تولید و ارزش قیمت زنجبیل در کشور تایلند
ورود به تجارت جهانی ادویه زنجبیل و فرصت های صادرات به کشورهای اروپا
17 آذر 1399
ادویه
برنامه‌های تولید و تجارت ادویه‌جات در میانمار
19 آذر 1399

با صادر کنندگان و وارد کنندگان اصلی و تجارت دانه کنجد آشنا شوید

آخرین بروز رسانی 18 آذر 1399 توسط تیم تحریریه گیاهینه

تولید کنندگان اصلی دانه کنجد در کشورهای آفریقایی، به صادرات این محصول مشغول هستند و در عرصه تجارت کنجد فعال هستند. در سال ۲۰۱۶، حجم صادرات دانه کنجد به حدود ۱.۴ میلیون تن رسید که در این سال کشورهای اتیوپی و هندوستان سهم بیشتری از صادرات را نسبت به سایر کشورها داشتند. میزان صادرات کل این دو کشور نزدیک ۵۰ درصد از صادرات کل محصول کنجد در این سال بود.

در چند سال اخیر کشورهای آفریقایی شرایط رو به رشدی را در بحث صادرات این محصول کشاورزی داشتند و میزان صادرات کنجد این کشورها قابل توجه است.

بین کشورهایی که سهم زیادی در واردات دانه کنجد داشتند، چین بسیار پیش قدم بوده است. در سال ۲۰۱۶ کشور چین بیشترین سهم واردات محصول کنجد را در اختیار داشت که این مقدار در حدود ۱ میلیون تن بود و سهم مهمی در تجارت کنجد و خرید و فروش آن داشت.

چین در این سال ۶۴ درصد از سهم کل واردات این محصول کشاورزی را عهده‌دار بود که از کشورهای مختلفی انجام پذیرفت.

ژاپن نیز به عنوان دومین وارد کننده بزرگ جهانی شناخته می‌شود که ۱۰ درصد از سهم واردات را در اختیار دارد. براساس آمار، ترکیه، جمهوری کره و کشورهایی مانند ویتنام و هند جزو وارد کننده‌های دانه کنجد در این سال بوده‌اند.

رشد واردات کنجد در کشور چین

باید توجه داشت، آمار نشان دهنده رشد ثابت تقاضا و واردات دانه کنجد در کشورهای مختلف است اما در این مورد، میزان واردات کشور چین جالب است. چین در واردات خود از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ رشد ۲۷ درصدی دارد که می‌تواند به عنوان یکی از بازارهای اصلی تجارت کنجد تلقی شود.

بیشترین توجه تولید کنندگان این دانه روغنی گیاهی، روی چین خواهد بود چرا که تقاضای مصرف این محصول در آن بسیار زیاد است.

 نمودارهای تحلیلی نشان می‌دهند، چین تا سال۲۰۴۰ تقاضای ۲.۵۶ میلیون تنی در مورد دانه کنجد خواهد داشت.

دلیل بسیار مهمی در مورد این میزان تقاضا و افزایش زیاد آن وجود دارد که می‌توان آن را بیشتر شدن تعداد خانوارهای طبقه متوسط و تغییر ذائقه مردم دانست.

بازار جهانی خرید و فروش و تجارت کنجد

تجارت کنجد و بازار آن در سال‌های پیشین نوسان‌هایی را به خود دیده است که تغییر قیمت کنجد یکی از این موارد است. با این حال، می‌توان گفت قیمت‌ها به صورت مناسبی رشد داشته است که این رشد قیمت کنجد همزمان با‌ عرضه بیشتر بوده است.

قیمت دانه کنجد و گیرایی بازار آن براساس گونه‌های مختلف، رنگ محصول، کیفیت روغن، کشور تولید کننده و خلوص آن تعیین می‌شود. براساس گفته‌های مرکز تجارت بین‌المللی ITC، متوسط قیمت دانه کنجد در سطح جهانی به ۱۲۲۹ دلار در تن رسید که این قیمت مربوط به سال ۲۰۱۸ است.

باید گفت، قیمت آن در مراکز صادراتی مختلف، متفاوت گزارش شده است.

قیمت‌ها در بازار کنجد نشان می‌دهد، تجارت کنجد سیاه ارزش بیشتر دارد که ارزش و قیمت آن در حدود ۲۰ الی ۴۵ درصد نسبت به کنجد سفید دارد.

این به دلیل حجم بیشتر تولید دانه کنجد سفید و استفاده در غذاهای مختلف است. محصول دانه سیاه کنجد در حجم‌های کمتری وجود دارد و در صنایع مهمتری استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان استفاده دارویی و استفاده در مواد غذایی ارزش افزوده را نام برد.

در اینجا نکته مهمی وجود دارد و آن این است که دانه کنجد پوست کنده، قیمتی بالاتر نسبت به کنجد معمولی دارد که تفاوت این قیمت بین ۱۰ الی ۱۵ درصد است.

آمار کشورهای مختلف درباره تجارت دانه کنجد

در ادامه به تفکیک میزان واردات و سهم هر کشور در تجارت کنجد را بیان می‌کنیم.

کشور چین

در سال ۲۰۱۶، چین در حدود ۱ میلیون تن محصول کنجد را وارد کرده است که خود این کشور به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده‌های کنجد محسوب می‌شود. در همین سال، تولید چین ۲۵۲ هزار تن بوده است و این نشان دهنده میزان تقاضای بسیار زیاد در بازار چین در مورد دانه محصول کنجد است.

آمار نشان می‌دهد، بیشتر واردات کنجد چین از کشورهای آفریقایی است که در کل حدود ۹۰ درصد از کل واردات کشور چین از این کشورها است. در این سال اتیوپی بیشترین سهم صادرات به چین را در دست دارد که قدرت تجارت کنجد آن را نشان می‌دهد.

ژاپن

مانند چین، ژاپن نیز برای پاسخ به تقاضای مصرف کننده‌های داخلی اتکای زیادی به کشورهای آفریقایی دارد. نیجریه با مقدار حدودی ۳۶ درصد، سهم بیشتری در صادرات به کشور ژاپن دارد که می‌توان کشورهای دیگر صادر کننده دانه کنجد به ژاپن را میانمار، گواتمالا و پاراگوئه دانست. تقاضای کشور ژاپن در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۵۲ تن بود.

کشور کره

کشور کره نیز سهم مهمی در تجارت کنجد و بازار آن دارد و واردات آن در سال ۲۰۱۷ مقدار ۷۵ هزار تن گزارش شده است. این کشور در همین سال ۱۴ هزار تن دانه کنجد تولید کرده است که بیشترین تمرکز واردات آن از دو کشور آسیایی هند و چین است.

قیمت کنجد در کشور کره به صورت عمده‌فروشی بیش از حد به نظر می‌رسد. می‌توان دلیل این قیمت زیاد را در واردات آن از کشورهای چین و هند دانست که جزو کشورهای اصلی تولید کننده نیستند و به عنوان بازار واسطه شناخته می‌شوند.

چین، ‌ژاپن و کره به عنوان محل خرید و فروش عالی برای تجارت کنجد شناخته می‌شوند که تقاضای بسیار زیادی در آن وجود دارد و نکته مهم، رشد سالانه این تقاضا در مصرف کنندگان آن‌ها است.

کشور تانزانیا

براساس اطلاعات موجود، تانزانیا بزرگترین تولید کننده دانه کنجد جهان است و به عنوان پنجمین صادر کننده بزرگ جهانی این محصول شناخته می‌شود. این آمار مربوط به سازمان جهانی FAO در سال ۲۰۱۹ است. در سال ۲۰۱۶، بیش از ۸۰ درصد تولید این کشور به چین و بیش از ۱۷ درصد آن به ژاپن صادر شد. ارزش صادرات این کشور به دو کشور و مقصد اصلی صادرات، در حدود ۱۳۷ میلیون دلار بود.

کشور اتیوپی

تجارت کنجد در کشور اتیوپی بسیار پر رونق است و براساس آمار، این کشور در سال ۲۰۱۶ سهم عالی در بازار کنجد را به خود اختصاص داد. میزان ارزش سالانه این کشور در صادرات کنجد بیش از ۴۴۵ میلیون دلار بود که در این سال، دانه کنجد به عنوان ششمین محصول صادراتی بزرگ این کشور شناخته شد.

آمار نشان می‌دهد، تولید این کشور در سال ۲۰۱۷ مقدار ۲۵۰ هزار تن است که مقصد اصلی صادرات آن به کشورهای خاورمیانه و کشورهای آسیای شرقی است.

چین بزرگترین مقصد صادرات کشور اتیوپی است که مقدار این صادرات ۳۲۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ بود

منبع:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://crcna.com.au/sites/default/files/2020-02/200111%2520Sesame%2520Market%2520Analysis.pdf&ved=2ahUKEwi0-abVpuvpAhWEDGMBHViFCfU4FBAWMAB6BAgBEAE&usg=AOvVaw0qSwVsq-5LPkd7zbDJAHbm

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
1 سال قبل

از مقاله بسیار عالی شما متشکرم