تفاوت سیر و موسیر
تفاوت سیر با موسیر چیست و خواص کدام یک بیشتر است؟
3 بهمن 1400
ترکیبات چهل گیاه چیست؟ + دوای گرم چهل گیاه برای چی خوبه؟ + طرز تهیه
ترکیبات چهل گیاه چیست؟ + دوای گرم چهل گیاه برای چی خوبه؟ + طرز تهیه
30 بهمن 1400

آش رشته غذایی اصیل و نوستالژیک ایرانی

آخرین بروز رسانی 9 تیر 1401 توسط تیم تحریریه گیاهینه

آش رشته یکی از محبوب‌ترین و در عین حال خاطره‌ انگیزترین غذاهای ایرانی است که همواره ایرانیان را به یاد دورهمی‌های پرجمعیت شب‌های سرد زمستان و افطاری‌های پر لطف و صفا ماه رمضان می‌اندازد. وجود اکثر مواد اولیه هرم اصلی ارزش غذایی در این آش موجب شده‌است که آش رشته غذایی سالم و کامل برای تمام گروه‌های سنی و حتی بیماران شناخته شود. بدین ترتیب که وجود رشته از گروه  غلات در کنار حبوبات، سبزیجات و گاهی آب گوشت ارزش تغذیه‌ای آش رشته را کامل کرده‌است. در کنار این مواد اولیه استفاده از پیاز، سیر و نعنا نیز جهت تزیین روی آش، آن را بسیار خوشمزه‌تر و مغذی‌تر کرده‌است. در تهیه و طبخ یک آش رشته لذیذ همانند هر غذای دیگری تامین عناصر اولیه خوب و با کیفیت در کنار نحوه صحیح پخت در طعم نهایی آن غذا بسیار موثر است. سبزی یکی از همین عناصر است که نقش مهمی در مزه و عطر آش رشته دارد. حال این سوال به میان می‌آید که سبزی آش رشته چیست؟ و به چه مقداری باید از آن در آش استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها ادامه مطلب را دنبال کنید.

آش رشته ایرانی

آش رشته

 

سبزی آش رشته چیست؟

فرض کنید اگر بخواهیم برای 10 نفر آش رشته درست کنیم باید حدود یک کیلو سبزی آش تهیه کنیم. حال باید دانست که اصلا سبزی آش رشته چیست؟ سبزی آش رشته شامل اسفناج یا برگ چغندر، تره، شوید، جعفری و گشنیز است که از هر کدام از این سبزی‌ها باید به مقدار مساوی در آش بریزید. جالب است بدانید که این سبزی‌ها هر کدام خواص فوق‌العاده‌ای دارند که مجموع آن‌ها در آش باعث می‌شود که نیاز بدن شما برای بسیاری از ویتامین‌ها،املاح و … تامین شود. به همین منظور به خواص این سبزی‌ها به طور کوتاه اشاره می‌کنیم.

 

  • اسفناج یا برگ چغندر: اسفناج بی‌شک یکی از با ارزش ترین سبزی‌های آش است که نقش مهمی در لعاب‌دار کردن آن دارد. این سبزی شگفت‌انگیز دارای مقادیر زیادی آهن، سدیم، کلسیم، ویتامین‌های A,C,Eاست که خوردن آن باعث جلوگیری از کم خونی، فشار خون بالا، آب مروارید و ابتلا به آکنه می‌شود‌. هم‌چنین اسفناج در پیشگیری از آلزایمر و روند رشد سرطان نقش دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  • شوید: این سبزی بی‌نظیر دارای ویتامین‌های A,C,B6، آهن، منیزیم، کلسیم و فولات است‌ در نتیجه مصرف آن علاوه بر حفظ استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها موجب کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود. از سوی دیگر این سبزی خاصیت ضد میکروبی نیز دارد و به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

مقاله پیشنهادی گیاهینه: تفاوت سیر و موسیر چیست؟

  • جعفری: جعفری دارای ویتامین C,Aو آهن، فولیک اسید و مس است که هم‌چون یک ضد عفونی‌کننده برای بیماری‌های لثه عمل می‌کند. این سبزی در کنترل قند خون نقش مهمی دارد و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر جعفری دردهای ناشی از التهاب مفاصل و آرتروز را تا حد زیادی تسکین می‌بخشد.
  • گشنیز: این سبزی خوش عطر غنی از آهن، فیبر، پتاسیم، ویتامین C,A,B6است. گشنیز همانند یک ماده ضد دیابت عمل می‌کند و مانع از نفخ می‌شود‌. این سبزی باعث از بین رفتن درد صفرا می‌شود و در مقابل عفونت‌های ادراری هم‌چون محافظ قوی عمل می‌کند. هم‌چنین گشنیز باعث از بین رفتن جوش‌های صورت نیز می‌گردد.
  • تره: سبزی تره سرشار از ویتامین‌های AوC در کنار پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن و فولات است. این سبزی پر خاصیت موجب کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و تاثیر زیادی بر درمان کهیر و خارش پوست دارد. از سوی دیگر تره موجب رفع یبوست، درمان انواع عفونت‌ها، رفع ناراحتی طحال و سوء‌هاضمه نیز می‌شود.

طرز تهیه سبزی آش رشته

 

 

خواص آش رشته در طب سنتی

در طب سنتی خوردن به اندازه آش رشته به دلیل داشتن منابع غنی از پروتئین و سبزیجات بسیار توصیه شده‌است. وجود حبوباتی مثل عدس، لوبیا چیتی، نخود و لوبیا سفید در این آش انرژی و کالری لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه شما را به خوبی تامین می‌کند. به طور مثال عدس منبع خوبی از فیبر و کربوهیدرات است. نخود به عنوان سومین حبوبات مهم و پرمصرف جهان سرشار از ویتامینK وB6و فسفر،روی، مس، منگنز و … است. از دیگر سو لوبیا چیتی منبع قوی از پتاسیم و آهن و … است و در نهایت لوبیا سفید دارای پروتئین، فیبر، منگنز و منزیم است که در مجموع  وجود همین مواد آش رشته را به غذایی منحصر‌به‌فرد و و مفید تبدیل کرده‌است.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها