تجارت شیرین بیان
معجزه شیرین بیان و کاربردهای مختلف آن
6 شهریور 1399
ادویه پاسترامی چیست
پاسترامی چیست؟ | مضرات ادویه پاستارمی
20 شهریور 1399

خواص آویشن برای زنان | خواص آویشن برای مردان

آخرین بروز رسانی 15 فروردین 1403 توسط Fateme amooshahi

در ایران انواع مختلفی آویشن وجود دارد که این تنوع به 14 نوع می‌رسد. اکثر خانم‌های خانه دار با این گیاه به عنوان ادویه‌ای خوش عطر آشنا هستند و به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند.

اما آویشن یک گیاه پرخاصیت است که نه تنها به عنوان ادویه بلکه برای انواع بیماری‌ها و مشکلات جسمی نیز کارساز است.

این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، تنگی نفس، گلو درد و درکل عفونت‌هایی که مربوط به گلو و تنفس هستند مفید است. از آنجایی که طبیعت این گیاه گرم و خشک است باید مراقب میزان مصرف آن نیز باشید.

اگر برای شما نیز سوال شده است که خواص آویشن برای زنان یا خواص آویشن برای مردان چیست و یا می‌خواهید با انواع آویشن آشنا شوید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آویشن چیست؟

آویشن (Thymus vulgaris) گیاهی گل‌دار از خانواده نعنا است. عطر و بوی دلپذیر و طعم خاص و خوشایند آن موجب شده که به شکل قابل توجهی در طبخ انواع غذاها کاربرد داشته باشد. مواد مغذی فراوان و خواص درمانی شگفت انگیز آویشن در کم‌تر گیاه دیگری یافت می‌شود.

آویشن چیست؟

از عمده‌ترین خواص آویشن می‌توان به توانایی آن در پشتیبانی از سیستم ایمنی، تنفسی و دستگاه گوارشی بدن اشاره کرد. به علاوه، این گیاه از قابلیت‌های ضد سرطانی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد اسپاسمی بسیار بالایی نیز برخوردار است.

مجموع عوامل یاد شده، کاربرد این گیاه را برای از بین بردن انواع میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا، جلوگیری از عفونت اندام‌های داخلی بدن، مقابله با تأثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از پیری زودرس امکان پذیر می‌کند. برای خرید آویشن می‌توانید از طریق سایت گیاهینه که معتبرترین فروشگاه آنلاین خرید عمده ادویه جات و داروهای گیاهی است اقدام کنید.

ارزش غذایی آویشن چقدر است؟

قابلیت ضد عفونی کنندگی بالا از اصلی‌ترین خواص آویشن به حساب می‌آید. به همین دلیل، عصاره روغنی این گیاه در اغلب دهان شویه‌ها و خمیر دندان‌ها کاربرد دارد. به علاوه، عصاره آویشن به از بین بردن قارچ‌ها نیز کمک می‌کند. به واسطه همین توانایی، این ماده به اکثر کرم‌های ضد قارچ افزوده می‌شود. برای آشنایی کامل با شگفت انگیزترین خواص آویشن، بهتر است ابتدا جدول ارزش غذایی این گیاه را مطالعه کنید.

یک قاشق غذاخوری از برگ‌های تازه آویشن حاوی مواد زیر است:

کالری 3
کربوهیدرات یک گرم
پروتئین، فیبر و چربی کم‌تر از یک گرم
ویتامین C 3.6 میلی گرم (6 درصد مورد نیاز روزانه)
ویتامین A 105 واحد (3 درصد مورد نیاز روزانه)
آهن 0.3 میلی گرم (3 درصد مورد نیاز روزانه)
منگنز 03 میلی گرم (3 درصد مورد نیاز روزانه)

آویشن برای چی خوبه؟

آویشن برای چی خوبه؟

از مهم‌ترین فواید دارویی آویشن می‌توان موارد زیر را برشمرد:

بیشتر بخوانید: چای ماسالا برای چی خوبه؟ + طرز تهیه چای ماسالا

خواص آویشن برای سرماخوردگی

همان طور که پیش‌تر هم گفته شد، مطالعات نشان داده‌اند، عصاره آویشن از خواص ضد میکروبی برخوردار است. این قابلیت، آن را به دارویی تأثیرگذار برای گلودرد تبدیل می‌کند. این گیاه، حاوی مقادیر قابل توجهی کارواکرول است. کارواکرول یک ترکیب شیمیایی است که برای تسکین گلودرد به کار می‌رود. آزمایش‌های مختلف ثابت کرده‌اند، سویه‌های مقاوم به آنتی بیوتیک هم در مقابل این گیاه واکنش قابل قبولی بروز می‌دهند.

خواص آویشن برای مردان

خواص آویشن برای مردان تولید تستسترون بیشتر در بدن و درنهایت افزایش میل جنسی می‌باشد. چنین چیزی باعث بالا رفتن کیفیت رابطه و فعالیت جنسی نیز می‌شود. همچنین این گیاه در درمان بیماری‌ها و عفونت‌های مربوط به دستگاه تناسلی بسیار مفید است.

از آنجایی که آویشن گیاهی آرام بخش و ضداسترس است، می‌تواند در بهبود عملکرد جنس فرد نقش بسزایی داشته باشد و تمرکز و حافظه را در مردان افزایش دهد!

خواص آویشن برای زنان

از جمله خواص آویشن برای زنان می‌توان به کاهش دردهای عضلانی و اسپاسم‌های دوران قاعدگی اشاره کرد. همچنین خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی کنندگی آویشن برای درمان عفونت واژن و ازبین بردن بیماری‌های مربوط به رحم و تخمدان بسیار مناسب است.

خواص آویشن در درمان کرونا

استفاده از گیاهان دارویی همیشه یکی از راه‌های درمان بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی و … بوده است. از همین استفاده از آن‌ها در فرهنگ و طب ما وجود داشته است.

آویشن یکی از این گیاهان دارویی است که دم کرده آن می‌توانند تأثیر بسیار زیادی در بهبودی افراد سرماخورده داشته باشد. بعد از ظهور ویروس کرونا هم استفاده از گیاهان دارویی برای بهبود و درمان آن ادامه پیدا کرد.

آویشن با توجه به خواصی که برای درمان ریه و بیماری‌های مانند برونشیت دارد، می‌تواند برای بهبودی اوضاع کرونا هم استفاده شود. هرچند که کرونا هیچ شباهتی به بیماری‌های دیگر مانند سرماخوردگی و … ندارد.

آویشن را می‌توانید به اشکال مختلف استفاه کنید. خشک شده این گیاه را می‌توانید از عطاری‌ها یا به شکل‌های دیگر از داروخانه‌ها خریداری کنید.

  • روزانه ۲ یا ۳ فنجان دم کرده این گیاه را میل کنید.
  • عصاره روغن این گیاه را تهیه کرده و روزی ۳بار بر روی سینه ماساژ دهید.
  • روزانه ۴ بار دم کرده این گیاه را با عسل بخورید.
  • تهیه داروی آماده آویشن از داروخانه‌ها

لازم به ذکر است که برای تهیه دم‌نوش این گیاه می‌توانید ۲ گرم از آن را در ۱۰۰ سی‌سی آب ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم‌نوش شما آماده شود.

خواص آویشن برای کاهش فشار خون و میزان کلسترول

مصرف آویشن به شکل قابل توجهی در کاهش فشار خون تأثیرگذار است. مطالعات نشان داده‌اند، این گیاه می‌تواند افزایش ضربان قلب ناشی از فشار خون بالا را نیز به میزان چشمگیری کنترل کند. در عین حال، استفاده از عصاره آویشن در پائین آوردن سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون نیز موثر است.

خواص آویشن در مقابله با مسمومیت

خواص ضد میکروبی، آنتی باکتریالی و ضد قارچی آویشن در از بین بردن آلودگی‌های موجود در مواد غذایی و مقابله با مسمومیت تأثیرگذار است. آزمایش‌های انجام شده بر روی این گیاه نشان می‌دهند، مصرف آویشن و عصاره روغنی آن به افزایش ماندگاری گوشت و از بین بردن ارگانیسم‌های ایجاد کننده عفونت، اسهال و برطرف کردن آلودگی‌های به وجود آورنده مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

خواص آویشن برای کمک به بهبود خلق و خو

تحقیقات نشان داده‌اند، ترکیبات کارواکرول موجود در این گیاه دارویی، تأثیر مثبتی در بهبود و تقویت خلق و خو دارد. براساس آزمایش‌های انجام شده، مصرف مقادیر تعیین شده آویشن به مدت هفت روز متوالی می‌تواند سطح دوپامین و سروتونین را در قشر پیش پیشانی و هیپوکامپ مغز افزایش دهد. دوپامین و سروتونین دو انتقال دهنده عصبی مهم بوده و نقش به سزایی را در تقویت خلق و خو برعهده دارند. مطالعات نشان می‌دهند، مصرف طولانی مدت و روزانه میزان اندکی آویشن می‌تواند سلامت کلی بدن را بهبود بخشد. از دیگر خواص آویشن، می‌توان به توانایی آن در مقابله با اضطراب اشاره کرد.

خواص آویشن در محافظت از سیستم ایمنی و مقابله با سرطان

خواص آویشن

ترکیبات فعال و کارواکرول موجود در این گیاه می‌توانند از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری کنند. وجود این ترکیبات، آویشن را به یک ماده طبیعی ضد سرطانی تبدیل می‌کند. سرطان روده بزرگ و سرطان پستان از جمله بیماری‌هایی هستند که به شکل چشمگیری، تحت تأثیر خواص دارویی این گیاه قرار می‌گیرند.

مطالعات نشان می‌دهند، مواد تشکیل دهنده این گیاه در محافظت از سیستم ایمنی بدن و درمان بیماری‌های خود ایمنی موثر عمل می‌کنند. اثرات آنتی اکسیدانی آویشن به کاهش التهابات و بهبود بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

خواص آویشن در درمان سرفه، برونشیت و بیماری‌های تنفسی

از سالیان دور، آویشن به عنوان دارویی طبیعی برای درمان سرفه، برونشیت و بیماری‌های تنفسی کاربرد داشته است. مطالعات نشان داده‌اند، ترکیب آویشن با گیاه پیچک به شکل قابل توجهی در بهبود سرفه تأثیرگذار است.

خواص آویشن در محافظت از سلامت دهان و دندان

همان طور که پیش‌تر هم گفته شد، عصاره حاصل از این گیاه در ساخت انواع محصولات دندانپزشکی نظیر خمیر دندان و دهان‌شویه به کار می‌رود. ترکیبات موثر موجود در آویشن می‌توانند به جلوگیری از بروز عفونت دهان و کاهش پوسیدگی دندان‌ها کمک کنند.

خواص آویشن در درمان اگزما و بیماری‌های پوستی

مصرف محصولات پوستی حاوی آویشن به طرز قابل توجهی در درمان آکنه، اگزما، التهابات و بثورات جلدی تأثیرگذار است.

سایر خواص آویشن

از دیگر خواص آویشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقابله با برخی حشرات ناقل و لاروهای آن‌ها

پشه ببری (tiger mosquito) از شناخته شده‌ترین حشرات مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جنوب شرقی آسیا است. این حشره از اصلی‌ترین ناقلان بیماری‌های همه گیری نظیر تب زرد، تب دنگی، چیکونگونیا و بسیاری از بیماری‌های ویروسی، عفونی و خطرناک دیگر به شمار می‌رود. ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه از جمله، تیمول، آلفا ترپینن و کارواکرول به از بین بردن این پشه و لاروهای آن کمک می‌کند.

کاهش میزان اکسیداسیون روغن‌های مخصوص آشپزی

اکسیداسیون بالای روغن‌های مخصوص پخت و پز از جمله عوامل موثر در کاهش کیفیت، ایمنی و ارزش غذایی خوراکی‌ها به شمار می‌رود. افزودن آویشن و عصاره آن به روغن‌هایی نظیر روغن آفتابگردان در افزایش پایداری آن در دماهای بالا تأثیر گذار است. به اعتقاد محققان، پودر آویشن می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای تثبیت روغن آفتابگردان کاربرد داشته باشد.

برای خرید پودر آویشن شیرازی می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

سخن آخر

آشنایی با خواص آویشن به ما کمک می‌کند تا از انواع تازه یا خشک شده این گیاه شگفت‌انگیز بیش از گذشته استفاده کنیم. عطر و طعم بی‌نظیر این گیاه موجب می‌شود که از آن در طبخ همه غذاها بهره ببریم. دمنوش و عرق آویشن هم از دیگر محصولات حاوی این گیاه بوده و از فواید مشابهی برخوردار هستند. پیشنهاد میکنیم با مراجعه به سایت گیاهینه با انواع آویشن (آویسن باریک (کوهی) و آویشن برگ پهن شیرازی) آشنا شوید.

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها