خواص زردچوبه ناشتا گیاهینه
خواص زردچوبه ناشتا چیست؟ | خوردن زردچوبه ناشتا برای کبد چرب
10 اسفند 1402

چای ماسالا برای چی خوبه؟ + طرز تهیه چای ماسالا

آخرین بروز رسانی 23 اسفند 1402 توسط Fateme amooshahi

چای ماسالا ترکیب چای، شیر و چند ادویه خاص است که از جنوب آسیا آمده و امروزه به سراسر دنیا حتی غرب نیز رسیده است. البته طرز تهیه و ادویه‌های مورد استفاده آن در منطقه های مختلف فرق می‌کند.

یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت چای ماسالا، خواص شگفت انگیز آن می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم راجع به خواص چای ماسالا و طرز تهیه چای ماسالا بخوانیم:
پس بیاید باهم ابتدا ببینیم چای ماسالا چه خواص و فوایدی دارد.

چای ماسالا برای چی خوبه؟

چای ماسالا برای چی خوبه؟

از جمله خواص چای ماسالا می‌توان به فواید مختلف چای ماسالا برای زنان، مردان وکودکان، خواص چای ماسالا برای لاغری و کنترل قند خون، چای ماسالا برای سرماخوردگی، تقویت ایمنی بدن و دیگر خواص آن اشاره کرد.

حالا به توضیح تک تک این خواص میپردازیم:

خواص چای ماسالا برای مردان

چای ماسالا به علت ادویه های خاص و طبع فوق العاده گرمی که دارد برای تقویت قوای جنسی مردان توصیه می‌شود.

علاوه بر آن، چای ماسالا به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند که این به دلیل وجود میخک و دارچین درون چای ماسالا می‌باشد. برای مبارزه با بیماری ها و عفونت ها می‌توانید این چای را میل کنید.

از چای ماسالا همچنین می‌توانید به عنوان یک آرام‌بخش طبیعی استفاده کنید که کارکرد ارگان های بدن را بهبود می‌بخشد. این نوشیدنی به علت داشتن داشتن کافئین، می‌تواند به عنوان یک انرژی زای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

خواص چای ماسالا برای زنان

اگر از درد و گرفتگی دوران قاعدگی رنج می‌برید، خوردن چای ماسالا به شما توصیه می‌شود. این چای با طبع گرم و ادویه های خاصی که دارد، تا حد زیادی باعث آرام شدن اعصاب و عضلات می‌شود. همچنین برای پیشگیری از درد قاعدگی نیز می‌توانید از چای ماسالا استفاده کنید.

خواص چای ماسالا برای کودکان

همانطور که می‌دانید، چای ماسالا حاوی ادویه ها و مواد متنوع و مفید است. یکی از این مواد، میخک است که به کاهش درد کودک شما کمک می‌‎کند. چای ماسالا همچنین دارای ادویه دارچین می‌باشد که این ادویه می‌تواند باعث بهبود کارکرد مغز و ارگان های عصبی کودک شود.

خواص چای ماسالا برای لاغری

خواص چای ماسالا برای لاغری

به علت ترکیب ادویه های خاص، چای ماسالا باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن می‌شود و قند خون را کاهش می‌دهد. ادویه هایی مثل زنجبیل، هل، دارچین و فلفل درون چای ماسالا، خاصیت چربی سوزی دارند.

همچنین اگر در هضم غذا مشکل دارید این چای هضم غذای شما را بهبود می‌بخشد. چای ماسالا به دفع سم ها و مواد زائد از بدن کمک می‌کند. از دیگر فواید این نوشیدنی که به سلامت و لاغری می‌انجامد پاکسازی لوله گوارش و جلوگیری از یبوست است.

چای ماسالا همچنین موجب کنترل حرکات روده و سطح گلوکز و کلسترول می‌شود.

چای ماسالا برا لاغری کی بخوریم؟

شاید فکر کرده باشید زمان مصرف چای ماسالا تاثیری در روند سلامتی و لاغری ندارد. در صورتی که زمان های متفاوت مصرف، نتایج و فواید متفاوتی را باعث می‌شود.

بهترین زمان مصرف چای ماسالا برای لاغری و افزایش انرژی بدن، صبح ها است. همچنین بعد از ناهار خصوصا سرکار و 30_40 دقیقه قبل از ورزش نیز زمان های مناسبی برای افزایش تاثیر چای ماسالا در لاغری به شمار می‌روند.

ترجیحا مصرف چای ماسالا را به آخر شب موکول نکنید. زیرا این چای به دلیل کافئین موجود در خود می‌تواند روی زمان خواب شما تاثیر بگذارد. اما اگر چند ساعت قبل از خواب مثلا حدود عصر چای ماسالا بخورید، نه تنها موجب بی خوابی شما نمی‌شود بلکه به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد، کیفیت خواب شما را بهتر می‌کند.

البته دقت کنید که مکانیسم بدن ها با همدیگر فرق می‌کند و شما قبل از مصرف باید بسنجید که برای بدن خودتان چه زمانی بهتر است که این چای را مصرف کنید.

بیشتر بدانید: آیا ماست و دارچین برای لاغری خوب است؟

خواص چای ماسالا برای سرماخوردگی

چای ماسالا به علت داشتن ادویه های خاص، ویژگی ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد میکروبی دارد از این رو برای پیشگیری بیماری هایی مانند سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چای ماسالا همچنین به علت داشتن زنجبیل و میخک، برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی پیشنهاد می‌شود. این ترکیب مغذی برای درمان سرفه نیز می‌تواند موثر باشد.

علاوه بر سرماخوردگی، چای ماسالا می‌تواند از انواع عفونت ها، حالت تهوع و حتی برخی سرطان ها نیز جلوگیری کند.

این چای به دلیل اینکه دارای هل است حتی برای سلامت پوست و مو نیز می‌تواند موثر باشد.

یکی از خواص چای ماسالا این است که باعث افزایش به جریان افتادن خون و بالا رفتن دمای بدن می‌شود که این به علت وجود ادویه دارچین در این نوشیدنی معجزه آسا است.

در انتها باید به این موضوع توجه داشته باشیم که نوشیدنی چای ماسالا مانند هر خوراکی دیگر اگر به مقدار زیاد از حد مصرف شود، علی رغم خواص بسیارش، می‌تواند مضر باشد.

پس در خوردن این چای زیاده روی نکنیم و تعادل را در مصرف رعایت کنیم. همچنین اگر به مواد و ادویه های چای ماسالا مانند کافئین حساسیت دارید، قبل از مصرف چای ماسالا با شخص متخصص مشورت حاصل کنید.

طرز تهیه چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا

در اینجا می‌رویم سراغ طرز تهیه این چای مفید و خوشمزه. سه روش مختلف برای تهیه چای ماسالا وجود دارد. مراحل طرز تهیه چای ماسالا هندی به صورت زیر می‌باشد.

ادویه های مورد استفاده را می‌توانید از سایت ما تهیه کنید.

1. ابتدا شیر را در یک ظرف می‌ریزیم.
2. به آن هل، میخک، رازیانه، فلفل و پودر دارچین اضافه می‌کنیم.
3. ترکیب آماده شده را روی اجاق گاز قرار می‌دهیم و به مدت حدود 30 دقیقه به آرامی هم می‌زنیم.
4. پس از این مدت مواد حاضر شده را در لیوان می‌ریزیم.
5. در این مرحله چای دم کرده را به مواد مرحله قبل اضافه می‌کنیم.
6. در نهایت از پودر زنجبیل و عسل بر روی آن استفاده کنید.

همچنین برای خوشبو شدن بیشتر می‌توانید جوز هندی را هم به ترکیب خود اضافه کنید. نوش جان

روش راحت تر این است که به یک لیوان شیر، ادویه هایی که در بالا گفته شد اضافه کنید و سپس یک چای کیسه ای در لیوان بگذارید و نوش جان کنید.

دقت کنید شما می‌توانید در فصل ها و آب و هوا های مختلف چای ماسالا بخورید مثلا در زمستان و هوای سرد از شیر گرم برای تهیه چای ماسالا استفاده کنید و در هوای گرم تابستانی شیر سرد بریزید و حتی یخ نیز به آن اضافه کنید و به صورت خنک بنوشید.

بهترین و سریع ترین روش استفاده از پودر آماده چای ماسالا است. البته به شرطی که پودر شما با کیفیت و مغذی باشد. فروشگاه گیاهینه یک مرکز معتبر برای خرید چای ماسالا با بهترین کیفیت و طعمی عالی می‌باشد.

برای درست کردن چای ماسالا به این روش، کافی است پودر آماده چای ماسالا را در یک فنجان ریخته سپس روی آن به مقدار مناسبی آب جوش بریزید و مخلوط کنید. به همین راحتی چای ماسالای شما آماده است.

نوش جان.

4 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها