قیمت عمده زنجبیل خشک
قیمت زنجبیل خشک شده
14 اسفند 1399
قیمت بهار نارنج خشک
قیمت بهار نارنج در بهار 1400
1 اردیبهشت 1400

آویشن: بهترین نوع آویشن در ایران کدام نوع است؟ آویشن برگ پهن شیرازی

آخرین بروز رسانی 4 مهر 1402 توسط Fateme amooshahi

آویشن گیاهی قدیمی و از خانواده نعناییان است که در مصر باستان اولین کاربردها را برای رفع بوی بد دهان داشت. آویشن دارای انواع مختلفی است که در ایران 14 گونه از آن یافت می‌شود. یکی از پرمصرف‌ترین نوع آویشن، آویشن برگ پهن شیرازی است.

در کل آویشن از هرنوعی که باشد خواص مشابهی دارد و تنها عطر و بوی آن و رنگش کمی متفاوت است. این گیاه برای رفع بیماری‌های تنفسی، عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی و هزاران بیماری دیگر مفید می‌باشد.

آویشن برگ پهن شیرازی یکی از گیاهان بومی استان فارس است که استفاده از آن از گذشته تا به حال در ایران رایج بوده است. برگ گیاه آویشن برای تهیه دمنوش استفاده می‌شود. این گیاه به خصوص در زمستان برای مصارف دارویی به کار می‌رود. در کنار این موارد از آویشن به عنوان یک طعم دهنده برای انواع غذاها هم استفاده می‌شود.

فصل برداشت آویشن برگ پهن شیرازی

تقریبا از اردیبهشت ماه، خرداد و تیرماه فصل برداشت آویشن برگ پهن شیرازی است. مرکز رشد آن هم در استان فارس است که در کوه‌ها رشد می‌کند و در همین فصل از سال آن را برداشت می‌کنند. میزان رشد و تولید آویشن برگ پهن شیرازی رابطه مستقیمی دارد با میزان بارندگی در زمستان و پاییز سال قبل از آن دارد. از آن‌جایی که میزان بارندگی در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۹ خیلی کم بوده پیش بینی که میزان بار برداشت شده در سال ۱۴۰۰ به شدت کاهش داشته باشد و مقدار قابل توجهی نیست.

آویشن: بهترین خواص آویشن که باید بدانید | آویشن معجزه ای برای سلامتی جسم و روح!!

دلیل افزایش قیمت آویشن برگ پهن شیرازی در سال ۱۴۰۰ چیست؟

با عبور از بهار و تابستان هر چه به سمت پاییز و زمستان می‌رویم میزان مصرف آویشن بیشتر می‌شود و به همان میزان هم عرضه آویشن کاهش پیدا می‌کند. این دو مورد باعث می‌شود که افزایش قیمت چشمگیری را برای این محصول داشته باشیم. در کنار این، درخواست بالا برای صادرات یکی دیگر از دلایلی است که موجب بالا رفتن قیمت آویشن برگ پهن شیراز می‌شود. دلیل بالا رفتن درخواست برای صادرات به این علت است که آویشن برگ پهن شیرازی یک محصول خاص ایران بوده و در دیگر کشورها وجود ندارد. از همین رو سایر کشورها به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به این گیاه علاقه دارند و قیمت‌های بالاتری را برای خرید این محصول پیشنهاد می‌دهند. همین موضوع هم به بالا رفتن قیمت منجر می‌شود.

پیش بینی قیمت آویشن برگ پهن شیرازی در سال ۱۴۰۰

با توجه به موارد گفته شده واضح است که قیمت آویشن برگ پهن شیرازی بالا افزایش قیمت بالایی روبرو شود. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت بار معمولی آویشن برگ پهن شیرازی قیمتی معادل ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان را تجربه کند و قیمت آویشن برگ پهن شیرازی صادراتی قیمتی معادل ۷۰۰ هزار تومان داشته باشد. در صورتی که قصد خرید این محصول را دارید توصیه می‌شود که آن را در فصل بهار و تابستان تهیه کنید زیرا قیمت آن بسیار مقرون به صرفه‌تر است. در کنار این تازه بودن محصول در بهار و تابستان از دیگر علل توصیه خرید آویشن برگ پهن شیرازی در این فصول است.

بخش های مختلف آویشن برگ پهن شیرازی

به طور کلی آویشن برگ پهن شیرازی بعد از برداشت دارای ۳ بخش است:

  • ساقه
  • برگ
  • گل

که در در هنگام برداشت محصول یک بار آن را به صورت سطحی تمیز می‌کنند و چوب ساقه محصول را می‌گیرند. برگ آویشن را برای دم کردن استفاده می‌کنند که عطر و طعم آن مربوط به این بخش است. به همین دلیل هم هدف اصلی از برداشت آویشن برگ پهن شیرازی دقیقا برگ آن است و از این بخش استفاده می‌شود.

ساقه آن استفاده و کاربرد خاصی ندارد و باید جدا شود. گل آویشن هم برای تولید پودر آویشن به کار می‌رود. دلیل این کار هم بالا بودن قیمت برگ آویشن است که اصلا برای تهیه پودر آویشن مقرون به صرفه نیست. استفاده از گل اویشن که دانه‌های ریز سفید رنگ است به ما پودر آویشن با قیمت اقتصادی می‌دهد.

نکات مهم در هنگام خرید آویشن برگ پهن شیرازی

برای خرید آویشن برگ پهن شیرازی به این موضوع دقت کنید که باید بار متعلق به همین امسال باشد و برای سال‌های قبل نباشد. مونده بودن بار کیفیت محصول را پایین خواهد آورد. هرچه آویشن بهتر پاک سازی شده باشد یعنی کمتر دارای ساقه و گل باشد کیفیت محصول بالاتر خواهد بود. بار با این مشخصات خالص‌تر خواهد بود و تمیزی آن موجب بالاتر رفتن کیفیت محصول خواهد شد. رنگ برگ‌های آویشن باید سبز باشد و هرچه این مقدار بیشتر باشد محصول بهتر است. دقت داشته باشید که رنگ برگ‌ها نباید زرد رنگ باشد.

سخن آخر

بازگانی گیاهینه آویشن برگ پهن شیرازی را در بسته‌های ۲، ۵ و ۱۰ کیلوگرمی به بازار عرضه کرده است. خریداران عمده این محصول می‌توانند برای دریافت قیمت روز آویشن برگ پهن شیرازی و راهنمایی‌های مورد نظر با کارشناسان گیاهینه به صورت تلفنی با شماره‌های 09134255340 و 03195010045 در تماس باشند تا آن‌ها همه موارد را توضیح دهند. گیاهینه سفارش مشتریان را از طریق پست، باربری و اتوبوس به سرتاسر ایران ارسال می کند.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
4 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها