغن زیتون می‌تواند بافتی لطیف‌تر و طعمی لذیذتر به سالاد میوه ببخشد و در عین حال آن را غنی تر کند!
  5. شکلات داغ: هنگام تهیه یک شکلات داغ خامه‌ای و خوشمزه، کمی روغن زیتون را در ترکیب خود اضافه کنید و آن را با فرنچ پرس یا هر وسیله دیگری که دارید هم بزنید تا شاهد یک هات چاکلت خاص و بی نقص شوید!
  6. کیک: برای پختن کیک استفاده از روغن زیتون به جای روغن‌ ذرت و افتابگردان به شدت پیشنهاد می‌شود. شاید تصور کنید که اضافه کردن روغن زیتون به کیک کار غیرعقلانی است اما باید بگوییم که فوت کوزه گری بسیاری از قنادها و سرآشپزهای حرفه‌ای استفاده از این روغن به جای روغن های دیگر است.
  7. کوکی: برای پخت کوکی یا بیسکوییت باید از کره استفاده کرد! حالا اگر به مقدار کره را کمتر کرده و بجای آن از روغن زیتون استفاده کنید چه می‌شود؟ چنین ترکیبی را تست کنید و از آن لذت ببرید.

در حقیقت مواد غذایی بسیار زیادی از جمله پنیر، ماست یونانی، پوره سیب زمینی، پنکیک، نان موزی، چیز کیک و … هستند که می‌توانید هنگام آماده کردن آنها به جای استفاده از روغن های مضر یا کره از روغن زیتون استفاده کنید.

کلام آخر

در این پست سعی کردیم از خواص روغن زیتون و نحوه استفاده از آن در خوراکی‌ها و غذاهای روزانه شما صحبت کنیم. قطعا برای خرید روغن زیتون باید وقت زیادی بگذارید و تحقیقات زیادی انحام دهید زیرا برندها و فروشندگان تقلبی زیادی وجود دارند که روغن زیتون ناخالص را به شما می‌فروشند.

فروشگاه گیاهینه یکی از معتبرترین فروشگاه ها در خصوص ارائه بهترین محصولات ارگانیک و درجه یک می‌باشد. برای خرید یا مشاوره خرید می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Xbani
Xbani
6 ماه قبل

سلام روزتون بخیر میخواسم بدونم بهترین زمان خوردن روغن زیتون برای یبوست کیه؟ من شنیدم که این روغن خیلی برای درمان این بیماری خوبه واس همین میخام مصرف کنم اما نمی دونم چه موقعو چجوری بخورم

Fateme amooshahi
مدیر
Fateme amooshahi
6 ماه قبل
پاسخ به  Xbani

سلام روز شماهم بخیر.
بله روغن زیتون برای یبوست گزینه مناسبیه و بهترین زمان خوردن روغن زیتون برای یبوست قبل از هروعده غذاییه. البته زمانی که بیشتری تاثیر رو داره قبل از صبحانه است ولی قبل از هروعده غذایی هم اگه یک قاشق مربا خوری روغن زیتون میل کنید به رفع یبوست کمک زیادی میکنه.