کاربرد خلال بادام در ماه رمضان
پودر نارگیل و خلال بادام در ماه رمضان
10 اردیبهشت 1399
همه چیز در مورد کندرخوراکی و غیر خوراکی
فرق کندر دودی با خوراکی + انواع کندر خوراکی
18 اردیبهشت 1399

تفاوت دارچین سیلان و کاسیا در چیست؟

آخرین بروز رسانی 1 اسفند 1402 توسط Fateme amooshahi

در این مقاله قصد داریم تا مقایسه ای داشته باشیم بین دارچین سیلان و کاسیا اصل با ما همراه باشید.

دارچین از جمله ادویه‌جات محبوب و پرخاصیتی است که از قیمت قابل قبولی برخوردار بوده و در اغلب سوپرمارکت‌ ها در دسترس قرار دارد.

بسیاری از افراد، با انواع گوناگون این ادویه دوست داشتنی آشنایی ندارند. واقعیت این است که دارچین به دو گروه اصلی تقسیم بندی می‌شود. هر دو دسته هم دارای خواص و ویژگی‌هایی هستند که برای بدن مفید تلقی می‌شود.

با این حال، یکی از انواع دارچین دارای سمومی است که موجب می‌شود، مصرف بیش از اندازه آن برای سلامت انسان زیان ‌آور باشد.

دارچین چیست؟

دارچین ادویه‌ای است که از پوست درخت کافور یا سرده (Cinnamomum) به دست می‌آید. برای به دست آوردن این ادویه، لایه‌های داخلی پوست درخت مذکور را به صورت نوارهایی جدا و خشک می‌کنند. این نوارها پس از خشک شدن حالتی لوله‌ای پیدا می‌کنند که به آن‌ها چوب دارچین می‌گوئیم.

دارچین چیست؟

پودر دارچین محصول آسیاب شده چوب دارچین است. در برخی موارد هم عصاره چوب دارچین استخراج شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارچین حاوی برخی ترکیبات اصلی و روغن‌های اساسی است که از آن میان می‌توان به سینامالدهید (Cinnamaldehyde) اشاره کرد. بسیاری از خواص دارچین از جمله، عطر و طعم آن حاصل وجود همین ماده است.

برای خرید دارچین اصل و تازه و اطلاع از قیمت هر نوع دارچینی می‌توانید از طریق فروشگاه گیاهینه اقدام کنید.

دارچین اصل و تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

برای تشخیص دارچین اصل و تقلبی باید به رنگ پوسته دارچین دقت کنید. اگر دارچین شما سیلان اصل باشد رنگ پوسته آن روشن است و عطر شیرین‌تری دارد اما دارچین کاسیا رنگ پوسته تیره تر و بویی تندتر دارد.

همچنین پوسته دارچین سیلان نسبت به کاسیا کاغذی‌تر و شکننده‌تر است.

مصرف زیاد دارچین کاسیا باعث بروز علائم گرمی در بدن می‌شود و نسبت به دارچین سیلان ضرر بیشتری دارد.

البته به یاد داشته باشید که دارچین کاسیا دارچین تقلبی نیست و اتفاقا بیشتر دارچین مصرفی در خانه‌ها از همین نوع دارچین تهیه می‌شود زیرا قیمت مناسب‌تری دارد. دارچین سیلان یک نوع دارچین خاص با طعمی عالی است که قیمت بسیار زیادی هم دارد.

تفاوت دارچین کاسیا و دارچین سیلان

تفاوت دارچین کاسیا و دارچین سیلان

تفاوت دارچین سیلان و کاسیا دارای وجه تمایزهای عمده‌ای هستند. برای آشنایی با این تفاوت‌ها لازم است با هر یک از این دو نوع دارچین معروف بیش‌تر آشنا شویم.

دارچین کاسیا

دارچین کاسیا از درخت دارچین چینی به دست می‌آید که از گیاهان بومی جنوب چین است. با این حال، این گیاه انواع دیگری هم دارد که در آسیای جنوب شرقی رشد می‌کنند. چوب دارچین کاسیا تیره‌تر، خشن‌تر و ضخیم‌تر از دارچین سیلان است. در مجموع، کیفیت دارچین کاسیا از دارچین سیلان پائین‌تر است.

انواع گوناگون دارچین کاسیا به واسطه قیمت اندکی که دارند، بخش عمده‌ای از دارچین مصرفی کل جهان و موجودی سوپرمارکت‌های سرتاسر دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. سال‌ها است که این نوع دارچین در آشپزی و طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور تقریبی، 95 درصد از روغن موجود در دارچین کاسیا از سینامالدهید تشکیل شده است. همین امر موجب می‌شود که این نوع دارچین از عطر و طعمی به مراتب تندتر از دارچین سیلان برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: آیا ماست و دارچین برای لاغری خوب است؟

دارچین سیلان

دارچین سیلان در اغلب موارد با عنوان دارچین واقعی شناخته می‌شود. این ادویه محبوب از پوست درخت دارچین (Cinnamomum Verum) به دست می‌آید. دارچین سیلان رنگ قهوه‌ای روشنی دارد و بافت آن به مراتب نرم‌تر و ظریف‌تر از دارچین کاسیا است. به این ترتیب، می‌توان گفت که کیفیت دارچین سیلان به مراتب بهتر از دارچین کاسیا است.
دارچین سیلان در مقایسه با دارچین کاسیا از بهای بیش‌تری برخوردار است.

حدود 50 تا 63 درصد از روغن موجود در دارچین سیلان از سینامالدهید تشکیل شده است. به همین دلیل هم در مقایسه با دارچین کاسیا از عطر و طعم ملایم‌تری برخوردار است.

کشورهای تولید کننده دارچین سیلان و کاسیا

مورد بعدی برای مقایسه دارچین سیلان و کاسیا کشورهای تولید کننده این نوع دارچین ها می‌باشد.

دارچین سیلان از گیاهان بومی و محصول سریلانکا و مناطق جنوبی هند است. این در حالی است که دارچین کاسیا در کشورهای چین، اندونزی، برمه و ویتنام پرورش داده می‌شود.

کدام دارچین سالم‌ تر است؟

کومارین (Coumarin) یک ترکیب شیمیایی است که در برخی گونه‌های گیاهی یافت می‌شود. مقدار زیاد این ماده می‌تواند برای بدن زیان‌آور باشد.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مقادیر بالایی از این ترکیب به کلیه‌ها، کبد و ریه آسیب وارد کرده و حتی ممکن است منجر به ایجاد سرطان شود. لازم است به خاطر داشته باشید که دارچین کاسیا از جمله منابع بسیار غنی کومارین بوده و مصرف روزانه بیش از یک قاشق چای خوری از این ادویه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

دارچین سیلان به دلیل مقادیر اندک کومارینی که در خود دارد به مراتب سالم‌تر از دارچین کاسیا است. بنابراین، اگر شما هم از طرفداران دارچین به شمار می‌روید و در صورتی که به طور مرتب و روزانه از این ادویه دوست داشتنی استفاده می‌کنید، لازم است دارچین سیلان را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید درباره چوب دارچین | خواص چوب دارچین چیست؟ در گیاهینه بیشتر بخوانید.

خواص دارچین سیلان

سال‌ها است که خواص دارچین سیلان شناخته شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های پودر دارچین که یکی از شگفت انگیزترین و پر طرفدارترین ادویه هاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل قند خون

این خصوصیت، دارچین را به یکی از مفیدترین ادویه‌جات مناسب برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که استفاده مرتب از دارچین سیلان در برنامه غذایی مبتلایان به دیابت، کاهش قند خون، افزایش حساسیت به انسولین و بهبود نشان‌گرهای متابولیک مرتبط با مقاومت به انسولین را به دنبال داشته است.
مقابله با تجمع پروتئین‌های تاو (Tau Proteins) در مغز
تجمع این نوع پروتئین در سلول‌های عصبی مغز از عوامل اصلی ایجاد بیماری زوال عقل، پارکینسون و آلزایمر شناخته می‌شود.

مقابله با سالخوردگی

دارچین سیلان دارای مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است. وجود این نوع ترکیبات به مقابله با انواع بیماری‌ها و کند کردن روند سالخوردگی کمک می‌کند.

مقابله با انواع بیماری‌های قلبی و عروقی

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و کلسترول خون نیز از دیگر مزایایی است که مصرف مرتب دارچین سیلان به دنبال خواهد داشت.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

دارچین سیلان به واسطه برخورداری از مقادیر قابل توجهی سینامالدهید می‌تواند از رشد و گسترش تومورهای سرطانی جلوگیری کند. به علاوه، این ادویه قادر است از DNA سلول‌ها محافظت کرده و با تخریب آن‌ها مقابله کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در دارچین سیلان، آن را به یکی از مهم‌ترین مواد ضد سرطانی تبدیل می‌کنند.

مقابله با ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها

ترکیبات گوناگون موجود در دارچین سیلان توانایی مقابله با انواع میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا را دارا هستند.

کاربرد دارچین سیلان در آشپزی و شیرینی ‌پزی

دارچین سیلان به واسطه خواص بسیار زیاد، عطر و بوی ملایم و دلپذیر و بافت مرغوب در آشپزی و شیرینی‌پزی، به ویژه در درست کردن انواع دسرها و کیک‌ها کاربرد دارد.

تعداد بسیار زیادی از خوشمزه‌ترین غذاها و شیرینی‌جات ایرانی را بدون وجود دارچین حتی نمی‌توان تصور کرد. چوب و پودر دارچین سیلان در درست کردن بسیاری از دمنوش‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش تشخیص دارچین سیلان اصل از تقلبی

تشخیص دارچین سیلان اصل از تقلبی، کار چندان دشواری نیست. تنها کافی است در هنگام خرید، برخی مشخصات را در نظر داشته باشید. نکات زیر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که در تشخیص چوب دارچین سیلان اصل موثر خواهند بود:

– شکنندگی بسیار زیاد
– ظرافت و نازکی
– شکل لوله‌ای کامل و توپُر
– لطافت و نرمی
– رنگ قهوه‌ای روشن
– عطر ملایم، دلپذیر و شیرین
– قیمت بالا

در نظر گرفتن مواردی نظیر عطر، رنگ و قیمت در مورد انتخاب پودر دارچین سیلان نیز صدق می‌کند. بهتر است ادویه‌جات مورد نیاز خود را همواره از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. به این ترتیب از اصل بودن محصول اطمینان خواهید یافت.

منابع:
https://www.healthline.com/nutrition/ceylon-vs-cassia-cinnamon

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها