سویق چیست و از کجا تهیه کنیم
سویق چیست و از کجا تهیه کنیم؟ + طرز تهیه سویق کامل در خانه
28 دی 1400
آش رشته چیست
آش رشته غذایی اصیل و نوستالژیک ایرانی
5 بهمن 1400

تفاوت سیر با موسیر چیست و خواص کدام یک بیشتر است؟

مهم‌ترین خواص سیر چیست?

آخرین بروز رسانی 9 تیر 1401 توسط تیم تحریریه گیاهینه

سیر و موسیر دو گیاه متفاوت و در عین حال، خوش عطر و طعم هستند که به‌عنوان چاشنی در تهیه انواع غذاها و ترشی‌ها کاربرد دارند. تشابه نام و بسیاری از خواص این گیاهان موجب می‌شود برخی از افراد تصور کنند هردوی این اسامی به یک گیاه واحد اختصاص دارند. با این حال، این گیاهان پرطرفدار و محبوب از نظر شکل ظاهری، طعم و بعضی از خواص دارای تفاوت‌هایی هستند. در این مطلب، قصد داریم تفاوت سیر با موسیر را برای شما تشریح کنیم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

سیر چیست؟

سیر یک گیاه علفی است که ساقه آن تا ارتفاع 40 سانتی‌متر رشد می‌کند. بخش انتهایی این گیاه در زیر خاک قرار گرفته و دارای 5 تا 12 حبه مجزا است. هر یک از حبه‌های سیر در یک غشا یا پوسته نازک قرار می‌گیرند. سیر از طعمی تند و منحصر به‌فرد برخوردار بوده و به‌صورت خام و پخته در طبخ اغلب غذاها و ترشی‌ها به‌کار می‌رود.

ارزش غذایی یک حبه سیر

ارزش غذایی یک حبه یا 3 گرم سیر عبارت است از:

·       منگنز

تامین‌کننده 2 درصد از نیاز روزانه بدن

·       ویتامین B6

تامین‌کننده 2 درصد از نیاز روزانه بدن

·       ویتامین C

تامین‌کننده یک درصد از نیاز روزانه بدن

·       سلنیوم

تامین‌کننده یک درصد از نیاز روزانه بدن

·       فیبر

تامین‌کننده 0.06 نیاز روزانه بدن

ارزش غذایی حبه سیر

 

سایر مواد تشکیل‌دهنده سیر

علاوه بر آن‌چه گفته شد، سیر سرشار از فولیک اسید، کلسیم، آهن، مس، فسفر، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های B1، B2 و B3 و همچنین، مقادیر اندکی روی است. ترکیبات آنتی‌باکتریالی، ضد قارچی و ضد میکروبی موجود در سیر این گیاه را به یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌های موثر در تامین سلامت عمومی بدن تبدیل کرده است.

از دیگر مواد تشکیل‌دهنده سیر می‌توان ژرمانیوم را برشمرد. این ماده از طریق خنثی کردن یون‌های مثبت و تسهیل جریان خون در بالا بردن سطح انرژی بدن و برطرف کردن درد و کوفتگی‌ اندام‌ها تاثیرگذار است. به علاوه، آلیسین موجود در این گیاه از مهم‌ترین ترکیبات ارگانو سولفوری است که عملکرد ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی دارد. بسیاری از فواید سیر از وجود همین ترکیب روغنی ناشی می‌شود.

مهم‌ترین خواص سیر

از مهم‌ترین خواص سیر می‌توان موارد زیر را برشمرد:

·       کاهش فشار خون

سیر حاوی مقادیر قابل توجهی گوگرد و ترکیبات فعال است. این مواد و ترکیبات به‌طور چشمگیری در کاهش فشار خون تاثیرگذار عمل می‌کنند. پایین بودن میزان گوگرد در بدن از اصلی‌ترین دلایل افزایش فشار خون به حساب می‌آید.

·       کاهش کلسترول بد یا LDL

ترکیبات موجود در سیر به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و تولید کلسترول خوب را در کبد بهبود می‌بخشند. این امر به شکل قابل توجهی در پایین آوردن احتمال ایجاد لخته در خون و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی تاثیرگذار است.

·       کاهش و درمان عفونت‌های میکروبی، باکتریایی و قارچی

آلیسین موجود در سیر از خواص آنتی‌باکتریالی، ضد قارچی و ضد میکروبی برخوردار بوده و با بسیاری از انواع عفونت‌ها در بدن مقابله می‌کند.

·       تقویت سیستم ایمنی

ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در سیر به تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از این طریق، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های ویروسی را کاهش می‌دهند.

·       مقابله با آلزایمر

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه به شکل قابل توجهی در کاهش استرس اکسیداتیو سلول‌های بدن و اندام‌های مختلف آن تاثیرگذارند. این امر به جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مغزی نظیر آلزایمر کمک می‌کند.

·       سم‌زدایی بدن

ترکیبات گوگرد موجود در این گیاه به سم‌زدایی اندام‌ها و کاهش اثرات مخرب ناشی از وجود فلزات سنگین در هوا و آب مصرفی کمک می‌کنند.

·       جلوگیری از کاهش تراکم استخوان‌ها

با افزایش سن و کاهش میزان هورمون استروژن، بسیاری از بانوان عارضه کاهش تراکم استخوان‌های بدن را تجربه می‌کنند. ترکیبات فعال موجود در سیر به شکل قابل توجهی در کاهش نشان‌گر کمبود استروژن در بدن تاثیرگذارند.

محصول ویژه گیاهینه: خرید و قیمت سیر خشک  سال 1400

موسیر چیست؟

موسیر از محبوب‌ترین گیاهان بومی ایران و سایر بخش‌های خاورمیانه است. ریشه این گیاه از نظر شکل ظاهری مشابه سیر بوده و ساقه آن با گل‌هایی به رنگ بنفش و برگ‌هایی باریک تزئین می‌شود. خود موسیر دارای بیش از 40 گونه متفاوت است. در مقایسه با سیر، این گیاه از تلخی و تندی کم‌تر و بافت خشک‌تری برخوردار است. موسیر را می‌توان از محبوب‌ترین چاشنی‌هایی دانست که در پخت انواع غذاها و درست کردن ترشی‌ها به‌کار می‌رود.

ارزش غذایی یک حبه موسیر

ارزش غذایی 100 گرم موسیر عبارت است از:

·       ویتامین A

تامین‌کننده یک چهارم نیاز روزانه بدن

·       ویتامین K

تامین‌کننده کل نیاز روزانه بدن

·       ویتامین C

تامین‌کننده بیش از یک سوم نیاز روزانه بدن

·       منیزیم

تامین‌کننده یک دهم نیاز روزانه بدن

·       پتاسیم

تامین‌کننده یک دهم نیاز روزانه بدن

سایر مواد تشکیل‌دهنده موسیر

علاوه بر موارد یاد شده، موسیر حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین D، E و خانواده ویتامین‌های B و همچنین، املاح و فلزاتی نظیر سلنیوم، مس، روی، منگنز، آهن و کلسیم است. مواد و ترکیبات فعال و آنتی‌کسیدانی موجود در این گیاه به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و سلامت قلب و عروق را تامین می‌کند.

موسیر چیست

 

مهم‌ترین خواص موسیر

مهم‌ترین خواص موسیر عبارتند از:

·       مقابله با رادیکال‌های آزاد

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در موسیر با آثار مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و استرس اکسیداتیو ناشی از عملکرد آن‌ها را کاهش می‌دهند. این امر به شکل قابل توجهی در کاهش التهاب، مقابله با بیماری‌های قلبی و جلوگیری از ابتلا به امراضی نظیر دیابت نوع 2 و انواع سرطان تاثیرگذار است.

·       مقابله با حساسیت

فلاونوئیدهای موجود در موسیر از مهم‌ترین ترکیباتی هستند که با نشانه‌های حساسیت و واکنش‌های آلرژیک مقابله می‌کنند. این امر به شکل قابل توجهی در جلوگیری از تشدید علائم آسم و حساسیت‌های فصلی تاثیرگذار است.

·       مقابله با عفونت

ترکیبات آنتی‌باکتریالی، ضد ویروسی، ضد میکروبی و ضد قارچی موجود در موسیر به مقابله با انواع عفونت، کاهش تب و بهبود علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

·       مقابله با امراض قلبی-عروقی

ترکیبات موجود در موسیر با بهبود گردش خون و کاهش کلسترول بد بدن به تامین سلامت قلب و عروق کمک کرده و با انواع بیماری‌های مرتبط با این اندام‌ها مقابله می‌کنند.

·       مقابله با افزایش وزن

ترکیبات موجود در موسیر از تجمع چربی در اندام‌های بدن جلوگیری کرده و متابولیسم سلولی را بهبود می‌بخشند. این امر به شکل قابل توجهی در مقابله با افزایش وزن تاثیرگذار است.

·       کنترل قند خون

ترکیبات فعال موجود در موسیر به جذب گلوکز و کاهش مقاومت انسولین کمک می‌کنند. این امر از مهم‌ترین عواملی است که به کنترل قند خون کمک می‌کند.

·       تصفیه کبد

گوگرد و برخی دیگر از ترکیبات و عناصر موجود در موسیر به سم‌زدایی و تصفیه کبد کمک کرده و آن را کاملا پاک‌سازی می‌کنند.

محصول ویژه گیاهینه: خرید و قیمت موسیر خشک  سال 1400

خواص سیر بیشتر است یا موسیر؟

با توجه به تشابه قابل توجه مواد تشکیل‌دهنده می‌توان دریافت هر دو گیاه سیر و موسیر از خواص و فواید بی‌نظیری برخوردار بوده و در برخی موارد دارای مزایای مشابهی هستند. در طب سنتی، طبع سیر و موسیر گرم معرفی شده است. به همین دلیل، این گیاهان غالبا با ماست یا سرکه و سایر خوراکی‌های سرد همراه می‌شوند. بنابراین، هیچ‌یک از این گیاهان بر دیگری ارجحیت نداشته و جز در موارد خاص بهتر است استفاده از هر دو را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سخن آخر

با توجه به تفاوت سیر و موسیر و همچنین، با در نظر وجه تشابه‌های این گیاهان می‌توان هر دوی آن‌ها را از مهم‌ترین چاشنی‌هایی دانست که به تامین سلامت عمومی بدن کمک کرده و موجب طول عمر می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم، سیر و موسیر را به صورت تازه یا به‌عنوان چاشنی و طعم‌دهنده غذا و ترشی‌جات در برنامه غذایی روزانه خود گنجانده و از خواص شگفت‌انگیز آن‌ها بهره‌مند شوید.

بازرگانی زرین گیاهینه عمده فروشی عطاری، گیاهان دارویی در اصفهان، ایران

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها