انواع فلفل سیاه + خواص فلفل سیاه
انواع فلفل سیاه + 14 خاصیت فلفل سیاه برای سلامتی
12 دی 1402
ارزش غذایی پودر نارگیل و خواص پودر نارگیل
ارزش غذایی پودر نارگیل | پودر نارگیل برای چی خوبه؟
24 دی 1402

بهترین هل برای کجاست؟ + شهر هل در ایران کدام شهر است؟

آخرین بروز رسانی 21 اسفند 1402 توسط Fateme amooshahi

بهترین هل برای کجاست؟ آیا هل طعمی شیرین دارد؟ چگونه باید از هل استفاده کنیم؟

هل نامی آشنا در دنیای ادویه جات است، اما اگر از شما خواسته شود طعم آن را توصیف کنید، ممکن است درچار سردرگمی شود.

این ادویه دارای طعم بسیار پیچیده‌ای است و می‌تواند این طعم را به غذاهای مختلف نیز منتقل کند. هل به عنوان سومین ادویه گران قیمت دنیا (پس از زعفران و وانیل)، شناخته می‌شود و حتی خیلی از آشپزها به این ادوی لقب ملکه ادویه ها را نسبت داده‌اند.

از کاری هندی گرفته تا نان های اسکاندیناویایی و دسرهای ایرانی، این ادویه در سراسر جهان کاربرد دارد.

خواص دارویی گیاه هل

خواص دارویی گیاه هل

گیاه هل یکی از گیاهان پرخاصیت و خوشبو است که میوه آن به دلیل قیمت بالا و عطر فوق‌العاده‌ای که دارد به ملکه ادویه‌ها شهرت دارد. خصوصا هل اکبر بنفش که یکی از بهترین انواع هل درجهان است.

این محصول، در آشپزی و تهیه انواع شیرینی‌ها  و همچنین گیاه هل در تهیه دمنوش‌های معطر کاربرد بسیار زیادی دارد، طبع گرم و خشکی دارد و در طب سنتی برای هضم غذا و خوشبو کردن دهان نیز کاربرد داشته است.

  • کمک به هضم غذا،
  • کمک به تنفس بهتر،
  • متعادل کردن سطح قند خون،
  • کاهش فشار خون،
  • درمان برونشیت،
  • بهبود گردش خون در بدن،
  • کنترل و بهبود دیابت،
  • کاهش ناراحتی‌های گوارشی در دوران بارداری،
  • درمان زخم معده.

هل برای قرن ها هم به عنوان یک ماده در آشپزی و هم به عنوان دارو استفاده می شود و تحقیقات نشان می‌دهد که این ادویه در واقع فواید سلامتی زیادی دارد.

برای مثال مطالعه‌ای در سال 2009 نشان داد که سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، در حالی که مطالعه‌ای در سال 2007 نشان داد که هل دارای خواص ادرارآور است.

همچنین، هل برای قرن‌ها به عنوان خوشبو کننده دهان مورد استفاده قرار می گرفته است و این ادعا توسط یک مطالعه اخیر نیز تأیید شد که هل در از بین بردن باکتری هایی که می‌توانند منجر به بیماری یا عفونت لثه شوند، موثر است.

ارزش غذایی و دارویی ادویه هل

گیاه هل، عمدتا دارای خواص و ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای است. این گیاه سرشار از مواد غنی و مغذی زیادی است، چندین نوع ویتامین در آن وجود دارد، علاوه بر آن، سرشار از مواد معدنی مختلف مثل: کلسیم، پتاسیم، پروتئین، فیبر، منیزیم، فسفر، آهن و کربوهیدرات است که مصرف روزانه آن در مواد غذایی و دمنوش‌ها می‌تواند مقداری از نیازهای بدن را تامین کرده و از بروز بیماری‌ها و دردهای مختلفی در بدن جلوگیری کند.

دم کرده هل می‌تواند باعث تسکین بیماری‌هایی مثل نفخ شکم، حالت تهوع، سوءهاضمه و کولیت شود و همچنین از ترشح زیاد اسید معده جلوگیری می‌کند. دانه‌های هل به دلیل داشتن خاصیت اکسپکتورانت،  از ایجاد خلط در گلو و مجرای بینی جلوگیری می‌کند و به پاکسازی سینوس‌ها و برونش‌های از ترشحات اضافی می‌پردازد.

دانشمندان تحقیقاتی بر روی روغن گیاه هل انجام داده‌اند که نشان می‌دهد این روغن خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و می‌تواند انواع قارچ‌ها را نیز از بین ببرد. برای اطلاع از قیمت هل می‌توانید از طریق سایت گیاهینه اقدام کنید.

ادویه هل از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان فشار خون، قند خون، کلسترول بالا و تری‌گلیسیرید
  • پاکسازی بدن
  • بهداشت دهان و دندان
  • بهبود گردش خون در بدن

آیا هل برای همه بی خطر است؟

cardamom

اگر هل به میزان متعادلی مصرف شود، تقریبا می‌توان گفت هیچ خطر خاص و ثبت شده ای ندارد.

هل یکی از پرمصرف‌ترین ادویه ها و ویژگی های آن در بسیاری از غذاهای شیرین و دسرهای خوش طعم است. دانه های موجود در داخل غلاف سبز حاوی اسانس هایی با طیف وسیعی از فواید هستند.

هل به هضم غذا کمک می کند، به کنترل فشار خون کمک می‌کند و حتی می‌تواند تهوع صبحگاهی را کاهش دهد. علاوه بر این، سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

با این حساب هل یکی از بهترین ادویه ها برای مصرف روزانه و یا هفتگی شماست!

آموزش درست کردن چای هل

برای دم کردن چای هل هندی دو لیوان آب و چهار عدد هل نیاز دارید. البته می‌توانید از عسل یا نبات نیز برای طعم بیشتر این چای استفاده کنید.

دانه‌های هل را بکوبید و این دانه‌ها را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا ده دقیقه روی دمای کم دم بکشد. سپس این دمنوش را با عسل یا نبات میل کنید.

همچنین می‌تواند هنگام دم کردن چای سیا، چند هل کوبیده شده را به چای اضافه کنید و اجازه دهید تا روی شعله کم دم بکشند. این ترکیب نیز یکی از خوشمزه‌ترین چای ها برای دریافت انرژی صبحگاهی می‌باشد.

تولید و صادرات هل 

منشأ گیاه هل در جنگل ‌های غربی واقع شده در جنوب هند است؛ در گذشته مصریان باستان از دانه‌های هل به عنوان یک ماده پاک کننده دندان استفاده می‌کردند، همچنین رومی‌ها و یونان باستان نیز از هل در ساخت عطر استفاده می‌کردند.

کشور گواتمالا یکی از بزرگ‌ترین کشورها در تولید هل است؛ هند، سریلانکا، تانزانیا، ویتنام، لائوس، السالوادور، کامبوج، گینه نو از دیگر کشورهای تولیدکننده هل در جهان هستند.

کشورهای هند و تانزانیا صادرات هل به دیگر نقاط جهان را بر عهده دارند؛ در این میان کویت، امارات، هنگ کنگ، سنگاپور، هلند، آمریکا، چین، عربستان و ژاپن از کشورهایی هستند که در زمینه واردات هل فعالیت دارند.

کاشت گیاه هل

برای کاشت هل اقلیم یک منطقه باید ارتفاع مشخصی از دریا داشته باشد و میزان بارندگی در منطقه، سالانه باید حدود 1500 تا 4000 میلی‌متر باشد؛ به طور کلی توزیع باران باید به شکلی خوب و معتدل انجام شود.

خاک مناسب برای کشت هل خاکی به نام لوم سیاه است و لایه‌هایی از خاک رس که دارای زهکشی مناسبی هستند نیز برای کشت این ماده خوشبو و مفید مؤثر است.

کاشت گیاه هل و شرایط جوی مناسب برای آن

green cardamom

منطقه‌ای که برای کاشت و پرورش گیاه هل انتخاب می‌شود باید در یک ارتفاع مناسب از سطح دریا قرار بگیرد. این گیاه در منطقه کوهستانی رشد فوق‌العاده‌ای دارد. میزان بارندگی در منطقه کاشت این گیاه دارویی باید به صورت خوب و حد مناسب، یعنی سالانه چیزی حدود 1500 تا 4000 میلی‌متر باشد. این گیاه در خاک لوم سیاه که بر روی آن، لایه‌ای از خاک رس زهکشی شده باشد، رشد بسیار خوبی دارد و ثمر مناسبی دارد.

تولید هل سبز

تولید هل تحت تأثیر شرایط آب و هوایی است و همان‌طور که ذکر شد نیاز به بارش مداوم دارد و در کنار باران نیاز به تابش مؤثر نور خورشید دارد. گیاه هل در معرض حمله آفات بسیاری است و همچنین به دلیل کاهش پوشش جنگلی با تخریب اکولوژیکی شدیدی روبرو است، گیاه هل برای رشد بهتر به شرایط جنگلی گرمسیری نیاز دارد.

نوع دیگری از هل به نام هل سیاه یا قهوه‌ای وجود دارد که در کوه‌های واقع شده در آفریقای مرکزی و ویتنام رشد می‌کند؛ طعم این هل با هل سبز متفاوت است. هل سبز نسبت به هل سیاه کاربرد و موارد استفاده بیشتری دارد.

بهترین هل برای کجاست؟

گیاه هل از خانواده زنجبیل بود و در مناطق کوهستانی و در سایه درختان رویش دارد، منشا اصلی آن، در جنوب شرقی آسیا و کشور هند است. یکی دیگر از بزرگترین تولید کنندگان این گیاه، کشور گواتمالا است.

پس می‌توان گفت کشور هند که مبدا تولید هل اکبر (مرغوب‌ترین و محبوب‌ترین هل دنیا) است، اولین و قدیمی‌ترین نقطه دنیا برای برداشت هل به شمار می‌رود و بهترین هل را دارد.

در درجه دوم کشور گواتمالا قرار دارد.

درخت هل در کجای ایران کشت میشود؟

آب و هوای همه مناطق ایران برای کاشت و تولید هل مناسب نیست. شهرهایی که بادهای شدید ندارند و دمای مناسب بین 35-10 درجه سانتی‌گراد‌ دارند، می‌توانند گزینه خوبی برای کاشت هل باشند.

از همین رو میتوان گفت:

شهر هل در ایران کجاست؟

شهر کرمان یکی از شهرهایی است که در تولید و کاشت هل سیاه پیش‌رو است.

مراحل برداشت و خشک کردن گیاه هل

بعد از دو سال که از کاشت گیاه هل گذشت، به بهره‌برداری می‌رسد و میوه می‌دهد؛ لازم به ذکر است که زمانی بین 15 تا 25 روز لازم است تا میوه این گیاه رسیده و به رنگ سبز درآید و بعد از آن، این گیاه ر در دستگاه خشک‌کن، در معرض آفتاب و یا  در کوره‌های مخصوص خشک می‌کنند.

برداشت گیاه هل باید در زمانی باشد که کامل رسیده باشد و میوه آن کاملا به رنگ سبز باشد تا کیفیت مناسبی داشته باشد. وقتی که کاملا رسیده باشد، به راحتی از شاخه جدا می‌شود.

دمای مناسب برای خشک‌ کردن گیاه هل نباید به بالاتر از 50 درجه سانتی‌گراد برسد؛ این دما باعث می‌شود بر رنگ و طعم گیاه تأثیر مخرب بگذارد. مرحله خشک کردن باید تا جایی که ممکن است کوتاه باشد و به درازا نکشد.

ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش خشک کردن قرار دادن گیاه هل زیر نور خورشید است اما این روش محصول چندان باکیفیتی را عرضه نمی‌کند. در واقع این روش تنها در مناطقی با آب و هوای گرم مؤثر واقع می‌شود، در غیر این صورت استفاده از دستگاه ‌های خشک‌کن روش مناسب ‌تری است.

برداشت گیاه هل باید در زمان مناسب که به آن مرحله بلوغ گفته می‌شود برداشت شود تا کیفیت مورد نظر به دست بیاید اما بعضی از کشاورزان قبل از رسیدن به این مرحله گیاه را برداشت می‌کنند چون نگران این موضوع هستند که گیاه توسط سارقان هل دزدیده شود.

زمانی که گیاه هل به مرحله برداشت رسیده می‌توان آن را بدون نیرویی اضافی از ساقه جدا کرد و اگر یکی از کپسول ‌های گیاه هل به راحتی جدا نشد باید صبر کرد تا به مرحله بلوغ خود برسد. بعد از برداشت باید گرد و غبار از این گیاه پاک شود و یک کارگر این توانایی را دارد که به مدت 8 ساعت حدود 100 کیلوگرم هل را از گرد و غبار پاک کند.

بعد از شستشو می‌توان کپسول‌های هل را در محلولی از «بی کربنات سدیم» قرار داد و خیس کرد؛ این کار به حفظ رنگ سبز گیاه هل کمک می‌کند.

درخت هل در کدام کشور است؟

کشورهایی مثل ویتنام، تانزانیا، لائوس، کامبوج، السالوادور نیز از کشورهایی هستند که در زمینه تولید گیاه هل فعالیت دارند و در بین آنها، تانزانیا و هند در زمینه صادرات این محصول فعالیت دارند.

این گیاه، در انواع مختلفی از جمله گیاه هل سبز، سیاه، سفید و رسمی به بازار عرضه می‌شود که طبیعت همه آنها گرم و خشک است  و نوع سبز آن، به نسبت انواع دیگر، عطر قوی و طعم بسیار خوب و مطبوع دارد. خواص درمانی این نوع هل بسیار زیاد است و در تهیه انواع غذا، شیرینی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد گیاه هل

بسیاری از غذاهای هندی و آسیایی مخصوصا ایران به هل نیاز دارند، از جمله غذاهایی که دارای ادویه کاری هستند مانند، خیر (پودینگ برنج هندی)، چای، شله زرد، مرغ، پلوهای مجلسی و …. .

ترکیبات ادویه هندی مانند گارام ماسالا نیز دارای هل است.

همچنین خواهید هل به انواع شیرینی‌ها پخته شده در سراسر جهان مانند کوکی‌ها، پودینگ نان و حتی چیزکیک گرما و عمق زیادی می‌بخشد. هل در مقطعی به اسکاندیناوی راه یافت، جایی که در حال حاضر هل را به طور گسترده در محصولات پخته شده مانند پولا فنلاندی و جولکاکا (نان کریسمس نروژی) استفاده می‌کنند.

برای بیشتر بهره بردن از طعم هل، سعی کنید آن را به سوپ اضافه کنید و یا هنگامی که گوشت هنوز خشک است، با استفاده از هل آن را طعم دار کنید.

همچنین خیلی از افراد برای پختن ماهی و دادن عطر و طعمی لذیذ به آن، از هل استفاده می‌کنند.

در بعضی از کشورها تحقیقاتی بر روی روغن گیاه هل انجام شده و طبق این تحقیقات این روغن ممکن است بسیاری از باکتری‌ها و قارچ ‌ها را از بین ببرد. همچنین کاربرد گیاه هل در درمان قند خون، فشار خون، کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالا نیز مورد بررسی قرار گرفته و مؤثر واقع شده است.

آزمایش‌هایی بر روی موش‌های صحرایی انجام شده که نشان می‌دهد گیاه هل می‌تواند از این حیوانات در برابر حملات قلبی محافظت کند، به دلیل فعالیت‌های آنتی اکسیدانی گیاه هل می‌تواند به بهبود عملکرد قلب کمک کند اما این آزمایش تاکنون فقط بر روی حیوانات انجام شده است.

همچنین در بهبود دستگاه گردش خون، پاک‌سازی بدن، بهداشت دهان و دندان و موارد متعدد دیگری نیز از گیاه هل استفاده بهینه می‌شود.

گیاه هل از مزایای بسیاری برخوردار است و بیشترین استفاده از آن در آشپزی و شیرینی‌پزی به عنوان ادویه است.

خرید گیاه هل سبز با کیفیت بالا

اگر قصد خرید و نگهداری گیاه هل سبز را دارید می‌توانید این محصول را از فروشگاه عطاری و ادویه زرین گیاهینه با بهترین کیفیت تهیه کنید.

این فروشگاه، یکی از بهترین پیشگامان عرضه انواع گیاهان دارویی بوده که به صورت حضوری و آنلاین فعالیت دارد و بهترین گیاهان را با قیمت بسیار مناسب از کشورهای تولید کننده تهیه کرده و در بسته‌بندی‌های بهداشتی و کاملا استاندارد به بازار عرضه می‌دارد. جهت خرید می‌توانید از طریق سایت این مجموعه اقدامات لازم را انجام دهید.

هل اکبر سبز، هل اکبر بنفش، صورتی، نارنجی، هل پیور اسپایس و … از پرفروش‌ترین انواع هل در فروشگاه گیاهینه می‌باشد. در صورت نیاز شما می‌توانید با کارشناسان ما جهت خرید و مشاوره پیش از خرید تماس بگیرید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها