آیا ادویه آبادان همان ادویه 24 قلم است؟ + طرز تهیه ادویه ۲۴ قلم + ادویه هفت قلم آبادان
آیا ادویه آبادان همان ادویه 24 قلم است؟ + طرز تهیه ادویه ۲۴ قلم + ادویه هفت قلم آبادان
10 اسفند 1400
خواص سماق کباب
رابطه کباب و سماق به عنوان دو یار جدانشدنی! + خواص سماق
29 اسفند 1400

تفاوت و خواص انواع کنجد که باید بدانید!

انواع کنجد خوراکی و خواص آن

آخرین بروز رسانی 9 تیر 1401 توسط تیم تحریریه گیاهینه

کنجد را می‌توانیم یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین گیاهان موجود در طبیعت بنامیم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع کنجد که سبب متمایز شدن این گیاه با سایر گیاهان شده است، قابلیت استفاده از روغن و دانه آن در مصارف متفاوت است.

خاصیت کنجد چیست؟

علاوه بر این، کنجد انواع و اقسام بسیار زیادی دارد و هرکدام از آن‌ها فواید بسیار زیادی دارند. تفاوت انواع کنجد در ویژگی‌ها و خواصی است هرکدام از آن‌ها ارائه می‌کنند. در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها برای شما عزیزان می‌پردازیم.

 

  • بهبود عملکرد قلب: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کنجد، بهبود و تقویت عملکرد قلب است. کنجد توانایی کنترل فشارخون بالا و کلسترول را دارد. همین عامل سبب بهبود عملکرد قلب می‌شود.
  • ضدسرطان: یکی دیگر از مزایای استفاده از کنجد، ضدسرطان بودن آن است. همین ویژگی سبب شده تا امروز استفاده از کنجد بین مردم رواج بسیار زیادی پیدا کند.

 

تفاوت و خواص کنجد سیاه و قهوه ایی

 

کنجد سیاه: یکی از بهترین و البته پرخاصیت‌ترین کنجد موجود در بازار، کنجد سیاه است. از ویژگی‌های انواع کنجد سیاه، عطروطعم متفاوتی است که نسبت به سایر کنجدها دارند. همچنین طبق نظر چینی‌ها، مواد مغذی که در کنجد سیاه وجود دارد می‌تواند نقص‌های بدن انسان‌ها را برطرف کرده و موجب افزایش طول عمر بشود.

  • دانه‌های کنجد سیاه نیز فوق‌العاده مفید و پرکاربرد است. این دانه‌ها دارای ویتامین b و آهن هستند. کنجد سیاه تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی سلامت و تنظیم قلب دارد. این کنجد که یکی از انواع کنجد خوراکی نیز به شمار می‌رود، می‌تواند سلامت قلب شما را تضمین کند. منیزیم‌های موجود در کنجد سیاه، به‌سلامت قلب شما کمک فراوانی می‌کنند.
  • علاوه بر این، با مصرف مداوم کنجد سیاه، می‌توانید بدن خود را در مقابل انواع تهدیدات و آسیب‌ها همچون سرطان، بیمه کنید. تفاوت انواع کنجد در همین ویژگی‌ها و مزایا است. در واقع هرکدام از آن‌ها، ویژگی و کاربرد خاص خود را دارند.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های کنجد سیاه، کمک به مادران برای شیردهی است. اصولاً می‌گویند مصرف کنجد مشکی سبب بالارفتن کیفیت شیردهی مادران می‌شود.
  • فشارخون، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود در این بیشتر انسان‌ها است. افراد زیادی هستند که به دلیل مشکلات ناشی از فشارخون، زندگی سختی را تجربه می‌کنند. طبق نظر اکثر صاحب‌نظران و متخصصان طب سنتی، مصرف کنجد سیاه می‌تواند در کنترل فشارخون مؤثر باشد و در این زمینه مفید واقع شود.
  • کاهش و کنترل استرس نیز از دیگر مزایای کنجد سیاه است. اگر به استرس شدیدی دچار هستید، می‌توانید با مصرف کنجد سیاه، تا حد زیادی استرس خود را کاهش دهید.
  • البته به یک نکته مهم در این زمینه توجه کنید، تصور اینکه با مصرف فقط یک یا چند بار کنجد سیاه، مشکل شما برطرف می‌شود کاملاً اشتباه است. درواقع برای دریافت بازخورد و پاسخ مناسب، باید طبق یک برنامه منظم، از کنجد سیاه یا مشکی استفاده کنید.

 

کنجد قهوه‌ای: انواع کنجد قهوه‌ای نیز از دیگر کنجدهایی هستند که در طبیعت یافت می‌شوند. این کنجدها از ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند. مزایایی که هرکدام از آن‌ها می‌توانند برای شما مؤثر و کارآمد باشند. با ما همراه باشید تا در ادامه بپردازیم به معرفی ویژگی‌های انواع کنجد قهوه‌ای؛

  • مفید برای مو: یکی از مهم‌ترین کاربردهای کنجد قهوه‌ای، خواص مفیدی است که برای مو دارد. این کنجدها به دلیل داشتن ترکیباتی از ویتامین b و e و همچنین مواد بسیار مفیدی مانند کلسیم و فسفر، برای تقویت ریشه مو فوق‌العاده مؤثر هستند.
  • علاوه بر این، با استفاده از روغن کنجد قهوه‌ای، می‌توان شوره سر را نیز درمان کرد. همچنین عده‌ای بر این عقیده هستند که استفاده از کنجد قهوه‌ای سبب حفظ رنگ طبیعی مو نیز می‌شود.
  • مفید برای پوست: روغن‌های کنجد قهوه‌ای علاوه بر خواص بسیار زیادی که برای مو دارند، دارای ویژگی‌های بسیار زیادی برای پوست نیز هستند. به‌طوری‌که می‌گویند از این روغن می‌توان به‌عنوان یک روغن حامل لوازم آرایشی نیز نام برد.
  • با استفاده از  روغن کنجد قهوه‌ای، می‌توانید از پوست خود در برابر انواع عفونت‌ ها محافظت کنید. علاوه بر این، روغن کنجد قهوه‌ای، دارویی مؤثر و کارآمد برای درمان سوختگی و یا انواع آسیب‌های پوستی به شمار می‌رود.
  • مفید برای مادران باردار: برای خانم‌های باردار نیز روغن کنجد قهوه‌ای فوق‌العاده مؤثر و کارآمد است. چراکه با مصرف آن می‌توانند سیستم ایمنی بدن خود را تا حد زیادی افزایش دهند. علاوه بر این، با مصرف روغن کنجد قهوه‌ای، سلول‌های ایمن و همچنین استخوان‌ها به‌خوبی تقویت می‌شود.

کنجد سیاه را از کجا تهیه کنیم؟

هرکدام از کنجدها به دلیل مواد تشکیل‌دهنده‌ای که دارند، دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خودشان نیز هستند. به همین دلیل است که از تفاوت انواع کنجد و یا تفاوت کنجد سیاه، سفید و قهوه‌ای سخن به میان می‌آید. اگر به دنبال خرید بهترین و مفیدترین روغن‌های کنجد هستید، می‌توانید از مجموعه بزرگ گیاهینه استفاده کنید. این مجموعه توانسته باکیفیت‌ترین کنجد های موجود را به دست مشتریان رسانده روانه بازار اصفهان و ایران کند.

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها